رواية اوتار القلب الفصل السادس عشر 16 بقلم ريناد أحمد
رواية اوتار القلب الفصل السادس عشر 16 بقلم ريناد أحمد
رواية اوتار القلب البارت السادس عشر
رواية اوتار القلب الجزء السادس عشر
رواية اوتار القلب الحلقة السادسة عشر
اروى : زييين
زين : ايه ده في ايه حد يصحي حد كده
اروى : اه اه انا قوم ضروري
زين : كله يهون عشان خاطر الست اروى .. ها قولي
اروى : حبيب قلبي .. ممكن تساعدني في حاجة؟
زين : ايه هي
اروى : ممكن تيجي معايا انا وزياد وهو بيتقدم لمريم صاحبتي ؟
زين : حاضر طبعا هاجي
اروى : شكرا يا احلى زوز
زين : الميعاد امتى
اروى : بعد بكرة الساعة ٧
زين : تمام
____________________________
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ♥️
لينا : السلام عليكم
زياد : وعليكم السلام .. اتأخرتي كده ليه
لينا : معلش والله آسفة بس في ايه مالك
زياد : فرحان .. فرحان اوي يا لينا
لينا : مهو باين يا حبيبي بس ليه
زياد : هروح اتقدم لمريم بعد بكره يا لينااا
لينا بفرحة : بتهزر !! .. الف مبروك يا روحي
وبعدها حزنت
زياد : في ايه مالك
لينا بابتسامة مصطنعة : لا لا مفيش .. فرحنالك اوي بجد
زياد : مش على زياد يا لينا قولي مالك
لينا : مفيش بجد .. انا داخلة انام تصبح على خير
زياد : انا عارف مالك
لينا : ؟؟
زياد : انت زعلانة انك هتبقي لوحدك .. بس انا مش هتجوز غير لما انت تتجوزي
لينا بحزن : مكنش قصدي كده و …
زياد بمقاطعة : لا قصدك .. انا حافظك يا بنتي .. الكلام ده مش عليا
لينا عانقته وبكت
زياد : اهدي بقا خلاص
لينا : حاضر
زياد : يلا ادخلي نامي
لينا : تمام .. تصبح على خير
زياد : وأنتِ من أهله يا حبيبتي
لينا دخلت غرفتها ونامت ….
____________________________
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ♥️
بعد يومين
اروى : انا عايزه اروح لمريم قبلكوا .. عشان هجهزها والمفروض ابقى واقفة معاها في يوم زي ده انا والشلة كلها
زين : ماشي يا حبيبتي
اروى ذهبت لبيت مريم هي وهدى وريم
هدى واروى وريم جهزوا مريم وكانت مثل الأميرة
اروى وهدى وريم : قمر يا مريوم
مريم : شكرا لانكوا جمبي
قاطعهم جرس الباب
زياد وزين ولينا وصلوا لبيت مريم
زياد وزين ولينا : السلام عليكم
احمد “والد مريم” : وعليكم السلام اتفضلوا
ودخلوا …
واروى خرجت لهم
زين واحمد تحدثوا في أمور الزواج وطوال الحديث زياد كان منتظر مريم
اروى : أهدى هدخل انا اناديها بنفسي استنى
احمد : نادي مريم يا منى
منى “والدة مريم” : حاضر
اروى : استني يا طنط انا هدخل اناديها
منى : ماشي يا حبيبتي
وذهبت لغرفة مريم
اروى : يلا يا مريوم
مريم واروى خرجوا من الغرفة
مريم : السلام عليكم
زياد والكل : وعليكم السلام
مريم جلست
وزياد لا ينظر الا إليها
منى أشارت لاحمد
احمد : نسيب العرسان لوحدهم بقا
زين واحمد ذهبوا للشرفة وأخذوا يتحدثوا في أمور الزواج مرة اخرى
و منى واروى ولينا ذهبوا لغرفة مريم وجلسوا مع هدى وريم وأخذوا يراقبوا زياد ومريم
زياد ومريم اخذوا يتحدثوا وبعد قليل احمد وزين خرجوا من الشرفة
احمد : خلصتوا ؟
مريم وزياد : اه
اروى ومنى ولينا خرجوا من الغرفة
اروى ولينا جلسوا بجانب زياد وقالوا بهمس : قولتلها ايه اعترف
زياد بهمس : استنوا بعدين، بعدين
اروى : اوك مستنية
لينا : وانا كمان
احمد : موافقة يا مريم ؟
مريم بخجل أشارت بالايجابية
زياد فرح جدا بموافقتها
زين : نقرأ الفاتحه؟
احمد : نقرأ الفاتحه
وقرأوا الفاتحة
وحددوا ميعاد الخطوبة “بعد اسبوع”
وبعد قليل ذهبوا
مريم دخلت غرفتها
هدى وريم : ايه الاخبار
مريم بفرحة : قرأنا الفاتحة والخطوبة كمان اسبوع
هدى وريم فرحوا : مبروك يا اجمل عروسة
وبعد قليل
هدى : هنمشي انا وريم بقا يا عروسة
ريم : يلا بينا
مريم : خليكوا قاعدين شوية
ريم : لا كفاية كده ارتاحي انت بقا يا حبيبتي .. يلا يا هدى
هدى وريم ذهبوا لبيوتهم ….
____________________________
استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
فادي : وصلك موافقة أو رفض يا ماما ؟
رانيا : لا يابني .. استنى هتصل بيهم
رانيا اتصلت بنادية
رانيا : ايه يا حبيبتي موافقين ؟
نادية أشارت لريم
ريم أشارت بالايجابية
نادية بفرحة : اه يا حبيبتي موافقين
رانيا بفرحة : فاضيين امتى نيجي نقرأ الفاتحة ونحدد ميعاد الخطوبة؟
نادية : هشوف ميعاد واقولك يا حبيبتي
رانيا : تمام يا حبيبتي
واغلقوا المكالمة
نادية : بجد موافقه يا بنتي ؟
ريم بابتسامة : اه يا ماما
نادية : ربنا يفرح قلبك يا حبيبتي
رانيا بفرحة : وافقوا يابني وافقوا
فادي : تمام .. هنروح امتى نقرأ الفاتحة ونحدد ميعاد الخطوبة ؟
رانيا : لسه نادية هتقول لي
فادي : تمام
____________________________
سبحان الله♥️
نتاليا جالسة في غرفتها واخذت تتذكر مقابلتها هي ومراد الاولى وأنه خبطها بسيارته وبعدها أنقذها وساعدها ودفع مصاريف المستشفى وعندما أعطاها بوكس الشيكولاته والورد وعندما اعترف لها بحبه
ع الواتساب
نتاليا : ازيك يا شهد
شهد : انا الحمدلله ازيك انت يا نتاليا
نتاليا : الحمدلله
– انا كنت عايزة اقولك اني فكرت في الموضوع
– وانا موافقة اني ادي لنفسي فرصة اني احب تاني غير زين وبالأخص احب مراد
شهد بفرحة : اخيرا فكرتي صح
نتاليا : بس انا مش عارفة أكلمه ازاي دلوقتي اكيد مش هيرد عليا
شهد : ابعتيله ع الواتساب وحاولي تفتحي كلام معاه ممكن يرد
نتاليا : حاضر
نتاليا فتحت المحادثه التي ما بينها وبين مراد
نتاليا : مراد ، ازيك
مراد نظر للرسالة من الخارج بحزن وظل يتذكر مقابلته هو ونتاليا
مراد لنفسه بحزن : بتحبني ک أخ وصديق !
نتاليا ارسلت رسالة أخرى : بص أنا عارفة انك زعلان وليك حق الصراحة انا لو مكانك ازعل .. بس حقك عليا انا غلطت وعرفت غلطي دلوقتي .. سامحني ع اللي قولتهولك وتعالى نفتح صفحة جديدة
مراد نظر للرسالة من الخارج مرة أخرى ومفتحهاش
نتاليا فتحت المحادثه التي بينها وبين شهد
نتاليا : شهد
شهد : نعم .. عملتي ايه
نتاليا : خليه يرد عليا
شهد : هو لسه مردش .. استني
شهد ذهبت لغرفة مراد ودقت على الباب
شهد : مراد .. ممكن تفتحلي الباب
مراد : لا .. انا عارف انت جاية ليه ومش هرد عليها ريحي نفسك
شهد : ممكن بس تفتحلي ونتفاهم ؟
مراد : لا
شهد : عشان خاطري .. ده لو ليا خاطر عندك
مراد فتح الباب وجلس مرة أخرى على السرير
شهد دخلت وجلست بجانبه
شهد : ممكن تسمعني ؟
مراد : قولي
شهد : ممكن تديها فرصة أخيرة ؟
مراد : لا مش عايز
شهد : لا عوز يا مراد
مراد : مش عايز يا شهد مش عايز
شهد : وغلاوتي عندك وافق
مراد تنهد : ماشي
شهد بفرحة : اخيرا دانتوا طلعتوا عيني
مراد : بت انت .. اطلعي برا
شهد : بتطردني !!!!
