روايات

رواية وعد الزين الفصل الخامس 5 بقلم شهد أحمد

رواية وعد الزين الفصل الخامس 5 بقلم شهد أحمد

رواية وعد الزين البارت الخامس

رواية وعد الزين الجزء الخامس

وعد الزين
وعد الزين

رواية وعد الزين الحلقة الخامسة

مرح بياس: انا هخرج الكلام مش هيعمل حاجه وهتفضلي كده تقريبا انتى استسلمتى خلاص ومش عاوزه تحاولي
وجت تخرج بس
وعد: عاوزه اسافر
مرح بصدمه: انتى اتكلمتي صح
وعد: عاوزه اسافر يامرح
مرح بفرحه: حاضر حاضر هنسافر
وخرجت تجري تقولهم
وعد بشرود: همشي ومش هرجع غير وانت بره قلبي ده وعد منى يازين وهخد حقى من كل واحد
بعدها كلهم دخلوا بسرعه
اسيل: وعد انتى اتكلمتي
وعد بهدوء: اه ياماما
اسيل بدموع: الحمدلله الحمدلله احمدك واشكرك يارب
وعد: ممكن تهدي انا كويسه
كلهم سلموا على وعد وكل ده وسليم ساكت
سليم بهدوء: بعد اذنكم عاوز اتكلم مع وعد شويه
اسيل: سيبها شويه ياسليم
سليم: اسيل بعد اذنك عايز اتكلم مع بنتى شويه
وعد: ماما اسمعي كلامه انا كمان عاوزه اتكلم معاه
اسيل: حاضر
معتز: يلا ياجماعه

كلهم خرجوا مفيش غير سليم و وعد
سليم: براحه و بهدوء كده عاوز اعرف كل حاجه حصلت من ساعت لما خرجتي من البيت
وعد: حاضر بعد لما خرجت روحت مع رغده الجامعه وبعدها حضرت اول محاضره وروحت الكافتيريا لحد المحاضره التانيه و رغده راحت تجيب حاجه وانا قعده جى شاب و (حكت كل اللي حصل وكلام زين ليها) وبعدين خرجت روحت الكورنيش وكلمت مرح عشان كنت مخنوقه وفضلت قعده لحد الساعه 11 مكنتش حاسه بالوقت وافتكر ان العربيه مش معايا واقفت تاكسي عشان ارجع بس هو دخل من شارع تانى ولما سالته دخلت من هنا ليه قالي طريق مختصر انا مكنتش مستريحه خالص وكمان انا بكون عامله حسابي ومعايا المسدس بتاعي اللي حضرتك علمتني عليه المهم انا بصيت اتاكد انو معايا كان السواق واقف التاكسي ونزل وحاول يعتدي عليا فضلت احاول لحد لما عرفت اطلع المسدس وضربته فى رجله وطلعت اجري لحد لما شوفت عربيه وبنت فيها وقفتها وقولتلها تجبني لحد هنا
سليم حضنها جامد
سليم بدموع: انا اسف يابنتي اسف ان حصلك كل ده حقك عليا وانا هجبلك حقك ياحبيبتي اوعدك
وعد: بابا انا كويسه بس بعد اذنك انا عندي طلب
سليم: انتى تؤمرى
وعد: عاوز اسافر انا و مرح
سليم: تسافري فين وليه اصلا
وعد: هنسافر كندا هنكمل الجامعه هناك
سليم: عاوزه تسافري تقعدي اربع سنين بعيد عننا ياوعد
وعد: عشان خاطري يابابا انا هكون مرتاحه هناك
سليم: ماشي ياوعد انا موافق
وعد: مرسي يابابا حضرتك تقول لي ماما عشان اكيد مش هتوافق
سليم: حاضر ارتاحي انتى شويه وانا هجهز كل حاجه
وعد: ياريت نسافر الاسبوع ده بالكتير ممكن
سليم: ماشي

