رواية حيات حنين الفصل السابع 7 بقلم شهد علاء
رواية حيات حنين الفصل السابع 7 بقلم شهد علاء
رواية حيات حنين البارت السابع
رواية حيات حنين الجزء السابع
رواية حيات حنين الحلقة السابعة
قدام المستشفي
حنين بحزن… و انت زنبك اي ي اسلام تدفع فلوس العامليه
اسلام… نفسي تبطلي فضول انتي و الناس دي و يلا عزمكم ع فول و فلافل من عند عن حسن
فرحه بضحك…و مالك فخور اوي و كانك عزمنا ع ماك يشيخ اتنيل
اسلام….بس ي بت يلا بينا اجدعان
و مشيه لحد عربيه الفول و الفلافل
و وقفه يكله و يضحكه و كله بياكل حنين
و قده اليوم كله مع بعض
*بليل*
كان كلهم قعدين ف الصاله عند حنين ما عاده حنين دخلت نامت
ام حنين بحزن….ها ي فهمي هنعمل اي
فهمي….الدكتور قالك العمليه تكلفتها كام يبني
اسلام بكدب…احم 30الف
فرحه بصتله بحب لانها سمعت الدكتور و هو بيقول التمن
فهمي….انا معايا 20الف كنت بحوشهم عشان جهاز حنين
سيف…. و انا معايا 20بردو خدهم عشان مصاريف السفر و الحجات دي
أم حنين….كدا تمم هنسافر امتي
اسلام….انا هاجي معاكم
فرحه….و انا كمان مش هسيب حنين لوحدها ف وقت زي دا
كله بص ل سيف
سيف….ف اي ما انا كدا كدا رشق معاكم
اسلام ….تمم حضره الفلوس بكره و نسافر يوم السبت الجي
فهمي….تمم ،حد فيكم بقا يعملنا ورقم السفر
سيف…تمم انا هعمله
فرحه….طيب انا همشي بقا عشان اتاخرت ،و هاجي بكره انشاء الله
سيف بإحراج و تمثيل….ياااااه دا الوقت اتاخر جدا انا لزم اوصلك
فهمي….الوقت اتاخر ازاي يبني دي الساعه 9
ام حنين بخبث….يوه و 9 دي شويه ،انزل يبني وصلها مينفعش بردو
فرحه باحراج….لا لـ
سيف… يلا عشان اتاخرتي
و شدها و نزل
فهمي بص ل اسلام….اي
اسلام ببردو…اي
أم حنين….اي يبني
اسلام بغباء….اي
فهمي…لا احنا بنام بدري
اسلام ببرود…ما تنامه
فهمي….انا مش عارف مستحملك ازاي و بعملك كانك بني ادم يلا ياض يلاا
و كرشه
اسلام….بقا كدا طيب ي ابو سيف
حنين مكنتش نايمه و كانت سمعه كل حاجه
حنين بعياط….يارب فك قربهم و قرب المسلمين ي رب مش عيزا ابقا حمل ع الي حوليه ،يارب خدني قبل ما ابقا حمل كدا قبل ما يدفعه فلوس الي حلتهم عشاني اهئ اهئ
سيف و فرحه مشين ف الشارع
فرحه…مش عرفه لي حسه ان امك بتلمح لحاجه
سيف….حاجه زي اي
فرحه بتوتر….مش عرفه
سيف…بس انا عارف
فرحه باهتمام…ع عرف اي
سيف بفصلان….ان انا حعاااان اوي تجي ناكل كشري
فرحه بقرف….لوغد ماشي ع الارض ي اخي ارحم كرشك مش كدا
سيف ضحك….طيب تعالي بس نجيب سندوتشات ولا لي حاجه انا جعااااان
فرحه بضحك….تؤتؤ مش عيزا ،يلا عيزا اروح
سيف….اي الفصلان دا
فرحه….مش احسن ما اقولك جعانه
سيف بتركيز….اي دا مش دا تميم
فرحه…..فين ،اه اي دا اي الي جابه عند بيتي
تميم كان معاه ورد اصفر و احمر و ابيض ف بوكيه و كان شكله قمر و جيبلها علبه كيكه هوهوز
فرحه بضحك….اي دا
تميم…. انا اسف جرحتك و انا مقصدش، فرحه انتي اختي بمعني الكلمه انا طول عمري وحيد مليش حد و كنت ضايع عرفتك عرفتني معني الاخوات و غيرتي فيا حجات كتير و خلتني كويس خلتني بدل ما اخد مصروف من بابا اشتغل و اصرف ع كليتي و ع نفسي خلتني اشيل مسؤليه من فضلك ارجعي اختي و صحبتي ارجعي نوري حياتي
كل دا تحت نظر سيف الي كان شبه التور الي بيطلع دخان من ودانه
فرحه بصت لسيف
فرحه….. الورد دا عشاني
تميم بضحك….اه و لو قلتي لا هخده و امشي
فرحه بضحك اخدت الورد و الهوهوز منه ….خلاص ي تميم و انا فهمت اني مكنتش بحبك دا كان مجرد اعجاب
سيف بشرار….ها و بعدين
تميم… اي ي سيف عامل اي
سيف بقرف…اهلا
فرحه….طيب انا هطلع بقا باباي انت و هو
سيف ثواني بس تعالي كدا
فرحه….اي
سيف اخد الهوهوز ….الكيكه غلط علكي هتتخني و تبقي شبه العجله ،و الورد بيسحب الاكسوجين و ممكن يكتم نفسك و تموتي
و اخدهم منها
فرحه….لا بـ
سيف بزعق…. يلا ي بت ع فوق
فرحه اتفجعت و طلعت تجري
