روايات

رواية أم بدون علمها الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ممدوح

رواية أم بدون علمها الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ممدوح

رواية أم بدون علمها البارت الأول

رواية أم بدون علمها الجزء الأول

أم بدون علمها
أم بدون علمها

رواية أم بدون علمها الحلقة الأولى

أمي
-نعم ي ضنايا ي احلا واچمل عروسة شافتها عيوني ي نن عيوني قمررر ي اخواتي ف الفستااان
قولت بدموع..
_امي انا.. انا حاامل
ملامحها اتبدلت وقالت وهي بتخبط فيا
-أي الحديت المااسخ ال بتتحدتية دا ي ورد ي بتي.. كيف حامل وانت فرحك الليلة.. انطقي ردي علييييي اي ال حديت داا
قولت بدموع
-حاامل يماا حامل
_يعنييي اي حاااامل بتي اناااا حامل وف ليلة فرحها وهي لبسة فستانها.. كيف كيف ي خلق دا حديت ميدخلش النفوخ
نزل قلم ع وشي وقالت
_مين ابو الواد دااا انطقي
……
_بقولك انطقي رديييي عليييي مين ابوة
-معرفش يمااا معرفش
_كيف متعرفييش كيففففف ردييييي.. يااادي الطيننننن ياادي الطين ي ليلة بختك ف بتك ي سعاااد ي ليلة سودة.. واه يمري خاابرة انت لو ابوكي عرف هيعمل فيكي اي هيقتلك ي حزينه هيقتلكك…. لي عملتي اكده يبنتي لييي دا اناا كنت بفتخر بيكي ف كل حته سعيت علشاان اعلمك واخلي ليكي قيمه وسط الخلق وقفت ف وش ابوكي علشان تسافري تتعلمي ف البندر وف الاخر تخذليني ي ورد.. هقول لابوكي اي ي ورد.. ابوكي هيقول للناس اي.. هيقول للخلق دي كلاتها اييي عريسك ي ورد هنقول اي لعريسك.. ي ليله بختك ف بنيتك ي سعاد
قالت بدموع
-يمااا متعمليش ف نفسك كده علشاان خاطري متبكيش يماا
_اخرسي خالص مسمعش حسك صوتك مسمعهوش واصل
-انا هموت نفسي يماا بس متعمليش كده ف نفسك يماا احب ع يدك
_بعدي عنييي.. قوليلي مين ابوة قبل ما الدنيا تخرب
-والله يمااا معرف والله
_كيف متعرفيش كيف.. احكيلي ومتخافيش انا امك ي ضنايا وهسااعدك مش هستناكي تروحي مني..
-معرفش يما من اسبوع كنت تعبانة ومش ع بعضي وروحت للدكتورة ال ف البندر وقالتي اني حا.. حامل ف شهر..
سمعنا صوت خبط ف الباب
قالت ف صوت مرتجف وهي بتمسح دموعها
_مين
افتحي عاااد ي سعااد ب زيااداكي حديت مع البنية عريسها عاوزاها
_وبعدين هنعمل اي مع ابوكي ابوكي لو شم خبر هيقتلك لي تعملي كده ي بتي لي
-والله ما لياا ذنب
_كل اهل البلد متچمعين ناحيه الدوار انا هفتحلك الشباك داا ال بيطلع ع الدوار من ورا وتنطي منو وخدي العنوان دااا انزلي علية قوللها انك بتي ي ورد وهبقا اكلمك
طق طق طق
ياله ي سعاااد هاتي البنيه
_ياله يبنتي ياله قبل ماا حد يشوفك ياله ي ضنايا مفيش وقت
رفعت فستاني وجريت وانا بين دموعي ركبت القطر وطلعت ع اسكندريه ع العنوان ال امي ادتهولي
____________________

 

 

اي يسعاااد فين ورد
_ورد! ورد ف اوضتها ي ابو ورد
انت مكنتيش معاها
_كنت معاها وخرجت روحت المطبخ
انا هخش اشوفها..
واة فين وردد.. ورد راحت فيننن الشباااك مكسور البت فينننننن.. فيننن ورد ي سعااد
_معرفش ي اخوي معرفش..
كيف يعني العروسة فين
مفيش حاجه ي جماعة
تعالي ي بغل منك لي اقلبولي البلد كلتها ع ورد ومحدش يجي غيرر بيهاا ساامعين
كلهم بصوت واحد
حاااضر ي جناب العمدة
_فين ورد ي عمي
اهدا ي محمد يبني
_اهدا كيف ي عمي وعروستي ليلة فرحها هربت
اي الحديت الماسخ ال بتقوله داا ي محمد انت ازااي تقول كده ع بتي انت مشعاارف بت مين
_اسف ي عمي بس عاوزني اعمل اي دلوق
تسكت خالص وبزيداك حديت مااسخ.. روح ي محمد روح
_كيف اروح شكلي وسط الخلق ايي وسط ناس واهلي ايي لما يقولولي عروستك فين هقولهم هربت
يوووووة ي محمد امشي ي محمد امشي
والله لوريكي ي ورد كيف تهربي وتخلي شكلي وسط الخلق مهبب والله لوريكي ادي اخره دلع امك فيكي..
__________________
وصلت ع العنوان طلعت كنت تعبانة ومش عارفه اقول اي كنت مترددة وخايفة بس خبطت..
مين
_انا ورد بنت سعااد
بنت سعاااد.. ازيك ي حبيبتي وازاي ماما مالك ي بتي
حسيت الدنيا بتلف بيا و.. و لقيت نفسي ف الارض..

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *