روايات

رواية ودق قلب الحجر الفصل التاسع عشر 19 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الفصل التاسع عشر 19 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر البارت التاسع عشر

رواية ودق قلب الحجر الجزء التاسع عشر

رواية ودق قلب الحجر الحلقة التاسعة عشر

.كانت صبا جالسه تلعب في تليفونها صدحت رساله لها عالفيس ففتحها لتبهت عندما سمعتها فكانت سمر تطلب منها ان تكلمها لتدخل الشريحه وتتصل بها..هتفت سمر….. ازيك يا دكتوره .
هتف صبا …..ازيك يا سمر عامله ايه.
هتفت….بخير وعايزاكي انت كمان بخير وعايزه اوعيكي يا بت الناس.
هتفت صبا …….توعيني توعيني ازاي فيه ايه.
اهتفت….اوعيكي من التعبان اللي بيلفلف حواليكي كيف الحنش.
هتفت صبا.. تعبان تعبان ايه انت بتقولي ايه.
هتفت سمر…… بدر يا دكتوره بدر العابد.
بهتت صبا.. بدر.. انت بتتكلمي عن بدر انت بتقولي ايه انت .
هتفت…..طب ماتهدي اكده مش تعرفي الحكايه بدر ده ماهواش كويس.
هتفت صبا غاضبه…. اظن عيب كده وما اسمحلكيش تتكلمي عليه كده وماتدخليش في حاجه ماتخصكيش .
ضحكت سمر.. ايه محروجه عليه بتحبيه يا غلبانه ماكلنا كنا اكده بس ماحدش نبهنا من لدعته.
هتفت صبا.. لدعت ايه انت اتحننتي بقولك انا هقفل انا مش هسمع كلمه .
هتفت سمر.. ايه ما جالكيش عالعرفي اللي هيجيبك بيه.
لتنشل صبا مكانها.. اكملت سمر ايه هتسمعيني دلوك والا اسيبك تميلي ميلتي وياخد غرضه ويرميكي يا بت الناس كيف ما اترميت.
لتبتلع صبا ريقها بخوف….. يرميني.
هتفت سمر …..ايوه اني هسمعك حجات تسمعيها من سكات وتخلي بالك من نفسك هاه وماتأمنيش ليه مهما عمل ولو حس انك عرفني هيتلون كيف التعبان ويشوفلك صرفه تانيه فحرسي منه يا بت الناس بدر ماهواش سهل بدر اتجوزني عرفي اني غلطت حبيته وفكرت اني هعرف اجيبه بس هو مالوش الا ياخد البت سبوع اتنين ويرميها ويدلها شويه فلوس بدر جلبه حجر مابيعرفش يحب ويحس من اساسه اللي يهمه ياخد الست يشبع بيها رغبه وبس ولو انطبجت السما ماهيحسش الا بجسمها وبس هبعتلك التسجيلات وادعيلك ربنا يجويكي عليه ما هو مانالكيش وبدر اللي ما ياخدهاش يجتل حاله لاجل يطولها فحرسي منه يا بت الناس .
اقفلت الخط وصبا قلبها قد تمزق اشلاء ودموعها تنهمر بشده كانت ترتجف لتفتح اول رساله كانت بينه وبين سمر عندما كانت ترجوه ان يبقي معها ليخبرها انه قلبه حجر لا يتزوج الا من اجل رغبته وتوالت الرسايل لتسمع رسالته وهو يكلمها عندما اخبرته انه وقع لصبا فتبجح وقال ان قلبه حجر وانه ليس له في الحب. وكيف يتبجح لسمر انه لا يحبها ولا يمكن لامراه ان تاخذ قلبه لتاتي رساله اخري وهو يخبرها انه سياخذها بالعرفي ويطوعها كما يشاء وانها وافقت عليه والفخر في نبرته وانه لا احد يقف امامه.
لتاتي اخر رساله عرضه المال عليها كي لا تفضح امره لتنتهي الرسائل لتقف صبا مشلوله مذهوله تشعر بالم يشق قلبها كانت تنظر الي الفراغ وتستعيد الرسائل في ذهنها وتستعيد تصرفاته معها لتفهَم ما فعله معها كيف اخبرها بالتقاليد وكذب عليها لتوافق عليه .كيف لم ينطق لها مره بكلمه حب .وكيف كان كالمجنَون يريد ان يتزوجها حتي لا تفلت منه. كيف جعلها تقفل تليفونها .