تميم فهم انه بيغير عليها حب يغيظه
تميم….هبقا اكلمك اشطا
و هي بتجري ….اوكي
سيف رما الورد قدامه و فتح الهوهوز و بدا ياكل فيه و مشي من غير ولا كلمه
تميم بضحك….للدرجه دي بتحبها
سيف….اه بعشقها ،ابعد عنها ها
تميم بضحك…. انت مش بتحبني ليه
سيف…. لانك لزقه حببتها فيك و كسرتها انا الي بحبها بجد و عمري ما هكسرها
تميم….و ع فكرا هي كمان بتحبك
سيف برفعت حاجب….ايش عرفك
تميم…عيب دا انا اعرفها قبلك
سيف…طب اخلع بقا
تميم بضحك…طب هات كيكه طب هههههه
فرحه كانت قعده ف اوضتها بتضحك
فرحه لنفسها…لا ي فرحه متحبيش تاني بلاش وجع قلب اي الهبل دا سيف دا اخويه زي تميم خلاص بقا بلاش هبل ،لا بس هو بيحبني انا شوفت ف عيونه الغيره دا انـ
امها…ي ست فرحه هانم الموعين يختي ولا هو انتي تكلي و تسبيها عليا اه ياني مش بستفاد منكم بحاجه
فرحه…. اووووف ع الفصلان
*يوم السبت*
وقفين كلهم عند المطار
حنين بقلق…ها اسلام جي ولا لسه
فرحه…لا لسه
ام حنين….مرحتلوش ليه ي سيف… انا خايف امشي من مكان يجي من مكان ،لسه نص ساعه و الطياره تطلع
حنين ..يارب هات العواقب سليمه
اسلام جه يجري و ماسك كيسه سوده
فهمي….. اي اخرك يبني
اسلام بينهج…. معلشي ولله امي كانت بتعملي سندوتشات المفتأه و الزمزميه عصير البرتقال و
حنين بتمثل العياط…. ااااااااااااااعااااااااااااا هتشلني هتشل كتك القرف يلا نتنيل نسافر
اسلام…يوه هو ف اي
سيف… يلعن ابو معرفتك ،يلا ي فرحتي
و مسك اديها و مشي ورا حنين و ابوها و امها
فرحه ضحكت و بعد كدا استوعبت الكلام و مسكت الايد
ف الطياره حنين كانت جنب فرحه
و اسلام جنب سيف
و ابوها و امها مع بعض
سيف منزلش عنيه من ع فرحه
اسلام بغمزه….اجبهالك تقعد جنبها
سيف….اتلم ياض
اسلام…. انت حر
سيف…. احم لو انت عيز تقوم ماشي
اسلام ضحك… طيب يخويا استني
راح همس ل فرحه
قامت براحه
فرحه بهمس.. ف اي
إسلام بهمس…سيف عيزك ف موضوع مهم
فرحه… تمم
و راحت و هو قعد جنب حنين
حنين….اي الي جابك ي اسلام ….لا اله الا الله عرفتي منين
حنين…من رحتك هههه النتنه ،اي جابك
اسلام…الله يحفظك
حنين…عايز اي بردو
اسلام…عيز اقلك اني بحبك و هعيش طول عمري بحبك ولا حبيت قبلك ولا هحب بعدك ،و مش فارق معايا اي حاجه لو انتي كركوبه هحبك بردو
حنين بتنهيد..و انا كمان بحبك بـ
إسلام بعدم تصديق…ايه قولي ولله
حنين بضحك…ولله بـ
اسلام… لولولولولولولولوليي بتحبني انت ياض ي سيف اختك بتحبني ام حنين انتي ي وليه كفايه محلسه يختي دا جوزك دا احول اساسا بتك اخيرا قالت انها بتحبني ،الجواز يوم الخميس الجي و الطياره الحلوه دي معزومه كلها
حنين بضحك…اسكت بقا ي مجنون
حنين قعده ع سرير المتحرك دخله العمليات
حنين بعياط…. انا خايفه
فرحه….انا جنبك اهو و انتي هتتطلعي بتشوفي و هتبقي بخير اطمني
اسلام…كلنا جنبك متقلقيش
فهمي…. متخفيش ي قلب بابا هتبقي بخير
سيف…و هترجعي تجري ورايا و تضربني زي زمان
حنين ابتسمت وسط عيطها …لا اله الا الله
الكل …. محمد رسول الله
و دخلت
فرحه حضنت ام حنين…انا خايفه
سيف…متخفيش هتكون بخير
اسلام …ياارب
دكتور جه
.. السلام عليكم،اين مستر اسلام
اسلام…انا
…بيردوك تحت ب الاستقبال لتدفع المصاري
ام حنين….ما احنا دفعناهم يخويه
…لا انتم دفعتم 30 الف بدينا الباقـ
اسلام….باس اي انا جي معاك
فهمي بهدوء… كأم الباقي
…70 الف
الكل اتصدم
اسلام…شكرا ع الفضايح يلا ي كبتن قدامي
و نزل معاه
سيف…يعني دفع 70الف من معاه ،للدرجه دي بيحب حنين
ام حنين….ربنا يهديه و يديمه ليها ولله اختك دي بنت حلال عشان كدا ربنا بعتلها اسلام
بعد وقت طويل طلع الدكتور
الكل هجم عليه …ها ي دكتور طمنا
الدكتور…. هي لستنا مسوين العامليه هالحين بعد 4ساعات بنشيل الشاش و بنشوف النتيجه
و………..
يتبع….
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حيات حنين)