روايات

رواية حب بعد جواز الفصل الأول 1 بقلم نادية ستارز

رواية حب بعد جواز الفصل الأول 1 بقلم نادية ستارز

رواية حب بعد جواز البارت الأول

رواية حب بعد جواز الجزء الأول

حب بعد جواز
حب بعد جواز

رواية حب بعد جواز الحلقة الاولى

الجوازة دي مش هتكمل، مفيش كتب كتاب ولا فرح.
ينهض والدها ويعطي لها ق*لم بكُل قوته.
تضع يدها مكان القل*م وتبكِ وتقول: برضوا مش هتجوز أنا لسة صغيرة وعايزة أكمل تعليمي وأحقق أحلامي.
والدها بغضب: بس أخرسي فضحتينا عايزة الناس تقول علينا إيه.
هي ببكاء: هيقولوا مش عايزة تند*فن من دلوقتي زي أمها وأختها.
تنظر إلى الشيخ ببكاء وتقول: هل ينفع يا شيخ الجوازة تكمل والعروسة مش مواقفة.
والدها بغضب: كلمة كمان وهدف*نك مكانك أدخلي أوضتك وهجيلك تمضي.
دخلت أوضتي بقلة حيلة بس هعمل إيه يعني أنا كُنت متوقعة إيه غير كدا أنا اسمي حبيبة من القاهرة في عادة في عيلة أبويا وهي أن البنت أول لما يكون عندها تمنتاشر سنة تتجوز على طول غير كدا فالم*وت ليها أحسن وبما إني كملت تمنتاشر سنة الأسبوع اللي فات فلازم أتجوز بحكم أن دي عادة في العيلة.
يدخل إليها والدها بغضب: أمضي.
تمسك القلم بأيد مرتج*فة
والدها بزعي*ق : يلاااااا.
تمضي حبيبة على الورقة.
والدها يلتفت ويزيل الدمعة التي سقطت من عينيه: خمس دقايق وأطلعي علشان تروح على بيت جوزك.
طلعت برا سلمت على العيلة كُلها ووقفت أدام بابا لقيته شاح بوجهه عني.
حبيبة بدموع: على الأقل ودعني أنت مش هتشوفني تاني.
والدها يحتضنها ويبكي: دي عادات في العيلة مقدرش أكسرها ولكنِ عملت اللي في مصلحتك وجوزتك شخص لو فضلتي طول حياتك تدوري عليه مش هتلاقي زيه.
حبيبة تمد يدها وتمسح دموع والدها: لو كُنت بتحبني بجد يا بابا كُنت هتقف أدام العادات دي علشان بنتك اللي بتحبها ولكنِ هخليك فخور بيَّ في يوم أكيد والعادات دي أكيد هتنتهي.
والدها يحاول تغيير الموضوع: جوزك مستنيكِ تحت.
يأخذها والدها وينزلوا.
تركب حبيبة السيارة في صمت دون أن تنظر إليه.

 

 

توقف السيارة
_ أنزلي.
تنزل حبيبة من السيارة ويأخذ الشخص حقائبها.
_تعالي ورايا.
تمشي حبيبة خلفهُ.
ويدلفوا للمنزل
حبيبة بتوتر: أوضتي فين.
يشاور على أحدى الغرف.
حبيبة: وأوضتك فين.
يشاور على نفس الغرفة
حبيبة وفد نست توترها: نعم نعم هي إيه اللي أوضتي هي أوضتك.
يضحك عليها
حبيبة بغضب: متضحكش عليا أنا مش بقول كلام يضحك.
_ طب تعالي أقعدي عايزة أتكلم معاكِ.
حبيبة تجلس على كرسي وهو يجلس أمامها
_أول حاجة أنا أسمي حبيب.
حبيبة بمرح وضحك: حبيب ولا محبتش.
حبيب: مكنتش أعرف أن دمك سكر كدا.
حبيبة: ولسة مستقبلًا لما أخد عليك هتلاقي دمي أخف من كوباية الشاي من غير شاي.
حبيب: بلاش لماضة وأسمعيني للآخر باباكِ جوزني ليكِ لسبب هتعرفيه بعدين دلوقتي أنتِ داخلة على ثانوية عامة عايزك تركزي في دراستك كويس وبس توصلي للسن القانوني هقدر أطلقك وتكملِ حياتك عادي دلوقتي بما أننا هنفضل مع بعض كام سنة حلوين فهقولك شوية معلومات عني أنا حبيب عُمري تمانية وعشرين سنة.
حبيب بصدمة: عشر سنين.
حبيب يكمل كلامه دون الرد عليها: أحنا هنتشارك كُل شيء مع بعض أنا مش متجوزك علشان أخليكِ عاملة نظافة في البيت لكن فترة الأمتحانات مش عايز أيدك تتمد في حاجة بدل ما هجب*سهالك.

