رواية العروسه الغامضه الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي
رواية العروسه الغامضه الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي
رواية العروسه الغامضه البارت الأول
رواية العروسه الغامضه الجزء الأول

رواية العروسه الغامضه الحلقة الأولى
“يوم فرحي بدلو خطيبتي بواحده معاقه”….
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وحكايتنا النهارده بتبدأ بمعتز اللي عنده 30 سنه شااب جميل ومؤدب جدا ومن عيله كويسه، وساكن في منطقه شعبيه شويه مع باباه ومامته وعنده اخت متجوزه، وشغال محاسب في شركه كبيره
وفي يوم كان قاااعد بيفطر مع امه وابوه اللب قال بهدوء….
حماده
هي البت اسراااء ما بقيتش تيجي عندنا ليه انا قلقان عليها وبكلمها مره ترد وعشره لا
ردت عليه مراته وقالت
يا اخويا ما هي البت خلاص فاضلها شهرين بالظبط وتولد وفترة الحمل في الوقت ده بتكون صعبه وهي اغلب الوقت نايمه ومش بتقدر تجيلنا..
حماده
خلاص احنا النهاردع نروح نطمن عليها يا تجبيها هي تيجي تقعد معانا هنا طول فترة الحمل بتاعها، وربنا يقومهالنا بألف سلامه
وفاء
ياارب يا اخويا وعقبال اللي في بالي..
رد عليها معتز وقال
خير يا ست الكل عايزاني احمل واخلف انا كمان ولا ايه؟..
ضحك حماده ووفاء قالت
لا تتجوز وبنات عيلتنا ما فيش لا احلي ولا اجمل منهم وشاور علي اللي انت عايزها واحنا نخطلهالك واهي شقتك جاهزه فووق، ايه بقي اللي مخليك رافض.
معتز
مش فاضي يا ماما انتي شايفه يدوب اتخرجت من الجامعه فضلت ادور علي شغل واساعد بابا في جهاز اسراء واهو لسه متوظف جديد في الشركه وبحاول اثبت نفسي فيها يعني ما فيش دماغ افكر في الجواز….
وفاء
لا يا حبيبي فضيلي دماغك وفكر فيه وانا اصلا جيبالك حتت عروسه انما ايه زي القمر..
حماده
ودي شوفتيها فين دي يا وفاااء ده انتي ما بتكلعيش من البيت..
وفاء
ما شوفتهاش سمعت عنها بنت ابن خالي سعيد، اللي في اليوم البنت الكل بيخلف بأخلاقها هي واخواتها، وانا بقالي فتره كده بتواصل مع امها من يوم فرح بنت اختي سعاد..
معتز
طيب بعيد عن الكلام ده يا ماما لو انتي شايفه انها مناسبه استني ليوم الاجازه بتاعتي ونروح نتقدم..
فرحت وفاء وقالت
بجد. والنبي يا معتز يعني انت موافق اكلمهم واحدد معاد اننا نروحلهم
معتز ابتسم وقال
والله بتكلم جد يا ست الكل هو انا يعني اقدؤ ارفضلك طلب، صباحكم زي الفل بعد اذنكم..
_قال كلامه ومشي وفعلا امه اخدت معاد من اهل العروسه وبالليل كانو كلهم عند اسراء اللي قالت..
اسراء
بس يا ماما بيت الاستاذ سعيد. محبكينها شويه، يعني بناته دول انا عمري ما شوفتهم هو علي كول قاافل عليهم لا بيزورو قرايبهم ولا بنشوفهم في اي مناسبه
حماده
هو الراجل دقه قديمه شويه بس في حاله ومش عيب ان الواحد يبقي غيور علي اهل بيته وبناته يا اسراء، بس احنا نروح ونتقدم واللي فيه الخير يقدمه ربنا
وفاء
وانت ايه رئيك في الموضوع ده يا هشام انت برضو مننا وتلينا ويهمني رئيك يا جوز بنتي..
هشام
والله يا طنط كلامك فوق راسي وعلي ما سمعت منكم علي الناس يبقي غلي بركة الله ومش فاضل غير ان العروسه يعجبها معتز ومش هيبقي نااقص حاجه خالص.
معتز
لا هعجب علي فكره هو انا اي حد ده انا البنات بتموت فيا يا ابني بس انا ما بحبش اقول عشان الحسد..
ضحكو كلهم ودخل خالد اخو هشام وقال
طيب اقفلو باب الشقه قاعدين وسايبين الباب مفتوح.
اسراء
انا اللي سيبتهولك يا خالد لما قالي هشام انك طالع هو انا لسه هقوم افتح الباب..
هشام
تعالي يا عم شوف معتز هيخطب قريب يوم الخميس ان شاء الله وربنا يمنع الموانع هيقرا فاتحه، ياريت بقي تغير منه وتفىحنا بيك انت كمان..
بص خالد لمعتز بغيظ وقال
طيب يا عم ده واحد لقي وظيفه وشقته جاهزه حقه يتجوز انمت انا يا حرام لسه بسعي عشان الاقي شغل.
وفاء
ربنا يكرمك يا ابني بكره تلاقي شغل انت كمان وما حدش هينقيلك عروستك غيري..
_ وفضلو كلهم قاعدين وجه يوم الخميس وسافر معتز وامه وابوه لبيت سعيد عشان يخطبو بنته وقالت ام العروسه بفرحه كبيره..
فايزه
ده احنا بيتنا النهارده وكأنه عيد بزيارتكم دي يا عم حماده انت والست وفاء والاستاذ معتز..
حماده
منور بصحااابه يا بنتي فين بقي العروسه عايزين نشوفها بقي ونتعرف عليها..
بص سعيد لمراته وقال
قومي يا ام نيره اندهي العروسه..
قامت فايزه ومعتز قال لامه بصوت واطي
هي العروسه اسمها نيره ولا اسمها ايه يا ماما انو نسيت اسالك علي اسمها؟..
وفاء
ايوه يا حبيبي اسمها نيره، وبسم اللت ما شاء الله ايه الحلاوه دي…
بص معتز لنيره اللي طلعت من اوضتها وكانت بنت جميله جدا ابتسم وقال..
معتز
ده يا بسم الله ما شاء الله فعلا.. تسلمي يا ماما انا دلوقتي اتأكدت انك بتحبيني..
_وسلمت عليهم نيره وقعدت هي ومعتز لوحدهم في البلكونه وهو قالها..
معتز
انتي خريجة كلية ايه يا نيره؟..
بصتله نيره بتوتر وقالت
انا واخده ثانويه ازهريه بس بابا رفض اننا نكمل تعليمنا..
معتز
هو انتي عندك اخوات؟..
نيره بقلق
اا ايوه عندي اختي التوأم ني.. قصدي مني اسمها مني..
معتز
ربنا يخليهالكم وشبهك هي بقي كده حلوه ولا لو؟..
بصتله نيره بنظره مش مفهومه وقالت
لا هي احلي مني بكتير بعني انا عينيا سودا هي عيونها خضرا انا سمرا شويه هي ابيض مني بكتير واقصر مني بشويه بس احنا فينا من ملامح بعض اووي.
معتز
انتي كمان جميله اووي يا نيره وشكلك طيبه زبنت حلال..
نيره بتوتر
هو انت عارف شروط. بابا يا استاذ معتز؟..
معتز
اولا كده احنا نشيل الالقاب لان ربنا يتمم بخير هنبقي مخطوبين وما فيش واحده تقول لخطيلهت يا استاذ ده اولا، ثانياً بقي انا ما اعرفش هي ايه شروط ابوكي ممكن اخد. منك خلفيه عنها لو ما عندكيش مشكله؟
نيره
هو متشدد شويه يعني مش هتشوفني تاني غير بوم كتب الكتااب والفرح وكمان مكالمات الفون هتبقي قليله وفترة الخطوبه كمان، انت من حقك ترفض عادي..
معتز
لا انا هوافق وهوافق علي اي حاجه مش هضيع من ايدي بنت بالجمال ده كله يا نيره..
بصت نيره للارض بتزتى وحزن وهو قال
انا هطلع بقي اقعد معاهم بقي وياريت انتي كمان تقعدي معانا عشان الله واعلم بقي هقدر اشوفك تاني امتي..
_قال كلامه وطلع قعد مع اهله وهي كمان اللي كانت طول ما هما قاعدين شكلها مدايق جداً، وفعلا اتفقو ان الفرح بعد تلات شهور من دلوقتي ورجع معتز مع اهله وهو مبسوط بعد ما اخد. رقم. نيره..
ـ وتاني يوم كان معتز في الشغل بتاعه وجه وقت البريك بتاعه ورااح قعد علي جنب وكلم نيره اللي ردت عليه وقالت
نيره
الو
معتز
ازيك يا نيره عامله ايه ؟
نيره
الحمد لله كويسه
معتز
بس كده اومال فين ازيك انت عامل ايه ، ده انا حتي استنيت امبارح تكلميني تطمني عليا وصلت ولا لا
نيره
ما بابا كلم عم حماده واطمن عليكم امبارح
معتز
طيب وانا ما انا برضو عايز احس اني مهم عنكم زي عم حماده كده ، ولا هو عم ماده غالي والباقي لا
نيره
طيب انت عامل ايه ؟
ضحك معتز وقال
كده يعني بقيت مهم علي العموم انا كويس وحاليا في شغلي وفي وقت البريك قولت اكلمك واطمن عليكي
نيره
فيك الخير والله انا هقفل بقي عشان ماما بتنده عليا
ـ وقفلت معاه وهو فكرها خجوله زياااده شويه ، وعدي شهر في التاني وكانت نيره بتتكلم مع معتز كل كام يوم شويه ، وفي يوم امه قالتله
وفاء
انا جهزتلك زياره حلوه يا حبيبي عشان تروح تزور خطيبتك انا اخدت الاذن من ابوها وهما في انتظارك
معتز
مااشي يا ماما بس مش انتو هتيجو معايا برضو ما ينفعش اروح لوحدي
حماده
لا هما فهمو الوضع الي احنا فيه عشان اسراء اختك اللي ولدت ، روح انت يا ابني وخد راحتك مع خطيبتك واهلها دول نسايبك انت وانت بعد كده اللي تخصهم مش احنا
ـ سمع معتز كلامهم ورااح تاني يوم لبيت سعيد ، واول ما نزل من العربيه شاف بنت حلوه جدا واقفه في البلكونه بتاعت بيت الحج سعيد ، فكرها في الاول نيره بس كانت اجمل منها وافتكر اختها التوأم وهي اول ما شافته باصص عليها دخلت بسرعه ، وهو دخل البيت وقعد مع سعيد ونيره ومامتها
سعيد
وانت بقي جهزت شقتك يا ابني ولا لسه فاضل فيها حاجه
معتز
انا اصلا كانت شقتي جاهزه من الاول يا عمي ، يدوب كان نقصها شوية تشطيباات والحمد لله خلصتها
سعيد
طيب وايه رئيك لو نقدم معاد الفرح يعني يبقي بعد 10 اياام واحنا اصلا جاهزين ومجهزين بنتنا من كل حااجه
بص معتز لنيره وقال
والله انا ما عنديش مشكله يا عمي ده انا اتمني النهارده قبل بكره
ـ قال كلامه واتفق معاهم فعلا ان الفرح بعد 10 ايااام ، ورجع تاني القاهره وهو مبسوط وقال لاهله علي اللي حصل وكلهم وافقو ، وفي يوم كان قاعد مع صاحبه علي القهوه اللي قاله
علي
يا ابني هما اهل خطيبتك دول طبيعين يعني عادي كده يخلوك تكلمها في الموبيل بس ما يجوش حتي يشوفو الشقه ولا يخلووك انت تروحلهم كتير ليه يعني كده
معتز
وفيها ايه علي ما يبقاااش ضميرك اسود كده ،الناس محترمين ودي عاداتهم وتقاليدهم
علي
علي بقي ما تبقااش في شروط لما تبقي البنت مراتك ولا هتروح تستأذن اهلها وتقولهم عايز امسك ايد مراااتي ههههههه
معتز
ايه يلا الهزار الرخم ده تصدق انا غلطاان اني بتكلم معاك اما نشوفك يا خفيف لما هتخطب هتعمل ايه
علي
بس اخطب واتجوز وانتو مش هتشوفو وشي علي القهوه هنا تاني
ـ ضحكو هما الاتنين وعدت الايم وجه معاد الفرح اللي ابو العروسه صمم انهم يعملوه في القاهره ، وكمان رفض ان يتعمل فرح كبير ولا حتي اغاني وكانت قعده بين العيلتين ويس ما فيش اي حد غريب ، واستغرب معتز ان نيره كانت حاطه طرحه علي وشها بطريقه شيك ، وخلص الفرح واخدها وطلعو شقتهم واول ما دخلو معتز قال بحماااس ولهفه
معتز
واخيرا بقي يا حبيبتي بقينا لوحدنا، انا لما اتكتب الكتاب وانازاصلا عايز اقولهم بالسلامه انتو سيبوني مع مراتي..
وقرب منها وقال
وتعرفي احلي حاجه انك ما كنتيش قاعده بوشك في الفرح عشان ما حدش يشوف جمالك غيري انا..
_ورفع الطرحه من علي وشها واتصدم اول ما لقاها مش خطيبته وانها نفس البنت اللي شافها قبل كده في البلكونه بتاعت بيت سعيد..
معتز
انتي مين وازاي انتي مكان نيره؟..
ردت عليه بخوف وقالت
انا ميره وماما قالتلي ما اتكلمش لحد ما انت تكلمني..
معتز
ماما مين وزفت مبن انتي مين اصلا وفين نيره؟
ردت عليه بخوف
اا انا نيره العروسه بتاعت معتز..
معتز بعدم فهم
ايه ده بقي اومال اللي انا شوفتها هنااك مين دي؟..
نيره
مش عارفه هناك فين، ايه اكل انا جعاانه اووي..
_وراحت قعدت علي السفره وفضلت تاكل زي الاطفال ومعتز كان هيتجنن وهو مش فااهم حااجه اصلا.. ومسك موبيله وكلم باباه وقاله.
معتز
ايوه. يا بابا لو سمحت هات مانا واطلعو بسرعه من غير ما حد. ياخد. باله انا في مصيبه هنا..
حماده بقلق
مصيبة ايه كفا الله الشر يا ابني..
معتز
اطلع يا بابا بس دلوقتي وهتفهم كل حااجه بس بسرعه..
_قفل مع باباه وقعد قدام نيره اللي بتاكل وبوظت هدومها وقال..
معتز
انتي اسمك. نيره صح؟..
بصتله بهدوء وقالت
ايوه اسمي نيره سعيد محمد..
معتز
عندك. اخت توأم. مش كده؟..
نيره
ايوه عندي اخت انا وهي توأم وشبه بعض اسمها مني..
معتز
مني اممم لا واضح. بقي اني اتضحك عليا..
وجه باباه ومامته اللي اتصدمو زيه ووفاء قالت
طيب والعنل البنت شكلها مش طبيعيه خالص..
ردت عليها نيره بخوف وقالت
لا انا كويسه يا طنط بس انا ماما بتقولي ان عندي تأخر ذهني وهبقي كويسه بعدين..
معتز بحده
اتفضلو بقي انا اتغفل واتجوز واحده معااقه ده انا هوديهم في ستين داهيه…
حماده
استني طيب وانا هكلمهم واخليهم يرجعو وانا اقول ازاي ما استنوش يطمنو علي بنتهم ومشيو علي طول..
وكلم فعلا حمااده سعيد اللي رد عليه وقاله
خير يا حج حماده؟..
حماده
معلش يا سعيد يا اخويا ارجع انت والجماعه في حاجه غلط حصلت، ابني بيدخل علي عروسته لقاها واحده تانيه..
سعيد
لا تانيه ولا تالته اللي عندكم دي نيره اللب هو جه وشافها وكتب عليها..
.
حماده
يا حج سعيد ازاي يعني اللي شافها انا ابني شااف واحده تانيه غير اللي عندنا هنا، واللي هنا دي ما تنفعش لجواز وانت اكيد فاهمني.
معتز بحده
يا بابا انت لسه بتتكلم معاه قوله يجي ياخد بنته االي غفلني وجوزهالي، انا كنت شايف واحده تانيه علي انها خطيبتي وهتجوزها انما هيلبسني في بنته المعاقه ده مش هسكت عليه ابدا وهطلقها دلوقتي حالا وهو يجي ياخدها..
سعيد سمع كلام معتز وقال
اسمع يا حما بنتي انتو جيتو شوفتو البنت ورضيتو بيها وابنك كتب عليها واتجوزها عايز يطلقها يبقي يبدفع المؤخر اللي هو مااضي عليه اتنبن مليون جينيه، انما هيعقل بقي ويكمل معاها هنفضل نسايب وحبايب ولو هيطلقها يبقي يجيبها معززه مكرمه لحد عندي.
_قال كلامه وقفل في وشهم وحماده بص لنيره اللي كانت زي الطفله وخايفه منهم وقال.
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العروسه الغامضه)