رواية في فناء منزلنا الحلقة الثالثة 3 بقلم حبيبة محمد
رواية في فناء منزلنا الحلقة الثالثة 3 بقلم حبيبة محمد
![]() |
رواية في فناء منزلنا الحلقة الثالثة 3 بقلم حبيبة محمد |
رواية في فناء منزلنا الحلقة الثالثة 3 بقلم حبيبة محمد
نور: ااي … ده ادهم انت بتعمل اي هنا يخربيتك
ادهم: انتي البتعملي اي هنا انتي بتراقبيني ..
نور: هراقبك ليه يعني ما تركز في كلامك شويه ….
ادهم: يعني مستنيه اي مني … لما اشوف وحده في القصر عندي وبعد كدا في شركتي وبعد كدا في بيتي … في اي ..
نور: اعملك اي يعني كله صدفه ..هو انا اعرفك عشان اراقبك … وبعدين ده بيتي مش بيتك …
::::::::::::
ادهم: شكلك هبله وبتستعبطي … بيتك …هه ضحكتيني
نور: اه بيتي اجرته امبارح …
ادهم: وانا مش عابز ااجرلك بيتي …
نور: يعني اي انا اجرته خلاص
ادهم: خدي شنطه هدومك بقا وبرا ( ثم ترك شنطتها بالخارج)
نور: انت انسان عديم المسؤليه … ومعندكش ذوق ..
ادهم: طب برا بقا
نور: انت مجنون … ومريض دخلني البيت معنديش مكان اروحه . افتح الباب دخلني …. هفضل قاعده في الشارع ..
ادهم: مش هدخلك …. عشان انتي واحده مهزقه اصلا
نور: وانت حيوان
ادهم خرج بعصبيه : مين ده الحيوان
نور بخوف: انت
ادهم: طب غوري من قدام بابي يلا
نور : انت وقعتني علي الارض يا حيوان …. كانت نور تحاول ان تدفعه لاكن هو اسرع نفسه وغلق الباب في وجهها
::::::::::
ذهبت نور بالامبالاه ….. لا تعرف اين تذهب … امها تركتها وذهبت لجدتها بمحافظه اخري وليس معها قدر كافي من النقود حتي تذهب لها … جلست نور في الشارع تبكي …
::::
في الشركه عند ادهم
::::
عادل : هي نور مجتش الشغل كل ده ليه
ادهم: انت مهتم ليه
عادل: مش فاهم
ادهم: يعني دايما تدافع عنها … تسأل عليها … تكلمها …تهزر معاها ….. اي ده في اي يعادل
عادل: وليه متكونش انت البتحبها …
ادهم: شوف بقا وقعتك في الكلام ازاي …ومين جاب سيره الحب دلوقتي …
عادل : انا رايح شغلي ….
ادهم وهو يلف بكرسيه بسخريه: اه لو عادل يعرف السبب الخلي … نور متجيش الشغل …
::::
بعد وصول ادهم لبيته ….
ادهم: هي راحت فين البت دي … اي ده … شنطتها اي جابها هنا مش كنت رميتها .. في وشها ..
نور وهي تخرج من غرفتها: انا الجبتها هنا …
ادهم: دخلتي هنا ازاي يا بت انتي
نور: كلمني بأحترام ..
ادهم: اي الجابك تاني
نور: ده بيتي
ادهم : انتي البتطريني اطردك …. اخذ شنطتها واخرجها برا بيته …. مشوفش وشك هنا تاني …
::::
دخل ادهم بيته وهو حاسس بتأنيب ضمير خرج مره اخري .. ثم اردف قائلا لها: ادخلي
نور: ادخل فين
ادهم: هيكون فين ادخلي البيت
نور: اخرج انت الاول
ادهم: طب بصي بقا لو عايزه تقعدي في البيت هنا … بشرط واحد اجي واروح من بيتي زي ما انا عايز …
نور: ازاي يعني …. انا موجوده في البيت مينفعش كدا
ادهم: براحتك …
نور : طب اوعي دخلني … وتخلبك تحت بس متطلعش فتق خالص …
ادهم : ماشي
::::::::::::::::::::::
(صباحا )
نور: هو المجنون ده فين … ثم نظرت من خلف بابها … لاكن لم تراه ف خرجت ..
ادهم: روحي اعمليلي قهوه
نور: بسم الله انت جيت منين
ادهم: روحي اعمليلي قهوه
نور: ااه لا بص بقا انت شكلك عبيط وفاكرني خدامه عندك …اخذت نور شنطتها ولبست وهي خارجه قالتله: اعمل لنفسك قهوه …
::::::::
مريم: الو يا نور سمعاني
نور: سمعاكي
مريم: انتي فين
نور: مفيش قاعده ف البيت….
مريم: مجتيش الشغل ليه ..
نور: هقولك بعدين قفلت معها نور وهي تبكي …
بعد وقت
اه عايزه احجز اوضه واحده …
…= اتفضلي بطاقتك … انتي اوضه 105 ..
نور: شكرا
:::::::
في الشركه عند ادهم
عادل: خلي بالك في وفد جاي يشوف الفندق بكرا … ولازم تروح
ادهم: يادي النيله ورايا شغل هنا قد كدا
عادل:/ معلش تعالي ع نفسك ..
:::
صباحا
عند وصول ادهم الفندق
اتفضل يا ادهم باشا …. ..
ادهم: هاتلي اوضه فاضيه اقعد فيها
= خد اوضه 107 … هي الفاضيه حاليا .
……
دخل ادهم غرفته …… لاكن لم يستريح … : هدخل اخد شاور الاول وبعد كدا اخرج برا الاوضه
…..
نور: الو يا مريم
مريم: اي يا بنتي فينك مختفيه ليه
نور: معلش … حصل شويه حاجات كدا مع الزفت الاسمه ادهم …
مريم: حصل اي تاني
نور: ادهم طردني تاني …
مريم : امم
نور : اصبري اخرج اكلمك برا .. مفيش شبكه هنا
عند انهاء ادهم الشاور … خرج من غرفته .. و في نفس اللحظه خرجت نور وهي تتحدث مع مريم … وهي تضحك وتبتسم لاكن عندم التفتت وعيناها نظرت علي ادهم … اتصدمت وسقط الهاتف علي الارض
مريم: الو ….الو …نور ..الو
…..
ادهم: … لا مش معقول بجد مش للدرجه دي ….
يتبع..
لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية احببت خادمة للكاتبة حبيبة محمد.