رواية طفلتي العنيدة الفصل الثانية عشر 12 بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة الفصل الثانية عشر 12 بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة البارت الثاني عشر
رواية طفلتي العنيدة الجزء الثاني عشر
رواية طفلتي العنيدة الحلقة الثانية عشر
الجد بابتسامة وصوت عالي وهو يصعد للمنصة : لو سمحتو الكل يركز معايا هنا حابب اخد من وقتكم خمس دقايق بس طبعا انتو عارفين ان الحفلة دي معمولة على شرف ابني اللي رجع بعد غياب طويل وكمان احتفالا للمناقصة العالمية اللي كسبتها الشركة وكمان حابب اعلن عن خبر مهم جدا
ليصمت قليلا قبل ان يف*جر قنب*لته الاخيرة :حابب اعلن عن خبر جواز احفادي ادم الحديدي وجاك الحديدي من حفيداتي نانسي وروز الحديدي بعد شهر من دلوقتي انشاءلله
صدمة نعم جميع العائلة اصابه بالصدمة من هذا الخبر الذي كان كالصاعقة عليهم ولا احد كان يتوقع هذا ابدا والصحافة والاعلام كانه يصورون هذه اللحظات ويعلنو عن خبر زواج احفاد عائلةالحديدي
احد الصحفيين : استاذ ادم هل دا صحيح ولو صحيح ف هتتجوز عن حب ولا جواز صالونات وليه السرعة دي هل دا نتج عن خط*أ حصل بينك وبين بنت عمك
ادم بغضب جحيمي وهو يمسك الصفحي من ياقة قميصه بعد ان افاق من تلك الصدمة : اخررس يا كل*ب انت ازاي تتجرأ وتتكلم عن مرات ادم الحديدي المستقبلية بالطريقة دي انت مين انت يا حي*وان عشان تقول كدا غورو من وشي والحفلة والمسخرة خلاص انتهت واه الجريدة اللي انتو شغالين فيها دي مش هييجي عليها بكرة الا وتكون مقفولة فهمته يا شوية اغب*ية غورو من قدامي
قال جملته الاخيرة بعصبية واعين حمراء من الغضب ليركضه من امامه بخوف من غضبه وجميع من في الحفلة رحله ايضا لم يتبقى سوى العائلة فقط
ليردف والد نانسي بصدمة لم يتخطاها بعد: قصدك ايه باللي عملته دا يا بابا هاا رد عليا انت ازاي تاخد قرار يخص حياة بناتي ومستقبلهم بالشكل دا
الجد بهدوء :دا قراري ومش هتراجع فيه يابن الحديدي وبناتك دول يبقه حفيداتي كمان وعايز مصلحتهم
الاب بنفاذ صبر وصوت عالي : لااا ملكش اي حق انك تاخد قرار يخص حياتهم ومستقبلهم غيري انت ملكش اي حق انك تجبرهم على حاجة سواء اتراجعت او لا انا مش هسمح ان بناتي يتجبره على حاجة مش عايزينها زي ماكنت عايز تجبرني زمان
الجد بصرامة : احترم نفسك ووطي صوتك وانت واقف قدامي يا باسم ولا نسيت اني ابوك
باسم بسخرية والم : ابويا ياااه دلوقتي بس افتكرت انك ابويا بس انت اصلا عمرك ماكنت ابويا انت واحد ان*اني مابتفكرش غير في نفسك وبس مقدرتش تفرض سيطرتك عليا لما كنت عايز تجوزني لانسانة مش بحبها ولما طرد*تني من البيت دا عشان وقفت قدامك وفضلت الانسانة اللي اختارها قلبي ومشيت وبعدت عنكم خالص وانت ولا مرة كلفت خاطرك طول العشرين سنة اللي فاته انك تسأل انا كنت عايش ازاي وبرغم كل دا لما كلمتني وقولتلي انا عايزك يابني اتخليت عن كل حاجة وقلت الماضي عدى وانتهى انسى وحاول تسامح وحط كل الخلافات على جنب ودا مهما كان ابوك وانت بعد دا كله جاي تقولي انا ابوك وليا حق عليك احب اقولك انك خسرت اي حق كان ليك ومن زمان وانت بقرارك دا خليت كل الروابط تتقطع
ليدير له ظهره وهو يوجه حديثه الى زوجته واولاده الذين كانه مصدومين بشدة : يلا لازم نمشي احنا ملناش مكان هنا
ليخطو بضع خطوات خارج القصر ولكنه يتوقف فجاة على صوت ارتطام قوي على الارض ليلتفته جميعا الى مصدر الصوت ثواني وشهق الجميع بصدمة وهم يره الجد مغمي عليه في الارض
باسم وسالم بخوف : باااابااااا
ليهروله جميع العائلة اليه بفزع
ادم بلهفة: جدي جدي رد عليا
ليكمل بصراخ : جاااك رووح بسرعة هات العربية احنا لازم نلحق جدي قبل مايجراله حاجة
جاك بسرعة : حاضر حاضر
ليحمله ادم ويضعه في السيارة ويقود بسرعة الى اقرب مستشفى والجميع يتبعه بعد ربع ساعة كان يصرخ بالجميع بعصبية : ترووولي بسرعة يا به*ايم انتو
لياته اليه الممرضات بالترولي بسرعة وخوف من غضبه وينقله الجد الى غرفة العناية المشددة والجميع ينتظره بخوف بالخارج ف مهما كان هذا الجد كبير عائلة الحديدي فهو صارم احيانا ولكن حنون القلب مع عائلته وجميع العائلة تحبه وتحترمه
بعد وقت من الانتظار يخرج الطبيب واخيرا
ليهروله له العائلة بخوف
سالم بلهفة : طمني يا دكتور بابا اخباره ايه دلوقتي
الطبيب بعملية : اهدو يا جماعة احنا عملنا كل اللي علينا والباقي على ربنا وانشاءلله هيتخطى المرحلة دي ويبقى كويس
باسم بعدم فهم : ليه هو ماله يا دكتور هو كويس مش كدا
الطبيب : اه يعني انتو ماتعرفوش
سالم بتعجب : مانعرفش ايه يا دكتور ماتقول على طول بابا ماله
الطبيب بأسف : انا اسف مكانتش عايز اقلقكم لكن عتمان بيه عنده كانسر في المخ وانا نصحته انه لازم يبدأ بالعلاج في اسرع وقت لكن هو رفض وقتها وكان عايز انه يقضي الباقي من عمره وسط عيلته وبس
ورحل الطبيب وتركهم في حزنهم وصدمتهم على اغلى شخص في حياتهم الجد الذي كان يحب اولاده واحفاده ويعتبرهم قطعة من روحه وكان معهم خطوة بخطوة وكان يتخذ القرارات الصحيحة لحياتهم وولا مرة اخطأ بتربيتهم او نقص عليهم شئ فهو كان يحب الجميع معا
لتخرج الممرضة من غرفة الجد ليتجه الجميع نحوها بلهفة
جاك بلهفة : لو سمحتي جدي عامل ايه دلوقتي
الممرضة بجدية :اطمنه المريض فاق دلوقتي
باسم بسرعة : انا عايز ادخل اشوف بابا لو سمحتي
الممرضة: مش هينفع دلوقتي حضرتك هو اول ما فاق طلب انه يشوف احفاده ادم ونانسي وجاك وروز هما دول بس اللي يقدره يشوفوه
ادم وجاك في صوت واحد : انا حفيده
نانسي وروز ايضا : وانا كمان حفيدته
الممرضة: تمام اتفضله معايا عشان تلبسه اللبس المعقم وبعدين تقدره تشوفوه
ثم ذهبه معها وارتدو الزي المعقم ودلفه لغرفة الجد
ليجدوه ممدد على الفراش وحوله الكثير من الاجهزة والاسلاك المتوصلة بجسده ليشيرلهم الجد بالتقدم
نانسي ببكاء وهي تذهب لعنده : جدووو
روز ببكاء ايضا : كدا يا جدوو كدا متقولناش وتخبي علينا موضوع زي ده على فكرة بقى انا مخاصماك ومش هكلمك تاني
نانسي وهي تهز راسها بدموع: اه وانا كمان مخاصماك
الجد بتعب وهو يزيل جهاز التنفس بايدي مرتعشة : اهدو يا حبايبي انا بخير الحمدلله وبعدين مش متعود عليكم كدا انا عايزكم تكونه دايما مبسوطين وفي امان ومتعود على مشاغبتكم وهزاركم الحلو اللي بيخليني مبسوط ومرتاح
نانسي وهي تمسح دموعها بظهر يدها بمرح لتخفف عنه : انت بس قوم وارجعلنا بالسلامة وانا هقعد على قلبك لحد ماتزهق مني
الجد بابتسامة متعبة : وانا عايزك على قلبي على طول يا ست البنات انتي تعملي كل اللي انتي عايزاه يا اميرة عائلة الحديدي
لتضحك نانسي بخفة على جدها الحنون
روز بزعل مصطنع : اخص عليك يا قرمط بقى هي اميرة وانا بنت البطة السودة يعني امشي انا مش عايزني بقى
الجد بارهاق : لا طبعا يا حبيبتي دانتي ست البنات انتو الاتنين حتة مني وبحبكم ومقدرش استغنى عن واحدة فيكم ابدا
روز ونانسي معا : ربنا يديمك لينا يا جدو
الجد بتعب : انا عايز اعرف ردكم على الموضوع اللي قلته الاول
ادم بلهفة: لا يا جدو مش وقته دلوقتي انت تعبان ولازم ترتاح كويس واي حاجة تانية تتأجل لبعدين
الجد بارهاق : عايز اسمع ردكم انا مش هجبركم على حاجة انتو حرين لكن عايزكم تعرفه اني عمري مااتمنالكم حاجة وحشة وكل اللي بعمله دلوقتي هتشكروني عليه بعدين
روز بتوتر : ارجوك يا جدي ماتتعبش نفسك اكتر من كدا وريح بالك من اي حاجة
الجد بتعب وانفاس متقطعة : لااا اان نا عايز اسمع ردكم الاول انا عايز اطمن عليكم قبل ماموت
الجميع بلهفة : بعد الشر عليك يا جدو
الجد بارهاق وهو يلهث بشدة : ادم جاك اوعدوني اوعدوني انكم تفضله مع بعض دايما وانكم تنفذو وصيتي الاخيرة وتفرحوني بيكم قبل ما اموت
ادم وجاك بسرعة ولهفة : حاضر يا جدي هنعمل كل اللي انت عايزه بس ماتتعبش نفسك اكتر من كدا ارجوك
الجد بتعب: قولته ايه يا بنات
روز ونانسي بتنهيدة وهم ينظرون لبعض :
يتبع …
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية طفلتي العنيدة )