Uncategorized

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد موسى

 رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد موسى

رواية تزوجت معاقاً ذهنياً الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد موسى

 2:00 p m
ريناد كانت نايمة بس حست بحركة غريبة في الاوضة ….
ريناد بخوف:مين هناا…….
لا رد
فراحت داست علي النور الي جمبيهاا فالاوضة نورت وشافت……….
ريناد بإستغراب:انت بتعمل ايه هنا……………..
إلياس بطفولة وهو موطي دماغة :مش عارف انام……
ريناد بحيره: مش عارف تنام ليه….
إلياس بطفولة وهو مازال موطي دماغة بصوت واطي: اصلي كانت بتيجي واحده تحكيلي حدوته لغاية ما انام بس مجاتش  النهاردة…..
ريناد بإبتسامة رقيقة: طب تعالي هنا جمبي….
 إلياس راح قعد جمبيهاا علي السرير وحط دماغه علي المخده وفضل باصصلها بعنيه الي تاخدك وتوديك لعالم تاني????…
ريناد بإبتسامة رقيقة ومرح:تحب احكيلك اي يا بطل ……
إلياس ببراءة وابتسامة:مش عارف احكيلي اي حدوتة…..
ريناد حطت ايديها علي دقنها كده وبدأت تفكر تحكيله اي….. وبعدين راحت ابتسمت بمرح وقالتله: انا هحكيلك قصة حلوة خالص انا بحبها وكنت دايما بتفرج عليها في التليفزيون ……
إلياس بحماس طفل شديد:إسمها اي..
ريناد بحماس هي التانية: جميلة والوحش…
إلياس بإبتسامة ونبرة حماس :  
Beauty and the best
ريناد بإبتسامة بلهاء:يعني اي…
إلياس قضب جبينة بعدم فهم وابتسم وقال:مش فاهم…
ريناد بإبتسامة:يعني اي الي انت قولته ده….
إلياس بإبتسامة:يعني جميلة والوحش بالانجليزي…..
ريناد بنبرة حزن ظهرت في صوتها بس ابتسمت وقالت: اممم فهمت اصلي انا معرفش في الانجليزي غير الحروف زي  A.B.C.D.E.F وكده لغاية Z  وكام كلمة بس….. “وهي بتتكلم لمعت عنيها بالدموع وحزنت علي نفسها لانها كان نفسها تتعلم زي البنات  وتدخل
 مدرسة وتبقي بتتكلم انجليزي لكن هي حياله دخلت فصول محو اميه ..????”
إلياس لقي دموعها بتنزل  راح قرب منها ومسحلها دموعها بإيديه وقالها  : متعيطيش  ده حتي الانجليزي وحش ورخم….
ريناد  رفعت عنيها وبصتله وعنيها فيها دموع وقالتله :بجد…
إلياس ابتسملها وقالها:اه بجد ده رخم ومعقد خالص مالص…..
ريناد ضحكت برقة علي خالص مالص دي وقالتله: يعني انت عارف انجليزي بقي….
إلياس ابتسملها بطفولة و هز دماغة بنعم….
ريناد مسحت دموعها وابتسمت وقالتله :يعني تعرف تعلمني….
إلياس بإبتسامة:اه اعرف….
ريناد ضحكت برقة وسقفت بإيديها وقالت: قشطا من بكرة  اول ما نصحي هتعلمني…. 
إلياس ابتسم بحماس وقال: حاضر…
ريناد وبدون وعي منها بسبب سعادتها راحت حضنت إلياس جامد وفضلت تقوله بفرحة:بحبك كتييير..كتيير….
إلياس بادلها الحضن وهمس بنبرة خافتة لم تسمعها ريناد وهو مغمض العينين وبيشم ريحة شعرها : وانا عشقتك مش حبيتك بس……” وراح زاد من حضنها بدون وعي ودفن وشه في رقبتها ” ….
ريناد اول ما  خدت بالها  هي عملت اي و من الوضع الي هما فيها فراحت حاولت تبعد بسرعة بس إلياس كان حاضنها بتملك ولا كأنه طفل……….
ريناد بنبرة خجولة:إلياس ممكن تسيبني….
إلياس همس بدون وعي :لاء 
“وفجاة راح سابها وبعد عنها “
ريناد اول ما بعد عنها راحت بلعت ريقها وحاولت تخرج نفسها من الحالة الي دخلت فيها وقاالت في سرها : ده طفل يا ريناد اهدي…..”بس كان جواها حاجة بتقول لاء في حاجة مش طبيعية..”
ريناد بدأت ترفع عنيها فبتبص عليه لقت ملامحة زي ما يكون تايه ومش عارف يعمل اي…..
ريناد بنبرة رقيقة وابتسامة :مالك 
إلياس بصلها وقالها بنبرة غريبة:مفيش ” وراح قام من علي السرير  ” 
ريناد بإستغراب وابتسامة في نفس الوقت:رايح فين…
إلياس  اتكلم بهدوء وهو مديها ظهره : رايح اوضتي…..
ريناد بإستغراب شديد من حالته المفاجاة دي:  طب مش هتسمع الحدوته عشان تعرف تنام …..
إلياس بهدوء :خلاص مش عاوز…. “وراح سابها ومشي ومدهاش فرصة تتكلم ….. ” 
ريناد بصت في آثره وفضلت شوية بتحاول تستوعب طريقته ونبرته دي..
ريناد بعدم استيعاب : انا مش فاهمه حاجة خالص هو ماله اتغير كده ليه…..طب اخرج وراه ولا اسيبه ….
ولا اعمل اي انا دلوقت…….
فضلت ريناد في حيره لغاية ما خدت قرار انها تقوم  تشوفه …..
فراحت عند الاوضة بتاعته  وفتحت باب الاوضة فشافت النور مطفي وفي إضاءة خفيفة وهو نايم علي السرير….
