روايات

رواية وقعت بعشقها الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها الفصل الثاني 2 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها البارت الثاني

رواية وقعت بعشقها الجزء الثاني

رواية وقعت بعشقها الحلقة الثانية

ليان كانت قاعدة تنتظر سلين وهي شاردة الذهن أتت إليها مرات ابوها وبنتها العقربة
سلوي:انتي يابت قاعدة كدا ليه
ليان وبعد ان فاقت من شرودها:هو كمان حرام اني اقعد شوية مرتاحة
سلوي بعصبية:انتي كمان بتردي عليا دا انتي متربتيش اه ما امك ماتت وسبتك ليا بس اها هعرف اربيكي
ليان والدموع تنزل من عيونها:متجبيش سيرة ماما علي لسانك ده تاني
سلوي :يلا يارانيا ياحبيبت امك يلا عشان تجهزي
رانيا:استني ياماما هسألها حاجه انتي جهزتي كل حاجه اصلي عاوزة العريس واهلو يجوا يكونوا مبسوطين اصلهم بيقولوا انها عيلة متريشة وغنية
ليان والدموع قربت ان تنزل:ايوا وحضرت كل حاجه بس هو هو
رانيا بتكبر:انجزي انا مش فضيالك
ليان: هو انا هلبس اي اصلي معنديش لبس خالص
رانيا بغيظ:هو انتي هتعتبري نفسك زينا والمفروض نجبلك لبس ولا اي ماتلبسي اي زفت وخلاص وذهبت
ليان وهي تبكي بحرقة:ليه يارب حرام اللي بيحصلي دا حرام دا بيتي ودي فلوس بابا وهما بيعملوني معاملة وحشة اوي وقعدت تبكي
ثم هاتفها رن والمتصل سلين
سلين:انتي يابت مش بقالي ساعة برن عليكي
ليان وباين من صوتها انها كانت تبكي:معلش مكنتش سمعا الموبايل
سلين:طيب انا مش هسألك صوتك مالو انا لما اجي هعرف انا قربت اهو انزلي استنيني في الجنينة
ليان:حاضر يلا سلام
_____^_^________^_^______
اما عند ماجد
وصل المنزل وكان وصل بدري من العمل عشان الضيوف
ماجد عندما دخل الجنينة شاف ليان قاعدة وباين انها كانت تبكي
ماجد ذهب لي ليان
ماجد بحنان وهو يحضن ابنتة: حبيبة بابا قاعدة كدا ليه انتي كنتي بتعيطي ولا اي
ليان بحب:بابا انت جيت لا ابدا دا بس افتكرت ماما عشان كدا عيني دمعت
ماجد بحزن علي حبيبتة التي ذهبت مبكرا:ربنا يرحمها ياحبيبتي حاول تغير الموضوع انتي قاعدة كدا ليه وليه مطلعتيش تجهزي دا انا أديت فلوس لي سلوي قولتلها تجيبلك احسن فساتين معاهم
ليان بحزن: اه ماهي جابتلي بس انا قاعدة مستنية سلين يابابا هجهز لما هي تيجي
ماجد:ماشي ياحبيبتي انا هطلع استريح شوية
ليان:ماشي يابابا
___*_*________*_*____
اما عند ادهم
جهز وكان وسيم جدا ووضع البرفيوم اللي البنات بتعشقة
اتي زين اليه
زين بمرح: اوعا العريس القمر دا
ادهم بغضب:هي مش نقصاك حل عني الساعة دي
زين:ليه بس وش الخشب دا انت ديما كدا قفوش اومال بقي في فرحك هتعمل اي
ادهم : روح يابيئة انت شوف بابا روح
زين بدلع:ماشي ياادهومي
ادهم وهو يرمي عليه الجزمة: يلا ياابن*****
______؛،_______؛،______
وصلت سلين للمنزل ورأت ليان قاعدة في الجنينة جت فكرة ان تخوضها ذهبت سلين إليها وصرخت في اذنيها
ليان بخضة:ععععععع حرام عليكي ياشيخة هي نقصاكي انتي كمان
سلين بضحك :مش قادرة هفطس
ليان:اه اضحكي اضحكي وانا في وكسيتي
سلين بعد أن هدأت: اه صح دا انا نسيت يلا يلا بسرعة نطلع اوضتك وكانت بتزوق في ليان
ليان:اهدي اهدي اي الشنط اللي في ايدك دي
سلين بغمزة:دول تجهيزات
ليان بضحك:ربنا يهديكي يلا بينا
_________>__<________
طلعت ليان وسلين للغرفة وبدأو يجهزوا نفسهم
وكانوا شبهة الاميرات
ارتدت ليان فستان زهري وحجاب ابيض وميك اب خفيف وكانت شبهة الملاك حرفيا
اما سلين ارتدت فستان بيبي بلو وحجاب ابيض ايضا ووضعت ميك اب خفيف وكانت جميلة جدا
..
سلوي وهي تخبط علي باب غرفة ليان بعصبية : انجزي ياختي اي كل دا ولا كأنك عروسة يلا يابت عشان زمان الناس جاية انتي اللي هتقدمي المشروبات يلا
ليان من جوا:ماشي يامرات ابويا
_____#___#_________
عند ادهم الكل جهز
