رواية قائد الغرام الفصل التاسع 9 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام الفصل التاسع 9 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام البارت التاسع
رواية قائد الغرام الجزء التاسع
رواية قائد الغرام الحلقة التاسعة
دخلو الي الغرفه واخرج احمد من جيبه مفتاح الغرفه بعد ان اخده من الرسبشن ودخلو بسرعه الي هناك وهم يبحثون في كل مكان
نظر ابرهيم الي السرير وجده المرتبه معوجه قليلا فقترب من السرير وازاح المرتبه فوجد لاب توب اسفله لكن لا يوجد قنبله
ابرهيم … انا لاقيت لاب توب اقتربو جميعا منه فنظرت غرام وقالت… بس فين القنبله
فتح حسام الاب توب فوجد هناك شي غريب فيه حتي الارقم نظامها مختلف
حسام …. غرام بصي كده
فتحت عيوانه بداهشه وهي تقول بهدو ….
ايه دا هو قال اسمي دلوقتي ولا انا بيتهيقلي
نظر حسام لها وجدها تنظر بستغراب فقال بحده ……
بقولك تعالي هنا ايه مش سامعه
غرام وهي تاخد نفسها برتياح ….
ايوه كده اطمنت انت كده حسام المنوفي اللي اعرفه
فقتربت منه وجلست بجانبه فلم يقوم كعادته بل ظل بجانبها
توترت غرام قليلا ثم نظرت الي لاب توب فقالت بستغراب ….. الأرقم دي مش ارقام احمد ….
امال ارقام ايهبدات غرام تضغطت علي بعض الارقام ثم قالت ….
لا دي ارقام شفرت باب او خزنه حاجه زاي كده
حسام …. طب فكيهابدات غرام في فكها الي ان سمعو صوت شي يفتح فنظرو حولهم لم يجدو شي ظلو يبحثو في كل مكان الي ان وقع نظر حسام علي الخزنه الموجوده في الدولاب فنظر فيها وجدها فعلا مفتوحه وقبل ان يفتحها
غرام وهي تنظر الي لاب ….
ارقام شفره القنبله ظهرت عندي
حسام وهو يفتح الخزنه بهدو ….
متعمليش اي حاجه غير لما اقولك
فتح حسام الخزنه وجدا فعلا القنبله موجوده فيها
حسام ….ابدي ياله
اول ما قال حسام ذلك بدات غرام في فكك الشفره وفعلا بدات القنبله في عدها التنزلي خمس دقائق
مرت ثلاثه منهم علي غرام وهي تحاول ان تبطل مفعولها لكنها لم تنجح ابدا
حسام بهدو ….
في ايه غرام بتوتر كبير ….
مش عارفه الشفره مش عارفه افكها كل ما احاول اعمل حاجه تظهر حاجه تانيه
اخرج حسام جهاز الاسلكي وقال ….
اخلو الفندق من كل الموجودين فيهثواني ووجدو الانظار يضرب في كل مكان والناس تغادر من المكان
توترو جميعا فلقد بقا دقيقه واحده
نظر حسام الي القنبله فلاحظ وجود اسلاك حولها وهذه اول مره يرها
اقترب بسرعه ومسك الاسلاك وبدا يدقق النظر اكثر في هذه الاسلاك
غرام بتوتر وهي تنظر اليهم ….
مش عارفه افكها اعمل ايه كانو جميعا خائفين ماعدا حسام الذي فقط ينظر الي الاسلاك بقا عشر ثواني
اخرج حسام من جيب بنطاله مفك ثم نظر الي الاسلاك مره اخري
خمس ثواني
امسك حسام السلك ثم بسرعه وضع السلك بداخل المفك واخذ نفسه ثم ضغط علي السلك
دقيقه والجميع في حاله من الترقب فتحت غرام عيونها لم تجد شي فنظرت الي الاب توب وجدت الارقام اختفت وقفت بسرعه وقالت بسعاده كبيره وهي تتنطت ….
القنبله واقفت مامتش انا مامتش انا لسه عايشه الحمد الله يا رب الحمد الله
نظرو جميعا عليها وهم يضحكون علي جنانها هذا
ابتسم حسام بخفه ثم اخرج الاسلكي وقال …
كل تحت السيطره
خرج احمد وسامر وابرهيم من الغرفه وهم يتابعون من الشرطه
وجاءت غرام لتغادر فقال حسام ….
استني هنا
نظرت اليه غرام بخوف وقالت ….
انا معملتش حاجه غلط المره دي الشفره هي اللي كان فيها حاجه غلط و..
تنهداء حسام بضيق من كلام الكثير ثم قال وهو يقطع كلامها ….
مبتجيش التدريب ليه
نظرت اليه غرام وقال ببراءه ….
هو انت قولتلي تعالي وانا مجتش
حسام بهدو ….
التدريب هيبقا كل يوم ابتداء من بكره وبلاش استعباطك دا عليا فاهمه
وتركها وغادر من الغرفه
غرام بضيق ….
يعني احنا لسه رربنا منجينا من الموت ودا كل اللي همه التدريب اجبله ايه علشان يحس
ثم نظرت الي السماء وقالت بحزن ….
اللهي لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك الطف فيه
************
رجعت غرام بسرعه الي البيت فكانت الساعه تجاوزت الثالثه
وصلت الي البيت وجدت مي في انتظارها اسفل العماره وهي تضع الموبيل في اذنها
غرام وهي تركض نحوها ….
مي الحمد الله انك لسه وصله
مي بحده …
انا وصله من ساعتها بس خفت اطلع جدتك تسال عليكي انتي هتفهميني ايه اللي بيحصل ولا لا
غرام وهي تتنفس برتياح ….
هفهمك والله كل حاجه بس نطلع الاول لان تيتا اكيد هتشك
غرام ….
طيب بس ياله بينا
صعدو الي الاعلي
جاءت مي لتدخل الي شقتها امسكتها غرام ….
استني هنا انتي رايحه فين
مي …..
رايحه اتفسح هكون رايحه فين يعني
غرام ….
لا يا ظريفه هانم انتي هتدخلي معايا واي حاجه اقولها هتقولي حصل انتي فاهمه
مي …
يا بنتي حرام عليكي والله العظيم انا ما بعرف اكدب احلفلك بي ايه علشان تصدقي
غرام وهي تشدها الي الدخل …
معلش
مي بنرفزه ….
بلاش ام الكلمه دي بتعصب منها
غرام وهي تفتح الباب …
معلش ياله بقا
دخلت غرام و مي الي المنزل وجدو ماجده تجلس علي الكنبه وهي تنظر اليهم بحده ثم وقفت وقالت ….
فهميني بقا مره تطلعي مع الدكتور بتاعك وارن عليكي ومش بترد وامبارح القي مي بترن بتقول هتبات عندي والنهارده طول النهار تلفونك مغلق في ايه بقا
اقتربت منها غرام وقال بحزن ….
اصلك متعرفيش ايه اللي حصل يا تيتا
ماجده بقلق …
ايه اللي حصل
غرام وهي تمثل الحزن ….
الدكتور اللي جالي هنا لقيته مره واحده تعب وهو بيشرحلي وكان الطلبه مشيو من الكورس معرفش ايه اللي حصل لقيته اتشل كده وبيترعش وبعدين رنيت علي الاسعاف بسرعه جم اخدوه ورحو بيه المستشفي
ماجده ….
يالهوي وحصل ايه
غرام بحزن ….
الحمد الله بس اهله بقا جم من البلد والدكتور يعني صاحي مش شايف ومش عارف يحرك جسمه حالته كانت صعبه اووي
ماجده ….
يا حبيبي دا لسه في عز شبابه
ثم نظرت اليها وقالت بشك ….
طيب مكنتيش بتردي علي تلفونك ليه
غرام بتوتر ….
هااا ااه منا اتصلت علي مي وقولتلها اني موبيل هيفصل كده وقولي لي تيتا بس هي واضح انها نست
نظرت اليها مي بصدمه ثم نظرت الي ماجده وقالت ….
ااه اه حصل
غرام ….
شوفتي لما جيت باليل بقا لقيت مي واقفه علي السلم ومش عارفه حاجه في ماده فادخلت اشرحلها وراحت عليا نومه بس دا اللي حصل مش كده يا مي
كانت مي لم تفق من الصدمه الاول فضربتها غرام علي ظهرها
مي بوجع ….
ااه اه فعلا هو دا اللي حصل
ماجده ….
طيب خلاص انتي وهي روحي غيرو علي ما احضر الغداء
قبلت غرام راسها بسرعه وقالت …
ربنا يخليكي يا ماجده ثواني وهتلاقني جاهزه
ثم امسكت يد مي ودخلت الي الغرفه
مي بعدم تصديق …
لا والله منا مصداقه انتي تنفعي تشتغلي ممثله والله
غرام بثقه ….
صاحبتك مش سهله يا بنتي
مي …
سيبك من كل دا وقوليلي كنتي بايته فين امبارح فهميني ولا والله العظيم هفضحك
وضعت غرام يدها علي فمها بسرعه وقالت ….
بس بس خلاص هفهمك كل حاجه والله بس اسكتي
ابعدت مي يدها وقالت …
اممم اتفضلي فهميني
************
عند حسام اول ما فتح باب الشقه وجد كلبه يركض اليه بفرحه فجلس حسام علي ركبته وهو يلعبه قليلا
ثم تحرك معه وجلس علي الكنبه وهو ينظر الي السقف لا يعرف لما جاء في ذاكرته غرام وهي تنط بسعاده لما فصلت القنبله
فضحك عليها وتذكر وهو يدربها اول مره كم كانت عنيده
قطع خياله صوت هاتفه وهو يرن
وتركهم وغادر من غرفه الاجتماعات وهو يجيب علي الهاتف
حسام ببتسامه …
الو
مروه بحده ….
انت انسان وااطي والله يعني لو مكنتش انا اتصل انت متتصلش
حسام ….
طيب اهدي بس انتي عارفه انا ورايا مشاغل قد ايه
مروه بحزن ….
يا سلام يعني مش هيان عليك تتطمن علي اختك اللي مش معاك في مصر حتي بمكالمه
حسام ….
هههههه يا بنتي انتي مش معاكي جوزك عايزه ايه
مروه ….
يادي جوزي اللي انت زاللني بيه انت وافقت علي الجواز علشان تزلني ولا ايه
حسام ….
هههههه اخبار يونس ايه
مروه ….
اكيد كويس مش متجوزني مش هيبقا كويس ازاي
اخذ يونس منها الهاتف وقال …..
حسام ازيك عامل ايه
حسام ….
ازيك انت يا يونس واخبار حسام الصغير ايه
يونس ….
كويس الحمد الله انت اللي عامل ايه
حسام ….
الحمد الله ماشي الحال
اخذت منه مروه الهاتف وقالت ….
مش ناوي تفرح قلبي بقا وتتجوز
حسام ….
بت انتي قفلي علي الموضوع دا وبعدين انتي ازاي تقولي كده لي اخوكي الكبير
مروه بضيق ….
يا حسام بطل تغير الموضوع بقا انا عايزه لما انزل المره اجي احضر فرح اخويا
حسام …..
ههههههه حاضر بكره الصبح هتلاقني اتجوزت ان شاء الله وياله روحي علشان عايز انام سلام
********
في اليوم التالي
فتحت غرام عيونها وجدت نفسها تمسك صخره في قمه جبل مرتفع واسفلها شلال من المياه ثم نظرت الي الاعلي وجدت حسام يجلس ببرود
فنظرت اليه بزعر وقالت ….
حسام طلعني من هنا
لكنه لم يرد عليها فقط ينظر اليها وهو سعيد اصبحت يدها تنزلق فقالت بخوف ….
حد يلحقني يا ناس
ثم فجاه وجدت من يدفش يدها التي كانت تمسك الصخر
فسقطت غرام من علي الجبل وحسام يضحك عليها بشر وهي تقول …..
لاااااااااااا
وفجاه تفتح عيونها وتجلس علي السرير بسرعه ….
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله
ثم قالت بذعر ….
يالهووي هموت هيقتلني اخر المهمه لا لا اكيد مستحيل تكون دي نهايتي لا لا
خبطت عليها جدتها من الخارج ….
غرام ياله اصحي علشان تلحقي تفطري قبل الجامعه
غرام …
حاضر يا تيتا جايه
بعد فتره انتهت غرام من جامعتها وذهبت الي قاعه التدريب مباشره
دخلت الغرفه وهي تتسحب وتنظر يمين ويسار اكملت دخول الي الغرفه لم تجده فقالت برتياح وسعاده كبيره ….
اااه الحمد الله مش موجود
لكنها فجاه سمعت صوت من الخلف …
هو مين دا اللي مش موجود
نظرت خلفها بخضه وجدته جالس علي الكرسي وهو يعمر مسدسه ويوجهه نحوها
نظرت الي المسدس بخوف واغمضت عيونها وهي تقول …
لا لا مش هموت دلوقتي لا
واقف حسام وهو ينظر اليها بستغراب ثم اقترب منها ووقف امامها
او ما احست بقتربه منها ضغطت علي عيونها اكثر وهي خائفه بشده
ظل حسام ينظر اليها وهو يبتسم ولم يتحدث ابدا
فتحت غرام عين واحده بتوتر فوجدته ينظر اليها وهو يبتسم فتذكرت بسرعه ضحكته الشريره في حلمها فرجعت الي الخلف بخضه وكانت سوف تقع لولا يد حسام التي اطبقت علي وسطها
نظرت اليه غرام وجدتت نفسها قريبه منه بشده يدها علي كتفه وهو ينظر الي عيونها
نظر حسام الي عيونها وقال ….
الجنان المره دي ليه
اول ما قال ذلك ابتعدت عنه بسرعه وهي ترجع شعرها القصير الي الخلف وقالت بتوتر ….
ان انا مش مجنونه علي فكره علشان تقول كده
حسام ….
لا مهو واضح
اقتربت حسام منه بنرفزه ثم رفعت صبعها امام وجهه وقالت بحده ….
علي فكره بقاا انا بعد كده مش هسمحلك انك تطول لسانك عليا او انك حتي تتريق عليا انت فاهم ولا لا
نظر حسام الي عيونها وقال وهو يبتسم بخبث ويقترب منها ….
طيب لو معملتش كده هتعملي ايه
رجعت غرام الي الخلف وهي تقول بتوتر …
هتعرف لما تعمل كده تاني
توقف حسام ثم قال وهو يضع يده في جيب بنطاله ….
انا عايز افهم انتي جايه جراتك دي منين
لم ترد عليه وربعت يدها امام صدرها ونظرت الي الجهه الاخر
ابتسم حسام علي حركتها وقال …
بس عجابني الجراءه دي
نظرت اليه بعدم تصديق فوجدته يغادر من الغرفه وهو يقول ….
مفيش تدريب النهارده علشان عندي شغل ابقي تعالي بكره
وغادر من الغرفه بدون حتي ما يسمع كلامها
انداهشه غرام من تصرفه لكنها تجمعت قواته وقالت بغضب وصوت عالي ….
والله انت انسان مستفز كان ممكن تقولي قبل ماجي لكن انت اصلا واحد عايز تتعالج
ثم ضربت قدمها بقوه علي الارض ونرفزه كبيره وهي تحاول ان تتحكم في غضبها
وجاءت لتغادر من الغرفه وجدت هاتفها يرن فنظرت وجدتها جدتها
اخدت غرام نفسها وقالت بتوتر ….
الو ايوه يا تيتا
ماجده ….
ايوه يا غرام انا قريبه من مكان الكورس بتاعك قوليلي انتي فين بالظبط علشان اجيلك
غرام بصدمه ….
تجيلي يالهوووي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)