رواية أسيرة الصاوي الفصل العشرون 20 بقلم ساجدة جمال
رواية أسيرة الصاوي الفصل العشرون 20 بقلم ساجدة جمال
رواية أسيرة الصاوي البارت العشرون
رواية أسيرة الصاوي الجزء العشرون
رواية أسيرة الصاوي الحلقة العشرون
افكركو ي حبايبي وقفنا البارت اللي فات لما سليم وعلي مشيو من عند احمد
عند الشباب بعد ماخرجو من فلة احمد وركبو العربية
سليم: نا هتجنن عرف ازاي تاليا وسيدرا
علي: والله نا كمان انيل من كدا بس وربي ومااعبد لو جه جنبهم ماهرحمو
سليم: احنا كدا بقا عايزين نبقا مفتحين، عنينا عنه، 24ساعه عشان مايعملش حاجه فيه
علي: ايوا وعايزن كمان نعرف مين اللي بيوصلو الاخبار اكيد حد من ع القهوه
سليم: صحيح بس بقولك هتروح باليل ي تاليا
علي: ايوا واكيد نتا جاي مش كدا
سليم: وهي دي فيها كلام
عند البنات
سيدرا: بت بت بت بت بت بت بت بت بت بت بت(دا كلو ف الشات مابنهم هي وتاليا)
تاليا: اي ف اي الحرب قامت ولا اي ولا اي اللي جراه ف الدنيا
سيدرا: تعاليلي حالا بس عايزه اقولك ع حاجه
تاليا: نتي لطخ ي بت هاجي. ازاي ونا بروق البيت م ماما عشان باليل
سيدرا بتزكر: اووه دا نا نسيت خااالص. ي. فووا
تاليا: ما هو نا لو ع البال كنت افتكرتي او حته مهمه عندك
سيدرا: بقولك اي فكك من الاسطوانه الحمضانه دي ونا جيالك عشان هتجنن
تاليا؛: تمم
ومافيش ثواني كانت سيدرا ع الباب بطبل عليه
جاسر من جواا: مين الحيوان اللي بيخبط كدا دا
سيدرا من برا: افتح ي عمود نور دي ناااا
جاسر من جواا: طب خلي العمود دا بقا اللي يفتحلك
سيدرا: يعم ماتفتحش وتخلصنا
جاسر بخبث: بس كدا من. عنيا
وفتح
جاسر: جيتي لقدرك بقا ولا اي
سيدرا: يعمم وسع دخلني وبعدين. ابقي اتكلم
جاسر: شبر ونص بيتكلم سبحاان. الله مافكيش غير لسان وبس انما طول ميححح
سيدرا بغيظ: طب بس بقا ي زرافة وقولي تاليا فين
جاسر: مش قايلك
سيدرا: ونا غلطانه اني سألت اصلا ثم اكملت بصرراخ تالياااااا
تاليا: اي ي بت ف اي هو نا ف اخر البلد
سيدرا: تعالس بس كدا عشان احكيلك ع حاجه ثم جذبتها الي الغرفة بتاعت تاليا
تاليا: اي ف اي ام الموضوع اللي قرفاني بيه دا احكي
سيدرا (حكت اما.كانت بتجري ع وجاسر لحد ماسليم زعق)
تاليا بتفكير: تقريبا كدا وقع ومحدش سمي عليه
سيدرا بغباء: طب مايقع ناا ماللي
تاليا: لا بقولك اي مش وقت غباء هو قصدي ي حته حلوفة انو بيحبك
سيدرا بعدم تصديق: نتي بهزري بس يماما بس يعسل
تاليا: لا والله مش بهزر حتي افتكري ايام البناطيل بيزعق ازاي بطريقة غربية
سيدرا بتوتر: امم فكك يلا نقوم نشوف اي اللي باقي لحد باليل
تسريع الاحداث ف مساء نفس اليوم
يقوم كل.من من علي وسليم بنشاط مبالغ ف انه يوم الجمعه يا ساده هو وقت طلب يد تاليا لي علي
سليم: اي ي شبح واخيرا اتدبست ومحدش لي عندي حاجه
علي بضحك: ايوا ي اخويا بكرا نا كمان هقولك كدا وانيل كمان
سليم بغموض: ماتقلقش بس نا عارف هعمل اي
علي: ياخوفي منك
عند البنات طبعا تاليا عرفت انو جاي وفرحت اووي وسيدرا معاها من اول اليوم
سيدرا بصرااخ وفرح: لولولولولووي واخيرااا ي نااااس هفرح بالبت اللي حلتي وهلبس فستاان لولولولولووي
تاليا بفرح: نا مش مصدقه نفسي والله اني هكون ليه حاسه ني ف حلم
سيدرا قرصتها: 😂
تاليا بوجع وصرااخ: اااه طب انتي تبقرصيني لي بقا
سيدرا برخامه: عشان تعرفي انك مش ف حلم نينين
تاليا: رخمة
سيدرا طلعتلها لسانه وهقعدو يرقصو ويهيصو بقا
ف المساء جاء كل من علي وسليم وابو سليم وابو علي واخت سليم (علي عرفهم عشان ابو وامه برا البلد وكدا يعني)
ام سيدرا وتاليا: اتفضلو اتفضلو البيت بيتكم
ام سليم: شكرا
وبعد ما الضيوف دخلو وسلمه عليهم اخيرا اتكلم ابو سليم
محمد: احم. طب احنا جاين نطلب ايد بنتكم تاليا لابني علي
جاسر: ودا الشرف لينا اننا نناسب عيله زيك بس الرأي رأي العروسة مش احنا ثواني وهناديها
ف اقل من ثلاث ثواني جاءت تاليا وخلفها سيدرا اللي سحرت اللي وقع عليه نظرة من اول مره بس اتعصب انو جاسر شافها كدا هو وابوه وعلي
دريس سيدرا (لونو اسود مطرز بالؤلؤ الابيض كانو مصمم خيصصا لها وطرحه فضي كانت ف غايه الجمال والانقة والرقة تشوفها ماتقولش سيدرا ام لسان)
دريس تاليا(لونو كشميري مع الورد الاسود اللي متزين بيه من اول الكتف لاخر الخصر والطرحه الكشمير الهادية وكانت ف غايه الجمال)
جاسر: تاليا سيادة الرائد طالب ايدك ليه واحنا واقفين ع رأيك
تاليا بتوتر: هصلي وابقي اقولو رأي ولازم ابقي
جاسر: ماشي ي روحي براحتك ماحدش بيضغط عليكي الرأي رأيك و ف الاخر انتي اللي هتعيشي مش احنا
محمد: طب نسيب العرسان لوحدهم شوية
جاسر: تمم؟(كانو قاعدين مع بعض بس بحيث اللي برا شيفنهم فهمني)
علي: احم اسمي علي عندي 29سنه ظابط مخبرات ونتي
تاليا: اسمي تاليا سني 20ف 3ث وإن شاءلله لو حصل نصيب بينا هكمل تعليم مافيش عندي انو اقعد ف البيت والكلام دا
علي: امم تمم ان شاءلله
وداخلو العيلة تاني ف الصالون
وسليم: طب ي جماعه بدل الفرحة هخليها فرحتين ونا طالب ايدو بنتكم سيدرا وبص ع سيدرا بخبث
سيدرا بصدمه و غضب ردت…..:
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أسيرة الصاوي)