ظلت ساهمه في الفراغ تحاول ان تدرك ما فعله … لتهمس بدر …..بدر حبيبي انا….. بدر بيضحك عليا ….بدر اللي عشقته وبعشقه… بدر اللي ليا في الدنيا ….دانا ماليش حد.. دانا ماعملتلوش حاجه يعمل فيا كده .عايز جسمي ويرميني .فلوس يدفعلها فلوس للدرجادي بيمثل.. اه بيمثل ماقلكيش مره بحبك ماقلكيش انت حبيبته هيقلها ازاي وهو ما بيحبش مابيعرفش يحب هيقلها ازاي وهو جاحد..يعني ايه بدر كده مش بدر انا ماعرفش مين ده انا خايفه كلبشت في نفسها بوجع… لتصرخ بوجع وقهر اااه قلبي اروح فين منك لله تمثل عليا الوقت ده كله تلعب بيا عايز تاخدني بالعرفي وترميني عايزني رغبه وعمال تقلي مهرك واجبلك عشان ترميني بعديها…. للدرجادي انا رخيصه وقلبي رخيص. حبي ليك دعكته برجلك يا جاحد. قلبي يا رب هموت يا رب هموت اعمل ايه عشقته عشق دانا قلت خلاص مابقيتش يتيمه وهو جالي هياخدني في حضنه لتلطم علي وجهها بقهر.. حضنه حضنه ايه يا حزينه دا هينام معاكي ويديكي قرشين ويرميكي زي الكلبه اااه انا عشقت جاحد عشقت وحش مش بني ادم.. اااه اروح فين اعمل ايه بحبه بموت عليه ليه يعمل فيا كده ليا دانا حبيته ليه انا ماتحبش ليه هو. جاحد ليه كده لا وفرحانه وبسمع كلامه اتجوزيني عرفي حاضر يا حبيبي اتجوزيني رسمي افرح واقول حاضر يا حبيبي اقفلي تليفونك حاضر يا حبيبي و هو بيلعب عليا وانا نايمه مش حاسه تعبان لف عليا وانا مش حاسه لتقع علي الارض وتنتحب وتضع يدها علي قلبها ليه ليه يا حبيبي دانت حبيبي ليه ليه والنبي تعمل فيا ليه كده غلبت اقلك انا يتيمه ولوحدي انا غلبانه والله غلبانه طب ايه كده خلاص بدر خلاص ماعتش موجود لتشعر بقلبها يتمزق لتنحني وتنكمش وتضع قدميها وتتكور تضغط علي صدرها لتحس بانشقاق في قلبها لتهتف وهيا تلهث لا مش قادره بدر حبيبي لا والنبي مش قادره يا قلبي بدر لا دا كابوس صح دا كابوس وهصحي منه لتصرخ وتخبط علي صدرها اصحي اصحي ده كابوس بدر بيحبك بدر بيعشقك انت حبيبته ماتعرفيش تعيشي من غيره انت تموتي احسن اصحي قبل ما تموتي بدر لسه في دنيتك مفيش الكلام ده كانت تخبط علي صدرها هعمل ايه هعمل ايه هعيش ازاي ..عايزه حبيبي عايزه حضنه حبيبي لا عايزاه هموت عليه ..بدات تشهق شهقات تخلع القلب وتكتم صوتها حتي لا تسمع جدتها وبدات تتشنج من كتمتها ..كانت تهذي ..بدر حبيبي بدر تعالي احضني انا خايفه ماليش حد انا مابتحبنيش ازاي ..مابيحبش بدر مابيحبش لتصرخ ااااه مابيحبش يا سوادك يا صبا كت بحلم بحضنك هعيش ازاي انا حاسه اني ميته ..قامت ووضعت يدها علي صدرها ..دانا اديته روحي سلسله ابويا عشان هو ابويا ..ياخدها ويخلع قلبي فتحت السلسله كان ت فارغه اااه فين فين ماعتش ماعتش جوا حاجه القلب فضا واتمزع اااه ياحسره قلبي عاللي باع .،باع ايه دا ماباعش دا بيشتري ويودي بيشتري سبايا للبيه ابو قلب حجر ..مسكت قلبها وبدات تان ااااه مش قادره اخد نفسي اليتم قطع قلبي يل بدر اليتم صعب يا بدر الوحده بتموت يا بدر لتسقط وتنام علي الارض لتحس بانفاسها تروح لتسقط مغشيا عليها.
