رواية طفلتي العنيدة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم نانسي
رواية طفلتي العنيدة البارت الرابع والعشرون
رواية طفلتي العنيدة الجزء الرابع والعشرون
رواية طفلتي العنيدة الحلقة الرابعة والعشرون
امام قصر الحديدي وقفت سيارات ادم وجاك ويوسف بعد ان اته من نزهتهم تلك نزله جميعا من السيارات وجميعهم مبللين بفعل المطر
ادم وهو ينظر لهم بسخرية:حتى انتو الغزالة كانت رايقة معاكو ولا ايه
يوسف بمرح:احم اصل المطرة كانت حلوة اووي ف قولنا نلعب حادي بادي كرنب زبادي
ادم بسخرية وهو ينظر لجاك:وانت كنت بتلعب برضو ولا ايه
جاك بغباء: لا اصل الاستغماية تحت المطر حاجة تانية والله
ثم اكمل بغمزة لادم:وبعدين مش احنا لوحدنا اللي لعبنا يا كبير
ادم بغضب مصطنع:ولد عيب كدا انا ربيتك على كدا وبعدين احنا ملعبناش لا اصل بعيد عنك لما الغزالة تشتغل بتهب منها عالاخر
نانسي بابتسامة سمجة:بتقول حاجة يا ادوومي
ادم بضحك:بقوول انكم تدخله جوة بدل مانتو عاملين زي الكتاكيت المبلولة كدا
ثم وجه حديثه لجاك ويوسف بسخرية: وانتو كمان يلا على جوة يا بتوع حادي بادي والاستغماية انتو
نظره جميعا لبعضهم وانفجره في الضحك ودخله جميعا الى المنزل وجده العائلة بانتظارهم
الجد بابتسامة خبيثة:يا اهلا بالعرسان النموذج المشرف للعيلة
نانسي بابتسامة بلهاء:حبيب قلبي انت يا جدو يا عسل معقولة لامم العائلة الكريمة ومستنينا لا دا كتير والله بس هو سؤال فني مين العرسان دول
الجد بخبث:ايه يا حبايبي نسيته ان فرحكم بعد يومين ولا ايه
روز بضحك:نيهاهاها يا راجل هو انت لسة فاكر الموضوع دا
يوسف بسعادةومرح:يا حبيبي يا جدو
الجد بضحك:عيال بتاعة مصلحتها يلا هش بقى كل واحد على اوضته
ليكمل وهو ينظر ليوسف بسخرية:وانت ياللي هتتجوز على نفسك هتبات في اوضة ادم الليلة عشان بكرة عندنا يوم مهم جدا
جاك بهمس:داحنا هنتنفخ نفخ
………………………..♥………………….
وعلى الناحية الاخرى عند نادر
نادر بابتسامة:قولتي ايه يا ليلى
ليلى ببرود:لاا
نادر بصدمة:ايه
ليلى بجمود:لا مينفعش
نادر بزهول:هو ايه دا اللي ماينفعش
ليلى ببكاء:ماينفعش عشان ببساطة انت البيه وانا مجرد جرسونة ماينفعش لان الناس هتقول شوفه هو فين وهي فين و وهيقوله كمان اني اتجوزتك عشان الفلوس
نادر بدهشة:ناس ناس مين اللي عملالهم حساب محدش له حق انه يتكلم ولو حد اتكلم عليكي نص كلمة انا هسكته بطريقتي
ليكمل بحزن وهو يمسك يدها:ليلى صدقيني انا بحبك ومش فارق معايا اي حد وعايزك انتي بس انا طول عمري عايش مع انسانة كانت كل اهتماماتها بالفلوس لدرجة اني كنت بالنسبالها شبه موجود انا اتمنيت انها تاخد مني كل حاجة بس تحسسني اني مهم عندها انها تقولي يا ابني وتاخدني في حضنها لو لمرة انا لما كنت صغير دايما كنت بشوف العيال اللي في مدرستي مع اهاليهم انما انا كنت دايما وحيد ارجوكي خليكي معايا انا مش عايز ابقى وحيد تاني
ليلى بدموع غزيرة واسف:اسفة مش هقدر الاحسن انك تبعد عني يا نادر
انهت جملتها وهي تنهض وتبتعد عنه وهو ينظر لها بحزن والم وخزى وكانه يشعر بالاختناق حقا لمجرد فكرة انها لا تريد حبه وتريده ان يبتعد عنها كيف بعد ان احبها واصبحت حياته وعوض له عن كل ما رأه في حياته
………………………..💖……………………
في القصر وفي غرفة ادم كان يوسف وادم يجلسون امام التلفاز وامامهم الكثير من الطعام والتسالي ايضا
ادم بضيق:شكلنا مش هنتخمد في ام الليلة دي الله يسامحك يا جدي هو انا ناقص
يوسف بابتسامة مستفزة وهو يأكل المكسرات امامه:بتقول حاجة يا دووما
كاد ادم يتحدث لولا فتح الباب بقوة ودخول جاك وهو يقول بتمثيل:لب وترمس ومكسرات في بيتنا الطاهر دا يا خونه وماتقولوليش اخص على التربية
يوسف بضحك:تعالى تعالى هي كانت نقصاك فعلا وكدا تكون السهرة صباحي لسة كنت بسلي دووما وبندردش مع بعضشينا
ادم بأنزعاج:هي كملت فعلا الله يسامحك يا جدي
……………………….💕……………………
على الناحية الاخرى في غرفة نانسي كانت توجد حالة من الصخب تعم المكان ونانسي تقف اعلى الفراش وهي تشغل هاتفها على اغاني كالعادة وروز التي كانت ترقص بغباء معها ومي التي كانت تضحك بشدة وتصفق معهم ببلاهة
نانسي بغناء وهي تحرك وسطها:الدنيا حلوة واحلى سنين بنعيشها واحنا يا ناس عاشقين ننسى اللي فاتنا ونعيش حياتنا على الحب متواعدين
روز بتكملة وهي تقفز بغباء:كل الاحبة اتنين اتنين متجمعين في الهوا دايبين على ايه تكشر وليه تفكر دا العمر كله يومين
نانسي بصوت عال:انسسسسسى
الجميع معا:انسى اللي راح على طول على طول ماتسبش زعلك مرة يطول افرح شوية واضحك شوية كدا خلي روحك عالية وهااااااااااي
ظلو هكذا يرقصون ويضحكون لفترة من الوقت حتى انزلقت قدم روز من على الفراش لتسقط ارضا على وجهها
روز بألم:ااااااه ليه كدا يا دنيا
نانسي بضحك:احسن عشان تبقي تضربيني بحجة الرقص تاني
روز بتذمر:شوف المفترية قال يعني انا جيت جنبك مانا كنت برقص في حالي
نانسي بسخرية:حصل وبعدين هو الهبل دا رقص دا يعتبر جريمة في حق الرقص الشرقي والغربي والمناطق المجاورة دانتي كنتي عمالة تتلوي زي المكسحين
روز بسخرية اكبر:حوش حوش قال وانتي دينا ولا صوفينار اووي يا شيخة دا كويس ان السرير ماوقعش منك ولا البيت حصل فيه زلزال من صوتك
نانسي بزهول:نعاااام صوتي انا دا الناس كلها بتقولي نانسي عجرم يا عنيا(دي مش نانسي البطلة لا دي انااا😂😂)
مي بتهدئة وهي تفصل بينهم:يووه ما خلاص بقى انتو الاتنين بطله بقى ويلا عشان ننام لاحسن انا تعبت اووي
روز بمرح:عندك حق يا ميمو احسن انا وسطي بيوجعني
نانسي بمرح:من ايه
روز بتكملة:من رقص النهاردة هيهيهيهي
مي بضحك وهي ترتمي بجانبهم على الفراش:هبل اووي وربنا
ليضحكه ثلاثتهم وهم يحكون لبعض تفاصيل يومهم وكيف كانت خروجة كلا منهم حتى انتهه من الحديث وذهبه في نوم عميق
………………….بقلمي نانسي…………………..
اما في منزل ليلى كانت تجلس على فراشها وهي تضم رجليها الى صدرها بحزن والم
ليلى ببكاء وشهقات:ا ارجوك سامحني يا نادر ا انا عارفة اني انا بجرحك كتير اووي ا انا عارفة انك بتحبني حب صادق بس غصب عني انا مضطرة ابعد عنك
اغمضت عينها بألم وهي تتذكر ما حدث معها
فلاااااااش باك
استيقظت ليلى في هذا الصباح على خبطات الباب المزعجة نهضت بكسل من على الفراش لترى من الطارق
ليلى باستغراب:انتي
=اوووه سوري لو كنت ازعجت نومك يا حضرة الاميرة الجرسونة انتي
ليلى بتعجب: انتي جيتي ليه وعايزة ايه
=مش من الذوق برضو انك تدخلي اخت حبيبك البيت ولا تسيبيها واقفة كدا كتير
ليلى بدهشة:اخت حبيبي
ناريمان وهي تتخطاها وتدخل للداخل:اقفلي بوقك دا وتعالي
اغلقت ليلى باب المنزل ودخلت وجلست امامها وهي تقول بهدوء:خير
ناريمان بتكبر:خليني اعرفك بنفسي الاول عشان لما خبطنا في بعض المرة اللي فاتت متعرفناش انا ناريمان الهواري اخت نادر الهواري اللي حضرتك بتستغليه بالحب والكلام الفاضي دا
ليلى باستغراب: نعم مفهمتش
ناريمان وهي تخرج مبلغ من النقود وتضعه امامها:مش مهم هقولك حاجة اعتبريها نصيحة انا مبقاليش حد غير نادر اخويا ونادر دا خط احمر فاهمة اتمنى انك تعملي بنصيحتي ليكي وتبعدي عن اخويا ومتخفيش هديكي اللي انتي عايزاه انا مقدرة وضعك برضو وهكون كريمة اوي معاكي
ليلى وهي تنظر لها بجمود:خلصتي
ناريمان بغرور:اه
ليلى بكبرياء وبرود:شايفة الباب اللي هناك دا مش محتاجة طبعا اوريكي الطريق هتروحي تفتحيه وتطلعي منه زي ما جيتي وياريت تحتفظي بفلوسك لنفسك يا هانم عشان ماتلزمنيش انا بصراحة مستغربة اووي والفكرة نفسها مش داخلة دماغي ازاي حد طيب وحنين زي نادر عنده اخت زيك بتقيس الناس بالفلوس انتي صحيح اخته لكن اشك انك تعرفي معنى الاخوة او انك باللي بتعمليه دا بتكسري قلب اخوكي مش بتريحيه اتمنى انك تمشي وماشوفكيش تاني لاني متشرفتش بيكي ابدا
ناريمان بابتسامة خبيثة:اوكي متأكدة انك عايزاني اطلع من هنا
ليلى بغضب وضيق:قصدك ايه ماتفسري كلامك الله
ناريمان وهي تفتح هاتفها وتضعه امام وجهها:اممم مش دي اختك الصغيرة برضو
ليلى وهي تأخذ منها الهاتف بلهفة:ا انتي ازاي ا ازاي
ناريمان بمكر وغل:اسمعي بقى الكلمتين دول كويس يا تبعدي عن اخويا بالذوق ياما اختك الحلوة الصغير اللي في المدرسة يا عيني انتي عارفة بقى الحوادث كتير اليومين دول وماتعرفيش ايه اللي ممكن يحصل يمكن في يوم مترجعش سليمة من المدرسة كله جايز
ليلى بدموع وغضب:انتي ازاي كدا يا شيخة انتي مستحيل تكوني بني ادمة وصلت بيكي الحقارة انك تخاطري بحياة طفلة ملهاش ذنب انتي واحدة مريضة
ناريمان وهي تخرج من باب المنزل:باي ليلى ههههههه
خرجت تلك الحية من المنزل تاركة ليلى تبكي بشدة على حظها وعلى كل شيئ
باااااااااااااااك
وضعت ليلى رأسها على وسادتها وهي تهمس بوجع:بحبك يا نادر
وذهبت في النوم الذي تهرب به من واقعها المر
………………………❤…………………….
في صباح يوم جديد في القصر خرجت مي من غرفة نانسي بعد ان استعدت لتذهب الى جامعتها كانت تسير في الممر متجهة الى الاسفل ولكنها وجدت من يسحبها من يدها ويحاصرها في احد الاركان
مي بفزع:خضيتني يا يوسف
يوسف وهو ينظر في عينيها بحنان وهمس:سلامتك من الخضة يا قلب يوسف
مي بابتسامة:فكرتك مشيت
يوسف بحب:وامشي من غير ما اشوفك تؤتؤ مقدرش وبعدين الصراحة انهاردة هتفحت انا والشباب عشان باقي تجهيزات فرحنا اللي هو بكرة ولسة هروح اشوف الڤيلا بتاعتنا وكمان حاجات كتيرة لسة
مي بتذمر:وحضرتك ماخدتنيش ليه اشوفها قبل كدا كل حاجة كنت بختارها من بعيد كنت عايزة اشوف المكان اللي هنعيش فيه سوى
يوسف وهو يقبل يدها بحنان:يا قلبي اصبري على رزقك شوية وانتي تشوفي وبعدين انا عايزك لما تدخليها تكوني بقيتي مراتي وعلى اسمي
واكمل جملته وهو يغمز لها: ساعتها انا بقى هشيلك وادخلك بنفسي ومش هطلعك منها غير على شهر عسلنا
مي بخجل:يووووسف
يوسف بضحك: قلبه بقولك ايه ماتنسي الجامعة دي مش ضروري تكوني مجتهدة اووي كدا
مي بضحك: يا يوووسف بقى اتاخرت اووي المحاضرة هتفوتني
يوسف بعبوس وهو يقترب منها:سيبك انتي المحاضرات دي مش هتنفع انا بعد الجواز يا حبيبتي هديكي محاضرات زي مانتي عايزة
=يا حوونين
يتبع…
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية طفلتي العنيدة )