 

 

حبيبة بضحك: يا دكري*ييي.
حبيب: أنتِ لسة عرفاني من كام دقيقة على فكرة.
حبيبة: عارفة بس أنا واحدة بعاشر البني آدم أدمين على طول.
حبيب يبتسم لها
حبيبة: طب أنا هقولك جدول الطبخ الأسبوعي.
بص يوم الأحد هيبقى مكرونة و يوم الأتنين إندومي ويوم التلات عند أهلي و يوم الأربع عند أهلك و يوم الخميس ناكل برا والجمعة أنت عند أهلك و السبت أنا عند أهلي حلو كدا.
حبيب بضحك: حلو أوي.
حبيبة: حيث كدة أخي لله في لله حبيب أنا هدخل أنام.
حبيب: تصبحي على خير.
حبيبة بأبتسامة: وأنت من أهله.
تدلف إلى الغرفة وتتذكر إنها غرفتهم لتخرج مرة أخرى لهُ
حبيبة: بص أنا هنام في أوضة الأطفال.
حبيب: اللي يريحك.
تأخذ حبيبة حقيبتها وتدلف إلى غرفة الأطفال وتبدل ثيابها وتخلد إلى النوم وكذلك عند حبيب.
في صباح اليوم التالي
يخبط حبيب على غرفة حبيبة.
حبيب يفتح الباب بعد خبط كثير: حبيبة.
ويكمل بزعيق حبيبةةةةةةة.
حبيبة تصحى بفزع: في إيه حد ما*ت الأنبو*بة انفجر*ت.
حبيب بضحك عليها: لا بس أهلك و أهلي بيخبطوا برا أصحي لحد ما أفتحلهم.
حبيبة: حاضر.
تتثاوب حبيبة وتدلف إلى الحمام وتغير ثيابها وتخرج لهم.
حبيبة: نورتوا يا جماعة.
خالة حبيب: بنور بنتي حبيبتي نور عيني.
حبيبة: هي لمبة فينوس وأنا معرفش.
خالة حبيب: شوف مراتك يا حبيب ما طبعًا أنت متجوز طف*لة أنت أكبر منها بعُمر لازم متعرفش ترد بذوق.

 

 

حبيب يمسك أيد حبيبة: هي مغلطتش في حاجة يا خالتي ولو حضرتك شيفاها طف*لة فالطف*لة دي عقلها أكبر مني ومن حضرتك نورتيني يا خالتي.
خالة حبيب: بقى كدا يا أختي بدل ما تزعقي لأبنك لأنه أحرجني قاعدة ساكتة.
أمه: هو غلط في حاجة يا حبيبتي.
خالة حبيب تخرج من المنزل بغضب.
أم حبيب: متزعليش منها يا حبيبة هي كدا.
حبيبة بأبتسامة: عادي يا طنط.
حبيبة لأمها: هو بابا فين يا ماما مجاش ليه معاكم.
أمها بتوتر: تعب شوية ومقدرش.
حبيبة بخضة: طب هو كويس دلوقتي.
أمها: أه أحسن بكتير أحنا هنستأذن بقا.
حبيبة: خليكم شوية.
أمها: لا كفاية كدة خلي بالكم على نفسكم.
تودع حبيبة أهلها وأهل حبيب.
حبيبة بملل: إيه الملل دا بقا هو أحنا هنفضل قاعدين في وش بعض مش بنعمل حاجة.
حبيب بملل هو الآخر: معاكِ حق طب نعمل إيه دا أنا واخد أجازة أسبوع.
حبيبة تنهض وتسقف بمرح: يبقى يلا روح ألبس وتعالى.
حبيب بأستغراب: هنروح فين.
حبيبة: مفاجأة.
بعد ساعة كانوا أنتهوا من اللبس.
حبيب: يلا ياحبيبة.
حبيبة تخرج وهي تعدل خمارها: أهو خلصت وتنظر إليه وتقول: يا قلود لابس نفس لبسي ليه.
حبيب: صدفة.

 

 

حبيبة: لتكون راقبت*ني من خر*م الباب وصورتني وهتحط صوري على معي*ز عريان*ة.
حبيب يضحك عليها بقوة
حبيبة: أياك تقول خرف*ان عريا*نة.
حبيب: أمشي يا حبيبة يلا بدل ما مش هقوم من الضحك.
ينزلوا من المنزل
حبيب: ها هنروح فين.
حبيبة: هنتمشى.
حبيب: في الجو الساقعة دا.
حبيبة: حلاوتها في سقعتها.
حبيب: أيوة بس ممكن تمطر.
حبيبة: دي أحلى حاجة يلا بس مضيعش اللحظة الحلوة وبالمرة نتعرف على بعض إيه رأيك.
حبيب يمد يده لها: أصدقاء.
حبيبة تضع يدها بخجل وتقول: أصدقاء.
حبيبة تقول بأبتسامة: تيجي نشرب قصب.
حبيب: ماشي.
حبيبة: بقولك إيه ما تجيب الكوباية اللي في أيدك.
حبيب بصدمة: دا أنتِ شاربة كوبايتين لارج.
حبيبة: عادشي عادشي.
وأثناء سيرهم تضحك حبيبة بقوة
حبيب بأستغراب: في إيه.
حبيبة بضحك: القصب دا في حاجة مش طبيعية.
حبيب: إزاي.
حبيبة: معرفش عايزة ألف بروتة ممكن.
حبيب: ليه لأ حاضر.
يلف بها حبيب عدة مرات
حبيبة: خلاص خلاص دوخت.
حبيب: تحبي نروح.
حبيبة: لا لا قعدني كدا على الرصيف لأنها هتمطر وأنا عايزة أتبل.

 

 

حبيب: أنتِ أنسانة غريبة ومتخلفة.
حبيبة: الأختلاف مطلوب و الغرابة كمان تسكت قليلًا أحكيلي عنك.
حبيب: عايزة تعرفي إيه.
حبيبة: معرفش أتكلم وخلاص.
حبيب: أنا عندي كافيه.
حبيبة: جبته إزاي.
حبيب بسخرية: سرق*ته يا حبيبة قتل*ت الراجل و أخدته منه.
حبيبة: أنت بتستهين باسألتي.
حبيب: لا خالص.
حبيبة تنظر إليه بأهتمام: طب جاوب.
حبيب: أنا كُنت عامل في الكافيه دا بالإضافة لشغل تاني اشتغلت الشغلانتين دول لكذا سنة والشغل الأول دا اللي كُنت بصرف منه والتاني كُنت بحوش فلوسه جمعت مبلغ كويس و دخلت بيه كام جمعية وجاه وقت وصاحب الكافيه كان عايز يسافر ضروري وعرضه على البيع وأنا أشتريته.
حبيبة: أما قصة كفاح حزينة بصحيح.
حبيب: أمشي من هنا.
حبيبة: تيجي نتجنن.
حبيب: بمعنى.
حبيبة: تعالى نعمل أي حاجة مجنونة مثلًا هات سكنت*ين واللي يقت*ل الأول يبقى كدا الكسبان.
، حبيب حبيب أنت روحت فين وسبتني، شاهد الآن قبل الحذف عريس يت*رك عروسته في ثاني ليلة لهما.
حبيبة بوجع في بطنها: أنا حاسة إننا أكلنا كبدة حم*ير أو كلا*ب.
حبيب: بس أنكري إنها جامدة.
حبيبة: تيجي نطلب عشرين كمان؟

