روايات

رواية أسيرة الماضي الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة الماضي الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة الماضي البارت الثالث

رواية أسيرة الماضي الجزء الثالث

السكرتيرة
السكرتيرة

رواية أسيرة الماضي الحلقة الثالث

_نورا بصدمة:خطب؟؟
بالسهولة دي طب وكُلّْ الى عيشناه سوا دَ وهم؟؟
*حسيت بوجع كبير أوى أوى وكدا أنا لازم أحارب وأحاول عشانه أكيد تصرفاته اللطيفة معايا مش وهم متأكدة إنّْ فى حاجة فى الموضوع؟*
&&&&&&&&&&&&&&&
*لقيت أدهم عامل لايف وبيتكلم من خطوبته قررت ألبس وأتشيك وأروح هناك أشوف سيا دى*
_نورا بعِند:هتروحي معايا يا أمنية؟
_أمنية:أنتِ أتجننتي؟؟
_نورا:لأ، بس أنا من حقي أخد فرصة
_أمنية:طب يلا ولازم نكون أشيك ناس فى الخطوبة
_نورا:دَ أكيد
*لبست وأتشيكت ونزلت وأنا مضايقة وعلى أخري*
&&&&&&&&&&&&
“فى حفلة الخطوبة”
_سيا:فرحانة كتير أنّي معك
_أدهم بعملية:أنا أكتر
_نورا: مساء الخير ،أحبّْ أبارك لمُديري فى الشُغل على الخُطوبة دى
_أدهم بغضب:تعالي معايا
_نورا ببرود:تمام
_أدهم:جيه تعملي إيه
_نورا:أرجعك يا أدهم ،أنا تعبت وندمانة على الى حصل والوجع الى سببته ليك أنا حسيت بيه
_أدهم:من يومها وأنتِ دمرتي قلبي وجيه بعد إيه بعد ما كسرتيني
_نورا:أنا أسفة مهما أقول هفضل غلطانة بس صدقني مبحبّْش غيرك
_أدهم بوجع:تمثيلك هايل
_نورا:تمثيل!!، أكبر دليل مرتبطش لحد دلوقتي ورافضة أى إرتباط وتقولي تمثيل؟
_أدهم:أمشي يا نورا عشان خاطري
_نورا بوجع:وكلامي؟، دَ أخر كلام عندك؟
_أدهم:اه
&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

 

_أدهم: الخطوبة خلصت ياريت كله يمشي
_سيا:أنت منيح؟
_أدهم:معلش يا سيا ياريت تسيبيني لوحدي
_سيا:تمام متل ما بدك ،لما تكون منيح رح أتصل فيك
_مُراد بقلق:أنت كويس؟
_أدهم بألم:لأ، تعبت يا مُراد ومش قادر كُلّْ أحاول أسامحها أفتكر الى حصل
“فلاش باك”
_أدهم بتَيتُم:أنا بحبّْك يا نورا تقبلي تتجوزيني
_نورا بتعالي:أنا هتجوز جرسون؟؟ مشفتش نفسك قبل ما تتقدم؟
_أدهم بألم:مالها حالتي؟ أنا مضحكتش عليكِ وبشتغل ليل نهار عشان أوفرلك حياة كويسة ومُستعد أعمل أى حاجة عشانك
_نورا:للأسف مرفوض
“باك”
_أدهم:عارف إحساس الخذلان دَ جربته من أهم شخص في حياتي داست على قلبي بحاول أنساها بسيا وياريتني نسيتها!
_مُراد بحِنية:بس أنا شايف الندم فى عينها وكسرة قلبها انهاردا ،هي ندمانة وبتحبّْك أديها فرصة
_أدهم:وأنا مين يداويني؟؟
_مُراد:هى، هى الوحيدة الى تقدر تعمل دَ هى دائك ودوائك يا أدهم
_أدهم:روح أنت يا مُراد أكيد تعبت وسبني لوحدي
_مُراد:متأكد؟ حالك ميطمنش
_أدهم:متأكد،أنت تايه عني
_مُراد:طيب سلام
*بعد ما مُراد مشي فضلت أكسر فى أى حاجة تقابلني وأفتكر كلامها أحس بوجع وببقي عاوز أقولها كفاية بُعد بس مش قادر أسامحها*
&&&&&&&&&&&&&&

 

 

 

“فى بيت نورا”
_نورا:أنا تعبت أعمل إيه أكتر من كدا عشان يصدق أني بحبّْه وندمانة ومن بعده تعبت
_أمنية بحُزن: خلاص متعيّطيش ،حقك علىّ
*أترميت فى حُضن أمنية وفضلت أعيّط دى الطريقة الوحيدة الى بستجمع نفسي فيها العِيّاط*
_أمنية:جتلي فكرة
_نورا:فكرة إيه؟
أمنية:هقولك **********
&&&&&&&&&&&&&&&&
“أنهارت حُصوني جميعُها وقُمت ببناء جدار منيع ككقناع مزيف يجعلني كتمثال صلب”
“فى الشركة”
_نورا بعملية: صباح الخير يا أدهم بيه أتفضل قهوتك
_أدهم بإستغراب:أنتِ كويسة
_نورا:اه، الحمد لله
_أدهم:عُيونك مالها؟
_نورا:مش مُهم عُيوني المهم الشُغل فى صفقة بعد نص ساعة بالظبط
_أدهم:أتنفخت من العيّاط صح؟
_نورا:هعيّط ليه؟
_أدهم:عشاني
_نورا:طالما عارف كُلّْ حاجة بتسأل ليه؟
_أدهم:بحبّْ أسمع منك متعيّطيش عشان خاطر حد تاني
_نورا:بس أنت مش أى حد
_أدهم بألم:ياريتني قادر أسامحك يا
_نورا:مش قادر تنطق إسمي؟
_أدهم:صدقيني أنتِ هتنهينا أحنا الاتنين
_نورا:قصدك، نهيت نفسي
_أدهم:وأنا منهي من ساعتها
_نورا:بس من حقي أخد فرصة
_أدهم:أنتِ واخدة قلبي أساسًا بس مش قادر أديلك فرصة
_سيا:أحم أحم ، صباح الخير كيفك
_أدهم بعملية: صباح النور،الحمدلله كويس
أعرفك الأنسة نورا السكرتيرة بتاعي ،سيا
_سيا:أتشرفت فيكِ
_نورا بغيرة:وأنا كمان،همشي أنا
&&&&&&&&&&&&&&

 

 

 

 

_سيا:لك كتير غيرانة معقولة غيرانة مني
_أدهم بإستمتاع:ودَ المطلوب خليكِ على كدا
_سيا:عنجد بدي أتعرف عليها
_أدهم:هى حاجة قمر كدا تحبّْي تتعاملي معاها وتخافي تكسريها
_سيا:لك أنا الى رح غار منها من كلامك
_أدهم:معلينا،المُهم هنقعد صفقة مع الوفد الياباني
_سيا بعملية:تمام
“فى قاعة الإجتماعات”
_نورا بتعب:هستأذن أنا
_أدهم بقلق:فى حاجة؟
_مُراد بعملية:طيب نكمل إجتماعنا جت حاجة طارئة لمستر أدهم
&&&&&&&&&&&&&
_أدهم بقلق:أنتِ كويسة
_نورا:اه
_أدهم:شطنتك فيها شكولاتة ليه؟
_نورا:عرفت منين؟
_أدهم:الكيسة واضحة أوى
_نورا:عشان بحبّْها
_أدهم:وأنتِ عندك حساسية منها
_نورا بإستغراب:أنت لسه فاكر؟
_أدهم:كُلّْ حاجة تخصك فاكراها
_نورا: علفكرة ممكن مطعطلش شُغلك عشاني
_أدهم:إذا كان قلبي متعطل عشانك يبقي شُغلي مش هيتعطل
_نورا:وسيا هانم دى؟
_أدهم بعملية:لو مش قادرة تكملي شُغل خدي أجازة
_نورا:لأ، أنا كويسة
_أدهم بحِنية:لأ،خدي أجازة وبلاش شكولاتة وبلاش تتقلي فى الاكل عشان متتعبيش
_نورا بإبتسامة: حاضر يا أبيه حاجة تانية؟؟
_أدهم:أبيه؟؟
_نورا:أيوا ما أنت زى أخويا
_أدهم بعصبية:أخوكِ دَ تبليه وتشري ميته أنا مش أخوكِ
_نورا بإستمتاع:بس أنا بعتبرك زي أخويا
_أدهم:إنّْ سمعتك بتنطقي أبيه دى تاني معرفش هصرف أزاى
_نورا:طالما كدا ،لسه خاطبها ليه ؟
_أدهم:دى حاجة تخصني
_نورا:تمام، براحتك
&&&&&&&&&&&&&
*حكيت لأمنية على الى حصل وأمنية مصممة تعمل الى فى بالها*
_نورا:أنا أحترت معاه بجد
_أمنية:إجباري هيعترف
_نورا:بس مش قادر يسامح
_أمنية:هو جزء منه بس هو عاوز يشوفك وأنتِ غيرانة عليه
_نورا:اه، فهمت،تمام
&&&&&&&&&&&&&&

 

 

 

 

_أدهم:أرجعي الشُغل
_نورا:وفر مجهودك وجودي مش مُهم
_أدهم:وجودك مش مُهم؟؟
أمال مين الى وجوده مُهم
_نورا:سيا هانم
_أدهم:سيا مين الى مُهمة
دى بتشتغل معايا وكُلّْ دَ متفقين سوا
_نورا:وأنا المفروض أصدق ؟؟
_أدهم:طب أنزلي طيب
_نورا:أنزل ليه،روح لخطبيتك
_أدهم:أنا مش خاطبها بجد
_نورا: المفروض ،أصدقك أنا هدخل ومعتش تنادي
*لقيت فى يفطة متعلقة قصاد البلكونة ومكتوب عليها بحبّْك ومكتوب إسمي جمب إسم أدهم
والباب خبط وفتحت ولاقيت بوكيه ورد ولوحة
وبعدها أدهم ظهر وقال
_أدهم:تقبلي تتجوزيني وحاطط على وشوه إيموجي مُبتسم
*حطيت إيموجي بمعنى موافقة عشان منكررش الموقف الى حصل قبل كدا ساعة ما رفضته*
_أدهم:بعشقك يا أجمل لوحة شوفتها
_نورا: اللوحة إلى جبتها جميلة أوى
_أدهم:أنتِ أجمل

 

 

 

_نورا بتأثر:أنا أسفة على الى حصل وأنا بحبّْك أوى وموافقة أكون مراتك
_أدهم:الى حصل حصل المُهم
أننا هنكون سوا
“النهاية”
*عزيزي القارئ وراء كُلّْ رجل عظيم إمرأة*
*بمعنى لو نورا مش كسرته مكنش وصل للمستوى دَ فى الشغل*
*ظننت أنني تخلصت من حُبّْكِ إلاَّ أنه ظلَّ عالقًا بي*

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *