رواية قائد الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام الفصل السادس عشر 16 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام البارت السادس عشر
رواية قائد الغرام الجزء السادس عشر
رواية قائد الغرام الحلقة السادسة عشر
في قصر كبير في لندن
كان هناك راجل من الاربعين من عمره يقف في الجنينه وهو ينظر الي حوض الزهور الذي يزرعه
الي ان جاء اليه خدمه وقال باحترام
(الحوار مدبلج )….
سيدي السيد محمود جاد يطلب ان يراك
قال بدون ما يلتفت ….
ادخله
الخادم …
امرك
غادر الخادم وما هي الا دقايق وتقدم محمود منه بحذر وهو يقول بتوتر ….
والله يا باشا احنا نفذنا كل اللي حضرتك طلبته
ظل الرجل وقف لثواني ثم نظر اليه وقال بهدو ….
اربع قنابل مصنوعين من شفره الكترونيه المفروض ان محدش بيعرف يبطل مفعولهم متفجروش وبتقول عملت اللي عليك
محمود بخوف شديد فهو يعلم ان هذا هدو ما قبل العاصفه وقال ….
والله يا باشا انا هتصرف والقنابل اللي بقيا هتم في معادها
نظر اليه محسن بغضب وقال ….
قدامك اسبوع لو معرفتش تخلص من الفريق دا انت عارف هيحصلك ايه
محمود بخوف ….
وامرك يا باشا
ثم تحرك وغادر من القصر
خرج محمود وركب سيارته وهو ياخذ نفسه برتياح ثم اخرج هاتفه وقال بحده ….
الي قولت عليه يتنفذ الفريق دا مش عايز اسمع اسمه تاني
*************
بعد الجامعه
ذهبت غرام الي المبني هي متردده فهي كانت لا تريد الذهب لكي لا تتعبه لكنها حقا كانت قلقه عليه لذلك ذهبت
توقف التاكسي امام المبني ثم نزلت منه لكنها تفاجات بي حسام يقف مع فتاه امام المبني وهم يضحكون سويا
نظرت اليه بغيره شديده لكنها تحولت الي غضب شديد حينما وجدته يحتضنها
فقتربت بسرعه منه وهي تقول بحده ….
مساء الخير يا حضرت الظابط
ابتعد حسام عن الفتاه ثم نظر الي غرام وجدها تنظر الي التي معه بضيق
ابتسم بهدو وقال ….
ازيك يا غرام عامله ايه
فاجبت بضيق ….
انا تمام والله وانت اخبارك ايه
وقبل ان اجيب قالت بسرعه وهي تنظر الي الفتاه بضيق ….
واضح انك كويس اكيد القموره حضنها فيه الشفه
نظر لها حسام وقال بخبث ….
بصراحه هو من ناحيه فيه الشفه فاكيد فيه الشفه
نظرت اليه غرام بداهشه وغضب ثم اخذت نفسها وقالت ….
والله فيه الشفه
نظر لها حسام ببرود ولم يرد عليها
غرام بحزن ….
تمام عن اذنكم
ثم تركتهم وتحركت الي داخل المبني
ضحك حسام عليها اول ما دخلت
مروه وهي تضربه علي كتفه …..
من القموره دي
حسام ….
دي غرام معانا في الفريق
مروه ….
اااه هي دي بقا غرام امم بس شكلها كانت غيرانه عليك
ابتسم حسام ثم قال ….
طيب ياله روحي انتي لسه وصله من السفر
مروه ….
امم ماشي غير الموضوع برحتك بس لما تخلص الشغل هيبقا بنا قعده
حسام …
امم دي شكلها ايام فله عليا انتي نزله تاخدي بالك مني ولا تحققي معايا
ابتسمت مروه وهي تقول …
الاتنين وكمان حاجه لسه عارفه دلوقتي مش هرجع غير لما اعملها سلام
وركبت التاكسي
حسام ….
ربنا يستر
ثم دخل الي المبني هو الاخر وذهب الي غرفه التدريب لكنه لم يجد غرام في الغرفه فصعد الي الاعلي الي مكتب اللؤاء ومر من امام غرفه الفريق فسمع صوت ضحك ياتي من الداخل
فدخل الغرفه فوجد غرام و احمد يضحكون مع بعض
اول ما راه احمد واقف بسرعه بثبات لكن غرام بقيت مكانه بدون حتي ما تنظر اليه
نظر لها حسام بحده وقال ….
انتي مش في قاعه التدريبات ليه
نظرت اليه غرام ببرود وقالت ….
والله المدرب مش فاضي ايه هدخل اعمل ايه يعني
حسام بهدو ….
تمام المدرب خلص ياله علي التدريب
نظرت اليه غرام بحده ثم وقفت وهي تاخذ شنطنتها ونزلت الي الاسفل
نظر حسام الي احمد ثم قال بحده …..
غرام ممنوع تدخل الاوضه دي تاني فاهمه
احمد بثبات ….
تمام يا فندم
نظر اليه بغضب ثم تركه ونزل الي الاسفل
اما احمد فظل يضحك عليهم وهو يقول ….
هههههههه والله لايقين علي بعض
************
وصل حسام الي القاعه
وجد غرام تجلس علي الكرسي وهي تهز قدمها بعصبيه
حسام بهدو ….
ايه مالك متعصبه كده ليه
وقفت غرام امامه وقالت ….
مش متعصبه وانا هتعصب ليه هو في حاجه حصلت علشان اتعصب
نظر لها حسام قليلا ثم قال بهدو ….
ياله علشان التدريب
نظرت اليها غرام بغضب وداهشه
وقف حسام امامها بعد ان امسك سلاحه ….
النهارده هعلمك ازاي تستخدم السلاح
عمارا حسام مسدسه وهو يقول ….
المسدس بيتعمر كدم
وجدها لم تجب فنظر اليها وجدها تربع يدها وهي تنظر الي الجهه الاخر بلامبالاه
فرفع المسدس وقربه بجانب وجهها وضرب رصاصه فوضعت غرام يدها بخضه علي اذنها وهي تصرخ
حسام بحده ….
قاعده رقم اتنين مش بحب اعيد كلامي مرتين لان اكيد في المره التانين مش هتبقا بلسان
نظرت اليه غرام بحده وقالت ….
انت انسان متخلف والله ازاي تعمل كده
اقترب حسام منها فنظرت اليه برعب لكنها قررت ان لا ترجع هذه المره
وقف حسام امامها وقال بحده ….
تعرفي انك النهارده اخطاك زادت اوي
كانت غرام مرتعبه من كلمته لكنها تصنعت القوه وهي تقول ….
اخطاء ايه انا معملتش حاجه
وفجاه وجدت غرام من يضع المسدس في يدها ثم ادرها وهو يفرد يدها وهو خلفها وضغط علي الزناد فنطلقت رصاصه علي الزجاجه المعلقه وقال بغضب ….
واحد اتكلمت باسلوب مش كويس قبل ما تدخلي
ثم ضرب رصاصه اخري وقال ….
اتنين لسانك طول وان شاء الله هقطعهولك قريب
ثم قال بصوت عالي وهو يضرب الرصاصه ….
تلاته دخولك لي غرفه الفريق ودي حاجه انا مش هعدهالك بساهل
ابتعد حسام عنها وقال وهو مازال علي نفس عصبيته ….
اعملي زاي ما عملت
نظرت اليه غرام بداهشه لكنها تحولت الي عيند ثم رفعت يدها ونشت علي الزجاجه وفعلت كما فعل وضغطت علي الزنات وهي تقول ….
واحد اسلوبي وانا حره فيه
ثم ضربت رصاصه اخري وقالت …
اتنين لساني طويل مع اللي يستهلوله
وضربت رصاصه اخري ثم نظرت اليه وقالت …
تلاته اسمالله علي اللي كان واقف مع حبيبت القلب قدام شغله
نظر حسام بهدو الي الزجاجه فوجد زجاجه واحده فقط من جاءت فقال ببرود ….
لسه عايزه تدربي اكتر
ضغطت غراام علي اسنانه بعصبيه من بروده هذا فوضعت المسدس علي الكرسي وقالت بحده ….
وانا مش عايزه اتدرب بقا انا ماشيه
واخذت شنتطتها وجاءت لتغادر من الباب فوجدته يقول ببرود …..
علي فكره اللي كانت معايا دي مروه اختي
وقفت غرام مكانه بصدمه ثم نظرت اليه وقالت بعدم تصديق ….
اختك ان انت بتتكلم بجد
رفع حسام حاجبه بهدو وهو يبتسم
ضحكت غرام بسعاده وقالت ….
انا قلت كده برضو
حسام بخبث …
قلتي ايه
نظرت اليه غرام بكسوف ثم قالت بسرعه ….
هاا ق قلت ااه قلت مين دا اللي هتحبك وانت كده واكيد مجنونه يعني
ثم تركته بسرعه وغادرت من الغرفه وهي تضحك بسعاده شديده
حسام ….
عندك حق فعلا مجنونه هههههههه
**************
في الكافيه
كان ابرهيم ينتظر مي فهم اتفقو ان يتقابلو اليوم
رفع نظره وجد هناك اربع رجال يجلسون وهم ينظرون اليه بطريقه غريبه
شك ابرهيم بيهم ظل ينظر اليهم قليلا الي ان لمح مي تدخل الي الكافيه
وقف ابرهيم وهو يسلم عليها ببتسامه
مي ….
اسفه اتاخرت شويه
ابرهيم …
لا ولا يهمك اقعدي
جلست مي امامه فقال ابرهيم ….
عامله ايه النهارده
مي ببتسامه …
انا تمام الحمد الله
كان ابرهيم ينظر الي الرجال فلاحظت مي ذلك فقالت بستغراب ….
في حاجه ولا ايه
تاكد ابرهيم من شكوكه بعد ان لاحظ معهم سلاح اغمض عيونه بحده فهو لو كان فمفرده كان سيتغلب عليهم بسهوله لكن لان ومي معه الوضع صعب
مي بتوتر ….
مالك يا ابرهيم انت كويس
ابرهيم وهو يحاول ان لا يظهر شي ….
عايزك تقومي تروحي الحمام وتطلعي من الباب الخلفي للكافيه
مي بستغراب …
هو في ايه انا مش فاهمه حاجه
ابرهيم بحده …
اعملي اللي بقولك عليه ياله
لاحظت مي توتره فقررت ان تفعل ما طلبه منها ووقفت لتغادر لكنه وجد من يذهب خلفها فوقف بسرعه وانصدم بيه فسقط الرجل علي الارض
فقال ابرهيم ….
معلش ماخدتش بالي
فوقف الرجل بسرعه وهو ينظر اليه فتركه ابرهيم وغادر من الكافيه فوجد مي تقف في انتظاره امام الكافيه تقدم منها ابرهيم وقال بغضب ….
هو انا مش قلتلك امشي
خافت مي كثير من صوته وجاءت لترد لكنها فجاه وجدت رجال يخرجون من الكافيه وهم يركضون نحوهم فامسك ابرهيم يدها بسرعه وركضو فركض الرجال خلفهم
مي بخوف ….
ابرهيم في ايه ومين دول
ظل ابرهيم يركض الي ان وصلو الي شارع مسدود فنظر ابرهيم الي الشارع ثم دخل فيه فوجد مدخل صغير فادخل مي فيه وقال ….
اوعي تطلعي من هنا مهما حصل
فامسكت مي يده وهي تقول ببكاء …
استني انت رايح فين بلاش ونبي تروح
وضع ابرهيم يده علي خدها وهو يمسح دموعها ويقول ….
متخفيش مش هيحصل حاجه
سمع صوت الرجال قدمين فادخلها بسرعه ثم وقف وهو يلعن نفسه انه لم ياتي بمسدسه معه
اقترب هو بسرعه من الرجال وجاء واحد يضرب عليه النار فضرب ابرهيم يده ثم ضرب علي وجهه بقوه فسقط علي الارض ولم يتحرك
نظرو اليه الرجال الاخرين بداهشه ثم اقتربو منه لكن كان مصيره مصير الاخر
ثم ذهب بسرعه الي مي وجدها تبكي بخوف وهي تضع يدها علي وجهها فوضع يده علي كتفها فنفزعت بخوف لكنها اول ما راته خرجت بسرعه وهي تحتضنه بقوه وخوف وهي تبكي
رتب ابرهيم علي شعرها ….
هش اهدي انا كويس مفيش حاجه
مي وهي مازالت تبكي وتضربه علي ظهره ….
والله حرام عليك لو كان حصلك حاجه دلوقتي كنت هعمل ايه
ابعدها ابرهيم وقال بهزار وهو يمسح دموعها …..
وانا اللي بحسبك كنت خايفه عليا طلعتي خايفه علي نفسك
نظرت مي الي عيونه وقالت ….
انا مليش في الدنيا دي غيرك انت وغرام وتيتا علشان خاطري خد بالك من نفسك والله ما هستحمل انه يحصلك حاجه
ضحك ابرهيم بسعاده علي جملتها ثم نزل الي مستواها رفعها وهو احتضنها بي سعيد كبيره فبادلته الحضن هي الاخر وهي تضحك
**************
كانت زمزم في غرفتها تجلس علي الموبيل فدخلت عليها والدتها وهي تقول بحده ….
انتي لسه ملبستيش يا زمزم الضيوف زمانهم علي وصول
زمزم بضيق …..
ماما دول ضيوفك انتي وبصراحه انا مليش دماغ اشوف حد واسمع كلمتين ملهوش لازمه
حنان ….
زمزم بلاش موال كل مره دا الضيوف زمانهم علي وصول ياله البسي بقا
زمزم بتنهيده ….
حاضر يا ماما هلبس اهو
خرجت حنان ولبست زمزم سلوبته من الجينز لونها اسود وكلعاده لم تستطع ان تربط شعرها فتركته مفرود
خرجت من الغرفه فوجدت والدتها تضع الطعام علي السفره
زمزم بداهشه وهي تنظر الي الاكل …..
يا نهار يا ماما كل دا اكل ليه يعني انتي مش قلتي واحده بس اللي جايه
حنان ….
ياستي الخير كتير اهو اللي يفضل نبقا ناكله بكره
قطع كلامهم صوت جرس الباب
حنان بسرعه …
اهو وصل افتحي انتي
زمزم بستغراب ….
هو مين اللي وصل مش بتقولي صاحبتك اللي جايه
حنان بتوتر ….
هاا ااه افتحي بس الاول احنا هنفضل نتكلم ونسيب اللي علي الباب
ذهبت زمزم بتزمر ثم فتحت الباب ووقفت امامه بصدمه
احمد ببتسامه ….
مساء الجمال يا انسه زمزم
من الصدمه لم تجب زمزم فقط بقيت تنظر اليه بصدمه
احمد …..
ايه هتفضلي مصدومه كده كتير
جاءت حنان من خلفها وقالت بسعاده ….
يا اهلا اتفضل يابني اتفضل واقف بره ليه
نظر احمد الي زمزم قليلا التي ابتعدت عن الباب ثم نظر الي حنان وقال ببتسامه ….
واضح ان بنتك هي اللي مش عايزني ادخل يا حنون
اول ما قال احمد ذلك نظرت اليه زمزم ثم قالت بحده ….
ماما انا دخله اوضتي
حنان بسرعه ….
مفيش دخول للاوضه النهارده هنقعد كلنا مع بعض
زمزم بضيق ….
يا ماما لو سمحتي انا مش عا..
حنان بحده ….
زمزم اللي اقول عليه يتسمع ياله روحي هاتي باقي الابطاق من المطبخ ياله علشان ناكل مع بعض
دخلت زمزم الي المطبخ بنزفزه واحمد يضحك عليها
احمد ببتسامه …..
لسه عنيده زاي ما هي
حنان ….
هههههههه وانت لسه بتعكسها قدامي زاي مانت
احمد ….
ههههههه وانا اقدر اعاكس حد غيرك برضو يا حنون
حنان ….
هههههههههه يا بكاش ياله اقعد علي السفره علي ما اجيب باقي الاطباق من المطبخ
دخلت حنان الي المطبخ وخرجت زمزم منه وهي تحمل طبق واحد فقط في يدها السليمه ثم وضعته علي السفره بغضب
قال احمد لكي يضايقها …..
برحه لا يطقلق عرق ولا حاجه
زمزم بضيق ….
مهو طبيعي يطقلي عرقي طول ما شايفك
احمد ….
هههههههههه كده بقا اقدر اجي هنا كل يوم وانا مطمن
نظرت اليه زمزم بحده وتركته وغادرت الي المطبخ لكي تاتي بباقي الاطباق
بعد فتره جلسو جميعا علي السفره وكانت زمزم تمسك المعلقه وهي تاكل بهدو بدون ما تنظر اليهم ابدا
وكان احمد و حنان يتحدثون مع بعض وهم يضحكون سويا
كانت زمزم تمسك المعلقه بضيق وجاءت لتضعها في طبق الشروبه فوقع الطبق وانكبت الشورب علي يده الاخر
فوقفت بسرعه وكذلك والدتها التي وقفت امامها وقالت بخضه ….
زمزم حصلك حاجه
زمزم بهدو وهو تضع يدها السليمه علي المصابه ….
محصلش حاجه يا ماما انا كويسه
وقف احمد وهو ينظر اليها بخضه ثم اقترب منها وازح يدها السليمه بقوه فوجد يدها الثانيه حمراء بشده
حنان بصدمه ….
يالهووي دي ايدها حمراء اووي
زمزم بضيق هي تمسك يدها المصابه وتبعدها عن يده وتقول ….
انا كويسه مفيش حاجه
نظر لها احمد بغضب وقال ….
بطلي عيندك دا شويه
ثم نظر الي حنان وقال ….
هاتي مرهم حريق علشان ادهنلها ايدها
حنان …
حاضر
وركضت بسرعه الي المطبخ
اجلسها احمد علي الكرسي ثم امسك يدها فجاءت لتبعدها لكنه قال بغضب ….
قسما بالله يا زمزم لو مبطلتي الهبل اللي بتعمليه دا لهظبك زاي زمان
نظرت اليه زمزم بصدمه وجاءت لترد عليه لكنه نظر اليها بحده فصمت علي الفور
امسك يدها فوجدها ترتعش بقوه اكثر من السابق حتي اصبحت ثقيله ولا تستطيع ان تحركها شبر واحد لا يصدق فيدها كانت افضل عندما رحل
فنظر اليها وجدها تنظر الي الجهه الاخر بحزن
جاءت حنان بالمرهم فوضعه علي اصبعه ثم وضعه علي يدها فتوجعت بشده ولكن يدها لم تتحرك ولو حركه بسيطه
كم المه ذلك فحتي وهي تتوجع لا تستطيع ان تحرك يدها
ظل يضع المرهم علي يدها وهي تغمض عيونها من الوجع فكانت حقا تريد ان تبكي لكنها امسكت نفسها فهي لا تريد ان تظهر ضعفها امامه ابدا
نظر اليها احمد ثم قال الي حنان ….
معلش يا حنون هاتي منديل علشان امسح هدمي
حنان ….
حاضر يابني
دخلت حنان الي الغرفه اول ما دخلت فتح احمد كف يدها وقربه من شفتيه وقبلها
اول ما احست زمزم بذلك فتحت عيونها بخضه ثم وقفت بسرعه فنزلفت يدها من يده
وقف احمد امامها فقالت غرام بحده وعيونها تلمع بدموع ….
اياك تقرب مني تاني انت فاهم ولا لا
ثم تركته وجاءت لتدخل الي غرفتها فوقف احمد امامها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)
تسلم ايدك الرواية جميلة
تسلم ايدك علي الرواية