 

 

حبيبة: الحقني يا حبيب الحقني أنا مستقبلي أدمر وحياتي أدمرت.
حبيب بخضة: في إيه.
حبيبة:الثانوية العامة الدروس هتبتدي بعد أسبوع وهوبا الأمتحانات وهوبا النتيجة أعيط.
حبيب: بس أهدي كفاية توتر دا أنتِ دلوقتي وكدا أومال وقت الأختبارات هتعملِ إيه.
حبيبة: هق*تلك.
حبيب ينهض و ينظر إليها بخوف مصطنع: طب أنا رايح عند واحد صاحبي مش هطول عشر سنين كدا وراجع.
حبيبة: أقعد مكانك أياك تتحرك.
يجلس حبيب مرة أخرى
حبيبة تنظر إليه وتغمز: أنا متم*كنة ومس*يطرة.
حبيبة: مين قال بس أن بابا غص*بني يا جماعة لو كُنت أعرف إني هتجوز شخص زي كدا كُنت قولتلهم يجوزوني لحبوبي محبوبي من أول ما أتولد تدرون أنا حبيته وواثقة أنه حبني بس هنروح نقول إننا حبينا بعض أكيد لا، شخص جميل أوي إلى مالا نهاية وطيب وحنين وعيونه قمر وهو قمرين أيدا هو المفروض أغضي بصري أيدا دا طلع جوزي طب تعالى ياولا أتغزل فيك شوية كمان.
حبيب: معاها بحس إني شخص مراهق، طفل معرفش بترجعني لورا هي وقعتني فيها من غير ما تعرف برائتها وطفولتها ورقتها هو أنا ينفع أحبسها جوا قلبي؟
حبيب: فهمتي الجزء دا.
حبيبة: أه أه هو ينفع تعيده تاني.
حبيب: كُنتِ سرحانة فإيه يا حبيبة.
حبيبة بهيام: فيك وتقول بحمحمة: كُنت بفكر في إعراب كلمة فيك.
حبيب: طب ركزي المرة دي.
حبيبة: حاضر حاضر.
حبيبة: نسيت أقول طلع مدرس شاطر يا جماعة بيتسلسل كدا لمخي يحط المعلومة ويخرج تاني زي ما تسلسل لقلبي ومخرجش منه.
حبيب: يا حبيبة أصحى عندك أمتحان.
حبيبة: هعوض في السمر.
حبيب: أصحي علشان تعرفي تدخلي كُلية وتعوضي فيها.
حبيبة مازالت نايمة.
حبيب ينظر إليها بقلة حيلة وتخطر على باله فكرة خبيثة
يحملها ويتوجه بها إلى الحمام ويفتح عليها المياة.

 

 

حبيبة تصحى بفزع: مش هتبطل بقا حركاتك دي أطلع برا سأخبر الله بكُل شيء حدث.
حبيب يخرج: أخلص بسرعة وهتلاقي لبسك جاهز في الحمام ألبسي بسرعة علشان أوصلك.
حبيبة: حاضر.
حبيبة ببكاء: أنا خايفة أوي.
حبيب يحتضنها: أشطر كتكوت هيعدي منها وهيطلع الأول على الجمهورية كمان.
حبيبة: بجد.
حبيب بأبتسامة: جد الجد كمان يلا كملي مذاكرة مفضلش غير مادة واحدة وتخلصي.
حبيبة: حاضر.
حبيبة: يااااه أخيرًا خلصت أنا مش مصدقة نفسي عايزة أعيط من الفرحة.
حبيب: عقبال فرحة نتيجتك.
حبيبة: يارب.
حبيب: نحتفل.
حبيبة: نحتفل.
حبيبة: أصحى يا حبيب بسرعة.
حبيب: في إيه.
حبيبة ببكاء: النتيجة ظهرت.
حبيب ينهض بكسل: طيب أطلعي برا.
حبيبة: يعني أنا جيالك تهديني فتقولي أطلعي برا.
حبيب: برا يا حبيبة.
حبيبة تخرج بحزن
يخرج حبيب بعد وقت وهو حزين ويجلس بجانب حبيبة الحزينة: للأسف يا حبيبة أنا جبت النتيجة.
حبيبة: وإيه ريأكشن وشك دا، دا أنت واخد ريأكت أحزنني.
حبيب: للأسف جبتي.
حبيبة: ها جبت كام.
حبيب: جبتي ٩٩%
حبيبة تفتح عينيها بصدمة: متهزرش.
حبيب: هتبقي أحلى دكتورة في العالم.
حبيبة تبكي بفرحة: شكرًا بجد شكرًا ليك على كُل حاجة عملتها معايا.

 

 

حبيب: أنا معملتش حاجة.
حبيبة: أعملك كيكة مح*روقة زي كُل مرة؟
حبيبة بشرود: بكرة هكمل السن القانوني بكرة عيد ميلادي معرفش ليه حاسة حاجة هتحصل أنا لأول مرة أكون مش مطمنة معقول هيسبني أحنا برغم كُل الوقت دا ما زال كُل شخص بغرفة ولكنِ معتادة على وجوده في حياتي أنا بحبه أكيد مش هيسبني صح.
حبيب يقطع هذا الشرود وهو عالم بما تفكر: عندي ليكِ مفاجأة بكرة.
حبيبة: إيه هي.
حبيب: بكرة هتعرفي.
حبيبة تنظر إليه بقلق: مش بحب المفاجأت وأنت عارف.
حبيب: متقلقيش.
حبيبة: أنا هنام.
تدلف إلى غرفتها وتنام بعد تفكير كبير.
وفي اليوم التالي تستيقظ حبيبة تنهض من على السرير تفتح الباب تجدهُ لا يفتح تخبط على الباب يأتي حبيب.
حبيبة: أنت ساكك الباب عليا.
حبيب: أه.
حبيبة بغضب: ليه.
حبيب: هتعرفي بعد شوية.
حبيبة: طب أنا جعانة.
حبيب: الأكل عندك على الترابيزة.
حبيب: طب عطشانة.
حبيب: مع الأكل.
حبيب: طب نفسي في عصير أي حاجة.
حبيب: حبيبة أهدي لحد ما أخلص متعطلنيش.
حبيبة: يووووه حاضر.
تدلف إليها أختها بعد وقت طويل وتحتضنها حبيبة بقوة
حبيبة: حبيب فين.
أختها: برا قالي أقولك ألبسي الفستان دا.
حبيبة: طيب.
ترتدي حبيبة الفستان وتخرج بعد وقت لم تجد أختها ولا تجد نور في كُل المنزل.
حبيبة بخوف: حبيبب، حبيب أنت فين.

 

 

يتفتح النور فجأة وتظهر العيلتين
حبيبة بفرحة وتذهب لحبيب: أنا لو فضلت أشكرك من هنا لبعد تلت ساعات وخمس و أربعين دقيقة مش هيكفي.
حبيب: لا متشكرنيش ولا حتى خمس دقايق.
حبيبة: دا أحلى وأميز عيد ميلاد ليَّ.
بعد وقت كبير يقضونه العيلة مع بعضهم
حبيب يقطع حديثهم: يا جماعة ياريت تنتبهولي شوية
الجميع ينظر إليه ما عدًا حبيبة تنظر بقلق واضح
حبيب: حبيبة أنتِ ط*الق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب بعد جواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *