رواية الأعمى والبلطجية الفصل الخامس 5 بقلم هالة
رواية الأعمى والبلطجية الفصل الخامس 5 بقلم هالة
رواية الأعمى والبلطجية البارت الخامس
رواية الأعمى والبلطجية الجزء الخامس
رواية الأعمى والبلطجية الحلقة الخامسة
حور: انت متأكد طيب
تيم: في اي ي حور
حور: ي تيم انت مش محتاج تشتغل عند حد انت تقدر تفتح مكتب ليك وهتنجح ولله عشان انت شاطر جدا في شغلك
تيم: ي حور الكلام ده قبل م ابقى كده
حور: الاه وانت مالك بقى م انت زي الفل اهو
تيم: مش هنضحك على بعض ي حور انا مينفعش افتح المكتب ده على الاقل دلوقتي
حور بتنهيده: اللي يريحك ي تيم بس هاجي معاك
تيم: هو انا رايح رحله انا رايح اقدم على شغل
حور: مليش دعوه هاجي معاك يعني هاجي
تيم: مفيش فايده فيكي يلا ي حور يلا
حور وهي تضع يدها في يد تيم: يلا ي جوزي
تيم بضحكه خفيفه: مجنونه
في مكان تاني
فارس: محمد برا ي معلم
حسن وهو ينفذ الدخان: دخلو
خرج فارس وبعد دقايق دخل محمد
حسن: اتفضل اقعد
محمد قعد
حسن: ها رأيك اي
محمد بتنهيده: انا موافق
حسن ابتسم: كنت متأكد انك مش غب*ي ي محمد. طلع شنطه الفلوس: مش خساره فيك بس قولي هتنفذ امتى
محمد: بكرا بالكتير اوي
حسن: ماشي قدامك لغايه بكرا بليل
محمد: تمام
عند تيم و حور
المحامي: انت ورقك كويس جدا بس في مشكله
تيم بحزن: اني اعم*ى مش كده
حور بصتلو بحزن وبصت للمحامي بغيظ
المحامي: انا اسف بس اي ده
تيم باستغراب: في اي
حور كانت رافعه مس*دس على المحامي فحطت اديها على بؤقها بمعنى متتكلمش
المحامي بتوتر: ها ل لا لا ابدا
تيم: يعني افهم من كلامك اني متقبلتش
المحامي بص لحور اللي بتبصلو بتهديد: لا طبعا انت اتقبلت وتقدر تستلم الشغل من بكرا لو حبيت
تيم بفرحه: بجد
المحامي بلع ريقو بخوف: اه طبعا احنا نتشرف ان واحد بخبرتك يشتغل معانا
تيم بفرحه: انا متشكر اوي اوي
المحامي: العفو تحب تستلم الشغل امتى
تيم: في الوقت اللي حضرتك تحبو
المحامي: يبقى بكرا على اساعه ١٢ كويس
تيم: كويس اوي كمان.. عن اذنك
المحامي: اتفضل
تيم وقف وحور مسكت ايدو وهم خارجين حور بصت للمحامي وغمزتلو وهي بترفع المس*دس بعدين مشيت
تيم: مكنتش متخيل اني اتقبل
حور: لي يعني انت ناقصك اي*د ولا رج*ل م انت زي الفل اهو هو حد يطول يشتغل مع تيم باشا احسن محامي في مصر
تيم ضحك: مش اوي كده
حور: ولله دي حاجه بسيطه ي تيم باشا بس قولي اشمعنا المحامي ده اللي تشتغل عندو رغم ان خبرتك اعلى منو بكتير
تيم: اهو اللي لقيتو وده مش هيبقى وضع دايم ان شاءلله لما ارجع اشوف تاني هرجع افتح المكتب بتاعي
حور: ايوه بقى يتيمو ي رافع راسنا
تيم ضحك بخفه بعدين قال: بقولك صح ي حور محستيش انو في نص الكلام نبره صوتو اتغيرت
حور بتوتر: اتغيرت ازاي يعني ممكن تكون بتتخيل ولا حاجه
تيم بشك: معتقدش لانو سكت شويه في وسط الكلام
حور: ممكن كان بيفكر
تيم بصوت عالى نسبيا وهو يمسكها من قفاها: حووور
حور بصوت باكي: هقول كل حاجه يباشا
بعد شويه
محمد دخل البيت سمع صوت ضحك تيم في الاوضه قرب براحه وبصلو وعرف من كلامو انو بيكلم حور
تيم بحب: انا بحبك اوي ي حور عمري في حياتي محسيت اني اعم*ى وانتي معايا شكرا انك واقفه جنبي ومسبتنيش……… تيم ضحك بصوتو كلو: مش هتعقلي ابدا……… حاضر ي ستي ولله حفظت……… متقوليش واشرب اللبن قبل منام واغسل سناني ورجلي صح……… امشي ي حور انا غلطان اني بكلمك…… ابتسم بحب: وانا كمان بحبك اوي ده انتي وش السعد عليا….. محمد رسول الله مع السلامه ي حبيبتي
محمد بص ل تيم بحزن بس اقنع نفسو انو بيعمل كده عشان مصلحتو ودخل اوضتو بهدوء
في صباح اليوم التالي
حور بسعاده: اتفضل يابا الحج اتفضل ده احنا زارنا النبي اتفضل… الشاي يولا ي عنبه
محمد: انا مش جاي اشرب ي حور انا جاي اقول كلمتين وماشي
حور: قول اللي تحبو بس مينفعش كده لازم تشرب حاجه على الاقل
محمد: صاحبه واجب ي بنتي بس معلش خليها مره تانيه
حور: ولا تانيه ولا تالته ده احنا نشيلك فوق راسنا لو الارض مشالتكش… الشاي ي ولاااا
محمد: تسلمي ي بنتي… بصراحه انا عايزك في موضوع يخص تيم
حور بقلق: مالو تيم حصلو حاجه. وقفت: يلا بسرعه لازم نطمن عليه
محمد: اهدي ي بنتي تيم كويس
حور قعدت براحه: الحمد لله… اومال موضوع اي ده
محمد: بصراحه بقى ومن غير لف ودوران انتي لازم تبعدي عن ابني
حور بصدمه: ا اي
محمد: اسمعي ي بنتي انتي وتيم مش شبه بعض واعذريني بس انتي بتاعه مشاكل وابني مش ناقص كفايه اللي هو فيه
حور بدموع : ب بس انا مش ق قصدي و ولله ط طب ب بص انا هبعد ع عن الشغل وكل حاجه ب بس بلاش تبعدني عن ت تيم ا انا مقدرش ا ابعد عنو د ده انا روحي فيه انا ممكن ام*وت لو بعدت عنو ارجوك
محمد بصلها بحزن وبص في الارض بعدين بصلها: غصب عني ي بنتي بس حسن مش هيسبكو في حالكو
حور بأستغراب وسط دموعها: ح حسن لي هو عمل اي
محمد: حسن جالي ي حور وهددني بحياه ابني لو مخلتكيش تبعدي عنو هيأ*ذيه وانا مقدرش اقف في وشو
حور مسحت دموعها بغل: لو انت متقدرش انا اقدر. وقامت وقفت وخرجت برا متجاهله نداء محمد
حور بصوت عالي: انت يالي عامل نفسك كبيرنا اخرجلي ان كنت راجل بصحيح
حسن خرج ببرود: في اي ي معلمه صوتك عالي لي
حور بغل: انت لسه شوفت حاجه ده انا هم*سح بكرامتك الارض بقى بتهدد حمايا عشان ابعد عن جوزي انت فاكر نفسك مين
حسن ببرود: ولله انا حر اعمل اللي انا عايزو
حور: اسمع وحط كلامي حلقه في ودنك فكره اني ابعد عن تيم دي تمسحها من راسك ولو حمايا راجل طيب ومش هيقدر يقف في وشك ف انا تربيه ش*وارع واقدر اخليك متسواش بصله في سوق الرجاله ف احسنلك ابعد عننا وسبنا في حالنا بدل والمصحف لخليك تندم على اليوم اللي فكرت تقف في وشي
حسن بعصبيه: انتي بتهدديني
حور بصوت عالي: اه بهددك مش المعلمه حور الي حد يقف قصادها وتسكت
حسن: انتي قد اللي بتقوليه ده
حور: قدو ونص ي حسن
حسن بتوعد: يبقى انتي اللي جبتيه لنفسك ي. كمل بسخريه: ي معلمه
حور بصتلو بقر*ف من فوق لتحت ومشيت محمد بص لحسن بتفكير بعدين مشي ورا حور
حسن بص ل اثرها بتوعد وقال بصوت عالي: فاااارس
محمد: مش ممكن يأ*ذي تيم
حور: ميقدرش يعمل حاجه. بصتلو وهي بتقول بثقه: وبذات لتيم انا اللي يبص لتيم بصه متعجبنيش اطلع مص*رينو بايدي تخيل بقى لو حد بقى فكر يأذ*يه
محمد بصلها بندم: انا اسف يبنتي انتي فعلا جدعه وتستاهلي تيم يحبك كل ده
حور بإبتسامة خفيفه: متعتذرش انت زي والدي وانت ليك حق تخاف على تيم ده ابنك الوحيد… مبناسبه سيره تيم صح هو فين مشوفتوش من الصبح
محمد باستغراب: انا فكرتو معاكي
حور باستغراب: لا انا مشوفتوش خالص انهرده
فجأه سمعو صوت حا*دثه والناس كلها اتجمعت
محمد و حور راحو يشوفو في اي واتصدمو
محمد بصدمه: ابني
حور بصدمه ممزوجه بدموع: ت تيم. بصراخ: تيااااااام
يتبع
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية الأعملى والبلطجي)