احمد بفرحة لأبنة: اي الجمال
ادهم بضحكة مزيفة :انت اللي جميل يابابا
زين بمرح: مش يلا بقي عاوزين نروح عشان اشوف اذا كان عندها اخوات بنات
وركبوا العربية وذهبوا
______×__×________
في بيت ليان الكل جهز
فجأة الباب خبط
راحت الخدامة تفتح الباب
ماجد بفرحة:اهلا اهلا بالحبايب عامل اي يابوب
احمد بضحك:احنا كبرنا علي الالقاب دي
ماجد بضحك: كبرنا اي دا احنا في عز شبابنا 😂طيب يلا خشو خشو نقعد ونكلم كلامنا
وسلم ماجد علي ادهم وزين
جلسوا وكانو بيضحكوا ويتكلمو
أتت العقربة
سلوي:اهلا اهلا شرفتونا ونورتوا البيت
احمد بطيبة:بنورك
ماجد: تعالي ياأحمد نشرب شاي برا
احمد:يلا يابوب😂
سلوي: استنو اول حاجه تاكلو
احمد:لا والله مش قادر
سلوي:كدا يعني مش عاوز تدوق اكل ليان بنت جوزي
احمد بستغراب:بنت جوزك
سلوي:اه ماجد اتجوزني وانا معايا بنت وهو بنت مش موضوعنا دلوقتي يلا ناكل
احمد ودلوقتي فهم انو اتلغبط في العروسة:يلا
ماجد بضحك:بجد تسلم ايد بنتي
احمد :فعلا طعمة يجنن
سلوي بغيظ:طعمة مش حلو وحار اوي
ادهم ببرود :لا عفكرة طعمة حلو اوي
سلوي بضحكة صفرا :مين العريس
ادهم ببرود:انا
سلوي :بسم الله ماشاء الله قمر يابني
ادهم بضحكة صفرا: ماشي
سلوي بخبث:استنو تشربوا حاجه هنادي الخدامة
وقالت للخدمة تجيب العصير مع ليان
(العقربة كانت فاكرة ان ليان هيبقي شكلها مش حلو)
ذهبت الخدامة لليان لتخبرها
سلين :اخرجي يابت وإنتي واثقة في نفسك ونكيد العقربة اللي برا بجمالك يابت
ليان بضحكة:ربنا يستر
ادهم ببرود:اومال فين العروسة
سلوي:اهي زمانها جاية هي بتعمل حاجه بس
وفجأة
تخرج ليان وهي شايلة العصير
ادهم كان ماسك الموبايل بتاعة وبيقلبة بملل
زين بصدمة وهو بيزق ادهم في دراعة:ادهم الحق الحق
ادهم رفع عينة علي اللي زين بيبص عليه وانصدم من جمال هذا الملاك
ادهم في سره أيعقل ان يكون هناك شخص بهذا الجمال
سلوي اول مارأت ليان انصدمت من شكلها وكانت متغاظة جدا
احمد بأعجاب:اي الجمال دا بسم الله ماشاء الله
ليان بأحراج:شكرا ياعمي
ماجد بحنان:تعالي ياحبيبتي اي القمر دا
ليان:شكرا يابابا
زين يهمس بصوت واطي وسمعة ادهم:دي صاروخ اي الجمال دا
ادهم سمعا واتعصب وضربة في كتفة جامد
احمد:اقعدي ياعروسة
ليان بصدمة :بس بس انا
احمد بضحك:متكسفيش اقعدي
سلين وهي بتبص عليهم من بعيد:يانهار اسود دول فاكرين انها العروسة ياخرابي
سلوي بسرعة:بس دي مش بنتي
ادهم ببرود:اومال دي مين
سلوي :دي بنت جوزي دي مش بنتي انا اقصد يعني العروسة مش دي استنو هنديها
يابت يارانيا انتي يابت
رانيا وهي نازلة من علسلم وكان شكلها مقزز جدا كانت لابسة فستان قصير ويبين اكتر مايخفي وكانت حاطة ميك اب كتير اوي وكانت ولا كأنها جاية من كبارية😂
رانيا بدلع: نعم يامامي
سلوي:تعالي ياحبيبتي تعالي
ادهم بص بقرف ليها
والكل استغربوا وبصوا بقرف
سلين :السلام عليكم
الكل:وعليكم السلام ماعادا سلوي ورانيا كانو مدايقين انهم حلوين اوي
زين انصدم من جمالها وفضل متنح زقوا ادهم في دراعة وقال:انتي مين
سلين بأحراج:أنا ابقي صحبة ليان المقربة يعتبر اختها اكيد مش هتدايقوا لو قعدت معاكم
ماجد:انتي هبلة ياسلين اقعدي اقعدي
زين بتوهان:هو انتي ازاي حلوة كدا
سمعته سلين
سلين :زي ماانت حلو وبعدين أدركت ماقالتة وراحت تقعد جنب ليان
زين ضحك وقال في سرة:شكلي هقع
ليان:احم هدخل انا وسلين يلا يا….لسه مكملتش كلامها
ادهم:استني ومسك اديها
ليان بحرج:اي دا بعد اذنك سيب ايدي
ادهم: ………
يتبع….
_____*___*_______*___*______
ياتري اي اللي هيحصل مع زين وسلين
وياتري اي اللي هيحصل مع ادهم وليان
واي هيكون رد فعل سلوي ورانيا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت بعشقها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *