روايات

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الثالث عشر 13 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الثالث عشر 13 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها البارت الثالث عشر

رواية لا أدري كيف أحببتها الجزء الثالث عشر

لا أدري كيف أحببتها
لا أدري كيف أحببتها

رواية لا أدري كيف أحببتها الحلقة الثالثة عشر

 

 

#لا أدري كيف احببتها
_آدم قرر يمسك شركات الانصاري كلها
جلال بصدمه:انت بتقول اي
_بقول اللى سمعتوا يا بيه
جلال قفل التليفون ورمي على الأرض وكان متعصب اوى وقال:ازاى اتحول كده ده كل يوم في البا”ر اي اللى بيحصل
سوزي كانت واقفه على جنب وقالت:يعنى آدم خد كل الأملاك ومخبي عليا يا جلال
جلال قعد وحط ايدو على دماغه وقال:كلوا منك يا بابا كلوا منك
جلال قام وبتفكير:اعمل اي اقت”لك ولا اعمل اي
بعد شويه
سوزي طلعت وهى حاملة شنطة هدوم فى أيدها
جلال قام وقال بصدمه: انتي رايحه فين

 

 

سوزي بغضب: مش انا اللى رايحه يا جلال ثم كملت:انت اللى رايح
جلال بصدمه:اي
سوزي حطت الشنطه على الأرض وقالت: طلقنى
جلال انصدم وقال:انتى بتقولى اي
سوزي بعصبية:لحد امتى هفضل اصرف على حضرتك ؟
جلال حط ايدو على كتفها وقال: وانا قولتلك اي ؟ ثم كمل:هاخد حقي من بابا وهكتب كل حاجه باسمك
سوزي شالت ايدو وقالت بعصبية: تاخد اي ما ابنك خاد كل حاجه
_وانا بوعدك هاخد حقي
_مش مصدقه
_طب اعمل اي عشان تصدقي
سوزي بخبث: آدم

 

 

جلال بخوف:مالو
_تكسر عظامه
_😳😳
_مصدوم كده ليه ؟
_انتى مجنونه ازاى عايزانى اقت”ل ابنى
_وانا مقولتش تقت”ل ابنك انا قولت تكسر عظامه
جلال بتوتر: لا طبعااا
سوزي باستغراب:امال عايز تقت”ل ابوك ليه ؟
_آدم وارث كل حاجه ومينفعش يمو”ت دلوقتى
سوزي مسكت ايد جلال وقالت: وانا قولت مليون مره مش هتق”تل آدم انا قولت هتكسر عظامه
_يعنى اي
_يعنى اي ده سبها عليااا
جلال مسك ايد سوزى جامد وقال: عايزه تعملى اي يا سوزي
سوزي حوطت جلال وقالت: هبعت رجالتى تروق آبنك شويه
جلال ابتسم وقال: بس قوليلهم براحه شويه عليا
سوزي بابتسامه تحمل الشر:عيونى
في شركه الانصاري
كان قاعد ومش قادر وقال:اي ده مكنتش اعرف ان الشغل هيبقا صعب كده
وفجاه الباب خبط
آدم هز راسه وحاول يفوق نفسه وقال: أدخل
حاتم دخل وقال: محتاجين توقيع حضرتك على الورق ده
_امممم
حاتم باستغراب: بقولك محتاجين توقيعك

 

 

 

آدم حط ايدو على خدو وقال: يعنى عايزنى في لقاء صحفي
حاتم حاول يكون هادي وقال: لا يا بيه الورق ده مش كده الورق ده بتاع صفقه مهمه اوى ومنتظرين توقيعك عشان تتم الصفقه
آدم خد منه الورق وقال:هات قلم
حاتم طلع القلم من جيب القميص وقال:اتفضل يا بيه
آدم بص في الورق وبعدين بص لحاتم وقال:اوقع فين
حاتم شاور لادم على منطقه التوقيع وقال:هنا يا بيه
آدم مسك الورق وقطعوا وقال: اطلع برااا
حاتم ضم حواجبه وقال:نعم
آدم قام وحط ايدو على المكتب وقال بعصبية: البند المحطوط ده جدو موافق عليااا
حاتم بص لتحت وقال:فاروق بيه ميعرفش بياا
_وانا رافض التعاقد مع الشركه ده
حاتم رفع وشه لفوق وقال بصدمه: ازاى يا بيه ده صفقه مهمه جدااا
_ده مش صفقه ده نصب
_بس
_قولتلك اطلع

 

 

حاتم طلع فعلااا وآدم كان متعصب اوى وقال: من يوم واحد بس عرفت مين عايز يوقع الشركه يا تري مين وراك يا حاتم الكل”ب
حاتم وقف على جنب وطلع التليفون ورن على جلال
_عملت اي
_ده طلع ذكى اوى مكنتش اعرف انه هياخد باله من البند
جلال بعصبية: يعنى اي
جلال بلع ريقه وقال بخوف:يعنى الخطه فشلت يا بيه
جلال بصوت جهوري:انت بتقول اي ازاى واحد ميعرفش حاجه عن شغل العقود والبنود ويقدر يهزمك
_ده اللى حصل يا بيه
جلال قفل التليفون وكان متعصب اوى وقال:سوزي
_خير !!
_ابعتى الرجا”له النهارده

 

 

سوزي بابتسامه تحمل الشر: متاكد
جلال هز رأسه وقال بخبث: وقولى للرجاله تتوصا بيا شويه
_عيونى بس ممكن اعرف أدم هيطلع امتى من الشركه
جلال بص في الساعه وقال:فاضل ساعه واحده بس وادم يطلع
سوزي بفرحه:هكلم الرجاله تنتظروا في الطريق وهتعمل معا الواجب
_تمااام
في قصر الأنصاري
_بابااا صحيح اللى سمعتوا ده
فاروق باستغراب:سمعتى اي
_سمعت أن آدم في الشركه ومش هيسافر
فاروق بابتسامه:اه يا بنتى آدم أن شاء الله هيتغير
سميحه بفرحه: يا رب
عند فاطمه
كانت واقفه في المطبخ وبتفكر تعمل اي
فاطمه مسكت تليفونها وبعتت رساله لادم

 

 

محتوي الرساله
(انا مش عايزه اتعشا برااا اي رايك نتعشاء عند جدو فاورق واهو كلنا نتجمع على سفره واحده)
فاطمه قفلت التليفون ودخلت الاوضه وفتحت الدولاب واختارت فستان رمادي حلو اوى ودخلت الحمام
آدم فتح التليفون ورد عليها وقال موافق
آدم قام وقال:سالى
سالى دخلت عالطول وقالت: نعم يا بيه
_انا لازم امشي مش عايز ولا غلطه
_حاضر يا بيه
آدم خد التليفون وطلع
_سالى
_نعم يا حاتم بيه
_هو آدم فين
_البيه لسه طالع
حاتم فرح اوى وطلع التليفون ورن على جلال اللى كان منتظره
_اي يا حاتم
_آدم طلع من شويه
جلال بشر:حلو اوى
جلال قفل التليفون وقال لسوزي: خلى الرجاله تتحرك
سوزي ابتسمت ومسكت تليفونه ورنت على الرجاله فعلاا وامرتهم يتحركوا
في الطريق
آدم مسك التليفون ورن على فاطمه
_اجهزي انا على الطريق مسافه السكه وهكون عندك
فاطمه بابتسامه: انا جاهزه على فكره

 

 

_اممم لابسه اي
فاطمه بخجل: اللون المفضل عندك
_الرمادي؟
فاطمه هزت راسها وقالت: اه لابسه فستان رمادي
_اكيدااا طالعه زي اميرات ديزني
فاطمه ابتسمت وقالت: مش للدرجادي طبعااا
_واحلى كمااان
فاطمه اتكسفت اوى وقالت: انا هقفل عشان تيجى عالطول
آدم بابتسامه:حاااضر
آدم قفل التليفون وفجاه داس فرامل
نزلوا اربع شباب من العربيه وقال احدهم بتهديد:انزل
آدم فتح الباب برجله وقال:في اي يا حلو
الشباب بصوا لبعض وقالوا: اي الشجاعه ده ياااض
_انت لسه شفت الشجاعه ده انا هوريك الشجاعه بعينها
آدم ضر”ب الشاب في بطنه
_اعااااااا
آدم عدل الجاكيت وقال: خايفين ولا اي تعالوا قربوا انا مش عو والله انا بنى ادم زيكم
قام من على الأرض وقال بصوت جهوري: القانون بيقول القدره بتغلب الشجاعه يا حلو
آدم بثقه: وانا هغير القانون ده النهارده
الشباب هجموا على آدم وبقوا يضر”بوا فيا بكل عن”ف
_شجاعتك راحت فين
آدم وقع على الأرض نتيجه الضر”ب ومكنش قادر
_استنوا يا شباب انا عايز اضر”به ضر”به تخلى يقعد في السرير طول عمره
ضحكوا وقالوا:اتفضل

 

 

 

الشاب طلع من العربيه خشبه عريضه جدااا ورفعها لفوق وقال باعلى صوت:اعاااااااااا
آدم مسك الخشبه عالطول وزق الشاب على الارض وقام بالعافيه
_وانا اللى هخليك تقعد في السرير طول عمرك
الد”م نزل من وش آدم نتيجه الضر”ب وبدا يقرب من الشاب
وقال بصوت جهوري: مين اللى باعتكم يا كلا”ب
الشاب كان بيرجع لورا وكان خايف اوى
آدم رفع الخشبه لفوق وكان رايح يضر”ب الشاب بيها ولكن اغمى عليااا
قام من على الأرض وقال: اي اللى حصل بس
واحد من الشباب رمي الحديده اللى ضر”ب بيها ادم وقال:اي رايكم يا شباب اعتقد كفايه كده
_تؤ لسه
الشاب قعد يضر”ب آدم برجله بكل عن”ف
_يخربيتك الواد كده هيمو”ت في ايدك
_اوعى كده ده ضر”بنى بكل جرأة لازم اخد حقي
_حقك مع المدام يا حلو امشي قبل ما حد يجى
شدوا بالعافيه وركبوا العربيه ومشوااا وآدم كان سايح في د”مه
_الوووو

 

 

_عملتوا اي
_الشاب اتكسر يا خانم
سوزي بفرحه:برافو عليكم
_كلمه برافو عليكم ده متلزمناش احنا عايزين الفلوس اللى حضرتك قولتى عليها
_بكره أن شاء الله هتاخدوا كل فلوسكم بس اهم حاجه ميتحركش من على السرير ابدااا
_ده سايح في د”مه يا خانم واعتقد عظامه اتكسرت
_تمااام
سوزي قفلت التليفون وجلال كان قاعد على الكرسي وقال: ازاى عملت كده ازاى
سوزي باستغراب:في اي مالك يا حبيبي
جلال قام وقال بعصبية: ازاى قدرت اعمل كده في ابنى ازاى
سوزي حضنت جلال وقالت:اهداا يا حبيبي وبعدين شويه كسور مش اكتر
جلال زق سوزي وقال: انتى مش سامعه الشباب قالوا اي ابنى سايح في د”مه
_طب واي يعنى آدم قوي اوى وهيقوم منها ولحد ما يقوم منها انت هتمسك الشركه وكل حاجه
_ازاى وبابا موجود
_ما انت هتق”تل العجوز

 

 

 

جلال بصدمه: انتى بتقولى اي ؟
سوزي مسكت جرافتت جلال وقالت: لو فاروق فضل عايش مش هتقدر تمسك الشركه ابدااا ولا هتاخد جنيه
جلال زق سوزي وقال: اي كميه الشر ده
سوزي قعدت تضحك وقالت بعصبية: مش انا لوحدي كده يا جلال وانت كمان أوعك تنسي حضرتك عملت اي في ماما
جلال خد نفس عميق وقال: عملت اي ثم كمل بغضب قت”لتها عشان كانت رافضه جوازنا اي الغلط في كده
سوزي قبضت أيدها وقالت بحب: مفيش مشكله يا قلبي روق كده اي رايك نتعشا برااا
جلال:______
سوزي بعدت عن جلال وقالت: انا مش متعوده عليك كده
جلال خد الجاكيت وطلع عالطول
سوزي قعدت على الكرسي وقالت: ده انا هد”مرك يا جلال هد”مرك وهاخد حق ماما منك ومن عائلتك كلها هخليك تد”مر نفسك بايدك
عند فاطمه
كانت منتظره آدم اللى اتاخر اوى وقالت: يا تري اتاخر كده ليه
انا حاسه بشعور وحش اوى
فاطمه مسكت تليفونها ورنت على آدم
الكل كان واقف حوالين آدم وقال احدهم:ده آدم الانصاري حفيد فاروق بيه
_مش مهم حفيد مين الشاب بيمو”ت لازم نتصل على الاسعاف فورا
_عنده حق
واحد من الموجودين لقي تليفون آدم بيرن في العربيه
خد التليفون من العربيه وفتحوا عالطول

 

 

 

فاطمه بخوف:آدم فينك انا خايفه عليك اوى
_هو ده زوج حضرتك
فاطمه بصت في التليفون وقالت: ده تليفون جوزي ازاى وصل عندك
الشاب بص لادم وقال:زوج حضرتك بين الحياه والمو”ت
فاطمه بصدمه:اي
_مش عارف بس اعتقد انه مات” ده مغمي عليا وسايح في د”مه
التليفون وقع من ايد فاطمه وكانت في حاله صدمه:😳
والله اللى لحقت اكتبه عشان زعلكم أن شاء الله بارت بكره هيكون طويل وفي احداث كتير
الروايه من ٢٠ بارت فقط
يتبع
روايه لا أدري كيف احببتها
البارت الثالث عشر

 

 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية لا أدري كيف أحببتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *