رواية جبروت القاسي الفصل التاسع 9 بقلم حورية مصطفى
رواية جبروت القاسي الفصل التاسع 9 بقلم حورية مصطفى
رواية جبروت القاسي البارت التاسع
رواية جبروت القاسي الجزء التاسع
رواية جبروت القاسي الحلقة التاسعة
قمر بعصبيه: لا مش هخرس انـا عايزه افهم انت ليه بتعامل ماما بالاسلوب ده من وقت لما بـابـا اتو”في واكملت بغضب وانت مش ليك الحق ترفض ان اكرم يعيش هنا لانه اخونا وليه حق في القصر زيك بالضبط..
داغر بعصبيه: ده مش اخونا ولا عمره هيكون ده ابن سلوي هانم الغير شر”عي..
قمر بصدمه: يعني ايـه..
داغر بعصبيه: يعني ده ابن حرام عشان سلوي هانم كانت ماشيه ورا شهو”اتها..
كـان الجميع يقف في حاله صدمه من كلام داغر حتى استفاقت قمر من صدمتها
قمر بغضب انت اي اللي بتقوله ده معقول وصل كر” هك لي ماما يخليك تتهمها اتهام زي ده وكمان بتقول ان أكرم مش اخويا الشر”عي انا بجد مصدومه فيك يا داغر…
داغر بسخريه لا متتصدميش فيا يا قمر هانم تقدري تسالي سلوى هانم بابا مات ازاي واكمل حديثه وهو ينظر إلى سلوى قوليلها يا هانم بابا مات ازاي..
سلوى بتوتر : بابك مات بسكته قلبيه يا داغر..
داغر بغضب : لا مش عايز الكلام الفارغ اللي الكل يعرفه عايزك تقوليلها الحقيقه انطقيييي يلااا..
سلوي بتوتر: حقيقه اي اللي عايزني اقولها انت عايز توصل لي اي يا داغر ما الكل عارف ان بابك مات بسبب سكته قلبيه..
داغر ببرود وسخريه: يعني مش مات عشان حضرتك ادتوله دواء يوقف القلب لما عرفتي ان هو عرف الحقيقه وقرر يكتب ليا كل حاجه وخلاني واصي علي املاك قمررر..
سلوي بعصبيه وخوف: اي الكلام اللي انت بتقوله ده انت اتجننت..
داغر بسخريه : لا للاسف مش اتجننت بس كشفت حقيقتك..
قمر بعصبيه : داغر انت ازاي تكلم ماما بالطريقة دي وازاي قدرت تقول عليها الكلام ده..
داغر بغضب: لان ده الحقيقه اللي حضرتك مش عايزه تشوفيها تقدري تقوليلي امته اهتمت بيكي امته ده حتي ساعه لما كنتي بتتعبي كانت بتسيبك لي الداده وتروح الحفلات والسهرات انطقيي كلامي صح ولا غلط ولكنه لم ياخد منها اي رد بلا ظلت قمر تنظر الي الارض والدموع تنهمر علي وجهها بغزاره..
نظر داغر الي سلوي بغضب صدقني هندمك علي كل حاجه عملتيها هندمك علي قت”ل ابويا وتد’مير طفولتنا ولو انتي مفكره انتي واللي معاكي ان انا معرفش حاجه من اللي انتم بدبروها تبقوا غلطانين لان انا عارف كل حاجه بس سيبكم لحد ما تجيبوا نهايتكم معايا وتركهم وغادر من القصر بغضب شديد..
في وقت لاحق..
كانت تجلس سلوى في غرفتها وشارده حتى قاطعها دلوف أكرم الي الغرفه ..
أكرم بغضب:هنعمل اي دلوقتي داغر طلع عارف كل حاجه وأننا متفقين سوا..
سلوى بغضب : معرفش بس لازم القى طريقه ابعد داغر بها عن طريقي عشان اخد كل الفلوس دي لان مش بعد التعب اللي تعبته ده كل اطلع من المولد بلا حمص
أكرم بهدوء: وانتي بتفكري في اي كانت ستجيبه ولكن قاطعها دلوف فاتن الي الغرفه
فاتن بسخريه: بتفكري في اي يا هانم طلعت كل مخططاتك مكشوفه بالنسبه ل داغر هو انتو كنتوا مفكرين ان داغر مش عارف حاجه انا من الاول شكيت ان هو عارف حاجه وحاجه خطيره كمان وأكملت بسخريه بس هو صحيح يا سلوى هانم ان انتي كان عندك علاقات غير شر”عيه وأكرم جاه منهم الصراحه مكنتيش اتوقع كده بس بجد شابوو ليكي
نظرت إليها سلوى بغضب
بس تعرفي انا عندي خطه هايله ليكي تقدري منها تتخل”صي من داغر للأبد
أكرم بهدوء: واي الخطه دي انتي ناويه على اي
فاتن بشر : ناويه على مو”ته
سلوى بصدمه: اي اللي بتقوليه ده انتي اتجننتي
فاتن بسخريه: اي حنيتي
سلوى بتوتر: بس ده ابن عايزني اشترك في مو”ته ازاي انا كان أخرى اخليه يفلس واخد كل الأملاك بس مستحيل كنت افكر اقت”له
فاتن ببرود: والله ده الحل غير كده مفيش بس اعرفي حاجه ان داغر مش ناوي يخليكي حره كده على طول وهيدخلك السجن لأنك قت”لتي باباه وممكن في اي وقت يعيد فتح القضيه من تاني ويطلب تحاليل
سلوى بخوف وتوتر: انا موافقه بس هنفذ ازاي
فاتن بشر: هقولك….
سلوى بتساؤل: بس هتستفادي اي من مو ت داغر
فاتن بطمع: 5 مليون دولار ده مقابل مساعدتي ليكم
سلوى بغضب :نعم يا رو’ح امك انتي هتستعبطي
فاتن بسخريه وطمع: اامم اظن اللي انتي وابنك هتاخدو اكبر من كدا بكتير اوي و اللي بطلبه دا مجرد شويه ملالايم بالنسبالكم
سلوى بخبث:هدفعلك اللي انتي عايزاه بس اهم حاجه داغر يمو”ت في أقرب وقت ومن غير ولا نقطه د”م انا مش عايزه شوشره
فاتن:اوكي بس لازم تحصل مشكله بين داغر و روز عشان يجي معايا بيتي وهناك انا هخلصلك عليه
سلوى:مشكله…. انتي ناويه تخلصي عليه ازاي
فاتن: تؤتؤ مش شغلك انتي ليكي التنفيذ بس لازم يحصل مشكله بين داغر و روز لان طول ما هما سوا انا مش هقدر انفذ…
سلوى:والمشكله دي ايه بقى…
فاتن بخبث: هو مش شهاب كان عايز روز يبقى اكيد كان بيحاول يقربلها ويل”مسها لازم الفكره دي تنزرع جوا داغر ف بالتالي هيكون كر” هها
سلوى: ودا هتعمليه ازاي…
فاتن بسخريه: يعني كم صوره حلوه كدا ليهم مع بعض
سلوى بسخريه:وتفتكر داغر هيصدق وهو اول واحد يقربلها اكيد هيفهم انها فيك
فاتن بشر: دي شغلتي بقى
ومسكت موبايلها وكلمت شخص مجهول
سلوى بخبث:دماغك سم
ابتسمت فاتن لها بكل شر…..
في وقت لاحق…. 💜
دلف داغر الي غرفته وتفاجاه بروز تجلس على الفراش وشارده…
داغر بخبث وهو يقترب منها ويطبع قب”له خفيفه على شفت”يها القمر بيفكر في اي
روز بخضه داغر وأكملت بخوف عليه انت كويس صح انا كنت قلقانه عليك اوي لأنك لما طلعت من القصر كنت مدايق او ومتعصب فخوفت لتتهور
داغر بابتسامه وهو يحاوط وجهها بجد يا روزي انتي كنت خايفه عليا
اومت إليها روز بخجل…
داغر وهو يضمها الي صدره نفسي نداي لي علاقتنا فرصه تانيه يا روز صدقيني مش هخليكي تندمي انا محتاجاك اوي أقرب الناس ليا بيغدروا بيا وكل ده عشان شويه فلوس
روز بابتسامه :انا معاك دايما خليك واثق من ده
قاطعهم صوت فون داغر يعلن وصول رساله
فتح داغر الرساله وفجأه اسودت عينيه من شده الغضب امسك روز من شعرها بعن”ف
روز بوجع: في اي انت اتجننت ازاي تمسكني كده
داخل بغضب: وهو يضر” بها بالقلم في انك واحده ز”باله شوفي يا هانم صو’رك انتي والبيه وعامله نفسك الخضره الشريفه عليا
روز بغضب وبكاء :ضر” بته بالقلم وأكملت انت أحق”ر انسان شوفته وشكلي غلط لما فكرت ادي لعلاقتنا فرصه تاتيه البيه شكله نسي اي اللي حصل امبارح
داغر بصدمه بعدم استوعب فداحه الذي فعله روز حبيبتي انا اسف صدقني انا شوفت الصور ومقدرتش افكر
روز بدموع: للأسف علاقتنا مش هتنفع تكمل يا داغر لان العلاقه اللي مش فيها ثقه متنفعش وأكملت بقوه طلقني يا داغر لان الحياه معاك مستحيله
داغر بغضب مش هيحصل يا روز واكمل بهدوء انا عارف اني غلطت بس غصب عني لما شوفت الصور دي معرفتيش افكر
نظرت إليها روز بغضب انا بقيت بكر”هك واقر” ف منك انت كل يوم بتثبتلي انك انسان قذ”ر وهطلق منك يا داغر ولو ده محصلش صدقني هقت”ل نفسي نظر إليها داغر بغضب وتركها وغادر من الغرفه….
يتبع….
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جبروت القاسي)