*********
في تلك الاثناء ظهرت رساله لبدر ان صبا فتحت التليفون وانها متاحه ليحس بالجنون فاتصل بها كان الخط مشغولا شعر بالنار بداخله ظل اكثر من ساعه يتصل بها شعر باهتياج مابتردش ليه دي. مابتردش ليه يا مري يا مري البت مابتردش قعدت مشغوله ساعه َمابتردش ليقفل الخط ويتصل بسمر صارخا…… انت كلمتيها.
هتفت ضاحكه.. الف مبروك عليك حرجه جلبك يا بدر العابد اني اكده خدت حجي وقفلت الخط ليهوي قلبه ظل متسمرا وهو مشلول ليضع يده علي قلبه احس انه تمزق اشلاء . كان يقف ساهما لا يحس بالدنيا ويده علي قلبه هامسا ..صبا …جلبي ..ظل يهذي ..صبا جلبي مسك قلبه بعنف.
اقتربت امه ……مالك يا ولدي اصفريت اكده .كت بتكلم مين وفلوس ايه فيه ايه.
استدار ونظر اليها ساهما.. فيه ايه.. البت راحت مني البت اللي هَموت عليها راحت خلاص.
هتفت….راحت مين صبا راحت ليه فيه ايه ايه اللي حوصل ليه انطج.
صرخ…… عشان جهرتها وحرجت جلبها عشان وسخ وضيعتها من يدي جلبي هيجف اعمل ايه دلوك البت عرفت اني بتجوز عرفي واني جولتلها اكده
لتخبط علي قلبها.. يا مري جولت للدكتوره انك عايز تتجوزها عرفي وما ادتكش بالجزمه اياك.
هتف بحرقه …..لاه مادتنيش ماني وجعتها فيا الاول وجولتلها عالتجاليد وكدبت. البت راحت يا اما يا سوادي البت راحت صوح راحت خلاص .اني جتتي بتنحرج رايدها وهموت عليها.
قطبت امه جبينها…. رايدها يا حزني الاسود برضك مفيش فايده كله ده حصل ومافيكش فايده رايدها.. ايه الجرف اللي انت فيه ده مابتحسش كل اللي همك رايدها ما همكش الغلبانه اللي زمانها بتموت دلوك ماهمكش البت اللي وافجت تكونلك بالعرفي َمفكراك جدع صوح وانت بتلفلف عليها كيف التعبان وجاي تجول رايدها انت ايه جبله جلبك حجر مابتحسش.
صرخ ……..لاه بحس وبجولك رايدها وهموت عليها.
هتفت.. منك لله رايدها وهتموت عليها ايه رغبه َجرف برضك مابتعرفش حاجه اسمها حب.مابتعرفش ماحسيتش بالبت ونازل لف وراها وجاي تجولي لمحيلها عشان اصدجك بتدخلني في لعبك الوسخ عشان تطول البت الغلبانه دي يتيمه منك لله كيف النسمه زمانها ماتت منك ومن عمايلك.
صرخ….. ماني كت هتجوزها واجعدها ليا مرتي رايدها وجولتلها.
صرخت…..برضم مفيش فايده.. ايه خفت لا ماتطولهاش اياك مش اكده. خفت لجسم البت يروح لحد تاني .ازاي بدر العابد يعوز مره وماتكونش ليه كت هتدفع مليون جنيه للمحروجه عشان ماتخبصش عليك. ماعملتش حساب اليوم ده بس اهوه اللي وعيتله حوصل شوف نفسك محصور ازاي عاشج وهتموت ولا حد هيعبرك.
صرخ…… اني ماعشجتش اني رايدها مرتي تجعد ليا وبس.
لتنظر اليه ……اه.. تجعد تاخد جسمها وتخلف منها وتعيش من غير حب ولا حنيه جرف يعني بس اني عارفاك وعارفه جواتك بيغلي انت عندك كبر اعوذ بالله منه. ماله العشج يابن بطني عيب والا حرام .يجلك من ايه يابن بطني هيعملك مره لما تعشج اهوه خليك اكده بقه لا طولت عشج ولا طولت رغبه والبت هتحرجلك جلبك وخليك انكر جواتك وانكر هيا بجت ازاي جواك. دانت هتموت جدامي اهه امال لما تكون لغيرك هتعمل ايه.
صرخ ……صبا ماهتكونش الا ليا صبا بتاعتي.
صرخ…… يعني ايه بتاعتك وبتاعتك ليه عبده اياك اشتريتها عبده مالهاش تنحب وتحب يا كافر دا البت عيونها عشجانه ماتحسش ازاي بالعشج ده رايدها جرف تطولها وترميها تاخد جسمها بالرخيص.
