رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج
رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج
رواية لا أدري كيف أحببتها البارت الرابع
رواية لا أدري كيف أحببتها الجزء الرابع
رواية لا أدري كيف أحببتها الحلقة الرابعة
#لا ادري كيف أحببتها
آدم قرب من انيا وقب’لها من شفا’يفها وفجاه بعد عنها حين صدر صوت وقوع شئ
التليفون وقع من ايد فاطمه وكانت في حاله صدمه والدموع امتلئت عيونها عالطول
آدم بص في الأرض ومكنش عارف يقول اي او يبرر اللى عمله ازاى ؟
آنيا مسكت ايد آدم وقالت:انا كده اتاكدت انك بتحبينى انا
(آنيا بتحاول اغاظه فاطمه )
كل ده وفاطمه كانت بتبص لادم بصدمه فكلمه مصدومه لا تكافئ ولا تعبر عن الجر’اح اللى بداخلها
_في اي يا فاطمه مالك ؟
فاطمه:___________
( لسان فاطمه عجز عن النطق كأنها طفل صغير لا يستطيع التحدث)
واخيرااا فاطمه فاقت من الصدمه وللاسف مكنش ليها رد فعل ودخلت عالطول
_فآطمه
آنيا مسكت ايد آدم وقالت:انت رايح فين ؟
آدم شال ايد آنيا وحس بالذ’نب إتجاه فاطمه ليس لأنه يحبها بل لأنه جر’ح كرامتها خصوصا انها على ذمته
_آدم انت بتعمل اي ؟
آدم دخل وقال:انا عايز انااام
الشباب قاموا وقال أحدهم:في اي
_تعبان مش اكتر اشوفكم بكره !!
_تمااام
بالفعل طلعوا وآنيا دخلت ومسكت في هدوم آدم وقالت:في اي مالك
_آنيا لو سمحتى أمشي
آنيا انصدمت وقالت:زعلان ولا اي ؟ آنيا مسكت في لياجته ادم اللى كان حاسس انه في عالم اخر وقالت:آدم انا عارفه انك بتحبينى واكبر دليل على انك بتحبينى اللى حصل بنا من شويه
آدم:________
آنيا مسكت شنطتها وقالت:ماشي يا آدم انا همشي بس هشوفك بكره صح ؟
آدم:_______
آنيا باست ادم من خدو وخدت بعضها ومشت ٠٠٠
آدم قعد على الكرسي وحط ايدو على رأسه وقال:انا زعلان كده ليه وبعدين الجوازه ده ولا فارقه معايا
_يمكن عشان جر’حت كرامتها باللى عملته ؟
وفجاه فاطمه طلعت وحامله شنطتها وآدم قام عالطول وقال:انتى رايحه فين
_وده يهمك ؟
_اه طبعااا مش مراتى
فاطمه بضحكه تحمل الوجع:مراتك ثم كملت بهستريه:فعلاا مراتك لو كنت فعلا مراتك زي ما بتقول مكنتش عملت اللى عملتوا
_بس انا مش بحبك ولا انتى وانا اتفقت معاكى على كده ممنوع نتدخل في حياه الآخر
فاطمه مسحت دموعها وقالت:ممكن سوال يا آدم الانصاري
ثم كملت وقالت: لو حضرتك شوفتنى في الوضع ده هتعمل اي مش هتحس باهانه ولا عادي عندك
آدم:_________ (ربما لسان آدم عجز عن الجواب )
فاطمه ابتسمت وقالت:انا كده وصلنى الجواب عن اذنك
آدم مسك أيدها وقال:الوقت متأخر اوى هتروحى فين
_الوقت متاااخر طالما الوقت متأخر جايب صحابك ليه ؟
_متغيريش الموضوع
فاطمه شالت أيدها وقالت:انا مش بغير الموضوع حضرتك اللى بتغير الموضوع عن اذنك
_طب هتقولى لجدك اي ؟
_وانت مهتم ليه ؟ روح البا’ر وأسهر مع البنات وابعد عنى بقاا
آدم اتعصب اوى وقال:أمشي هيكون احسن بردو وبعدين ده حياتى وانا حرا فيها فاهمه
فاطمه طلعت ومردتش عليا ورز’عت الباب وراها
آدم قبض أيدو وكان متعصب اوى ومسك الفازه ورمها على الأرض لتنكسر مليون حته
بعد مرور ربع ساعه تقريبا ✨
في الطريق ✨
_لو كنتى شوفتى وشها كنتى هتمو’تى على نفسك من الضحك
_طب آدم عمل أي
_معملش حاجه ثم كملت: هيعمل اي يعنى وبعدين ادم بيحبنى انا
_ادم مش بيحب يا آنيا ولا عمره هيحب
آنيا ضمت حواجبها وقالت:ليه إن شاء الله
_انتى عارفه ان آدم كل يوم مع بنت شكل ولو فعلا بيحبك مكنش بص لبنت ابدا
_كلامك مش صح وادم بيحبنى وهثبتلك قريب اوى
_انتى فين ؟
_على الطريق وفجاه آنيا داست فرامل وقالت:اي ده ؟
_في اي ؟
_فاطمه
_مالها
_حلو اوى الظاهر اتخانقت مع آدم بسبب اللى حصل
_في اي يا بنتى انا مش فاهمه حاجه
_هكلمك بعدين سلاام
_الوو آنيا
آنيا قفلت التليفون وقالت:ده فرصتك يا آنيا آدم هيكون لوحده وعلى الاكيدا هيكون زعلان اوى لازم اكون جنبه
آنيا ديرت العربيه عالطول متجها إلى آدم
بعد مرور ربع ساعه تقريباً ✨
فاطمه خبطت على الباب والوقت كان متأخر اوى
_بسم الله الرحمن الرحيم مين
فاطمه مقدرتش ترد وجدها فتح الباب وكان في حاله صدمه
_فااطمه
فاطمه اترمت في حضن جدهاا وقالت:مش قادره يا جدو مش قادره
حط ايدو على شعرها وقال:في اي ؟
_آدم عمرو ما هيتغير مهما حصل
_طب تعالى ادخلى وقوليلى اي اللى حصل
فاطمه دخلت وجدها جاب كوبايه مياه وقال:اشربي يا بنتى
فاطمه مسكت منه الكوبايه وجدها قال:في اي ؟
_انا تعبانه وعايزه اناام
_طب مش هتقوليلى في اي
_بكره يا جدو والله ما قادره
_طب اجبلك حاجه تاكليها ؟
فاطمه هزت راسها وقالت:لا مش عايزه أكل تصبح على خير
_تلاقي الخير
جد فاطمه كان مستغرب اوى وقال:يا تري اي اللى حصل وفجاه مسك تليفونه ورن على جد آدم أو بمعنى أصح صديقه
_جابر اخبارك اي وحشنى اوى
_اي اللى حصل يا فاروق ؟
(للتوضيح جابر جد فاطمه و فاروق جد آدم)
_مش فاهم تقصد اي
_الساعه ١١ وحفيدتى جايه ومنهاره من العياط مش عارف حفيدك عمل أي
_طب هي عندك دلوقتى
_اه عندي ودخلت عشان تنام
_طب انا هرن على آدم وهشوف اي اللى حصل وهاجيلك بكره إن شاء الله
_تماام
قفل التليفون وقال:يا تري عملت اي يا حفيدي في البنت ؟
فاروق رن على آدم ولكن تليفونه كان غير متاح لانه وقع من فاطمه لما شافت آدم وآنيا بالوضع الم’خل ده
_وكمان قافل تليفونك طيب !!
عند آدم✨
جرس الباب رن آدم قام عالطول وقال:اكيدا فاطمه رجعت
آدم راح وفتح الباب فعلاا ولكن انصدم لأنها آنيا
_رجعتى ليه ؟
آنيا قربت من ادم وقالت:قولت انك هتحتاجنى قولت ارجع
_آنيا انا قولتلك انى تعبان ومش قادر
انيا حوطت آدم وقالت:وانا هنا عشان اروقك
آدم شال أيدها وقال:الوقت متأخر اوى ولازم تمشي
_بس انا عايزه اكون معاااك
_آنيا انا مش عايش هنا لوحدي انا حاليا متجوز
_واي يعنى وبعدين فاطمه مش هنا
آدم ضمه حواجبه وقال:وعرفتى ازاى
_شوفتها في العربيه اعتقد انكم اتخانقتوا
آدم ببرود اعصاب:حاجه شبه كده
_طب اي هفضل واقفه كتير كده مش هتقولى ادخلى
_آنيا افهمي الوقت متأخر اوى مش هينفع
_هو اي اللى مش هينفع وبعدين هي ده اول مره انت ناسي ولا اي
_تقصدي اي
آنيا حضنت آدم وقالت:دماغك راحت لفين انا اقصد أن مش اول مره اجيلك يعنى
آدم بعد عنها ودخل جوااا وآنيا دخلت ورا وقالت:ما تفك كده وبعدين اللى حصل ده لمصلحتك اهو ترتاح شويه من منظرها
آدم ابتسم وقال:تشربي اي ؟
(الواد آدم ده با’رد اوى وربنا نفسي اقت’له هو والبو’مه بتاعته)
آنيا غمزت وقالت:اي حاجه على زوقك
_يبقا نشرب مشروب من اللى احنا بنحبه
آنيا ابتسمت وقالت: اشطااا
آنيا في سرها: قريب اوى هكون مراتك يا آدم غصب عن عائلتك كلها خصوصا الراجل العجوز اللى اسمه فاروق
_اتفضلى يا ستى
آنيا مسكت ايد آدم وكانت قاصده وآدم سحب ايدو عالطول وقعد
آنيا كانت بتبص لادم بخبث
_اي رايك نخرج كلنا سوا
آنيا رفعت حاجب وقالت:كلنا
_الشله يعنى !!
آنيا قعدت جنب آدم وقالت:وليه منخرجش انا وانت بس
آدم قام عالطول وقال:ثانيه وراجع
_اوك
آنيا بتفكير:ده فرصتي لازم استغلها عشان لو تمت كده ادم هيكون ملكى انا وبس وفاطمه ده هتكون كوره بالنسبة ليا اشوطها زي ما انا عايزه
آدم طلع وقال:بقولك اي يا آنيا ؟
_نعم يا حبيبي
_انا لازم أمشي الصراحه قولت انام الليله في القصر واهو اشوف جدي وماما واختى
آنيا ضغطت على سنانها وقالت بابتسامه خفيفه:طبعاا يا حبيبي
آنيا قامت وراحت عند آدم وقالت:طب ممكن توصلنى الاول
_اه طبعاااا ٠٠٠٠وفجاه انيا وقعت الكوبايه على قميص آدم
_اي ده انا اسفه اوى
_محصلش حاجه ولا يهمك
آنيا حطت الكوبايه على السفره وقالت: أق’لع القميص عالطول والا البقعه ده مش هتروح
آدم فعلاا قل’ع القميص وآنيا حطت أيدها على صد’ره وقالت:انت حلو اوى يا آدم
آدم شال أيدها عالطول وقال:هدخل البس قميص تانى مش هتاخر
آنيا شدت آدم عالطول ليقع عليها والباب كان مفتوح ليدخل جد ادم وكان في حاله صدمه
_آدم
_😳😳
صغير عارفه بس بوعدكم أن شاء الله هطول البارت بعد كده ومتنسوش اليك والكومنت بيساعدنى اوى يا قمرات انى اكمل ♥️♥️
يتبع ٠٠٠٠
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية لا أدري كيف أحببتها)