مراد : اه .. عندك مانع ؟
شهد : لا يا حبيبي خلاص انا طالعة اصلا
مراد تحدث مع نتاليا ووافق أنهم يفتحوا صفحة جديدة ….
____________________________
الله اكبر ♥️
نادية : بكرة الساعة 7 يا حبيبتي
رانيا : ماشي يا حبيبتي
ورانيا أخبرت حاتم وفادي بالميعاد
نادية : جايين بكرة الساعة 7 يا ريم
ريم : ماشي يا ماما
باليوم التالي
رانيا : يلا يابني هنتأخر كده
فادي : حاضر خلاص اهو
حاتم : هننزل وحصلنا طيب
فادي : لا لا خلاص جهزت
وخرج من غرفته
حاتم : باشا في نفسك
رانيا : زي القمر يا حبيبي
فادي : ربنا يخليكوا ليا يا حبايبي .. يلا بينا
وذهبوا لبيت ريم
وقرأوا الفاتحة وحددوا ميعاد الخطوبة “الخميس القادم”
ريم اتصلت بأصحابها
ريم : خطوبتي الخميس الجاي
اروى ومريم وهدى : بتهزري !!! .. الف مبروك يا حبيبتي ربنا يهنيكي
اروى : اخيرا اقتنعتي بكلامي ووافقتي .. الف مبروك يا قلبي
ريم : الله يبارك فيكوا كلكوا يارب
هدى : دلوقتي عندنا خطوبتين ورا بعض .. ريم الخميس الجاي ومريم يوم السبت كدا جمدان بقا وهنهيص
اروى : اه اخيرا
____________________________
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ♥️
بيوم الخميس “خطوبة ريم”
اروى وهدى ومريم كانوا بجانب ريم طوال الوقت
والكل جهز وجاء ميعاد الخطوبة
نزل الكل ووصلوا للقاعة
وبدأت الخطوبة
وعندما دخلت اروى مع زين القاعة ظهر على وجه فادي الغضب
ريم لاحظت غضبه : في حاجة يا فادي ؟
فادي : لا لا مفيش
ريم : لا في .. مش انت قولت انك ملكش دعوة ب أروى تاني ؟ .. بتبصلها ليه دلوقتي ؟
فادي : انت مالك .. ابص في المكان اللي انا عاوزة متتدخليش في اللي ملكيش فيه
ريم : ايه ده هو في ايه
نادية لاحظت خناقتهم وذهبت للكوشة : في ايه يا ريم .. في ايه يا فادي
ريم : لا مفيش يا ماما
فادي : مفيش حاجة يا طنط
نادية نظرت لريم وهمست لها : لمي الدور
ريم : حاضر
نادية ذهبت لمكانها مرة أخرى
ولبسوا الدبل واحتفلوا والكل ذهب لبيته
____________________________
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد ♥️
وجاء يوم السبت يوم خطوبة مريم
اروى وريم وهدى كانوا بجانبها طوال الوقت
وساعدوا مريم في تجهيزها وكانت جميلة للغاية
منى “والدة مريم” : جميلة يا حبيبتي ربنا يحميكي
هدى وريم : زي القمر
اروى : زياد هيفرح بيكي جدا
زياد من الخلف : عرفتي منين
مريم والكل التفتوا له
زياد : مش معقول ! زي القمر
مريم بخجل : ميرسي
زياد : يلا عشان المعازيم وصلوا القاعة
الكل : يلا
وذهبوا للقاعة
والكل دخل ماعدا ريم
اروى : في ايه يا ريم
ريم : هكلم فادي بس لحظة
اروى : تمام انا هدخل
ريم : تمام
ريم اتصلت بفادي 3 مرات ولم يرد عليها
ريم اتصلت لرابع مرة .. فادي رد على المكالمة الرابعة
فادي : نعم
ريم : نعم ! .. مش انا قولتلك أن خطوبة مريم صاحبتي النهارده ؟
فادي : أيوة عايزة ايه يعني يا ريم
ريم : المفروض اننا مخطوبين وانك تيجي معايا
فادي : الخطوبة في قاعة ايه
ريم : قاعة *****
فادي : تمام جاي
ريم دخلت القاعة
وبعدها بنصف ساعة وصل للقاعة
فادي كان يبحث بعينه عن ريم لكن اروى كانت أمامه وظل ينظر لها بحزن شديد
ريم رأته وذهبت له
ريم : ازيك يا فادي
فادي : ازيك يا ريم .. انت قاعدة فين انا بقالي كتير بدور عليكي
ريم : قاعدة هنا في الترابيزة دي بس كنت ورا العمود عشان كده مشوفتنيش
فادي : طب تعالي نقعد
ريم : تمام
وجلسوا والخطوبة بدأت
زين : تسمحيلي بالرقصة دي يا زوجتي العزيزة ؟
اروى بضحك : زوجتي العزيزة !!! .. ماشي يلا
اروى وزين ذهبوا بجانب زياد ومريم ورقصوا معهم
فادي : تسمحيلي بالرقصة دي ؟
ريم ابتسمت وأشارت بالايجابية
وذهبوا ورقصوا أيضا
مازن وصل للقاعة وأشار لزياد وزين
وجلس بنفس ترابيزة لينا
لينا رجعت من الحمام
لينا : السلام عليكم
مازن التفت لها : وعليكم السلام
لينا لنفسها : انت تاني يا اخي .. كل مرة الاقيك في وشي كده
مازن : بتقولي حاجة ؟
لينا : لا لا
مازن : تسمحيلي بالرقصة دي ؟
لينا بدهشة لنفسها : مين ده .. ده اللي مكنش بيطيق كلمة مني ؟
مازن : يا بنتيييي
لينا : ماشي ماشي اسمحلك
وذهبوا ورقصوا
وهدى جالسة ومفتقدة امير
*فلاش باك*
هدى : خطوبة ريم صاحبتي يوم الخميس ومريم يوم السبت هتعرف تيجي ؟
امير : يوم الخميس صعب والسبت صعب بردو يا هدى لاني مسافر بس هحاول لو معرفتش ف أنا آسف .. بس هما في قاعة ايه اصلا
هدى : ماشي خلاص يا أمير .. ريم يوم الخميس في قاعة ***** ومريم يوم السبت في قاعة *****
امير : هحاول بس متزعليش لو مجتش
هدى : مش هزعل .. اول ما ترجع طمني
امير :حاضر
*باك*
فاقت على صوته
– تسمحيلي بالرقصة دي؟
هدى بصدمة بعد سماعها للصوت : امير !!
امير أشار بالايجابية
هدى بفرحة : جيت امتى
امير : من شوية وصلت وبدور عليكي ولقيتك سرحانة يا ترى سرحانة في ايه
هدى : فيك
امير : ايه ؟
هدى : ايه ده انا قولت ايه
امير : مش عارف
هدى : خلاص خلاص ما علينا الأغنية هتخلص ومش هلحق اسمحلك بالرقصة
امير بضحك : طب يلا
وذهبوا ورقصوا
وانتهت الأغنية والكل جلس بمكانه
زين : رقصت مع لينا !! .. أيعقل !
مازن : اسكت اسكت
زين : في ايه يابني
مازن : شكلي وقعت
زين : بتهزر
مازن : شكلي حبيتها بجد
زين : اعترفلها
مازن : لا مش دلوقتي .. و اياك تقول حاجة لحد
زين : حاضر دانت مرعب
الخطوبة انتهت والكل ذهب لبيته
____________________________
سبحان الله وبحمده ♥️
بعد اسبوع وفي أول يوم جامعة
اروى وهدى وشهد ونتاليا دخلوا كلية الهندسة
ريم ومريم دخلوا كلية الألسن
امير دخل كلية طب الأسنان
ولينا ذهبت لكليتها “كلية تجارة انجليزي”
وفارس ذهب لكليته “كلية الحقوق”
مازن عرف كلية لينا ووجد انها في نفس كلية بنت خالته “سارة”
وذهب للكلية وفي رأسه خطة ليعرف أن لينا تحبه ام لا
ذهب للكلية بالفعل
لينا لمحته : الحقي يا سارة ده مازن اللي كنت بحكيلك عليه .. بس ايه اللي جابه هنا
سارة : انت متأكدة أنه ده
لينا : اه متأكدة
سارة : بس ده حبيبي مازن
لينا بصدمة : …..
يتبع …..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اوتار القلب)