فراحت خرجت و قفلت الباب …..
ريناد بتنهيده: انت شكل حكايتك حكاية…..”وراحت اتجهت لاوضتها عشان تنام.. “
__________________________
♥️________________________
في صباح يوم جديد
عند قاسم
صحي قاسم من النوم وكانت نورين نايمة في حضنه فراح بعدها عنه وقام  دخل الحمام خد دش  وخرج وبدا يلبس هدومه…..في الوقت ده نورين صحيت…….
نورين وهي بتفرك في عنيها وبتقوم من علي السرير: مصحتنيش ليه لما صحيت……
قاسم بهدوء وهو بيلبس ساعته: عادي محبتش اصحيكي…
نورين راحت حضنته من ظهره وراحت باسته في رقبته وقالتله برقة:خليك معايا النهاردة كمان…..
قاسم نزل ايدها وقالها بهدوء:مينفعش عندي شغل ولازم امشي…..
نورين بهدوء ورقة:طب استني اعملك فنجان قهوة
قاسم وهو خارج من الاوضة:مش لازم……
 وراح سابها ومشي…….
____________________________♥️_______________________
في مكان آخر في الاسكندرية
_انتي يا زفتة الطين اصحي هتتأخري علي المحاضرة…..
بسمة بنوم:يماما سيبيني انام شوية 
مامت بسمة:تنامي اي يا جبلة الساعة 9 الصبح 
بسمة قامت مفزوعة: ايه..كام…مين……
مامت بسمة بضحك: ههههههه جمع تكسب
بسمة بغل بعد ما شافت الساعة وعرفت انها 7 الصبح:انتي بتهزري….. 
مامت بسمة بضحك:وماله اما اهزر بذكي عن صحتي الله…..????
بسمة وهي بتقوم من علي السرير وماسكة في ايديها مخده  وبتبص لامها بشر: وانا كمان هذكي عن صحتي صلي علي رسول الله…..
مامت بسمة طلعت تجري بره الاوضة وهي بتضحك وبسمة طلعت وراها..
بسمة وهي بتجري:خدي هنا يا حجة انتي عظمتك كبرت علي الجري ده????????
مامت بسمة وهي بتستخبي ورا جوزها: فشرررر دانا لسة عضمتي بصحتها يابت…????
بسمة بخبث: طب انا هسأل الحج قولي يا حج عضمتها كبرت ولا لسة????
بابا بسمة شد منة” ماما بسمة”من وراه وراح حاضنها من ظهرها وغمز لبسمة وقالها: استني اشوف كده????” وراح باس منة برقة في خدها”
منة بخجل:عيب كده ابعد البنت واقفة…..
بسمة بغمزة وضحك: بتتكسفي يا بيضة مني طب هستأذن انا بقي يا حج عشان اسيبك تشوف عضمتها كبرت ولا لاء????????????
منة :سافلة
أشرف “بابا بسمة” بفخر:تربيتي????
بسمة راحت بعتت لابوها بوسة في الهوا.. وقالتله:وافتخر يا حج والله  “وراحت دخلت الاوضة”
أشرف بخبث: لفيلي بقي كده عشان اشوف العضمة….
منة لفتله وهي مبتسمة بخجل وقالت: اتلم …
أشرف ضحك وداعب أنفها بأنفه  
أشرف: بحبك وانت مكسوف يا عسللل..”وراح إداها بوسة جمب شفايفها”
منة زقته بخجل  وقالت: اوعي خليني اروح احضر الفطار بدل ما تتأخر علي شغلك “وراحت مشيت بخطوات سريعة للمطبخ وهو ابتسم علي خجل  زوجته الي متغيرتش من ساعة ما اتجوزوا”
ستوب حبه كده اعرفكم مين الفاميلي الجديدة دي????????
“بسمة أشرف عندها 22 سنة في سنة رابعة كلية علوم جمالها جمال هادي بس شخصيتها غير كده خالص???? بشرتها بيضة عنيها مزيج بين الأخضر والعسلي???? شعرها بني فاتح واصل لغاية نص ظهرها ومحجبة  وحيده باباها ومامتها . “
هنتعرف عليها اكتر مع الاحداث..
_____________________♥️____________________________
في فلة السيوفي
ريناد صحيت من النوم وفوقت نفسهاا وخرجت عشان تشوف إلياس فوهي في طريقها …..
قاسم بإبتسامة مستفزة:صباح الخير يا صغير “وراح شد خدودها بإيده”
ريناد زقت ايده وقالتله بتحذير:ايدك يا شاطر لتوحشك
قاسم بغمزة واستفزاز:يا شرس….
ريناد نفخت بصوت عالي: اوف بقي انا نفسي اعرف انت مين يا غتت
قاسم راح قرب منها وهمس جمب ودنها وقالها وهو بيبتسم:لسانك طول كتير يا بطه وانا مش هسكتلك كتير اما بقي انا مين فقهولك بالليل علي روقان”وراح غمزلها “
ريناد بعدت عنه وبصتله بقرف وهو راح ابتسم بإستفزاز ومشي وهو بيغني …….
ريناد بتنهيده:يارب صبرني علي المعتوه ده……
وراحت كملت طريقها لاوضة إلياس وفتحت الباب بس المفاجأة………..
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

‫58 تعليقات

  1. لو سمحتوا عما نزل تعليقات و ما عما يفتح الرابط او بيطلعلي الحلقة قيد التحضير ما بعرف بس هيك كتير عما تعزبونا و عن جد بمل الواحد و بينسى الرواية انو كان عما يقرأها لو سمحتوا مو حلو هيك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *