رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السابع عشر 17 بقلم إسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي البارت السابع عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء السابع عشر
رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السابعة عشرة
ظلت سارة لم يغفل لها جفن فهي تفكر بما حدث وان هذه تالت مرة تفقده بها فلما يعاتبها علي شي مضي لما يجرحها بتلك الطريقة القاسية ومع ذلك هي الشريرة كانت تشعر بتحطيم قلبها…….
في الصباح لم تجد كريمه سوي سارة واسر وثريا علي السفرة فقط تعجبت ولكنها علمت ان ماجده فرضت الحصار عليهم ولم تتقبل الوضع وكذلك عادل وغفران ولم تكترث لذلك وقالت ابنك هيجي يا ثريا ومش عاوزة مشاكل واصال والبت صغيرة فعتقيها لوجه الله…
لوت ثريا شفتيها وقالت من تحت الضرس من عنيا يا ام اسر
كانت كريمه تعلم ان البيت سوف يشتعل ولكن هي كانت تريد اخمادها بايه شكل…..
كانت ريم فاوضتها كانت بتفكر في تلك الخطه ولكن تفاجئت بدخول فارس عليها وقفت ريم مكانها وقالت بقلق فارس في اي….
كنتي عارفه من الاول ان فجر اتجوزت الح”يوان ده…….
استغربت ريم وقالت اه انت عرفت ازاي…؟
من فجر هي الي قالتلي….
اممممم وانت هتعمل اية بقا ما خلاص بقت مراته…؟
انا بحب فجر يا ريم ومش هسكت غير اما اطلقها من هارون ومعنديش غير حلين…. اندهشت ريم واتسعت عيونها وقالت والله وانت بتحبها من امتي…؟
مكنش ينفع اقولها حاجه او اظهرلها وهي كانت عايشه معانا وكنت عايز اقولها بس كل حاجه جت ورا بعض وبابا مات…
تنهدت ريم وقالت خلاص خلصها من هارون بقا لو عرفت…
اتعصب فارس عندما شعر انها تسخر منه وقال ماشي ياريم انا هق”تل هارون…. وخرج من الغرفه بغضب..
صحيت فجر في الصباح ودخلت الي المرحاض واخذت شاور وارتديت ملابسها كان هارون سبقها وقال بحده انجزي….
نظرت له فجر بتعجب فهو بالفعل لديه انفصام في الشخصية وقالت انا خلصت علي فكرة….
ياريت ملكيش دعوة بحد في البيت… عشان مش ناقصه قرف…. ابتلعت فجر ريقها وقالت حاضر مش هقرفك…
رجعو الي البيت وبالتاكيد لم يكن الاستقبال حافلا بالنسبة للجميع وكذلك منار التي لم تظهر بعد واخذها وصعدو الي غرفتهم….
انا مش عايزة انزل تحت ممكن…
براحتك خليكي محبوسه هنا…..
خرج هارون وتنهدت فجر بضيق وامسكت هاتفها واتصلت بريم…
معلش يا ريم امبارح معرفتش اكلمك…
عادي المهم حصل ايه امبارح…
محصلش حاجه ياريم وبعدين انا بصراحه مش هقدر انفذ حاجه من الي اتفقنا عليها انا خايفه يا ريم…
تنهدت ريم بشده وغضب وقالت فجر انتي هيتمسح بيكي الارض يا فجر فوقي… ابوكي رماكي وعمك نفسك الكلام وفارس مش هيعمل حاجه يا فجر هتسامحي في حقك واحد بهدلك ومسح بكرامتك الارض ودمر سمعتك وخلي ابوكي يتبرا منك….
تنهدت فجر بضيق وقالت بس يا ريم صعب اوي….
بتحبي فارس يعني…؟
مش عارفه والله بصي اقفلي دلوقتي عشان انا مخنوقه جدا
قفلت فجر معها وتنهدت بضيق فهي لا تريد تنفيذ ذلك عندما سمعت الباب سمحت للطارق بالدخول وكانت كريمه…
اتفضلي حضرتك…
دخلت كريمه وحست فجر بالتوتر وقعدت قدامها… بدات كريمه بالحديث وقالت بصي يا بنتي انتي دلوك مراته وهو جوزك فخلاص سيبك من كل حاجه اهني…. وعيشي حياتك مع جوزك…. لو حد جي جنبك هجبلك حقك….
نظرت لها فجر بتوتر وقالت بس حضرتك عارفه ان محدش فالبيت هيتقبلني…..
ومحدش فالبيت هيعملك حاجه يا بنتي متخافيش طول ما انا موجوده مش هخلي حد يقرب منك…
بس هارون هيتجوز بنت عمه و… قطعتها كريمه وقالت وماله الراجل من حقه يتجوز….
لا انا مش عاوزة كدا…..
انتي بتحبي هارون ولا ايه عاد…..
لا طبعا بس من حقي اني ارفض…
هنتكلم بعدين في الموضوع ده بس المهم عاوزة اسمع خبر مليح جريب….
زي ايه حضرتك…؟
انك تجبيلي حفيد…
تلعثمت فجر وقالت انشاء الله….
مر بضع ايام ولم يحدث شي جديد وكانت فجر لم تفارق الغرفه لكي لا تتحدث مع احد وكان عمر يظل معها دائما
دخلت السكرتيرة الي زين وقالت زين بيه في مصيبة حصلت
زين بقلق في ايه؟
شحنه الحديد مطلعتش والشغل واقف باله يومين وتقريبا كدا حد مدي اوامر بكدا
اتنرفز زين وقال تمام انا هتصرف زفر بضيق فمن الذي تجرا وفعل ذلك معه… واجر بعض الاتصالات وعلم ان ما وراء ذلك هو ممدوح…. ابتسم بسخرية وقال والله لادفعك التمن يا ممدوح الك”لب انت.. بقي انت تعطل شغلي…
يلا يا فجر ننزل تحت وهنطلع الجنينه كانت فجر متردده ولكنها سئمت من الجلوس بمفردها ونزلت هي وعمر الي اسفل وخرجت بهدوء الي الخارج وجلست هي وهو اسفل احدي الاشجار…..
هو انتي زعلانه ليه….
ابتسمت فجر وقالت مش زعلانه خالص….
مش واضح يا فجر… ابتسمت فجر بحزن…. وقالت يا راجل… ضحك عمر وقال طب يلا نلعب… وقام ليركض في الحديقة ويختبي منها وقامت فجر خلفه وظلت تبحث عنه قالت عمر انت فين اطلع بقا بطل رخامه… ولفت انتباها ذلك المشهد والذي حطم قلبها قبل مسمعها الي الحديث ونزلت دموعها بغزارة….
كان هارون وسارة يقب”لنا بعضهم وقفت فجر تشاهد ذلك المشهد لم تشعر سوي بدموعها علي وجنتيها واختراق قلبها ابتعد هارون عن سارة وشعر بالحرج… نظرت له سارة بشماته وانتصار…. لم يجد شي لقولة….
اسفه مكنتش اعرف انكم هنا…؟
قالت سارة بجراءة واديكي عرفتي… نظرت لها فجر بسخرية بجد انا كنت عارفه انك زبا”لة بس دلوقتي اتاكدت….
غضبت سارة وقالت واضح انك مجنونه ازاي تقولي كدا لهارون….؟
بجد مش مكسوفة من نفسك رفعت حاجبها بدهشه وقالت انا هتكسف ليه وبعدين الي لازم تتكسف هو انتي مش انا…
لم ترد فجر عندما رات عمر مشيت وسابتهم عشان ميشفهمش… لاحظ الطفل دموعها ابتسمت فجر وقالت عيني وجعاني شوية يلا ندخل صعدت فجر الي غرفتها وقفلت الباب خلفها واطلقت لدموعها العنان….
دخل هارون الي الغرفه مسحت دموعها واتجهت الي الشرفه دخل خلفها وقال فجر انا…. قطعته فجر وقالت انت حر وانا مليش دعوة مش ده اللي هتقولة…. عادي سيبك من المشهد الدرامي ده…
فجر انتي فهمتي غلط؟
المرة الجاية لما الاقيك معها في السرير هبقي افهم صح لو سمحت ممكن تسبني لوحدي… نظر لها هارون وتنهد وسابها وخرج برا ونزل الي اسفل وكالعاده سالته كريمه عنها وقالت مراتك فين؟
فوق..
طب انا حجزت ليكم عشان تقضو شهر العسل بكرا هتتحركو وبعدين ده هما يومين في الغردقه… اتغاظت سارة بشده وشعرت باحتراقها من الداخل ولكنها بادت هادئه للغاية
لوت ثريا فمها بتهكم وقالت ونبي يا حجه انتي مزودها قوي
نظرت كريمه لها كيف يعني وبعدين دول لسه عرسان
ماجده واخده علي خاطرها…
واحد اتجوز ايه المشكله في كدا وبعدين انا مظلمتش حد
طول اليوم كانت منار لم تصمت عن البكاء وياسمين كانت معاها دائما لا تتركها…
اكيد عمتي قاصده حاجه يعني وبعدين ما انتي هتتجوزي في الاخر
نظرت لها منار ببكاء وقالت محدش عاملي اعتبار ولا حد خاف علي زعلي يعني ابقي خطيبته وهو يتجوز طب ازاي رتبت ياسمين علي شقيقتها وقالت عمتك عمرها ما ظلمت حد يا منار وبعدين هارون مش هيحبها متخافيش وبعدين انتي فاهمه كل حاجه….
احضرت فجر اغراضها في الصباح وكانت تشعر بالضيق والملل ولكن استجابت للامر بهدوء واستعدت للسفر معه واودعتهم كريمه واخبرتهم ببعض الوصايا…
وصلو الي الغردقه وصعدو الي الغرفه التي بالاوتيل لم تقول شي منذ ما حدث امس وظلت صامته…
هتنزلي ولا هتفضلي هنا…
قالت باقتضاب هفضل هنا…
طيب عايزة حاجة…؟
شكرا….
اعملي الي انتي عايزة هنا براحتك….
شكرا… زفر هارون بضيق من طريقتها وقال علي فكرة انا مش هفضل اتحايل عليكي كتير….
محدش قالك اتحايل عليا وياريت تحجزلي اوضه ليا عشان انا مش طايقه القعده معاك….
غضب هارون من كلماتها وقال مش واخده بالك انتي مكبرة الموضوع اوي علفكرة….
من فضلك مش عاوزة اتكلم في حاجه….
ومعندكيش فكرة اننا جايين هنا نقضي شهر العسل….
يتبع…
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقت جحيمي الابدي)