وخرج سليم
كل ده و زين مكنش موجود في البيت
بليل كلهم على الاكل ودخل زين
زين: مساء الخير
الكل: مساء النور
زين: اى ده انتي نزلتي ياوعد
وعد: اه
زين بصدمه: انتى رجعتي تتكلمي تانى
وعد ببرود: اه
زين: حمدلله علي سلامتك
وعد: الله يسلمك
سليم: وعد انا جهزت الوراق بتاع السافر خلاص
الكل بصدمه: سافر اى
وعد: انا هسافر ومعايا مرح
اسيل: اى الكلام ده انا مش موافقه ابدا
سليم: اسيل دي حياتها وبنتى انا واثق فيها وبعدين هى عاوزه تكمل الجامعه هناك وانا موافق
اسيل: بس ياسليم
سليم: خلاص يااسيل هى هتكون مرتاحه هناك
اسيل: ماشي بس تيجي كل اجازه وانا هجيلك على طول
وعد: حاضر ياماما
معتز: وانتي يامرح عاوزه تروحي معاها
مرح: اكيد يابابا حضرتك عارف اني من زمان كنت عاوزه اسافر ولحد دلوقتي عاوزه اسافر
رودينا: خلاص لو هتكوني مع وعد انا موافقه
معتز: وانا موافق
مرح: شكرا يابابا
سليم: السافر كمان يومين

وعد ومرح: تمام
كل ده و زين وعز كل واحد فيهم مش مصدق ان حبيبته هتمشي خلاص
عز: ليه يامرح عاوزه تمشي انتى عارفه انا بحبك ازاي وبردو عاوزه تمشي انا مبقتش فاهمك خالص مش فاهم دماغك مش عارف بتفكري في اى
زين: عاوزه تهربي ياوعد انا عارف اني غلط كتير فى حقك بس بس انا اتاكدت انى بحبك انا غبي غبي اكيد كنتي هتعملي كده بعد اللي عملته
…………………………
بعد يومين اليوم اللي وعد هتسافر فيه
فى اوضه وعد صحيت من النوم وصلت وقامت تجهز
وفى اوضه مرح نفس الكلام
وبعد ساعه نزلت البنات
اسيل: خلاص هتمشي ياوعد
وعد: معلش ياماما انا هكون مستريحه كده
اسيل بابتسامه: خلاص ياحبيبتي انا يهمني راحتك
رودينا: هتوحشوني ياحبايبي
وعد: وانتي كمان ياخالتوا
مرح: ياروحي انا هكلمك كل يوم فديو وهخليكي تزهقي منى
رودينا: بس يابت ازهق منك ازاي ده انتي حتة منى
مرح حضنتها: وانتي كمان هتوحشيني والله بس انتي عارفه ده حلمى
معتز: خلاص سيبى البنات هما عارفين كويس عايزين اى وانا واثق فيهم
مؤمن: هتمشي ياوعد
وعد: هكلمك ياحبيبي وانت تهتم بدروسك كويس وتطلع الاول مفهوم
مؤمن: مفهوم ياوعدى
وعد بابتسامه: وانا واثقة فيك ياحبيبي
لين:خدو بالكم من نفسكم كويس يابنات
مرح و وعد: حاضر

محمود: ان شاءلله هجيلكم كل فتره
مرح: تشرف ياحموده
وعد: اكيد تنور ياعمو
عز: ترجعو بالسلامه ان شاءلله
وعد: وانت خد بالك من نفسك ياعز
عز بابتسامه حزينه: ان شاءلله
مرح كانت ساكته عشان عارفه ان عز مش عايزها تسافر
زين: خدو بالكم من نفسكم
مرح و وعد ببرود: ان شاءلله
سليم: يلا يابنات
وعد: ماشي يابابا احنا جاهزين خلاص
ماسه: هتوحشوني كتير كتير
مرح: وانتي هتوحشيني اكتر ياروحي
وعد: وانتي كمان ياروحي وهنكلمك كتير
سليم: يلا عشان الطياره
وخرجت وعد و مرح مع سليم ومعتز يروحوا المطار وكان معاهم عز وزين
…………………………..
فى المطار
سليم: خدو بالكم من نفسكم كويس ومحدش يخرج بليل مفهوم
وعد: حاضر يابابا
مرح: حاضر
معتز: هتوحشوني يابنات
وعد و مرح: وانت كمان

زين: وعد
وعد: نعم
زين: ممكن كلمه
وعد ببرود: اه اتفضل
ومشيت بعيد شويه عنهم
زين: وعد متسافريش
وعد: وده ليه
زين: خليكي هنا معانا
وعد: انا خلاص همشي يازين يمكن ترتاح منى شويه
زين: بس انا مش عايز تمشي
وعد: وانا مش تحت امرك بردو
زين: وعد انا بحبك ومش عايزك تسافري ممكن تفضلى
وعد: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ان ان ان ان ان نكمل بعدين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *