رواية فتاة الملجأ الفصل السادس 6 بقلم آية صالح
رواية فتاة الملجأ الفصل السادس 6 بقلم آية صالح
رواية فتاة الملجأ البارت السادس
رواية فتاة الملجأ الجزء السادس
رواية فتاة الملجأ الحلقة السادسة
#فتاة الملجأ
الفصل السادس
___________
كادت ضربات قلبه تتوقف عندما وجد إسمها مكتوباً،عجزت يده عن الحركة وركض بسرعة الي غرفة العمليات،ينظر إليها من النافذة
تهاني:خير يابني في حاجة
نظر إليها نظرة طويلة ولم يجيب على سؤالها
سلوي:روان يا روان انتي يا زفته اصحي
روان:في اي
سلوي:دكتور خالد رجع تاني
روان:اي دا ليه
سلوي:معرفش بس الظاهر فعلا طلع يعرف جهاد
روان:ياحلاوة يا ولاد دا بجد
سلوي:شكل الموضوع وراه حاجة
خرج الطبيب من غرفة العمليات
جميعهم التفوا حول الطبيب حتى قال: الحمدلله هي دلوقتي كويسة وهتصحي بكره الصبح أن شاء الله
منار:ممكن ادخلها يادكتور
الدكتور:مفيش مشاكل بس انتي تدخلي لوحدك
سحبتها تهاني من معصمها وابعدتها عن الجميع
تهاني:قوليلي انتي عايزة اي مش مكفيكي الي عملتيه،ولو ماغورتيش في داهية دلوقتي هيبقى يومك اسود معايا
تركتها منار وذهبت الي الغرفة وجلست بجانبها وهي تمسك يداها وتتذكر عندما حاولت جهاد أن تنقذها من عمر
فلاش باك
كانت تجهز نفسها للذهاب الي المدرسة،وسمعت منار تتحدث في الهاتف معاه
جهاد:منار يلا عشان نروح المدرسة كدا هنتاخر
منار:ماشي جاية اهو هحط الكتاب في الشنطة
ولكنها لم تأخذ الكتاب ووضعت احمر شفاه
منار:يلا انا جاهزة
مَر اليوم الدراسي وانتهت كل واحدة من دروسها،ذهبت جهاد الي فصل منار ولم تجدها سألت عنها اخبروها بأنها لم تحضر اليوم
جهاد:ازاي!
خرجت جهاد من المدرسة وكانت في طريقها الي البيت حتى لاحظت منار وعمر جالسان في إحدى المقاهي القريبة من المدرسة،وجدته يضع يده على شعرها ويقترب منها
“لم استطع ان أتمالك اعصابي حينها دخلت الي المقهي ولم اشعر بنفسي إلا وانا اسحب ورائي منار”
منار:اي الي انتي عمليته دا
جهاد:المفروض إن انا الي اسالك السؤال دا
منار:وانتي كنتي مين عشان تراقبيني
جهاد:اختك يا منار الي خايفة عليكي من الواد الزبالة الي ماشية معاه دا
منار:زبالة!!! طيب قبل ماتتكلمي على الزبالة شوفي انتي نفسك واحدة منعرفش عنها اي حاجة وماما اعطفت عليها مش اكتر،شكلك نسيتي اصلك لا ياحبيبتي احمدي ربنا إني موجودة عشان افكرك
صفعتها علي وجهها والدموع تملئ عينيها
جهاد:مكنتش اتوقع اني ممكن اسمع الكلام دا منك
“__”
منار ببكاء:كان عندك حق يا جهاد كان عندك حق في كل حاجة انا الي مسمعتش الكلام
_
كان يقف بعيداً يريد أن يعرف ماذا أصابها وكيف أصيبت
خالد:محمود عايزك تجيلي على مستشفى….. بسرعة
:حاضر
بعد ربع ساعة كان محمود أما خالد
_____
رنا:مقولتليش يعني اي رايك في الفيديو
علي:دا صورتيه امتي وازاي
رنا:ملكش دعوة بالتفاصيل دي
على:ناوية تعملي اي بالفيديو دا
رنا:هستفز جهاد بيه
علي:ليه هي عملتلك اي
رنا:بتخطف مني دكتور خالد
علي بضحك:انتي بتقولي اي
رنا:زي ما سمعت يا خفيف
علي:هو الدكتور مرتبط بيكي ولا اي
رنا:لا بس هرتبط بيه قريب
علي:طيب والمطلوب مني اي دلوقتي
رنا:عايزاك تجبلي اكبر عدد ممكن من المعلومات عن البت دي
علي:اشطا بس كل دا مش ببلاش يا جميل
اخرجت ظرف به القليل من المال وقالت:خد دول والباقي بعد ما تنفذ
”
خالد:عايز أعرف هي حصلها كدا ازاي و اي السبب كل حاجة ابقى عارفها
محمود:ساعة بالظبط وكل حاجة هتبقى قدام حضرتك
كان هاتفه يعلن عن متصل
خالد:عايز اي
:محتاجينك في الشركة
خالد:مش هاجي وكاد يقفل
:لو اتاخرت الشركة هتخسر كل حاجة يا خالد
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية فتاة الملجأ)