رواية قائد الغرام الفصل العاشر 10 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام الفصل العاشر 10 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام البارت العاشر
رواية قائد الغرام الجزء العاشر
رواية قائد الغرام الحلقة العاشرة
كانت مي تجلس في الكافيه الذي امام المبني وهي تشرب النسكافيه وتنظر الي المبني من حين الي الاخر تريد ان تراه مره اخري
ظلت تنظر هكذا قليلا الي ان وجدته يخرج مع الفريق وهو يرتدي هذه الملابس السواء الخاصه بالعمليات الخاصه
نظرت اليه بنبهار كبير فكان حقا يبدو وسيما جدا بقيت تنظر اليه وهو يتحدث معهم وبعدها بثواني ركب الاثنين الذي كانو معه السياره وغادرو وبقا هو واقف ينظر الي الهاتف
وفجاه رافع راسه ناحيه الكافيه فادرت هي وجهها بسرعه الي الجهه الاخر وهي تضع يدها علي وجهها لكي لا يرها
مي بخوف ….
يااارب ميكون شافني
ظلت هكذا لثواني ثم انزلت يدها ببط وهي تنظر الي المنبي بتوتر لكنها لم تجده امامها
فبحثت عنه بعيونها في كل مكان حول المبني لكنها لم تجده الي ان وجدت من يقول خلفها ….
بتدوري علي حد
نظر مي خلفها بخضه كبيره وجدته يقف بهيبته هذه علي وجهه هذه الابتسامه الجميله
نظرت اليه بتوتر وقالت …..
هاا اه اصل كنت بشوف غرام يعني طلعت ولا لسه
اتسعت ابتسامته ووقف امامها وقال …
طيب تسامحلي اقعد معاكي شويه
اذداد توترها اكثر ولم تستطع ان ترد لعددت ثواني لكنها اجمعت نفسها وقالت ….
اه اه ماشي اتفضل
جلس ابرهيم امامه وقال …..
انتي علي طول متوتره كده
ابتعلت مي لعبها وقالت بسرعه ….
لا والله انا مش متوتره ولا حاجه انا بس ..
قطع كلامها وهو يضحك ويقول …
هههههه خلاص خلاص انا بهزر معاكي
ابتسمت اليه مي بتوتر
ابرهيم ….
انتي مستنيه غرام ليه
مي ….
اااه اصل هي مفاهمه جدتها انها بتاخد كورس فاتيتا لو لقتني في البيت وهي هنا هتبقا كارثه
ابرهيم …..
اممم تمام بس انتي كده هتتعبي اووي وخصوصا ان غرام هتدرب هنا لفتره كبيره انا من رايا تلاقو حجه تانيه حتي علشان اهلك
مي ببتسامه ساخره ….
لا من الناحيه دي اطمن
نظر لها بستغراب فلقد لاحظ تحولها عند ذكره لي اهلها لكنه قرر ان لا يسالها الان
كان سوف يتحدث لكنه وجد هاتفها يرن باسم غرام فاجبت ….
ايه انتي خلصتي ولا ايه
غرام بتوتر ….
مصيبه تيتا جايلنا السنتر بعتيتلي وقالتلي ابعتيلي عنوان السنتر علشان اجيلكم اعمل ايه
مي بخضه ….
يا نهار اسود هنعمل ايه دلوقتي
غرام بحده ….
مش عارفه انا كده روحت في داهيه بصي انا هعترف بكل حاجه علشان اخلص بقا انا تعبت
مي ….
طيب اهدي بس وتعالي انا في الكافيه اللي قدام المبني
غرام …
ماشي
اغلقت مي معاها الخط ووقفت بسرعه تلم اشيائها
ابرهيم بستغراب ….
ايه في ايه
مي بتوتر ….
جدت غرام قالت انها عايز تجلها السنتر وبتقول ابعتيلي العنوان
وقف ابرهيم وقال ….
طيب استني هنا انتي وصاحبتك انا هعمل حاجه وجاي
وغادر بسرعه من الكافيه بعدها جاءت غرام وهي تركض ووقفت امام مي وهي تنهج بشده وتقول ….
روحت في داهيه هعمل ايه دلوقتي
مي ….
طيب اهدي بس ابرهيم قال استنو هنا هيعملو حاجه وجاي
غرام بستغراب …..
ابرهيم مين
مي ….
ابرهيم يا بنتي اللي معاكي في التدريب اصل اتقابلنا هن…
قطعت غرام كلامها وهي تقول بغضب …..
هو دا واقته انتي كمان
نظرو اليها جميع من في الكافيه
مي …
اهدي بس الناس بتبص علينا
دخل ابرهيم الي الكافيه مره اخري
مي ….
اهو ابرهيم جه
نظرت غرام وجدات حسام يدخل خلفه
فنعدلت غرام في واقفتها بسرعه
حسام بجديه ….
اتصلي علي جدتك وقوللها اننا في العنوان دا (…)
نظرت اليه غرام بصدمه وفلم ترد فضربتها مي بكوعها
غرام بواجع ….
