روايات

رواية انتقام القدر الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر البارت الثاني

رواية انتقام القدر الجزء الثاني

انتقام القدر
انتقام القدر

رواية انتقام القدر الحلقة الثانية

فهد بخضه / ايه ازاييييييي وامت دا حصل ؟!!!!!!!!!
هند / معرفش يا دكتور دخلت ال أوضه ملقتهاش ودورت عليها ف كل حته ملقتهاش.
خرج فهد مسرعا من غرفة مكتبه متجها نحو غرفة المدير ليبلغه بهروبها أثناء الوردية المسائيه وبأنه غير مسؤل عن ذالك.
…………………………
أتت أنصاف المستشفي لأخذ جميلة ودفع تكاليف المستشفي فعلمت بهروب جميله .
أنصاف / يعني إيه هربت هيا مستشفي دي ولا زريبه البنت فين إنطقوا بدل ما أروح فيكم ف داهيه .لتكون ماتت هيا ماتت صح ؟؟؟
فهد / هو انتي عاوزه تخلصي والسلام بنقولك هربت مش ماتت.
طلب المدير من أنصاف الدخول معه مكتبه وطلب لها عصير لتهدأ ثم قال / صدقيني يا فندم إحنا ملناش ذنب.
أنصاف / اسمع اللي هقولهولك كويس وافهمه انتم قصرتم ف الاعتناء بمريضه عندكم فهو حل من اتنين عندي ملوش تالت.
…………………………………………
خرجت غادة من منزلها في كامل أناقتها وصعدت سيارتها وانطلقت متجهة إلي أحد الكافيهات. ركنت سيارتها واتجهت إلي داخل الكافيه.
غادة / حبيبي اتأخرت عليك.
هيثم / لا يا روحي هاه طمنيني عملتي ايه.
غادة / الصبر حلو هيا بدأت تتلخم في حكاية جميلة بنت عمي يعني الفرصه بدأت تجيلي.
هيثم / وجميلة بنت عمك دي مش قولتيلي امبارح انها هتخرج النهارده يبقي هتتلحم امتا يا غاده. غاده يا حبيبتي انا عاوزلك مصلحتك امك ملهاش امان زي ماع‘لت ف بنت أخوها كل دا تعمل كدا بنتها امك مش ساهله.
غاده بتفكير / والله معاك حق يا هيثم
…………………………………
في مكان آخر كانت تجلس مع إحداهم في غرفتها.
جميلة / انا بعتذر علي ازعاجي ليكم بس مليش مكان تاني اروحه انا. انا ممكن اخدمكم.
نسمه / ايه يا جميله كلامك دا انتي زيي اختي.
دخلت والدت نسمه حينها فقالت فيه إيه.
نسمه / جميلة يا ماما عاوزه تخدمنا بمعيشتها معانا.
فريده / ليه يا بنتي حد عاملك مننا وحش دا انتي زييك زي نسمه واخواتها.
جميله بدموع وهي تحتضنها / بس بالنسبه لعمتي كنت زيي زي اي خدامه ملهاش امان ولا مأوي.
فريده بدموع / حسبي الله ونعم الوكيل فيها عموما متقلقيش اعتبريني زيي ماما الله يرحمها.
جميلة / الله يرحمها. دا شرف ليا والله يا طنط.
فريدة / احنا قولنا ايه ؟؟؟؟
جميلة بإبتسامة / يا ماما.
…………………………
المدير / حل ايه يا مدام انصاف.
أنصاف / يترجعولي البنت يا إما. …..
المدير / يا إما ايه ؟؟؟
أنصاف / يا إما تطلعلي شهادة وفاة ليها صحيحه وبختم المستشفي …………….. .. .
الفصل الثالث 3
# رواية_انتقام_القدر
المدير / ايه يا مدام اللي حضرتك بتقوليه دا انتي عاوزاني اغامر بسمعة الستشفي علي حساب مصلحتك الشخصيه. آسف يا مدام آسف جدا وأعلي ما عندك اعمليه وان كان ع البيت فعندها عشرين سنه يعني مش قاصر وتقدر تخرج ف اي وقت من المستشفي اما بقي عنك فلو فكرتي تشهري بسمعة المستشفي فأحب اقولك ان كل كلمه وكل حركه في المكتب دا بتتسجل صوت وصوره وانتي اللي هتضيعي مش احنا.
خرجت أنصاف من مكتبه وهي في قمة غضبها صعدت سيارتها واتجهت نحو المنزل لتفكر ماذا عليها ان تفعل.
………………………………
عادت غادة المنزل فوجدت والدتها تجلس في شرود تام.
غادة / مالك يا مامي هيا الزفته دي لسه مخرجتش ولا ايه ؟؟؟؟
أنصاف / هربت.
غادة بصدمه / ايه ؟!!!!
أنصاف بصوت عالي وعصبية شديده / هربت جميله هربت يا غادة.
غادة/ وانتي ايه اللي مضايقك اوي كدا ما تهرب ما انتي كنتي عاوزه تخلصي منها.
انصاف / لما تموت يبقي مفيش خوف منها انما لما تهرب وبعد كل اللي اتعمل فيها يبقي لازم اخاف واخاف اوييييي كمان.
غاده / قصدك انها ممكن تأذينا.
انصاف / ليه لأ. مادام جاتلها الجرأه تهرب. هتتجرأ وتفكر تنتقم لكل اللي اتعمل فيها.
انا لازم اتصرف لازم اعرف البنت دي اتهببت راحت فين.
……………………………
دخل فهد إلي المدير في استغراب قائلا / هو ايه حصل وازاي مشيت بسرعه كدا.
المدير / هددتها.
فهد / ازايي.
قص المدير كل ما حدث لفهد ثم قال / غصدقت اني عندي كاميرات وممكن اوديها ف داهيه لو اتكلمت.
فهد / ودي ايه مصلحتها ف موت واحده زي جميله دي.
المدير / الحقد بيعمل اي حاجه يا فهد والظاهر ان الست دي بتكره المريضه كره شديد وعايزه تمحي وجودها من ع الدنيا بأي طريقه.
فهد / فبالتالي لو طلعت شهادة وفاة رسميه ليها لو كانت هيا اللي ورا اختفاء البنت او حتي دورت عليها لحد ما وصلت ليها وقتلتها محدش يدور وراها لأن محدش هيدور ورا واحده قانونا في قايمة الاموات.
المدير / تحليل منطقي بردوا يا فهد .
فهد / طب انا انتهي دوامي كدا بعد ازن حضرتك.
مدير المستشفي / اتفضل يا فهد.
………………………………
يلا يا نسمه انتي وجميلة بلاش كسل حضروا الغدا . قالتها فريدة وهي تخيط إحدي ملابس ابنتها.
عادت ياسمين من الخارج فوجدتهم بالمطبخ يجهزون الطعام.
ياسمين / ايه الريحه الحلوه دي ومدت يدها لتأخذ من الاطباق الجاهزه فضربتها نسمه علي يدها قائله / بس بقي عيب كدا دا بدل ما تساعدينا.
ياسمين / جعااااااانه.
نسمه/ هو انتي مبتشبعيش ابدا.
طلت جميلة تضحك علي طريقتهم فنظرت لها ياسمين في حزن مصطنع قائله / طب دافعي عني بدل ما انتي عماله تضحكي. يعيني عليا محدش مستحملني ف الدنيا دي غير نادر حبيبي.
أتاهم صوت فريده وهي تقول / يلا يا لمضه جهزي مع اخواتك الغدا اخوكم زمانه علي وصول وكادت ان تكمل جملتها حتي فتح فهد الباب قائلا/ السلام عليكم …………….

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *