روايات

رواية احببتها قاصرة الفصل الأول 1 بقلم نور شريف

رواية احببتها قاصرة الفصل الأول 1 بقلم نور شريف

رواية احببتها قاصرة البارت الأول

رواية احببتها قاصرة الجزء الأول

رواية احببتها قاصرة الحلقة الأولى

امشي من هنا بسرعة قبل ما حد يشوفك، جريت في وسط الاراضي قبل ما بابا يشوفني يا مراري لو عرف ان قبلت حازم.!
روحت البيت وقفلت الباب كويس واخذت نفسي برتياح لقيت الباب بيخبط اوي وكأن في مصيبة بره، بلعت ريقي وفتحت الباب، اه يا بابا شعري، اول مره اشوف بابا عصبي كده، لقيته رمي في وشي صور ليا مع حازم..
مليكة بخوف: يا بابا ده صور مش بتاعتي انا مقبلتش حازم من زمان مين جابلك الصور دي.
غريب بعصبية: قولت الواد ده مش عايز اشوفك معاه،بصي يا مليكة يا بنتي هتتجوزي قاسي طالب ايدك.
مليكة بتوتر: اسفة علي رفض كلامك بس انا ش هتجوز ده مستحيل انت بترمي بنتك بنار بايدك..
غريب خرج وقفل الباب بلمفتاح وقبل ما يمشي: اجهزي يا مليكة قاسي بياخد البنت علطول هياخدك علي بيته النهاردة..
مليكة بصراخ:مستحيلل انا لسه قاصر لسه بدريي يا باباا متوفقش ارجوك افتحلي الباب.
غريب نزل تحت وسمع صوت عربيات قدام البيت، اكيد ده قاسي جاي ياخد مليكة.
مليكة مسكت تلفونها بدموع: رد يا حزام الو ايوه يا حازم سامعني بابا هيجوزني لي قاسي هعيش مع امه الحرباية واخواته التلاته مش متخيل انا هتجوز غيرك، قولتلك اتقدملي قولتلي لم تعدي سنن قانوني، فرحت لم هروح من ايدك اعمل اي حاجة بسرعة..
حازم بحزن: مش هقدر اعمل حاجه يا مليكة ده قاسي ده ممكن يقتلني لو وقفت في وشه سامحني يا مليكة وقفل في وشها..
مليكة بدموع وصراخ:لا يا حازم لو مش ليك ش هبقي لغيرك، دخلت الحمام بدور علي اي حاجة اموت نفسي بيها، وفجاة الباب اتفتح بس في خطوات انا مش عارفها اول مره اسمعها بتقرب من الحمام..
بلعت ريقي ولسه بخرج دماغي: لقيت الي بيشدني من وسطي وبيقرب مني، كان حلو اوي بشعره الاسود ده وعيونه الحادة ونظرته كلها ثقة، كنتي ناوية تعملي اي في نفسك؟
مليكة بأعجاب: هو عرف ازي ان هعمل حاجة لحظت الوضع الي انا فيه بعدت عنه، لقيت الباب مفتوح لسه هجري مسك ايدي..
مش وقتك خالص عايزه انزل تحت اهرب من وجودك: لو سمحت مينفعش تمسك ايدي احنا منعرفش بعض ونا مش مراتك..
قاسي ببتسامة: لاء جامد حازم يمسك ايدك عادي بس انتي ش مراته يعني، ورفع حاجب بمكر.
مليكة: دي خصوصية حضرتك مينفعش تتدخل فيها..
قاسي شدها لحضنه وقرب منها اوي وهمس جمب ودانها: حرم قاسي بيه لسانها طويل زيادة؟
مليكة بتوتر: انا مش حرم حد انا قاصر لسه قاصر..
قاسي: انا هتجوزك من غير ما المسك غير لم تتبقي مراتي شرعاً.
مليكة: بس انا مش عايزة اتجوز دلوقت لم اتم التمنتشرر سنة هات ايدك كده وعدهم لم تعدهم هتجوزك..
قاسي بضحكة رجولية هزت اركان القصر: ومن امته قاسي بيترفض ليه طلب، مسك ايدها وسحبها علي تحت قدام ابوها من غير كلام،
مليكة بصت لي ابوها بقهر: انت بعتت بنتك انا مش هسامحك علي الي انت عملته يا غريب بيه وخرجت مع قاسي.
ركبت مع قاسي العربية بس لحظت انه خرج بره المكان خالص والطريق فاضي زي الصحراء او الغابة.
قاسي مركز مع ملامحها: وقرب منها وهمس في ودانها عايزك تشتغلي معايا.
مليكة بخوف: اشتغل معاك اي احنا رايحين فين يا قاسي.
قاسي بخبث: هتعرفي لم توصلي، عايز نقبض علي تاجر سلا*ح.
مليكة بصدمة: انت عارف بتقول اي، تاجر سلا*ح.
قاسي بضحكة خبيثة: مالك خايفة اسمع عن جبروتك كأنثي انتو دماغكم سم.
مليكة شهقت بصدمة: جبروتي انا، انا عملت اي؟
قاسي وقف العربية قدام قصر ظلمة مش واضح فيه اي حاجة؛ سؤال احنا اي جبنا هنا وده مش بيتك..
قاسي بمكر شد ايدها علي جوه، بتبص بصدمة لقت حازم متعلق في السقف ومربوط ومغمي عليه،
مليكة بصدمة وخوف: قاسي اي الي انت عملته ده دي جريمة.
قاسي: حازم يبقي اخويا من الام بس الي بياخد حاجة بتاعت قاسي بيدفع ثمنها غالي اوي يا مليكة.
مليكة زقت قاسي وجريت علي حازم تهز فيه: حازم فوق يا حازم قوم يا حبيبي محدش يقدر يعملك حاجة، انا هبلغ عنك يا قاسي نزل حازم دلوقت حالا.
قاسي بضحك: لاء خوفت يا مامي بلغي محدش يقدر يوصل لي القصر يا حلوة انتي هتفضلي هنا خدامة وهو هينزل يشرب مياه ويتعلق كده.
مليكة: ابوس رجلك يا قاسي نزل حازم ونا موافقة اتجوزك دلوقت..
قاسي بخبث: الجواز عندي بيبقي اخد حقي شرعاً برضو اتاكد انك تحت لمست ايدي.
مليكة بعصبية: انت بتشك في شر*في دن احسن من عيلتك كلها..
قاسي قرب منها وشد شعرها وجرها علي السلم لحد اوضة النوم، انا هتاكد بنفسي انتي بنت ولا لاء.
مليكة بصرخ: ابعد عني يا قاسي ارجوك متعملش كده وقبل ان تكمل كلامها وقعت بين يديه لا حول لها ولا قوة..
قاسي بخوف: قرب منها لاقي دماغها بت*نزف وجس*مها ازرق من السلم شالها ودخل علي السرير.
بدأ يخل*عها هدومها وغسل دماغها وفوقها، حضرلها الحمام وطلعلها بجامة وسبها ونزل..
قاسي قاعد فاتح الاب توب شافها نازله وشعرها نازل علي ظهرها وشفايفها الي توردت من البكاء، قفل الاب وراح ليها، نازله ليه بلبجامة متنزليش من اوضتك سامعه.
مليكة بدموع: عشان عشان انا جعانة.
قاسي بضحك عليها: تعالي نعمل اكل وضغط علي زر، حازم وقع من فوق بلحبل، مليكة بحزن طب هنسيب حازم كده..
قاسي: بسرعة تبقي في المطبخ ونا جايلك.
مليكة بخوف: حاضر حاضر ده اي العيشة دي.
قاسي: بتقولي اي؟
مليكة: بقول ربنا يخليك ليا..
قاسي ابتسم ونزل شال حازم لي الدور الارضي وقفل الباب بلمفتاح وطلعلها.
مليكة: شو كانت حلوة الليالي والهوي يبقي ناطرنا، وتيجي تلاقيني وياخدنا بعيد.
قاسي بحب: هدير المي والليل، كان عنا طاحون ع نبع المي، وقدامه ساحات مزروعه.
مليكة بخضة بلعت ريقها: يخربيتك قطعت الخلف.
قاسي قرب منها وشدها من وسطها: لاء بس صوتك حلو اوي يا مليكة.
مليكة بلعت ريقها بتوتر: لو سمحت خطوه كده لي وراه.
قاسي بخبث: ممكن اخد خطوه قدام اكتر عادي، هاتي الاكل وتعالي اوضة النوم.
مليكة: جهزت الاكل بس متبقاش مفجوع وتاكل الاكل كله.
قاسي شال معها الاكل علي السفرة وهي قعدت جمبه، هات طبق البطاطس ده عشان بحبها، مليكة بتبص علي مكان حازم، لقته اختفي اتفست برتياح كنت عارفه انك عندك عرق طيبة مش معقول القسوة دي..
قاسي بيبص علي حركاتها بتركيز: بتاكل زي الاطفال بظبط تربية ابوها عايزها تبقي عامله ازي يعني.
مليكة خلصت الاكل وبتدور علي تلفونها مش لاقيه؟
مشوفتش تلفوني يا قاسي.
قاسي: من دلوقت مفيش تلفونات وفجاة تلفون قاسي رن،
مجهول:بعتلك شوية صور حلوين اوي.
قاسي فتح تلفونه بصدمة: مليكة اي ده؟
مليكة بخوف: في اي؟
قاسي: صور مين دي.
مليكة برعب……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببتها قاصرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *