رواية القاسي والبريئة الفصل الثاني 2 بقلم الاء أبو العز
رواية القاسي والبريئة الفصل الثاني 2 بقلم الاء أبو العز
رواية القاسي والبريئة البارت الثاني
رواية القاسي والبريئة الجزء الثاني
رواية القاسي والبريئة الحلقة الثانية
وقفت و عنيها اتجمع فيها الدموع
اروي:شكرا لحضرتك واسفه ان اخدة من وقتك
قالت كلامها ولفت وشها واتجهت للباب وهي لسه هتفتح الباب وقفها صوته
ياسين:استني
اروي:نعم قالتها وهي بتحاول تحبس دموعها
ياسين:ارجعي مكانك
اروي:بس…..
ياسين بحده:سمعتي انا قولت اي
رجعت اروي مكانها وهي خايفه من عصبيته وعنيها مليانه دموع
ياسين بجدية:اولا انا مش كنت هقول الكلام دا بس انت كلامك عصبني والانا عملته دا عشان بس تتعلمي متحكميش علي الناس من خلال تعاملك مع ناس تانيه ثانيا انت ازاي من مجرد كلمة اطلعي برا تعيطي انت المفروض تكوني متعوده انك بتدرضي من كل مكان
اروي دموعها زادة بعد اخر كلمه قالها
كمل ياسين وقال:انت حجابك مش يعيبك في حاجه بالعكس دا شرف ليكي انك متمسكه بدينك في الوقت الاحنا فيه دا واها المظهر مهم بس المهارة و الذكاء بيكون اهم طبعا وانا شايف ان ز
ذكائك كبير
اروي بابتسامه خفيفه:شكرا لحضرتك
ياسين جواه:اي البنت دي اي جمالها دا ودي مجرد ابتسامه اومال لو ضحكت
فاق ياسين لما لاحظ ان هي بتبص ليه بتركيز
ياسين:يوم السبت الساعه 9 تكوني في الفرع الرئيسي
اروي:لي يا فندم
ياسين:هتستلمي شغل بس غير الانت مقدمه عليه
اروي:ممكن اعرف عباره عن ايه الشغل دا
ياسين:نفس الوظيفه بس هتكوني هناك عشان تدربي ولما تكتسبي خبره هتيجي هنا
اروي بسعاده:شكرا لحضرتك
ياسين بجديه:متنسيش تسالي عن الزي الرسمي للشركه عشان تخديه وتيجي جاهزه يوم السبت
اروي:حاضر يا فندم بعد ازنك
وقفت اروي ولفت عشان تمشي وقفها ياسين
ياسين:انسه اروي
اروي:ايوا يا فندم
ياسين:خلي بالك انا اهم حاجه عندي الانضباط في المواعيد والفتره اللي هتكوني فيها هناك هتكون كاختبار و تدريب ليكي اي غلط هتدفعي تمنه
اروي:انشاء الله مش هيكون في غلط يا فندم
ياسين بجديه:تمام اتفضلي
خرجة اروي وهي السعاده ماله قلبها
فضل ياسين باصص عليها لحد ما اختفت ورا الباب اللي قفلته
ياسين:ايه الجمال دا وهي بتعيط حلوه و وهي بتبتسم حلوه
قطع تفكيره دخول اسامه
اسامه:اشوف غيرهم يا فندم بكرا
ياسين:لا البنت الاخيره دي كويسه بس هتروح الشركه الام الاول تدرب اسبوع لو تمام هتيجي هنا لو مش تمام نبقا نشوف غيرها
اسامه بغيظ:ايوا يا فندم بس دي شكلها
قاطعه ياسين بحده:اسامه انا مش بشغل شكل انا بشغل مهاره وذكاء ولو بالشكل فانا ممكن ارفدك حالا واجيب الاحسن منك من بكرا
اسامه:اسف يا فندم مقصدش
ياسين بحده:ولا كلمه اتفضل علي مكتبك
اسامه:حاضر يا فندم بعد ازنك
خرج اسامه وهو بيتوعد لاروي وخرج تلفونه ورن علي رقم
اسامه:ادي الوظيفه لوحده تانيه
مجهول:والعمل يا ابو العريف مش دي فكرتك
اسامه:ايوا فكرتي وانا جبت ناس متنفعش اصلا معرفش ان هيوافق علي دي
مجهول:وهنعمل اي بقا
اسامه:سبهالي اما خليته يتردها من تاني يوم مبقاش اسامه العربي
مجهول:شوف هتعمل اي المهم البنت الانا جيبها هي التاخد الوظيفه
اسامه:تمام يا فندم
……………………………….
وصلة اروي المحل اللي هي كانت بتشتغل فيه
اروي:سلام عليكم ازيك يا حاج سيد
سيد:اهلا يا اروي يا بنتي شكلك بيقول اتقبلتي في الوظيفه
اروي:ايوا الحمد لله وهروح بعد بكرا
سيد:علي البركه يا بنتي رغم ان زعلان انك هتسبيني بس دا مستقبلك بردو
اروي:الله يبارك فيك يا عم سيد
سيد:ربنا يرزقك الخير يا بنتي انا موجود والمحل محلك في اي وقت
اروي:ربنا يخليك يا حاج كفايه وقفتك جنبي من يوم ما ابويا مات
سيد:بس يا بت دا انت بنت الغالي خدي دا مرتبك ودا حلاوة الشغل الجديد ولو احاجتي اي شيء كلميني علطول
اروي:والله ما عارفه اقولك اي يا حاج ربنا يكرمك سلام عليكم
سيد:وعليكم السلام
اتحركة اروي للسوق تشتري اللي هي واختها محتاجينه وبعدها روحت
وهي في طريقها قابلة اكتر شخص بيضايقها في حياتها المعلم رضا الفكهاني بتاع الحته عندو 55 سنه وعايز يتجوزها علي مرتاته ال3
رضا:ازيك يا رورو
اروي:اسمي اروي يا معلم و كويسه
رضا:الله مش لازم ندلع ست البنات
اروي:خير يا معلم
رضا: لا خير انشاء الله
رضا وهو بيمسك ايد اروي:مش هتحني عليا بقا يست البنات وتوفقي
اروي بحده:ايدك يا معلم وقولتلك شيلني من دماغك انا اصغر من ولادك
رضا بجديه:بشوقك بس بردو مسيرك ليا يا عسل
اروي مشت من غير ما تقول كلمه زياده طلعت بيتها بسرعه قبل ما دموعها تنزل
دخلة البيت
اروي:سلام عليكم
منه:عليكم السلام اي يا رورو اتاخرتي لي كدا ومال وشك كدا اي الحصل مش اتقابلتي في الشغل
اروي:لا اتقابلة قالتها وحطط اديها علي وشها وبدات تعيط
منه بفرحه:طب دا خبر يجنن مالك زعلانه لي
اروي:عشان رضا وقفني تاني
منه:يادي النيله علي رضا المش هنخلص منه دا قولتلك سبيني عليه
اروي بجديه:لا طبعا اياكي تقربي منه انت هتبقي دكتوره مش عيزين مشاكل عشان متتعطليش
منه:ما انا عشان هكون دكتوره هجرب اعمل فيه عملية صغننه اد كده
اروي بضحك:ايوا عرفاها انا الصغننه دي اخلصي انا جعانه وجبتلك الحاجه اهي اعملي حاجه نكلها وادخلي ذاكري
منه:والشنطه التانيه دي فيها اي
اروي:هدوم الشغل وبكرا الجمعه ننزل نجيب جزمه للطقمين دول
منه:انا كان في فلوس عيناها خديهم هاتي جزمتين ولا تلاته ولما تقبضي ابقي رجعيهم
اروي بمزاح:عيناهم منين انت بتخدي من مصروف البيت يا امينه
منه بخوف مصطنع:ابدا والله يا سي السيد
اروي وهي بترفع اكمام قميصها:ليلتك سودا يا امينه
وفضل اروي ومنه في حالة الهزار المعتاده بتاعتهم وان هما يجروا ورا بعض في الشقه
……………………………..
الساعه 5 كان لسه ياسين في مكتبه ودخل عليه رمزي اعز اصدقائه
(رمزي المرشدي 30 سنه ظابط شرطه في مكافحة المخدارات اسمر اللون طويل جسم رياضي شنب كبير من اقرب الناس لياسين بعد جدته)
رمزي:كدا يا بيبي مطنشني
ياسين:بيبك الله يخربيت الدخلك شرطه
رمزي:عيب يا بيبي متدعيش علي نفسك
ياسين:رمزي احنا في الشركه الناس هتفهمنا غلط
رمزي:قصدك هيفهمونا صح يا روحي
ياسين:بطل صوت النسوان دا انت ظابط حتي
رمزي:معاك بنسي ان ظابط وكدا
ياسين بضحك:طب اظبط نفسك
رمزي:تمام يا فندم بس انا برن عليك مش بترد عليا لي
ياسين:انا عندي شغل كتير
رمزي:يعني انا عواطلي منا سايب القسم وبكلمك المهم اعمل حسابك بكرا هنخرج نسهر و مفيش فيها كلام بكرا الجمعه اصلا وقوم نروح نتغدا لان انا جعان
ياسين:ولا متقول من الاخر انت جاي لي
رمزي:مقفوش انا صح
ياسين:اوي بصراحه
رمزي:طيب رندا كلمني
ياسين بنفاز صبر:خييير
رمزي:كالعاده بتدور عليك وعيزاك
ياسين:انا بدات اتخنق هي مش بتفهم ما اتسلينا وخلصنا
رمزي:والله بقا كلمها وقولها كدا
ياسين:طيب يلا نروح نتغدا في القصر
رمزي:يلا لان نهود وحشتني اوي
ياسين:تعرف تخرس
رمزي:حاضر
نزل ياسين ورمزي وارحوا علي القصر
……………………………..
بعد ماخلصوا البنات الاكل وقعدين ياكلوا مع بعض
منه:احكيلي بقا اي اللي حصل في المقابله
بدات اروي تحكي الحصل بينها وبين ياسين
اروي:دا كل الحصل
منه:ينهااار دا شكله صعب اوي يا رورو بس انت تستاهلي عشان قولتلك متتسرعيش ومش كل حاجه تعيطي خدي حقك وبعدين عيطي برحتك وانت لوحدك
اروي:اهو الحصل بقا يا منه
منه:طيب انا هدخل اذاكر وانت لمي الاطباق
اروي:ماشي
…………………………..
دخل رمزي وياسين البيت
رمزي:نهود يا نهود
ياسين:اسمها ناهد هانم يا حيوان انت
رمزي:ملكش دعوه هي بتحب مني نهود
ياسين:يارب صبرني
خرجة ناهد من المطبخ علي صوتهم
ناهد:ايه صوتكم عالي لي
رمزي وهو بيمسك اديها ويبوسها:بنده عليكي ياروح قلبي
ياسين:ابعد ياض دي روح قلبي انا
ناهد وهي بتضحك:بس بقا انتو الاتنين انا كبرة علي الكلام بتاعكوا دا
رمزي:فشر انت مش بتبصي في المرايه ولا ايه انت طول عمرك قمر يا روح قلبي
ياسين بمرح:شكلك عايز تتقتل النهارده
رمزي:اهدي بس يا عم هلاكو
ناهد:انا هخليهم يحضروا الاكل لحد ما تغير هدومك يا ياسين وانت تعاله معايا يلا
رمزي:وراكي يا روح قلبي
بعد ساعه من غزل رمزي في ناهد علي الاكل و هزاره مع ياسين مشي رمزي وطلع ياسين جناحه
وانقضي اليوم
……………………..
في الصباح
كان ياسين قاعد في سريره بيفتكرها لما دمعة ولما ابتسمت وقد ايه هي رقيقه
ياسين:لالا فوق دي حتت موظفه عندك احنا نلعب ونتسلي برا الشغل جوا الشغل لا مش يمكن تيجي هي لوحده ووقتها هنتسلي اوي
انهي كلامه مع نفسه و وقف من علي السرير راح للحمام
………………………
الساعه 10
فتحت عنيها علي صوت خبط علي الباب شقتها وقفت بسرعه تشوف مين
فتحت الباب بعد ما غطت شعرها وشافت اكتر شخص بتكرهوا في حياتها عمها حسن
(حسن السيد 62 سنه عم اروي موظف مرتشي ومعروف بسمعته السيئه وسط الناس)
اروي:عم حسن خير
حسن:خير يا بنت اخويا هتكلم من علي الباب
اروي:اتفضل
في الوقت دا كانت منه خرجة من الاوضه وحسن داخل اروي سابت الباب مفتوح
حسن:الله متقفلي الباب يا بت
اروي:لا معلش الباب مبيتقفلش واحنا معانا حد في البيت
حسن:دا انا عمك يا اروي
اروي:خير يا عمي
حسن:يوم الخميس الجاي كتب كتابك علي جمال ابني
يتبع…….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية القاسي والبريئة)