رواية أحببت مختلفآ الفصل الثامن 8 بقلم أمل السيد
رواية أحببت مختلفآ الفصل الثامن 8 بقلم أمل السيد
رواية أحببت مختلفآ البارت الثامن
رواية أحببت مختلفآ الجزء الثامن
رواية أحببت مختلفآ الحلقة الثامنة
هاجر: ايه هو
ياسمين: هو نعمل خطوبه
هاجر بصدمه : ايه انتي بتتكلمي بجد
ياسمين: ايوه بتكلم جد
هاجر: انا مبسوطه انك وافقتي
ياسمين: دي خطوبه بس مش هتجوز على فكره
هاجر: ي ستي مش مشكله خطوبه خطوبه اهم حاجه انك وافقتي وخلاص
ياسمين: بس لسه بفكر في الموضوع ده
هاجر: لا تفكري ايه لا ده انا هاقول لبابا بسرعه دي ما فيهاش رجوع سلام
ياسمين: لا ي بت استني ي مجنونه وطلعت تجري وراها
************
عند اسلام ومريم
مريم قررت ترجع شغلها تاني عشان ترجع لها حياتها الطبيعيه وتركز في حياتها مين تاني
في الصباح جهزت مريم الفطار وصحت بنتها حنين من النوم علشان تجهزها للحضانه
اما في غرفه اسلام فكان صاحي ومتابع كل حاجه كانت بتعملها مريم بس اللي كان شغل تفكيره هي فعلا بتحاول ترجع لحياتها الطبيعيه او تشغل وقتها او عايزه توري الناس انها قويه بس اخر موصل تفكيره انها بتهرب من الواقع بتاعها بس من وجبه انه يساعدها انها ترجع الحياته من اول وجديد
مريم: صباح الخير كنت بتفكر في ايه بقى لي ساعه بكلمك انت مش هنا خالص
اسلام بغزل:صباح الورد من قلبي الذي يحبك، ومن عيني التي تحلم برؤياك..أهدي لكي أجمل معاني الحب يا من سكنتي قلبي يا من أعشقك طوال حياتي.
صباح الخير على أرق نسمة في حياتي صباح السرور والفرحة من قلبي لقلب الذي يعشقك، صباح الضحكة الجميلة، صباح الريحان والعطر الجميل
صباح الخير على أرق إنسانة في حياتي صباح ممزوج بالقرآن الكريم لكي يحفظك من الشيطان، صباح منور بنور الرحمن، صباح الصبر إلى أن نلتقي يا أغلى إنسانة في حياتي.
صباح النور الذي يشع ليضيء قلبي المظلم، صباح النقاء صباح الفرحة النابعة من القلب صباح الضحكة الجميلة من الوجه الصافي الرقيق، صباح يخلو من الهم والحزن والألم والغم صباح مليء بالسرور والسعادة صباح النور حبيبتي.
مريم: ايه ده كل ده صباح بس جميله زيك يا حبيبي
اسلام: افهم انك بتعاكسيني
مريم: ايوه طبعا
اسلام: وكمان بتقولها في وشي ماشي
مريم: احم حنين واقفه على الباب
اسلام: صباح العسل والقمر علي حنين الورده
حنين: You are the stars of the sky Mami
مريم: وانتي احلى بنوته يلا عشان نفطر
حنين: اوكي مامي
****************
عند حمزه و ريلام
قررت ريلام انها تجهز ملابس لحمزه بس كانت خايفه من رد فعله لانه منعها من دخول غرفته استغلت غيابه في الحمام ودخلت غرفته وطلعت من ملابسه بدله باللون الاسود بقميص ابيض وجزمه باللون البني ما اكسسواراته
وخرجت بسرعه قبل حمزه ما اشوفها بعد وقت خرج حمزه ودخل الى غرفته وتفاجئ بملابسه على السرير ابتسم ابتسامه خفيفه وتعجب باللون اللي اخترته لبس الملابس الذي اخترتها ريلام وبعدين خرج كانت ريلام منتظره على الكرسي فضلت بالصاله معجبه بتسريحه شعره
حمزه: هتفضلي تبصيلي كتير ولا ايه
ريلام: ها لا
حمزه: هو ايه اللي لا مش يلا ولا غيرتي رايك
ريلام: ماشي يلا
حمزه: اوكي اطلبي الاسانسير
ريلام: حاضر
***********
عند كمال
كمال: بابا كنت عايزك في موضوع
ابو كمال: اتفضل يا حبيبي
كمال: بصراحه كده من غير لف ولا دوران انا عجبتني بنت وعاوزه اخطبها
ابو كمال: مين البنت
كمال؛ ياسمين اخت مرات عز
ابو كمال: مش دي البنت اللي ضربتك
كمال: ايوه هي دي
هدير: على فكره ي بابا كمال بيموت فيها من ساعه ما ضربته هو اصلا تخطئ مرحله الحب دي بتمشي في دمه كده 😂
كمال: بس ي بت اسكتي قومي ذاكري مش فالحه وخلاص عايزه اطلع دكتوره صيدلانيه وخلاص كلام انتي وبس مافيش فعل
هدير: سايبهالك مع الحاج تبقى فكرني لو جاء معك سلام
كمال: امشي ذاكري
هدير اخت كمال الوحيده عمرها 18 سنه في ثالثه ثانوي حلمها تطلع دكتوره صيدلانيه بتعشق الغناء من وهي صغيره وبتعشق القراءه القصص والروايات و مستنياني اكمل الروايه حبيتك رغم فرق السن 😂😂
كمال: قلت ايه ي بابا
ابو كمال: هاقول ايه طالما هي عجباك خلاص توكل على الله انت اللي هتعيش معها ودي حياتك عيشها زي ما انت عايز انا مش
هاعيش لك طالما انت اخترت اكيد اختيار صح ربنا يوفقك في حياتك ي ابني مش هاقول غير كده احدد ميعاد ونروح فيه
كمال: ربنا يخليك ليا ي بابا بجد مش قادره اقولك انا فرحان ازاي بجد شكرا
ابو كمال: بتشكرني على ايه ي عبيط انت ربنا يسعدك يلا قوم بقى عشان ما تتاخرش على شغلك اكتر من كده
هدير: ههههه عبيط
كمال: خدي ي بت والله ما انا سايبك
هدير: هههه مش هتعرف تمسكني
ابو كمال: ي ابني سيبك منها تتاخر على الشغل
كمال: همسكها برضه
ابو كمال: ربنا يخليكم لبعض ي مجانين
هدير: ويخليك ليا ي بابا يا حاج
****************
عند حمزه و ريلام
حمزه: ده المكان اللي نفطر فيه
ريلام: ايه وحش مش عاجبك نغيره
حمزه: لا حلوه
ريلام: طب تطلب ايه
حمزه: اي حاجه
ريلام: اوكي اطلب لك على ذوقي
حمزه: تمام بس حاسس انك مخبي حاجه
ريلام بتوتر: انا لا خالص
حمزه: اوكي هنشوف
بعد مرور الوقت
حمزه: مش يلا نروح بقى ولا ايه
ريلام: ما تخلينا شويه المكان حلو الجو حلو
حمزه: تمام بس عندي شغل ضروري
هاي حمزه ازيك
حمزه: انتي
ايه نسيتني ولا ايه
حمزه: ازاي انساكي ي بنت عمي
انجي: كويس انك لسه فاكرني ما انا بوضو كنت مراتك في يوم من الايام دي مش هتنساني بسرعه دي مش كده ولا ايه
حمزه: انجي امشي انتي اصلا متنفعيش تكوني زوجه الاحد اللي زيك عايز مصلحتها وبس مش اكتر من كده
انجي: لسه بتحبني ي حمزه بس الصراحه انا ما قدرتش احبك ولا شفتك حبيبي اصلا ولا قدرت استحملك يوم عارف انا وافقت جوزك ليه عشان ماليش حد يوم ما قلتلي انك بتحبنى كنت هارد عليك واقولك انا مش باحبك بس دماغي واقفه ثانيه ورجعت نفسي قلت لنفسي انك احسن من مافيش اي حاجه تعوزها تجيبها لي زي ما قلت من شويه انا بتاعت مصلحتها مش ندمانه على ده لان اليوم قابلت شريكي حياتي حقيقي فرحانه اني قابلتك عشان اعزمك على خطوبتي الاسبوع الجاي وانتي كمان نسيت اسمك كان ايه مش مهم هستناكم ربنا معكي باي
ريلام: حمزه انا
حمزه: انتي ايه في حاجه تانيه لسه مستنيها ولا خلاص كده
ريلام: والله ما اعرف انها هنا انا اسفه
حمزه: يلا نمشي كفايه كده
ريلام؛ حاضر
انسه ريلام كنتي هتمشي من قبل ما تشوفيني
************
عند عز ومي
مي: صباح الخير ي حبيبي اخبارك النهارده
عز: صباح ياسمين بالعسل كل حاجه في الدنيا انا الحمد لله تمام قولي بقى اللي مفرحك كده
مي: افطر بس الاول كده واخد دواء وهقول لك على كل حاجه
عز: مي اخلصي
مي: ياسمين وافقت علي كمال انهم يعملوا خطوبه كا بدايه تعارف
عز: جبتي الكلام ده منين مي
مي: هاجر كلمتني وقالت لي ده
عز: بصي انا مش واثق في اختك ياسمين دي
شكلها بتخطط لمصيبه
مي: ليه بس ي حبيبي كده
عز: بتاعت الكلام على الفاضي
مي: بس انا حاسه ان هم يكونوا لبعض
ان شاء الله
عز: سيبك منهم فين الفطار بقي
مي: اهو
عز: هنفطر ف السرير هنا الله
مي: هتفطر لوحدك حبيبي 😂
عز: والله هنشوف
مي: عز ماتغبش كده
عز: بقى انا بتغابه طيب
***********
عند اسلام
كان بيبدا تحضير المفاجاه لمراته بمساعدت بنته الصغيره كانوا ف جوه مليء الفرحه والبهجه وسرور مستنيين وصول مريم
يا ترى ايه هيكون رد فعل مريم؟
مين اللي كان بيكلم ريلام؟
حمزه لسه بيحب انجي؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
القراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مختلفآ)