اااه اه حاضر هتصل
ضحك حسام عليها فهو حقا اصبح لا يستيطع ان يمسك ضحكته امامها لكنه ابعد وجهه الي الجهه الاخر
انتهت غرام مع جدتها وقالت ….
طيب انا كده قولتلها هنعمل ايه دلوقتي
حسام …
ياله بينا اربع دقايق وهنكون هناك
ذهبو الي السياره
كان ابرهيم يسوق وحسام بجانبه وغرام و مي في الخلف
وفعلا وصلو الي هناك بعد اربع دقايق دخل حسام اولا وهم وخلفه
وجدو هناك فتاه اول ما راتهم وقفت بسرعه امام حسام وقالت ببتسامه ….
اهلا يا حضرت الظابط
حسام بهدو …
ازيك يا موده عملتي زاي ما قولتلك
موده ببتسامه ….
طبعا يا باشا هو معقول حسام بيه يطلب مني حاجه وانا معملهاش انا حضرت لحضرتك الاوضه دي في السنتر
حسام ….
تمام
نظرت اليها غرام بضيق شديد من هذه الفتاه التي تتحدث معه هكذا لكن قطع تفكيرها رنين هاتفها فوجدتها جدتها
غرام بخضه ….
تيتا بتصل يبقا اكيد وصلت
حسام …
ردي عليها وخليها تطلع هنا علشان متشكوكش في حاجه واحنا هندخل جوه وانتي ابقي اطلعلها
وفعلا فعلت غرام مثلما قال لها حسام ودخلو الي الغرفه ثم خرجت لها غرام وجدتها تقف في انتظرها
ابتسمت لها غرام بتوتر وقالت ….
في ايه يا تيتا ايه اللي جابك
نظرت ماجده حولها بشك وقالت ….
عادي قولت اجي اطمن فيها حاجه
غرام بتوتر ….
لا ابدا مفيهاش حاجه خالص
ماجده ….
امال فين الطلبه اللي بتاخد معاكي مش شايفه حد يعني
غرام …
لان احنا بناخد الكورس في الغرفه دي يا تيتا هو في حاجه ولا ايه
ماجده بشك …
اممم طيب ممكن تنادي لدكتور بتاعك عايزه اساله علي حاجه
نظرت اليها غرام بخضه ….
تيتا انتي بتهزري ازاي يعني مينفعش طبعا
ماجده وهي تذيحوها ….
خلاص هدخل اناديله انا
امسكتها غرام بسرعه وهي تقول بصدمه ….
لا لا خلاص خليكي وانا هنديله يجيلك لحد عندك
دخلت غرام الي الغرفه واغلقت الباب وهي تقول بخوف ….
تيتا عايزه تشوف الدكتور اللي بيدينا
نظر لها حسام وقال ….
طيب تعالي نطلعلها
قالت غرام بسرعه ….
لااااا
نظرو اليها بستغراب فقالت بسرعه ….
انا اقصد يعني هقولها اي حاجه وخلاص
امسكت مي يدها وقالت بصوت هادي ….
انتي مش عايزه يطلع ليه
غرام بخوف وهي تقول بصوت منخفض ….
هتشوفه ازاي وانا قولتلها انه هو اتشل ومبقاش يشوف
مي ….
هههههههههههه البسي
نظر حسام و ابرهيم الي مي ثم قال حسام ….
اخلصي خلينا نخلص من الموضوع دا
وتحرك امامها
غرام بخوف ….
يارب عدي اليوم دا علي خير
ثم خرجت خلفه مباشرتنا
نظرت ماجده الي حسام وهي تقول ببتسامه ….
اهلا يا دكتور معلش معطلينك
حسام ببتسامه وهو يسلم عليها ….
لا عادي محصلش حاجه
نظرت ماجده الي غرام وقالت …
الله امال بتقولي تعبان ومش قادر يتحرك ليه يا غرام مهو كويس اهو
نظرت اليها غرام بصدمه ثم ركضت اليها وقالت بسرعه ….
هههه لا انتي اقصد يعني ه هو كويس اهوو هههه
ونظرت الي حسام وجدته ينظر اليها ثم نظر الي جدتها وقال …..
لا انا بس كنت تعبان شويه
ثم نظر الي غرام بحده وقال ….
بس واضح ان انسه غرام افورت الموضوع شويه
وضعت غرام يدها علي وجهها بخوف ثم نظرت الي جدتها بسرعه وقالت ….
طيب يا تيتا انتي مش هتمشي بقا احنا عندنا كورس مهم
ماجده …
ااه طيب انا هامشي انتي قدامكم كتير
غرام بسرعه …
يعني شويه كده روحي انتي واحنا هنخلص ونيجي علي طول
ماجده ….
طيب انا هامشي بقا سلامو عليكم
غرام بسرعه وهي تمسك كتفها وتحركها ناحيه الباب ….
وعليكم السلام مع السلام
غادرت ماجده فاخذت غرام نفسها ثم نظرت خلفها بخوف وجدت حسام ينظر اليها بحده
فنظرت اليه ببراءه وقالت …
ههههه خلصنا انا هروح افرح العيال
وتحركت من امامه وجاءت لتدخل الي الغرفه وجدات من يمسكها من ظونت السو شيرت ويرجعها الي الخلف لتقف امامه
غرام بخوف وهي تنظر اليه ….
والله العظيم انا قولتلها كده بس علشان مقولهاش علي المهمه ولا اقولها بقا وافضحكم وافضح نفسي وابوظ المهمه يعني يرضيك المهم تبوظ
حسام بهدو …
لا ميرضينيش طبعا
غرام بسعاده ….
الحمد الله استاذن انا بقا
وجاءت لتتحرك فوجدته امسكها مره اخري وقال وهو ينظر الي عيونها ….
زاي الشاطره كده هاتجي التدريب ساعه بدري وعقابنا ليكي بعد التدريب هتقعدي ساعه كمان في المكتب تعملي كل اللي اقوله عليه ولو اعترضتي علي حاجه ساعات التدريب هتزيد اكتر
وتركها وغادر من المبني كله
نظرت اليه غرام بصدمه ثم جلست علي الارض وقالت ببكاء طفولي ….
يارب لو بتعمل فيا كده علشان باكل اندومي من وراي تيتا هبطلو والله
جاء صوت مي من الخلف …..
هههههههههه هو دا كل اللي بتعمليه وحش قومي ياختي قومي
ابرهيم ….
ههههههه اجمدي كده انتي هتبقي تحت رحمه الصقر
غرام وهي تكمل بكائها ….
يالهوي عليا كمان صقر احنا نروح اقرب ترب تدفنوني اخلص بقا كفايه عليا كده
مي ….
هههههههههه والله فرحانه فيكي
غرام ….
يااارب يعني قائد كده وصحبه فرحانه فيا فاضل ايه تاني يا دنيا
ضحك ابرهيم ومي عليها وهم يغادرون من المبني
*************
في اليوم التالي
اجتمعو جميعا علي طاوله الاجتماعات
حسام وهو يتراس الطاوله ….
القنبله كان مكتوب علي السلك بتاعها طيور الظلام
سامر بستغراب ….
طيور الظلام ودا معانه ايه
احمد ….
يعني حضرتك قصدك ان مكان القنبله الي جايه هيبقا في مكان ليه علاقه بي الكلمه دي
حسام بجديه ….
بالظبط مكان القنبله ليه علاقه بالجمله دي
ابرهيم بتفكير ….
بس مفيش مكان بالاسم دا يا فندم
حسام …
لا مدا اكيد مش اسم مكان
احمد ….
امال ايه دا
حسام ….
دا اللي عايزكم تعرفوه قدمك اسبوع بالكتير والمعلومات تكون عندي
الجميع ….
تمام يا فندم
************
خرجت مي و غرام من الجامعه
غرام بخوف …
انا خايفه اروح دا هيعلاقني
مي ….
ههههههه ياله ياختي ياله
غرام ….
بس انتي كده هتتاخر يا مي دا قالي في ساعه ذياده بعد التدريب بصي روحي انتي ودخلي البيت من وراي تيتا
مي بسرعه …..
لا انا هاجي معاكي
ثم قالت بتوتر بعد ما لاحظت ….
اقصد يعني مش مهم علشان تيتا متحسش بحاجه
نظرت اليها غرام بخبث وقالت وهي تغمز لها ….
امممم لا واضح انك عايزه تساعدي اوي ايه النظام هو حضرت الظابط واقعك ولا ايه يا موز انت
مي بخجل …..
غرام ايه اللي بتقوليه دا لا انا بس مش عايزك تقعي في مشكله الحق عليا
غرام ….
ههههههه ماشي هعديها ياله بقا علشان منتاخرش علي ابرهيم اقصد التدريب التدريب
نظرت اليها مي بحده وغرام تضحك عليها وتحركو الي هناك
اول ما وصلو ذهبت مي الي الكافيه وغرام دخلت الي المبني
دخلت مي وجلست علي الطاربيزه وطلبت النسكافيه الخاص بيه
وفجاه سمعت صوت تعرف جدا فنظرت خلفها وجدت الصدمه
فكانت والدتها تجلس مع رجل وهم يضحكون سويا وهو يمسك يدها فنظرت الي الرجل وجدته صديق والدها
لم تصدق ما راته وقفت بسرعه وهي تنظر اليهم بصدمه كبيره وعيونها تدمع
لاحظت والدته ان احد ينظر اليهم فنظرت وجدتها مي فقالت بصدمه كبيره ….
مي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)
الرواية تحفة بجد
اه والله الروايه تجنن
هى حلوة او و مشوقة اتمنى تكملى
انتى بجد مبدعة
روعة تستحقى الافضل
دى احلى رواية اقراها هى فعلا تحفة
اتمنى انك تستمرى على المستوى دة