صرخ ……لاه كت هاخدها العمر كله ماكتش هسيبها.
صرخت…..ليه ليه هتاخدها ليه وهتجعدلك ليه هتضحك عليها. تكدب لميته العشج بيتحس وانت البعيد جبله مابتحسش ايه مافيش دم خالص مخلفه جاموسه مابتحسش البت تتعشج وتنحب ويتعملها الحلو كله فيها ايه عيب بدر العابد يحب.. كتير بدر العابد يعشج مره.. سلطان زمانه اياك مالوش زي. النسوان ياخدهم سبايا مالهمش ينطجو اجول ايه اجول اني امك َجرفانه منك فما بالك البت الغلبانه اجول ايه ماصعبانش عليا الا البت اللي ماتت هناك دي خايفه ادعي عليك تدوج حرجتها وانت جواتك محروج وبتنكر بس اجول ايه عيش بقه مع كبرك وغرورك عيش لحالك واعرف ان البت دي ماهتطولهاش البت دي عايزه حب وطلبته وانت مادتليهاش .البت دي هيا اللي هتخلي جلبك يندعك وما يجوملوش جومه. اجعد مفكر انك رايدها رغبه واكدب علي حالك الم كمان وكمان بس لما تروح خالص منك ماتجعدش تنح كيف النسوان..ابقي هات شيكاره حجاره وحطهم علي صدرك يسندو حجاره جلبك . وتركته متصنما يشعر بانشقاق في قلبه مشلولا يحس باحشائه تنتزع .
استدار واتصل بها كانت الاتصالات تتوالي َمنه كالمجنون يبعث رساله ويعود بالف اخري ….. صبا كلميني بالله عليكي.. صبا ماتصدجيش كلميني ابوس يدك.. صبا ماتسيبينيش اكده ماعرفلكيش طريح.. صبا طب اديني فرصه اشرحلك عارفك موجوعه.ابوس يدك يا جلبي ماتصدجيش كلميني اني هنجن والله رايدك اني هموت محصور صبا اني بدر هتسيبي بدر هتسيبيه ماهينفعش. كان يبعث رسائل ليقوم ويهب طب اعمل ايه دلوك اجيبها منين ماعرفلهاش طريج يا مري عملت ايه في نفسي عملت ايه في دنيتي يا سوادك يا بدر جلبك بيتمزع عليها البت مابتردش ليه اكده. خلاص اكده خلصت البت راحت.. لاه صبا بتاعتي لو هتموت بتاعتي وهاخدها لو ايه وافرح بيها واداويها اه صبا حرمتي ماحدش هياخدها مني وقف يطيح فيما حوله لاه ماهتروحش مني بتاعتي روحي جلبي بينعصر ليه اكده يا مرك وسوادك يا بدر ينتجم منك يا سمر اروح فين اجيبها منين .يا حرجه جلبك يابن العابد ..،هموت صدري مكلبش هيخلص عليا فاطلق صرخه عاليه ارتح لها ارحاء المنزل .،تعلن عن قلب عشق وعشق ولكن العقل كما هو قلب عاشق سيطر عليه كبر النفس …رجع يتصل بها الاف المرات حتي احس انه هلك ودنيته اسودت ولم تكن سوداء الا من جراء يديه.
************
عند بدار وشكران استيقظ بدار ليجد شكران تلبس ليستعدا الي النزرل الي الحر هتف ايه صاحيه بدري مش تصحيني
هتفت.. حسيتك عايز تنام خفت اجلجك.
قام واحتضنها اني اجلج ازاي ان الجمر ده يصحيني دا حتي ابجي جاحد وماعنديش احساس.
لتبتسم خجلا َ…… طب يلا ونبي هموت وانزل البحر .ابتسم وقبل خدها وذهب غير ملابسه وذهبا للبحر لتجري هيا فرحه وتلعب بالمياه تنهد وظل يتاملها كانت كالفراشه الجميله تاخد العقل ابتسم وذهب اليها واحتضنها واخذها بالداخل لتصرخ لاه بالله عليك بخاف مش عايزه. ضحك ……لاه ماهو اكده اني مبسوط.
لتكلبش فيه…… بدار والنبي اني مش طايله الارض رجعني.
ضحك ……اني طايل ومبسوط والجمر في حضني .مد يده يداعب جسدها لتصرخ فاطلق ضحكه عاليه لتنظر اليه غاضبه.. ايه جله ادبك دي مايصحش اكده.
ضحك …….. لاه اني حابب اجل ادبي يبقي لا اهنه ولا في الفندق..
لتخبطه ماتحترم حالك اكده عيب بقه بتكسف.
ابعدها لتكلبش فيه صارخه فضحك…… مانت اللي بتكلبشي فيا واني جتتي والعه اعملك ايه طيب.
هتف …..وجتتك والعه ليه البحر ميته حلوه مش سخنه.
ضحك …..اه بس جتته الجمر جريبه من جتتي َاني راجل من لحم ودم ليغمز عينيه ورايد والله رايد.
لتخجل وتط0ق من كلامه فهتف …….طب ايه ماحنيتش طيب شويه لساتي بدار الوحش والله انجهر.
هتفت مندفعه ……لا والله انت بقيت حلو جوي.
ضحك..يعني انفع عاد والا هنستني السنه كلاتها عشان الجمر يرضي عني.
هتفت بخجل…..ماخبراش اسكت بقه.
هتف بخبث وداعب جسدها …….اسكت ازاي ارحميني.
هتفت……بدار انت جليل الادب والله عيب بقه.
هتف …..يا غلبي هي دي جله ادب دانت غلبانه غلب دانت فايتك مراحل والله ساعتها هتسورجي.
هتفت….يا سلام بطل بقه.
ضحك….. طب تعالي اجولك فكره صغيره ليشدها ويقترب من اذنها وهمس لها وجد جسدها تجمد لتصرخ وتبعده لتنزل في المياه .ضحك وشدها لتضربه …..بعد بجله ادبك دي انت جليل الادب اوعي والله اسخمط عيشتك انت ازاي تجولي اكده
شدها اليه….. مش مرتي اجول واجول وبعدين اعمل واشبع عمايل.
هتفت……. بس بقه والله ماقادره عيب كده الله.
هتف.. طب خلاص خلاص مالك اصفريتي واحمريتي اكده امال لو عملت يا بت بقه بهبلك ده.
خبطته…..انت اللي جليل الادب مالك بجح اكده.
ضحك ……لاه بعرفك ما انت مقدمه عليه.
لتشيح بوجهها حرجا …..هتف طب خلاص خلاص هتفطسي اكده وحملها لتصرخ ورماها فشهقت….ذهب اليها فكلبشت فيه مرتعبه لتصرخ خرجني لاسخمط عيشتك بجولك والله ماعت داخله معاك واصل خرجني كانت منهكه .اخرجها اندفعت الي حجرتها غاضبه ليذهب ورائها كان مستمتع لاقصي حد دخلا فذهب الي الحمام وقف امامها اساعدك طيب زمانك هبطانه.
خبطته……ما تحترم حالك بقه هو انا لعبه اوعي اني مخصماك ولا هكلمك تاني ودفعته وهربت للداخل وهو يضحك عن اخره يا جمالو دا عسليه وهو غضبان دانا هجلبها شعوطه هطولك يا مز واجيب منك عيال واهريك لما تفطس في يدي.. ال تسيبني ال بعد سنه داحنا ماكملناش كام يوم والجمر لان عبيط وطيب وعسليه ياخد العجل وجسمه نار لما حسيست عليه كان هيخلعلي جلبي.. لاه دانت تجيبي جورطه عيال لما تفطسي وتجعدي ماتروحيش في حته تنهد ليهتف.. مالي فرحان اكده انها هتجيبلي عيال اياك مالك يا بدار جلبك بيدح وسعيد وهتموت وتجيبلك عيل تربطها بيك.
تنهد وهتف.. لاه هيا تطول اصلا اجيب منها عيال داني بدار اللي ماحدش يطوله بس بمزاجه يجيب ويجول وهيا تعرف اني راجلها مالوش زي يبقي اوعي لحالك انت مش جليل انت كتير علي اي مره زي ماهتديها هتديك برضك وتفرح بخلفك ايوه ماتجعش اكده دانت جلبك هيفط من مكانه ليه اكده امسك جلبك انشف.اعمل اللي علي كيفك وَجعها ساعتها ماهتهملكش ولو جبت عيل خلاص تجعد بقه مالوش عازه جريك وراها اكده.. ليجدها تخرج وتبتع. ابتسم روح داديها خليها تلين ماهي هبله اخرها السبوع ده تبجي مرتي اخدها واشبع منيها لينتظرها تخرج وهو عازم علي ان تكون له في اقرب وقت..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ودق قلب الحجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *