رواية قائد الغرام الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم فاطمه محمد
رواية قائد الغرام البارت الخامس والعشرون
رواية قائد الغرام الجزء الخامس والعشرون
رواية قائد الغرام الحلقة الخامسة والعشرون
فتحت غرام عيونها بتعب
فوجدت الرجال الذين كانو حولها يطلقون النار علي اشخاص امامهم وكل واحد منهم يختبي في مكان خلف السور وهي في المنتصف بين ضرب النار
نظرت فوجدت حسام امامها وخلفه الفريق ورجال الامن ابتسمت بطمنان ثم اغمضت عيونها بستسلم فهي حقا كانت تعبت بشده مما حدث اليوم
تحدث حسام بسماعه وهو يقول بصوت عالي ….
غطوني
فوقف الفريق خلفه بسرعه وتقدم هو بسرعه من غرام التي كانت علي الارض
حسام بقلق وهو يقف حائط سد عن ضرب النار ….
غرام
لكنها كانت فاقدت الوعي
تكلم حسام في السماعه بسرعه وقال …
هعد لحد تلاته وهقف
مرت الثلاث ثواني فوقف حسام بسرعه وهو يحمل غرام ويركض بيها وحوله ضرب النار من كل الطرفين
وصل بسرعه الي المكان الاخر ووضعها علي لارض وبسرعه وقال بخضه كبيره وهو يمسك زجاجه ويرش عليها المياه ….
غرام ردي عليا غرام انتي سامعني
فتحت غرام فوجدت حسام امامها وهو ينظر اليها بقلق كبير
غرام وهي تمسك راسها بوجع ….
ايه دا انا دخلت الجنه ولا ايه
ابتسم حسام وهو ياخد نفسه برتياح ثم بسرعه احتضنها بشده وهو يضع راسها علي صدره ويستند بذقنه علي راسها وهو ياخذ نفسه برتياح
ابتسمت غرام بخجل كبير وهي تدفن راسها في صدره فهي حقا كانت خايفه بشده
قطع هذه الاحظه
سامر …
احم
ابتعدت غرام عن حسام بسرعه وهي تنظر الي الارض بخجل
ابتسم حسام عليها ثم وقف وهو ينظر الي سامر
سامر ….
عرفنا بقبض عليهم بس ممدوح مش موجوده
ضغط حسام علي يده بغضب ثم قال ….
ماشي عربيه الاسعاف وصلت
سامر …
ايوه يا فندم
حسام ….
تمام روح انت اطمن علي باقي الفريق
سامر وهو يادي التحيه ….
تمام يا فندم
ثم تحرك من امامه نظر اليها حسام وجدها تنظر اليه وهي تبتسم فقال بخبث ….
ايه بتبصلي كده ليه
غرام ببتسامه ….
اصل بصراحه كده ليك هيبه متعرفش جايه منين
اقترب حسام منها وهو يجلس علي ركبته ويقول ….
والله انا اللي مش عارف انتي جايبه جنانك دا من مين
ثم وضع يده اسفل ركبتها واليد الاخره خلف ظهرها وحملها الي عربه الاسعاف
غرام بخجل ….
انا بعرف امشي علي فكره
نظر اليها حسام وقال وهو يغمز لها ….
اعتبرني بتلكك
نظرت اليه بصدمه الي ان وصل الي السياره وانطلقو الي المستشفي
**************
دخلت زمزم الي غرفه احمد
فوجدته يرتدي الجاكت الخاص بيه بوجع.فركضت اليه بخضه …
احمد.انت بتعمل ايه وبتلبس ليه
احمد ….
متحوليش معايا علشان مش هقعد هنا اكتر من كده
زمزم بداهشه ….
احمد انت بتهزر دا الحرج بتاعك لسه ملمش قول انك بتهزر ونبي
احمد بتهنيده ….
انا كويس يا حبيبتي والله وكمان مش بحب القاعده دي
زمزم برجاء وهي تنظر الي عيونه ….
طيب علشان خاطري نشوف الدكتور هيقول ايه وبعدين ابقا امشي برحتك
نظر اليها احمد.وقال ببتسامه …
انتي كده بتثبتيني يعني بنظره دي
ابتسمت زمزم بخجل وقالت ….
بصراحه ااااه حاجه زاي كده
وضع احمد يده علي خصرها وقربها منه وقال وهو ينظر الي عيونها بخبث ….
هو من ناحيه اني بتاثر بيهم فان بتاثر وجدا كمان
حاولت زمزم ابعده وهي تقول بخجل …
احمد عيب كده ابعد
نظر احمد الي عيونها وقال بتوهان ….
لو كنت قادر كنت بعدت من زمان بس اعمل ايه بحبك
ابتسمت زمزم وهي تنظر الي عيونه بفرحه شديده
تهاء احمد في عيونها وجاء
لكن فصل هذه الاحظه دخول الدكتوره عليهم فابتعدت عنه زمزم بسرعه وهي تنظر الي الارض بخجل واحمد يضحك عليهم
نظرت الطبيبه الي احمد وقالت بستغراب ….
ايه يا حضرت الظابط لابس كده ورايح علي فين
احمد بهزار ….
والله مشوار كده هقضيه في السريع وارجع هواء
الطبيبه ….
ههههههههه والله كان نفسي اوفق بس للاسف مش هينفع
احمد ….
لا ونبي انا لو قعدت هنا اكتر من كده هتحجزلي في قسم الشلل طب وحيات غمازاتك دي يرضيكي اروح قسم الشلل
لكنه فجاه سمع صوت غاضبه خلفه ….
خاليه قسم العنايه بقا يا ام غمازات انتي اصل هيحتاجه قريب
نظر احمد اليها فوجدها تنظر اليه بغضب وغيره شديده اعجبه هذه فقرر ان يضغط عليها قليلا
ابتسم بخبث وقال الي الطبيبه ….
والله لو انتي الدكتوره بتاعتي معنديش مانع
زمزم بحده كبيره وهي تقف في واسطهم ….
لا مهو ساعتها الدكتوره مش هتبقا فاضيه هتكون في حته بيعده شويه
نظر اليها احمد وهو يبتسم بخبث علي غيرتها الوضحه
نظرت اليها الطبيبه بخوف ثم قالت ….
طيب انا بره لو في حاجه قولولي
وخرجت بسرعه فنظرت اليها زمزم بضيق وقالت ….
ياله البس
احمد بستغراب ….
البس ليه
زمزم …
مش بتقول عايز تمشي ياله انا كمان بقول انك لازم تمشي
احمد بخبث ….
الله من ثانيه مكونتيش عايزني امشي
زمزم وهي تساعده في ان يلبس جاكته بسرعه ….
لا هتمشي ودلوقتي حالا ياله
لكنها فجاه وجدت احمد يضع يده علي وسطها ويقربها منه ويقول بخبث ….
ايه انتي غيرانه عليا ولا ايه
زمزم بضيق طفولي ….
ايوه بغير الله مش من حقي يعني
ابتسم احمد وقال بخبث وهو ينظر اليها …
طبعا من حقك يا قمر لو مكنش من حقك هيكون من حق مين
زمزم …
ايوه كده
جاء ليقترب منها وهو بنظر اليها
لكن قطع كلامهم دخول سامر عليهم الغرفه فابتعدت عنه زمزم بسرعه
سامر بخبث ….
لا دا واضح كده اني مكتوب عليا مدخلوش غير من ظروف مش مناسبه
احمد ….
هههههههههه وانت قمفشت حد غيرنا في وضح مخل ولا ايه
نظرت اليه زمزم بحراج ثم قالت بسرعه وهي تغادر ….
طيب انا هطلع بره اجيب حاجه عن اذنكم
وغادرت بسرعه
سامر ….
ههههه يابني خف قله الادب بتاعتك دي البت وشها جاب الوان
احمد وهو يغمز اليها ….
ههههههههه مش هبقا الصياد المهم قولي في جديد حصل
سامر …
يعني حاجات بسيطه كده غرام ومي اتخطفو وروحنا جبناهم وهما هنا في المستشفي
احمد بصدمه ….
يخربيتك ودي الحاجات البسيطه اوعي كده خليني اروح اطمن
وغادر من الغرفه وخلفه سامر وذهبو الي مكان غرفه غرام
*************
وصلو الي هناك
فوجد حسام يقف امام الغرفه وهو يتحدث مع ظابط منهم
تقدمو منه اول ما رائه حسام قال ….
انت ايه اللي خرجك من اوضتك
احمد وهو يقف بثبات ….
انا بقبت كويس يا فندم ولو سمحتلي ممكن انزل مع الفريق
حسام بجديه ….
مفيش نزول مع الفريق غير لما تبقي كويس
احمد بسرعه …
بس يا ف….
قطع حسام كلامه وهو يقول بحده ….
احمد انا مش فايق للكلام مفيش نزول غير علي معاد العمليه الجديده نفذ الامر يا حضرت الظابط
احمد وهو يادي التحيه …
تمام يا فندم
ثم غادر من امامه وذهب الي غرفته
وضع حسام يده علي راسها وهو يغمض عيونه بتعب
سامر بقلق ….
حضرتك كويس يا فندم
وقف حسام بثبات وقال …
انا كويس روح انت شوف ابرهيم فين
سامر ….
تحت امرك يا فندم
وغادر بسرعه من امامه فاسند حسام راسه علي الحائط بوجع فهو لم ينام منذ فتره بسبب العمل واكتمل الضغط عليه حينما تم اختطاف غرام
فتح عيونه حينما سمع صوت احد يتقدم منه فوجده مالك والد غرام ومعه جدتها ووالدتها
واقف مالك امامه وقال بغضب ….
بنتي فين وحصلها ايه
حسام بهدو …
الحمد الله هي كويسه احنا لحقنها
مالك بغضب ….
لحقتوها انت مش قولت انها مفيش خطر علي حياتها صح ولا لا
ماجده ….
اهدي بس يا مالك بيقولك هي كويسه اهيه
نظر اليها مالك بحده وقال ….
قسما بالله لو شوفتك او شوفت اي حد من الفريق بتاعك دا قريب من بنتها لكون مخلص علي الكل
وتركه ودخل الي الغرفه ومعه والدتها
واقفت ماجده امامه وقالت بحزن …
متزعلش منه يابني هو بس كان خايف عليها
تنهد حسام بوجع وقال ….
لا عادي انا حاسس بيه هو عنده حق مكنش لازم ندخلها في كل دا من الاول كان ممكن يحصلها حاجه
نظرت اليه ماجده وقالت وهو ترتب علي كتفه ….
بس انت معاها وانا متاكده انك طول ما انت معاها عمرها ما هيحصلها حاجه
نظر اليها حسام فابتسمت اليه ماجده ودخلت الي الغرفه
دخلت فوجدت غرام تقول بضيق ….
يا بابا انا كويسه والله ما حصل حاجه
احمد بحده ….
انا قولت كلمه واحده مفيش شغل مع الفريق دا يعني مفيش واذا كان علي القضيه انا هتصرف
غرام …
يا بابا بس اف…
قطع كلامها وهو يقول بغضب ….
الكلام انتهاء ومش عايز كلام في الموضوع دا تاني
ثم تركهم وغادر من الغرفه
ارجعت غرام راسها علي الوساده وهي تضع يدها علي الاصابه التي في راسها وتقول بضبق …
كان لازم يعني اتخطف دلوقتي مكانو يستنو شويه
خديجه ….
الله يخربيتك هو دا اللي همك والله ابوكي عنده حق في اللي بيعمله فيكي
غرام …
ماطبعا عنده حق مين هيطبلوه يعني غيرك
خديجه …
بت احترمي نفسك ايه بطبلوه دي
غرام …
ااه بتطبليلوه بكدب انا كل حاجه بيعملها بطبليلوه ماشي يا ديجه خاليه ينفعك عليا النعمه منا مداريه عنك تاني
خديجه بصدمه ….
الله يخربيت طوله لسانك دا
ماجده ….
ههههههههه خلاص بقا يا خديجه سيبها ترتاح ولما تخف ابقي ربيها برحتك
غرام بداهشه ….
حتي انتي كمان يا تيتا واقفه معاهم انا قلت من الاول اني مش بنتكم
خديجه ….
هههههه اه مش بنتنا احنا لقينكم قدام المعبد اليهودي
*************
في الغرفه الاخره
كانت مي تجلس علي السرير وامامها الطبيب وابرهيم يستند علي الباب امامها والطبيب يربط يدها بسبب سقوطها عليها
انتهاء الطبيب وقال ….
الحمد الله مفيش كسر ولا حاجه يومين بالظبط وهتبقي كويس
ابتسم مي وقالت ….
مرسي
غادر الطبيب فجلس ابرهيم مكانه امامها وقال بقلق ….
في حاجه تانيه واجعاكي
مي …
لا الحمد الله اخبار غرام ايه
ابرهيم …
متقلقيش جرح بسيط في راسها بس
تنهدات مي بخوف وقالت ….
لحد دلوقتي مش متخيله اللي حصل معقول في ناس كده
امسك ابرهيم يدها وقال وهو يبعد شعرها الذي سقط علي عيونها ….
مش عايزكي تفكري في الموضوع كتير الحمد.الله انها جات علي قد كده
مي بقلق ….
طيب والرجل اللي هرب دا هتع…
قطع ابرهيم كلامها وهو يضع اصبعه علي شفاتيها ويقول ….
انا قلت ايه بلاش تفكري في الموضوع دا تاني مش عايزك تخافي
ابتسم مي بخجل وقالت ….
في واحده هتخاف وهي عارفه ان وراها الصخره
ابتسم ابرهيم عليها ثم اقترب منها واختضنها وهو يقول ….
وانا بموت فيكي يا قلب الصخره
ضحكت مي بسعاده كبيره لكن فجاه قطع عليهم هذه الاحظه دخول سامر الذي ما ان راهم قال بحده ….
لا كده كتير عليا مش كل ما ادخل علي حد.القيه بيعطف ويلطف
ابتعدت عنه مي بخجل ونظرت الي الارض بسرعه فنظر اليها ابرهيم وقال ….
ثواني اضرب الجحش دا واجيلك علي طول
ضحكت مي عليها ثم خرج ابرهيم و سامر الي خارج الغرفه
ابرهيم بحده …
انت متخلف ياله ايه الدخله دي
سامر ….
يا جدعان ارحمو امي انا الوحيد فيكم اللي متجوز ومش عارف اعمل كده
ابرهيم …..
هههههههه وهو حد قالك متعطفش متروح تعطف حد مسكك
نظر اليهم سامر وقال ….
تصدقك انت عندك حق انا هسبلكم الفريق يولع واروح اعطف كفايه ياخويا الفريقه كله بيعطفىعلي الاقلل يكون حد فايق وغور ياله قدامي علشان حضرت الرائد عايزك
ابرهيم بخبث لكي يضايقه ….
طيب بوسه في السريع بس
دفشه سامر وقال ….
علي النعمه اطلع اقوله ابرهيم مش راضي يجي علشان بوسه في السريع
ابرهيم ….
هههههههه خلاص امشي انا جاي وراك
غادر سامر وهو يضرب كف علي كف ويقول ….
حسبي الله ونعم الوكيل ابقا انا اللي متجوز وانا اللي حالي كده
ضحك ابرهيم علي صديقه الي ان وجد نوال تركض ناحيته وهي تقول برعب ….
ابرهيم حصل ايه مي كويسه
ابرهيم ….
متقلقيش الحمد الله حصل خير هي جوه
نوال …
الحمد الله انا هدخلها
ودخلت نوال الي مي ثم صعد ابرهيم الي حسام
*************
مر اليوم
علي حسام وهو لا يستطيع ان يراها ابدا بسبب وجود والدها معاها طول الوقت
لكنه استغل ذهب والدها والدتها وجدتها الي البيت
دخل حسام الي الغرفه فوجدها نايمه علي السرير وشعرها يغطي وجهها
فقترب منها بهدو ثم جلس علي الكرسي امامها وهو يبعد شعرها عن وجهها وينظر اليها بحب شديد فقط ينظر اليها لا يريد اي شي اخر
بقا هكذا فتره الي ان وجدها تفتح عيونها وتنظر اليه فابتسم اليها
غرام ببتسامه وهي مازلت بين النوم واليقظه ….
ايه دا انا بحلم ولا ايه
ضحك حسام عليها وقال ….
ههههههه يمكن
ابتسمت غرام بسعاده لكنها فتحت عيونها بداهشه وهي تجلس بسرعه وتقول بخضه ….
يا نهار اسود انت هنا فعلا بابا لو شافك هتبقا مصيبه
نظر اليها حسام وقال بهدو ….
والدك راح البيت مع جدتك ووالدتك وهيجو كمان شويه انا بس قلت اطمن عليكي واطمنت
ثم واقف وجاء ليغادر الغرفه فوجدها تمسك يده ثم تقدمت ووقفت امامه وهي تقول بحزن …
هو انت زعلت مني
حسام بهدو بدون ما ينظر اليها ….
وهزعل منك ليه والدك فعلا معاه حق في اللي بيعمله
غرام بضيق ….
يبقا زعلت وبعدين بابا معندوش حق في اللي بيعمله علشان هو ميعرفش انت عملت ايه علشاني
اغمض حسام عيونه بضيق وقال ….
انا معملتش حاجه يا غرام حتي معرفتش امنع الناس اللي خطفتك
وضعت غرام يدها علي خده وجعلته ينظر اليها فقالت وهي تنظر الي عيونه ….
بس انقذتني منهم
ثم قالت بهزار ….
وبعدين انت بقا بتتلكك علشان تزعل وانا اصلحك مش كده بس انا مش هصلحك علي طول ان..
قطع حسام كلامها وهو يقربها منه ويحتضنها بشده وهو يقول …..
مش عارف ايه اللي عملته حلو في حياتي علشان ربنا يرزقني بيكي
لفت غرام يدها حوله بسعاده كبيره فاخيرا واقع الصقر اسير بين يدها
ولكن فجاه سمعت صوت والدها خلف الباب والباب يفتح فبتعدت عنه بسرعه وهي تنظر الي الباب بخضه ووجدت والدها يدخل
نظر اليها والدها وقال بستغراب …
ايه مالك واقفه كده ليه
نظرت بجانبها فلم تجد حسام فاخذت نفسها بتوتر وقالت ….
هااا لا ان انا بس مليت من السرير فقلت اقف شويه
مالك بشك وهو ينظر في انحاء الغرفه ….
ااه طيب اقعدي علشان متدوخيش من الجرح اللي في راسك وانا هروح اجبلك عصر
ابتسمت غرام وقالت …
ماشي تمام
غادر والدها من الغرفه فنظرت حولها وجدت حسام يخرج من البلكونه وهو ينظر الي هاتفه
غرام بداهشه ….
انت لحقت تدخل بسرعه دي ازاي
نظر اليها حسام وقال …
شغل عمليات
ثم اقترب منها وقبلها علي خدها وقال ….
حمدالله علي سلامتك يا اميرتي ياله اناا هامشي علشان عندي شغل سلام
ثم تركها وغادر من الغرفه
وضعت غرام يدها علي خدها وقالت ….
بحب بطل يا ناس
*************
مر يومين
بدون ما يراء فيهم غرام ابدا وعرف الفريق مكان القنبله الجديده لكنهم لم يستطيعو ان ياخذو غرام معهم فكانو لا يعرفون ماذا سوف يحدث
فقرر حسام ان يذهبو الي هناك ويحاولو ان يفعلو اي شي يجوز ان تكون في قنبله الفندق
وصل الفريق الي دار الايتام التي بيها القنبله
ونزلو من السياره ودخلو الي المكان لكنهم وجدو ضرب نار ياتي من كل مكان من خارج الدار ودخل المبني فختباء كل واحد منهم في مكان وبدو يطلقون النار عليهم بمهاره
تحدث حسام في السماعه وقال ….
صياد فيه اتنين في المبني اللي قدام اتعامل معهم واحنا هنتعامل مع اللي جوه الدار
احمد ….
تمام يا فندم
ثم بسرعه انطلق احمد الي مكان يستطيع ان يصيبهم به وعمار مسدسه وهو ينشن عليهم فسقطو هم الاثنين من علي السطح
احمد برتياح ….
تمام يا فندم
اجتمعو جميعا واستعدو للدخول الي الدار وهو يوجهون السلاح الي الامام علي استعداد لما سوف يحدث
فوجد حسام هاتفه يرن فاخرجه وجدها غرام
ابتسم بستسلام فهو كان متاكد انها سوف تفعل اي شي لكي تكمل
اوصل حسام الموبيل بي السماعه التي في اذنه وهو مازال ينظر في كل مكان في المبني
غرام باسلوب هزاري ….
اكيد مش عارفين تعملو حاجه من غيري
حسام ببتسامه ….
حاجه زاي كده
ثم بسرعه ظهر امامه شخص فضربه بسرعه بالنار فسفط علي الارض
غرام بقلق ….
ايه صوت ضرب النار دا
حسام وهو ينظر حوله ….
بنلعب عسكر وحراميه تجي تلعبي معانا
غرام ….
هههههههه كان نفسي والله بس الوالد مش موافق مره تانيه بقا
ابتسم حسام عليها ثم ظهر امامه اشخاص اخرين فضرب عليهم النار الي ان انتهاء منهم جميعا
فوقف بثبات وهو يقول لها ….
والدك مش موافق النهارده بكره جوزك يرفض
ابتسمت غرام بخجل وقالت ….
بس انا ليه طريقه اقنع بيها جوزي انه يوافق علي اي حاجه
حسام ببتسامه …
امم وايه هي بقا الطريقه دي
غرام ببتسامه ….
هبقا اقولها لي جوزي
ضحك حسام عليها ثم وجد احمد يقترب منه ….
لقينا مكان القنبله يا فندم
حسام …
تمام ياله بينا
تحركو الي ان دخلو الي غرفه فوجدو القنبله في دخلها
حسام الي غرام …..
غرام انا هفتح الكاميره قوليلي اعمل ايه بالظبط
غرام …
حاضر
فتح حسام الكاميره ومازال يسمعها من سماعته هة فقط
اول ما فتح الاب توب كالعاده بداء العد يبدا
غرام ….
حسام انا هقولك حرف حرف بس حاول تكتب ورايا بسرعه
حسام ….
ابدي
بدات غرام وهي تحاول ان تسرع قليلا وبعد ثلاث دقايق استعطت ان تنهي كلمه الشفره ماعدا الحرف الاخير
حسام ….
غرام فاضل دقيقتين اخر حرف ايه
غرام بتركيز ….
اخر حرف اخر حرف ااه عرفت
حسام بحده …
ما تقولي
غرام بدلع …
طيب قولي بحبك الاول
ابتسم حسام علي هذه المجنونه وقال ….
غرام اخر حرف ايه
غرام بلامبالاه ….
تعرف انك مقولتليش بحبك غير مره او مرتين بس
احمد ….
فاضل دقيقه يا فندم
ابتسم حسام بخبث وقال ….
خليني اقولها بطريقتي احسن لما اشوفك
ابتسمت غرام بخجل ثم قالت ….
همزه الحرف الاخير همزه
ضغط حسام عليها فتبطل مفعول القنبله
اخذ الجميع نفس برتياح ثم تحرك حسام الي خارج الغرفه وقال الي غرام ….
استعدي يا اميرتي علشان تسمعها مني بطرقتي
واغلق معاها الخط
ضحكت غرام بسعاده وهي تنظر الي صورته التي في هاتفها وظلت تحتضنها بسعاده وهي تقبلها وتقول ….
وربنا انا بعشقك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)