روايات

رواية قائد الغرام الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت الثاني والعشرون

رواية قائد الغرام الجزء الثاني والعشرون

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة الثانية والعشرون

جاء حسام ليرد عليها لكنه راي رجل علي سطح العماره التي امامهم من زجاج المطار الخارج وهو يعمر مسدسه ويوجهه نحوهم
بلمح البصر امسك يد غرام وجعلها خلفه وبليد الاخر اخر اخرج مسدسه من خلفه وضرب عليه نار فسقط الرجال علي سطح العماره
نظر حسام خلفه وجدها تضع يدها علي وجهها بخوف فقال بقلق ….
انتي كويسه حصلك حاجه
انزلت غرام يدها من علي وجهها وهي تقول بتوتر ….
ها ان انا كويسه مفيش حاجه حصل ايه
اخذ حسام نفسه برتياح ثم قال …
متقلقيش محصلش حاجه
نظرت اليه غرام بخجل ثم جاءت لتبتعد الي الخلف فوجدته امسكها من وسطها وقربه منه وقال في اذنها ….
هخلص حاجه جوه واخرج القيكي مستيناني جمب عربيتي ماشي
كانت غرام في حاله لا تحسد عليها من الصدمه والخجل والتوتر الشديد التي هي فيه
جاءت لتخرج صوتها فلم تستطع اكتفت فقط بتحرك راسها
ابتسم حسام عليها ثم نظر حوله لم يجد احد فاقترب بسرعه من خدها وقبلها وتركها ودخل الي المطار مره اخري
وضعت غرام يدها علي خدها بخجل وهي تبتسم بسعاده ثم تحركت الي مكان سيارته
************
في المستشفي
كانت حنان و زمزم يجلسون مع احمد
حنان ….
ههههههه ونبي يا احمد ضحكتني
احمد …

 

 

هههههه والله يا حنون لو تشوفي منظرها هي خايفه مرعوبه من ضرب النار
زمزم بضيق ….
الله يعني كنت سبت الولد يموت
احمد …
لا ازاي انط واجيبه من وسط النار وتموتي عادي
زمزم ….
طيب مانت واقفت امبارح قدام ضرب النار علشان…
نظر احمد الي عيونها وقال وهو يقطع كلامها ….
علشان مش هسمح انه يحصلك حاجه
نظرت اليه زمزم بسعاده وهي تبتسم بخجل ثم نظرت الي الارض
ابتسم احمد بسعاده علي خجلها هذا
لاحظت حنان ذلك فابتسمت بسعاده كبيره ثم قالت بفرحه ….
ايه انا قاعده علي فكره هو انتو رجعتو للتسبيل دا تاني ولا ايه
احمد وهو مازال ينظر الي زمزم …
لا يا حنون احنا اطورنا وقررنا ناخد خطوه جديده
ابتسمت حنان بسعاده وقالت …
خطوه ازاي
نظر احمد الي حنان وقال ….
يعني انا طالب منك ايد زمزم يا حنون
نظرت اليه زمزم بخضه فوجدته ينظر اليها وهو يبتسم بسعاده
حنان بفرحه كبيره …
يا نهار ابيض دا يوم المونه لما اشوفكم مع بعض
احمد ببتسامه سعيده ….
خلاص بعد ما المهمه دي ما تنتهي انا هاجي ونتفق علي معاد الفرح علي طول كفايه انتظار لحد كده
حنان …..
علي خيرت الله
زمزم بسرعه ….
لاحظ واحده بس انتو بتتكلمو علي اساس اني مليش راي في الموضوع دا
نظر اليها احمد بستغراب وقال ….
ليه مش انتي عايزه تجوزني انتي كمان
زمزم بتوتر ….
ايوه عايزه بس مش دلوقتي
حنان بسرعه …
زمزم ايه اللي انتي بتقوليه دا
ززمزم ….
ايه يا ماما ايوه انا مش عايزه اتجوز دلوقتي خالص فيها ايه يعني انتو حتي مسالتونيش
نظر اليها احمد بحزن وقال ….
ماشي يا زمزم انا بسالك دلوقتي عايزنا نتجوز امته
صمت زمزم لثواني وهي تحاول ان تهداء وقالت ……
معرفش بس انا مش هتجوز دلوقتي واظن من حقك تستنا شويه زاي ما انا استنيت كتير ولا عايز بقا تبقا حجه وتمشي
حنان بحده ….
زمزم اهدي شويه مش كده
قطع احمد كلامها وقال ….

 

 

خلاص يا حنان هي عندها حق طبعا في اللي هي بتقوله
ثم نظر اليها وقال بعتاب ….
بس انا عايز اقولك حاجه يا انسه اني لو كنت عايز امشي زاي ما انتي بتقولي مكنتش طلبت منك الجواز دلوقتي ومعتقدش اني قذر لدرجه اني اطلب ايد البيت اللي بحبها وفي الاخر اسبها وامشي
ثم اغمض احمد عيونه بوجع من الجرح
نظرت اليه زمزم بحزن وخصوصا حين راته يغمض عيونه بوجع فقررت ان تنسحب بهدو فهي لا تريد ان تذيد عليه الوجع الاكثر
فغادرت بسرعه من الغرفه
حنان بحزن …
متزعلش منها يابني انا مش عارفه ايه اللي صابها بس
احمد بحزن ….
بنتك مش عايزه تنسا اللي فات يا حنان
حنان بحزن وهي ترتب علي يدها ….
ان شاء الله كل حاجه هترجع زاي الاول والله بس انت اصبر عليها شويه هي بس بتتدلع عليك مش اكتر
احمد بتنهيده ….
لو علي الصبر فانا صابر والله المهم ترجع في الاخر
حنان …
ان شاء الله هترجع وهتتصافو وهتبقا احسن من الاول واكتر كمان وبكره تقول حنون قالت
ابتسم احمد اليها وقال بهزار لكي لا يحزنها اكثر ….
انا مش عارف ليه مطلعتش زايك والله لولا ان جوزك كان زاي ابويا كنت اتجوزتك انت
حنان ….
ههههههه بس يا ولد ااختشي
احمد ….
هههههههه ماشي يا حنون برحتك ادلع برحتك كمان
**************
عند حسام
وصل حسام بسيارته الي الكورنيش فنظرت الي غرام بستغراب وقالت ….
احنا جاين هنا ليه اوع تقولي انك هترميني في النيل علشان تخلص مني كل دا علشان مشيت وسبتك
حسام ….
هموت واعرف طوله لسانك دي جبيها مني برغم انك شبر ونص
غرام بصدمه ….
انا شبر ونص علي فكره بقا انت الي طويل مش انا اللي قصيره
حسام ….
ههههههه طيب اانزلي يالي مش قصيره
نزلت غرام من السياره ثم تحركت بجابنه وجدته ينزل من علي السلم فنزلت خلفه بستغراب ثم وجدته يدخل الي مركبه صغيره نسبيا
فنظرت اليه غرام وقالت بسرعه …
استنا يا عم انت رايح فين
نظر لها حسام ثم مد يده لها وقال ….
تعالي متخفيش

 

 

غرام بطريقه مضحكه وهي ترجع الي الخلف ….
الكلمه دي بيبقا وراها حاجه مش كويسه انت تاوي علي ايه بالظبط اوعي اللي في دماغي يكون صح
حسام بنفاذ صبر ….
انا عارف اني مش هخلص
فنزل من المركب ووقف امامها ثم انحناء وحملها ودخل بيها الي المركب تحت صدمت غرام ثم انزلها
غرام بتوتر ….
علي فكره انت استحلتها بقا كل شويه تشلني
لم يرد حسام عليها ثم تحرك الي امام المركب وشغل محرك المركبه وتحرك بيها مسافه ليست قصيره
ثم اوقفها وجلس علي اول المركبه وهو ينزل رجله الي المياه
اقتربت غرام منه وجلست بجانبه وقالت ….
بس غريبه يعني اول مره اعرف انك بتحب جو المركب والكورنيش والحورات دي
نظر حسام لها وقال ….
وايه الغريب في كده
غرام وهي تضربه علي كتفه بهزار ….
يابني الجو دا بتاع الحبيبه اللي هو يكون شاب رومانسي كده وحابب يبعبر عن شعوره فبيجيب حبيته هنا ودا طبعا عكس شخصيتك خالص
حسام بداهشه …
يبعبر جبتها منين الجمله دي
غرام بثقه ….
قاموسي غرام الخاص في الكلام محدش يعرف عنه حاجه
ضحك حسام عليها بشده ثم نظر اليها وقال بخبث …..
وايه بقا شخصيتي دي اللي مختلفه عن الناس
غرام بداهشه …..
يالهووي انت بتسال دا انت مفكش حاجه زاي الناس الطبيعين يعني عندك مثلا
ثم عددت علي صوبعها بطريقه طفوليه ….
واحد لما بتتعصب بتتحول لي دركولا
اتنين مش بتحب تضحك برغم ان ضحتك جميله مش عارفه هل دي واصفه الدكتور وصفهالك الله اعلم
تلاته مش بتعرف تسيطر علي نفسك
نظر لها حسام وقال ….
دا واضح اني تعبك اووي وايه كمان
غرام ببتسامه خجوله …
بصراحه كنت كده الاول بس بعد كده بقيت بتعملني كويس كنت في الاول بحس اني قتلتلك قتلي مش عارفه ليه
حسام …
ههههه انا مش بحب اتعامل مع البنات خالص بدايق لما بتعامل معهم
نظرت اليه غرام وقالت بكسوف ….
طيب وايه اللي اتغير وخلاك تعملني كويس
نظر حسام الي عيونها وقال ….

 

 

حاجات كتير اوي
نظرت اليه غرام بسعاده كبيره ظل حسام ينظر الي عيونها وهو تائه في جمالهم وكذلك هي تنظر اليه كانت خجله بشده لكنها لا تريد ان تنزل عيونه من علي عيونه
وفجاه وجدت هاتفها يرن فستفاقت بسرعه من توهانها ونظرت بعيده عنه بخجل ثم نظرت الي الموبيل وجدتها والدها
فنظرت اليه وقال بكسوف …
د دا بابا احنا لازم نرجع
ابتسم حسام لها وقال ….
ماشي ياله بينا
وقف حسام وجاءت غرام لتقف لكن رجلها انزلقت من المياه فكانت سوف تقع لولا يد حسام التي انطبقت علي وسطها وقربها منه فنصدمت بصدره
حسام بقلق …
انتي كويسه
نظرت اليه غرام قليلا اليه
ثم قالت بكسوف شديد وهي تحاول ان تبتعد عنه …..
اه اه انا كويسه
وجاءت لبتعد لكن حسام اشتند في قضبته حولها وقربها منه اكثر
فنظرت اليه غرام وقالت بخجل ….
ح حسام انت بتعمل ايه ممكن تبعد
اقترب حسام من اذنها وقال بصوت رجولي هادي …..
بلاش تبصلي البصه دي تاني يا اميرتي علشان انا مش مسؤال علي اللي هعمله
ثم نظر اليها وهو يغمز بعيونه
اخذت غرام نفسها بصعوبه كبيره وهي ترجع شعرها الي الخلف وتضع يدها علي وجهها فهي حقا تشعر ان وجهها علي وشك ان يخرج منه نار
وقالت بخجل …..
طيب ممكن تبعد
حسام وهو ينظر الي عيونها ….
مش قبل ما اسمعها منك
غرام بخجل …
هي ايه دي
اقترب حسام من اذنها ….
بحبك
فتحت غرام عيونها بداهشه فنظر اليها حسام وهو يبتسم ويقول ….
الدور عليكي مش هسيبك غير لما تقوليها
غرام بعدم تصديق ….

 

 

وهو انت قولتها والا بتقولي قولي كده
ضحك حسام عليها بشده ثم قال …..
ههههههههه والله منا عارف ايه اللي خلي قلبي يقع مع واحده مجنونه زايك
ابتسمت غرام بسعاده وقالت بخجل ….
يمكن علشان بيفهم مش زاي صاحبه
حسام بخبث ….
طيب منا وصاحبه ايه مهو واحد
غرام وهي تنظر الي عيونه …
لا مش واحد قلبك حناين وبيخاف عليا بجد ومش بيحب يزعلني انما انت بتزعقلي وتبرقلي بعنيك اللي بتخوف دي ومش بتعبرني خالص
حسام بخبث ….
طيب ما قلبي كويسه اهو ليه بقا مش عايزه تحبيه
ابتسمت غرام بخجل وقالت ….
ومين قالك اني مش بحب قلبك وصاحب القلب كمان
ابتسم حسام علي كلامتها تلك ثم قال وهو ينظر الي عيونها ….
وانا بعشقك يا مجنونتي
ابتسمت غرام بسعاده كبيره ثم احتضنته بشده فبادلها ادهم الحضن بسعاده كبيره وهي تقول …..
وانا بموت فيك يا قائدي
**************
في مطار القاهره
وصلت الطائره الواصله من لندن الي مطار القاهره بسلام
فنزل منها محسن ممدوح وكان في انتظاره محمود جاد
راه محمود فتقدم منه بسرعه وقال ….
حمدالله علي السلامه يا ممدوح بيه
نظر اليه ممدوح بهدو وقال …
الله يسالمك العربيه جاهزه
نظر اليه محمود بتوتر من هدوه هذا وقال بخوف …..
ايوه يا باشا جاهزه اتفضل
ركب ممدوح بجانبه محمود وفي الامام السائق والحارس بجانبه والعربه الاخر الحراس الاخرين
نزع ممدوح نظارته وقال بهدو ….
امم قولتي بقا عرفو ازاي مكان قنبله المطار
محمود بخوف ….

 

 

والله يا باشا انا ما اعرف انت بتعتلي اميل بي مكان العمليه محدش شافه غيري
ممدوح وهو مازال علي نفس هدوه ….
مسمعتش يعني اي خبر عن الفريق غير الاخبار اللي تفرح دي
بلع محمود ريقه بخوف وقال ….
اديني فرصه بس يا باشا والله يومين كمان والعيال دول يكونو منتهين
ممدوح وهو ينظر امامه ويقول بهدو ….
تعرف يا محمود زمان لما كنت بشتغل صبر نقاش غلط في مكان صغير كده في الشقه ساعتها المعلم بتاعي مسكني اداني علقه وكرشني من عنده وقالي كلمه عمري ما نسيتها عارف ايه هي
محمود وهو يرتعش من كثره الخوف ….
اي ايه يا باشا
ممدوح ….
متديش فرصه لعيل غبي مش بيفهم في شغلنته
ثم بلمح البصر وجد الحارس الذي بجانب السايق يلتفت اليه وهو يوجهه مسدسه امامه ويضرب النار علي راسه
ممدوح بهدو وهو يخرج منديله ويمسح نقطه التي جاءت علي بنطاله …..
تخدوه وتدفنوه في اي مكان
الحارس ….
اومرك يا باشا
ممدوح ….
وبكره يكون عندي في المخزن اللي مسؤال عن ابطال مفعول القنابل في فريق
الحارس …
امرك يا باشا
*************
عند مي
خرجت من الجامعه بمفردها
فغرام لم تاتي اليوم رجعت الي منزلها لم تجد.والدتها اخذت نفسها برتياح وجاءت لتدخل الي غرفتها وجدت الباب يخبط
ففتحت وهي تنظر بصدمه وجدت مكرم العريس الذي كان سوف يتقدم اليها
مي بصدمه ….
انت ايه اللي جابك هنا
مكرم ببتسامه بارده ….
ايه مش هتقوليلي اتفضل دا حتي انا عارف عنك انك كريمه
مي وهي تحاول ان لا تظهر خوفها ……
انا مليش كلام معاك علشان ادخلك ولو سمحت امشي
وجاءت لتغلق الباب لكنها وجدت من يضع يده علي الباب مانعن ايه من الانغلق ثم دخل الي الشقه واغلق الباب
مي بخوف وهي ترجع الي الخلف ….
انت انسان همجي ومتخلف واتفضل امشي من هنا فورا بدل ما اصوت والم عليك العماره كلها
مكرم ببرود …
والله ياريت واهو يبقا يجو يتفرجو علي اللي هعملو فيك
اذداد خوف مي اكثر وهي مازلت ترجع الي الخلف …
قسما بالله العظيم لو قربت مني لهكون قتلك

 

 

مكرم وهو مازال يقترب منها ….
هههههه اموت في القطه المخربشه
ظلت مي ترجع الي الخلف الي ان انصدمت بالحائط خلفها فوقف مكرم امامها مباشرتنا وقال بخبث ….
متفتكريش اني عايزك علشان جمال عيونك هو بس بصراحه كنت عايز اشوف فيها ايه ذياده عن البنات البنت اللي ترفض مكرم المنسي
واكمل وهو ينظر اليها من اسفل الي اعلي ….
وبصراحه ملقتش حاجه ذياده
صرخت مي بخوف شديد وهي تقول بصوت مرتعب وتحاول ان تبعده عنه ….
ابعد عني حد يلاحقني ابعد عني
لكن مكرم وضع يده بسرعه علي فمها فظلت تحاول ان تبتعد عنه فنصدمت راسها في الحائط فسقطعت مغشي عليها بين يده
مكرم ببتسامه وهو يضعها علي الارض ….
لا دا كده احلوت اوووي
ثم جلع جاكت البدله
و

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *