روايات

رواية ضي الجبل الفصل الأول 1 بقلم جهاد محمد موسى

رواية ضي الجبل الفصل الأول 1 بقلم جهاد محمد موسى

رواية ضي الجبل البارت الأول

رواية ضي الجبل الجزء الأول

ضي الجبل
ضي الجبل

رواية ضي الجبل الحلقة الأولى

كان ينزل من على درج ذلك القصر الفخم الذى يليق بجبل الصعيد الذى يمتلك من العمر ثلاثون عام وكان يرتدى جميع ملابسه باللون الاسود ويخفى عينيه السوداء الساحرتان بنظاره سوداء ويظهر الحزن على ملامحه الرجوليه وبشرته الخمريه ثم اوقفه صوت مميز وهو ابيه كبير الصعيد صالح القناوى
صالح / تعيش وتفتكر يا ولدى
جبل بتماسك / تعيش يا بوى
صالح / متعوجش يا ولدى فى المقابر بت عمتك جايه
جبل / برده يا بوى مصمم رغم انك عارف ان جلبى مش هيحب حد بعد جمر انا مش عايزها تيجى
صالح / الله يرحمها يا ولدى الحى ابجى من الميت
جبل بحده / سلام عليكم يا بوى انا ماشى
ذهب جبل وهو قلبه يتمزق على فراق قمر حبيبته المتوفية بالقلب
صالح / ربنا يهديك يا جبل
الأم هناء / بردك مصمم تعمل اللى فى عجلك يابن الجناوى انا جلبى بيتجطع على ولدى
صالح / انا متوكد من بت اختى هتنسيه همه يا هناء وهتفتح جلبه وعقله
هناء ببتسامه/ لو حصل اللى بتجول عليه ده هتبقى جميله ليا يا صالح
(هناء ام جبل ست حنونه تمتلك من العمر خمسون عام )
( صالح القناوى ابو جبل كبير الصعيد يمتلك من العمر خمسه وخمسون عام )
وصل جبل للمقابر وهو فى حاله حزن وكان يقف امام مقبره زوجته قمر المتوفيه منذ خمس سنوات وهو يقراء لها الفاتحه ويشتكى لها همه واثر فراقها عليه وكأنه لا يصدق بعدها عنه
اخذ جبل وقته حتى عم الليل عليه ثم اخذ حصانه الاسود ( رهوان )
واتجه اللى القصر ولكن فى منتصف طريقه رأى شخص على الارض يستنجد بأحدهم نزل من على حصانه وتقدم من ذلك الشخص حتى تمكن من رؤيه ملامحه وكانت بنت فى العشرينات فقده وعيها وشعرها مخبى ملامحها اخذ جبل يفوق بها ولكن انصدم
جبل بزهول / قمرر انتى عايشه
بس هى فى دنيا تانيه حملها واخذها على حصانه الى القصر حتى وصل
هناء بخضه / مين دى يا جبل ومالها يا ولدى
جبل / مداريش يأمى انا لقيتها فى الطريق فاقده الوعى
فتاه / هاتها فى جناحى يا جبل تغير هدومها وافوجها انا
( شمس القناوى طالبه بكليه الطب تملك من العمر اثنان وعشرون عام وهى تشبه جبل جدا ولكن تمتلك قلب ابيض )
اخذها جبل الى غرفه اخته شمس لانها تدرس فى كليه طب حتى افاقت واخذت تتحدث معها شمس وعرفت ان اسمها ضى
جبل / قوليها تنزل تحت عايز اتحدت معاها شوى
شمس / بلاش يا جبل دلوقتى هى تعبانه
جبل بأصرار / مستنيها تحت ونزل بسرعه البرق
شمس ببتسامه/ ضى احم جبل اخوى عايز يتحدت معاكى

 

 

 

ضى بهدواء/ حاضر بس ممكن تودينى لى
شمس ببتسامه/ عيونى خدى البسى العبايه دى هتبقى جميله عليكى
اخذتها ضى ارتدتها وكانت كالملاك البرئ ونزلت
كان يقعد جبل على الاريكه ويرشف قهوته وجت عينه على ضى اللى نازله من على الدرج وهى ترتدى عبايه باللون الرمادى لون عينيها وكانت كالحوريه بشعرها النارى وملامحها البريئه
اتجهت ضى بتوتر ووقفت قدام جبل ورأسها فى الارض
جبل بهدواء/ اقعدى يا قمر
ضى قعدت / انا اسمى ضى
جبل / اى حكايتك
ضى بتوتر / انا طول عمرى كنت عايشه فى ملجئ واما حاولت اهرب وانا بجرى فى عربيه خبطتنى وفوقت لقيت نفسى هنا
جبل / عندك كام سنه
ضى / واحد وعشرين
جبل / انتى هتقعدى هنا مع شمس لغيط ما اعرف حكايتك اى ومن النهارده لازم تتحجبى وسابها ومشى ولكن اوقفه صوت فتاه تردف بأسمه وجريت عليه حضنته
الفتاه / وحشتنى اوى يا جبل
جبل بغضب / لو اتخطيطى حدوك تانى مش هتعرفى هيحصلك اى
الفتاه ببرود/حد يعمل كده مع مراته
جبل لسه هيتكلم سمع صوت حاجه وقعت التفت واتصدم لما لقى

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *