روايات

رواية البنات زينة البيت 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت 2 الفصل الثالث عشر 13 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت 2 البارت الثالث عشر

رواية البنات زينة البيت 2 الجزء الثالث عشر

البنات زينة البيت 2
البنات زينة البيت 2

رواية البنات زينة البيت 2 الحلقة الثالثة عشر

من أروع ما قرأت…
صدّقني لو فـ قدت ما فـ قدت لو كـ سّر الحـ ر مان أضـ لا عك ، ستـ جتاز هذه الحياة ، كما يجـ تازها كل أحد ، فاخـ تر الر ضا يهُـ ن عليك العـ بور. –
“جبران خليل جبران ”
❈-❈-❈
مر شهر على وفـ اء ملاك
فى فيلا مالك
كان بجلس فى غرفته ممـ سك بالبوم صور الزفا ف يبكى بشده غير قادر على مواجه أحد ابتـ سم عندما تذكر وهي تخـ بره بانها حامل
فلاش باك..
دلف الى الغرفة وجدها متزينه بأجمل الزهور والشموع ابتـ سم قائلا: هو انا دخلت أوضه غلط ولا ايه.
وجد من يقول: لا يا حبيبى أنت في أوضتك
استدار ينظر اليها بذهول كانت ترتـ دي ثو ب رقيق بالون الاسود قصـ ير يصل الى منتـ صف ركبـ تها لمعت عيناه بالسـ عادة و المـ كر اقترب منها كالمـ سـ حور مال على شـ فتاها قـ بلها بنهم قائلا: ايه الحلاوة دي يا ملاكي هو النهارده العيد..
لكز ته ملاك فى صـ دره قائله بد لع: لا مش العيد بس أكيد في منا سبة
ضـ مها اليه داخل احـ ضانه قائلا: و ياترى ايه المناسبة يا ملاكي
همـ ست له برقه داخل اذنه: أنا حامل يا حبيبي..
اتسـ عت عيناه قائلا: قولي والله
قبـ لته من وجنـ يته قائله بحب: والله لسه عارفة النهارده
ضـ مها اليه وظل يدور بها في الغرفة قائلا بفرحه:
_أنا بحبك اوي يا ملاكي أقولك انا عاوز بنت تكون شبـ هك
نظرت إليها وأردفت قائله: بس انا عاوزة ولد يكون شبـ هك أنت يا ملوكه
_ابتسـ مت لها: ضاعت الهيبة يا ملاكي بس فداكي
ضـ مها اليه واردف قائلا بحنان: كده حبيبي يقعد من الشغل علشان صحته
رفعت يـ ديها تلعب في ازار قميـ صه بمكر قائله: لا ما حبيبي هخلـ ينى اطلع معاه رحلاته بس صح يا ملوكه
نظر اليها ثم الى يـ ديها قائلا: ملاكي بقيت شـ قية اوى المهم دلوقتي نحتفل بالنونو وبكره نبقى نشوف حكاية رحلاتي دي وحـ ملها متجه بها الى التخت…
آفاق على دلوف سامح قائلا: لحد أمتى يا بنى هتفضل قافل على نفسك كده
نظر له مالك وعيناه تلمع بالدموع ولم يتحدث…
تنهد سامح وأكمل: أنت لازم تخرج للدنيا تانى يا حبيي اقولك ارجع الفيلا اقعد معانا من تانى. و ارجع شغلك
أردف مالك قائلا: أنا السبب في موتهم أنا اللي وافقت على شغلها..
اردف سامح بحزن: يا ابنى دي أعمار، وربنا سبحانه وتعالى محدد عمر كل واحد فينا استغفر ربنا يا مالك
اخذ مالك نفسا مطولا و اغمض عيناه يكشف مدى الألم الذى سـ كن رو حه قائلا بحزن:
_عن اذنك يا بابا
قال كلمته وسار خارج الفيلا بخيبة أمل ور وح مشـ تتة
متجه الى سيارته ركب و قادها الى المقابر
بعد حوالى نصف ساعه صف سيارته و ترجل منه
اقترب من قبرها وقلبه يألمه بشده وقف امامها لمعت عيناه بالدموع قرأ لها الفاتحة ثم تنهد قائلا:
_كدة تسـ بني وتمشي، هونت عليكى تكـ سري قلبي بالشكل ده رو حتي و معاكي ابننا حتى مالاحقتش اشوفه
نزلت دموعه بغزاره و أكمل بقلب حزين:
_قوليلى يا حبيتى سبـ تي لي ايه
تنهد بألم و حزن قائلا: اقولك انا أنتِ سبـ تي لي ايه، كـ سرة قلب وفراق رو ح من جـ سد وجر ح هعيش به طوال حياتي لحد ما أموت، مين هيعو ضنى عنك يا ملاكي، عن براءتك وطيبة قلبك يا حبيتى وحشتني يا ملا كي يا حبيبه القلب و الرو ح
تنهد وركب سيارته متجه الى المطار فقد قرر تقديم استقا لته
بعد مرور نصف ساعة ترجل مالك من سيارته وقف امام المطار و قلبه يدق بسرعة شديد تنهد واغمض عيناه
دلف الى الداخل بقلب متألم أغمض عيناه ينظر في جميع الاتجاهات و أكانه يراها أمامه
واثناء ذهاب قابل زميل له قائلا: البقاء لله يا كابتن مالك
اردف بحزن قائلا: البقاء لله وحده.. بعد اذنك
واثناء ذهابه سمع همـ س شخصين قائلين:
_شخص: مش ده كابتن مالك اللي مراته ماتت في الحادث
شخص اخر: اه ربنا يصبره بس نفسي أعرف أزاي القنـ بلة والاسلـ حة طلعت الطائرة كده بكل سهوله..
وقف مالك مكانه اتسعت عيناه وصك على اسنانه بعنف
_لماذا لم يفكر في كذلك من قبل، كيف تم صعود هذه الاشياء الى الطائرة.
ذهب مباشرة الى غرفة المراقبة ليجد ذلك الشخص جالس اقترب منه قائلا: حسام عاوز تسجيلات يوم الحادث
تو تر حسام وهتف بخوف: اه طبعا طبعا يا كابتن صح نسيت اقول لحاضرتك البقاء لله..
أغمض عيناه واردف: البقاء لله وحده يا حسام انجز فين التسجيلات
وبالفعل بعد دقائق فتح مالك التسجيلات أنتـ فض قلبه وهو يراها امامها تبتسم له تلك الابتسا مة السا حرة
ولكنه وجد باقي التسجيل تم حذ فه
نظر بر عب واردف بغضب وهو يمـ سك حسام من ياقة قميـ صه بعـ نف: فين بقيت التسجيلات انطق يلا
_صدقني يا كابتن مالك معرفش أنا مكنتش موجود يوم الحادث اردف بها حسام وهو شديد الخوف من مالك
زفر بغضب واصبح وجهه شديد الاحمرار: اما مين انطق اخلص لحسن اخلص عليك حالا انطق
_اردف حسام بخوف قائلا:
_حاضر هقول هقول على كل اللي سمـ عته و شـ فته
قبل الحادث بيوم أنا دخلت الحمام بس قبل ما اطلع سمعت صوت عماد بيه مدير المطار بيكلم محمد مسؤول الكاميرات وقوله انه يعطل السيستم بتاع بوابه المطار اللي بيعمل صوت انذار لو حد معاه حاجة معدن او حاده. من جوه انا فضلت في الحمام ومحدش عرف إني كنت موجود، بس والله هو ده اللي اعرفه..
خرج مالك من غرفة المراقبة بوجه شا حب ما فهمه غير صحيح لماذا فعلا مدير المطار كل هذا؟!
اتجه الى غرفته ودلف بدون ان يطرق
وقف عماد قائلا: كابتن مالك البقا
وقبل ان يكمل حديثه وجد مالك يكـ بل له الكثير من الضربات حتى افقده صوابه أردف قائلا بغضب:
_ ليه عملت كده انطق واقتـ رب منه اكثر ووضع يـ ده حول عنـ قه يخنـ قه بشده الا ان سامح اقتـ حم المكان وا قتـ رب منه وابعده عنه بصعوبة شديده قائلا:
_ سيبني يا بابا اخلص عليه هو السبب فى موت مراتي لا انا السبب في موتها لما سمعت كلامه وقدر يقعني ان مفيش مانع من ركوبها الطائرة وهى حا مل وده استثناء منه اه يا وجع قلبي وافقت على موتها أنا السبب وظل يصرخ باسمها
تنهد سامح قائلا: اهدي يامالك احنا عارفنا كل حاجة من الناس اللي تم القبض عليها و اعترفت عليه انه هو اللي سهل دخول القنـ بلة و الاسلـ حة في الطائرة بشرط تقسيم الفدية بالنصف
أغمض عيناه بألم فهو الذى اقنعه بعودة ملاك الى العمل مع رحلاته فقط وكان هذا من ضمن مخطـ طاته لأنه يعرف سلطه مالك ووالده اللواء سامح سيد فعون الفدية حافظة على حياتهم
صرخ مالك قائلا: طيب ذنبها ايه سيبنى اقتـ له يا بابا ارجوك
اقترب سامح قائلا بأ لم: للأسف يا ابنى احنا بقينا في زمن صعب فيه الكل معمى بالطـ مع وكل واحد عاوز يأكل اللي قدا مه مش مهم الطريقة تكون صح او غلط المهم انه يشـ بع طمعه وخلاص وده كان حال عماد اللي هيطلع على المعاش بعد شهر فكر و دبر أزاي يحصل على أكبر قدر من الفلوس، مش مهم اذا كانت حلال أم حرام. المهم انه عاوز يكو ش على حق غيره و خلاص
صرخ مالك قائلا بقـ هر: و ملاك اللي دفعت تمن طمعه
رتب سامح على كتفه بحنان: أهدى يا مالك دي أعمار يا ابنى وكله مقدر و مكتوب..
❈-❈-❈
في فيلا أحمد العاصي
حالة من الحزن سيـ طرت على الفيلا الجميع حزين على ملاك اما فاطمة شديدة الحزن على ابنتها تبكي بشده دمو عها لم تتوقف دلف احمد الى جناحهم وجدها تقرا فى كتاب الله ابتسم واتجه الى التخت وحمل صغيره جمال..
ضـ م الصغير وقام بوضع قبـ له حنونه على وجنـ ته قائلا: جمال باشا عامل ايه، بس انت طالع حلو لمين يا عسل أنت
قهقه الصغير واكانه يفهم ما قاله والده
صدقت فاطمة ووضعت كتاب الله على الطاولة ثم جلست على الأريكة و أمسكت صورة ملاك وظلت تبكى
تنهد أحمد ووضع صغيره في التخت واقتر ب منها جلس بجا نبها ضـ مها اليه قائلا بحزن:
_لحد أمتى هتفضلى كدة يا فاطمة، أنت تعبانة يا حبيتى أدعلها بالرحمة والمغفرة ملاك كانت طيبة واكيد ربنا رحيم عليه وحدي الله يا فاطمة و فوقى كده حتى علشان جمال ملهاش ذنب
تنهدت فاطمة وهمـ ست بوهن: لا اله الا الله غضب عني يا أحمد الاول شاكر وبعدين ملاك انا فقدت اولادي الاثنين
قلبي وجعانى على ضنايا ثم رفعت يـ ديها الي السماء تدعي ربها:
_يارب صبرني يارب انا عارفة ان ده ابتلاء ليا وانا راضية و بحمدك وبشكر فضلك بس خفف عنى يارب خفف وجع قلبي علي ضـنايا انا صبره يارب والله صبره بس فراقهم صعب و ملاك كسرت ضهري دي بنت قلبي..
تألم أحمد وجذ بها داخل أحـ ضانه يرتب على ضهر ها بحنان شديد..
❈-❈-❈
في فيلا ادهم…
بعد ان تم استد عائه في جها ز المخابر ات و غاب شهر كاملاً اليوم عودته…
دلف الى الجناح وجدها نائمه فوق التخت وبجا نبها صغيره اقتر ب منه ووضع قبـ له حنونه على وجهه ثم اقترب من خديجة و قبـ لها من شـ فتاها برقه رمشـ ت باهدابها وفتحت عيناها
جحـ ظت عيناها بصدمة حين رأت هيئته المفـ جعة و انفجر ت في نوبة صر اخ وبكاء..
اردف ادهم قائلا: أهدي يا خديجة انا كويس
تحدثت من بين دموعها قائلا: كويس ازاي يا ادهم انت ذراعك ماله يا حبيبي
اقتر ب منها أدهم و ضـ مها بذراعه السليم قائلا: بسـ يطة يا حبيتى ده جرح سطحي، واهدى علشان يوسف .
بعد قليل كان يتـ مدد فوق تختـ هما يضـ مها بذراعه السليم داخل احـ ضانه قبل وجنـ تها قائلا بحب:
_غمضي عيونك يا حبيتى و نامي انا كويس الحمدلله اهو
ابتسمت له ودفـ نت نفـ سها داخل أحـ ضانه الحنون وما من دقائق وكان كلا هما يغظ في سبات نوم عميق..
❈-❈-❈
صباح يوم جديد
في فيلا ماهر..
استيقظت بدور على نثر و ابل من القـ بلات الحارة من ماهر على وجهها
ابتسمت بدور ورمشت بأهدابها ثم فتحت عيناها ببطء
قبلها ماهر من شـ فتاها قائله: صباح الورد يا بدر ى..
تحولت ملامح بدور من السعادة الى الغا ضبة ود فعته بعيد عنه لكنه لم يتز حزح عنها ولو انش واحد بل التصـ ق بها اكثرا قائلا: حبيب قلبي لسه زعلان منى علشان خائف عليه
كادت ان تبـ عده عنها الا انه عكـ س وضـ عهم واصبح يعتلـ يها
قائلا: بس انا فكرت وموافق يا بدرى ترجعي الشغل تانى نروح ونرجع سوا مع بعض بس خلى بالك من نفـ سك ومن اللي في بطـ نك
ابتسمت بدور قائله بحب: بجد يا ماهر هرجع المستشفى تانى
قبـ لها من وجنيـ تها قائلا: بجد يا رو حي بس توعدني تخلى بالك من نفـ سك و تخدى علاجك فى مواعيده
_قبـ لته بدور قائله بفرحة: انا بحبك اوى يا ماهر
ابتسم لها قائله بعـ شق: وأنا بعشقك يا رو ح ماهر..
❈-❈-❈
فى فيلا عمار
استيقظ عمار على لمـ سات على وجهه فتح عيناه قائلا بحب: صباح العسل على أجمل ونس فى الدنيا
ابتسمت ونس قائله: صباح الخير يا عموري
قبلها قائلا: قلب عمورك من جوه يلا تعالى احضر لك الفطار قبل ما اروح الشغل
نظرت له بخبث قائله: طيب شلـ ني يا عمار..
ابتلع لعا به ونظر لها بمكر: اشـ يلك أزاي
وضعت يـ د يها في خـ صرها قائله بمرح: مالك يا كينج ما انت ياما شلـ تني
اقتر ب منها وضـ مها داخل أحـ ضانه قائلا : اه يا قلبي ياما شلتـ ك لما كنتي زي الفراشة لكن بحالتك دي شبة الكر ونبه و عاوزة ونش يشـ لك يا قلبي وانا اخاف على ضهري ممكن يجي لي انزلاق غضروفي وانا راجل محتاج صحتي
نظرت له بشر قائله: بقى انا كرونبه يا عمار ماشي مش ابنك اللي خلينى كرونبه اوعدك بعد الولادة اروح الجيم وأرجع عود بطل ملفوف على كريمة
قهقه عمار بشده لدرجه ادمعت عيناه وهو يراها غاضبه
وكادت ان تذهب من امامه الا نها شهقت فجأة عندما حمـ لها عمار داخل احضانه قائلا: بحبك يا احلى كرونبه فى حياتي .. ووضع قبـ لة على شـ فتيها
ابتعد عنها وتحدث لاهث قائلا: جننتني بحلوتك دي يا ونسي بس انا لازم اخرج حالا علشان عندي شغل ضروي ومش هتاخر علشان احلى كرونبه فى حياتي وغمز لها.. ثم أكمل حديثه
هو انتى مش رايحه الكلية النهارده لو كده ابقى اعدي عليكى بعد ما اخلص .
اردفت ونس قائله: لا يا حبيبي معنديش محاضرات النهارده
قبـ لته من وجنيته قائله بحب: خلى بالك من نفسك وتعال بسرعه
ابتسم لها وقـ بلها من وجبهتها قائلا: الله يسلمك يا روحي وحاضر مش هتاخر..
❈-❈-❈
مساء في فيلا عمار
صف عمار سيارته امام الفيلا ترجل منها وصعد الى جناحه قام بفتح الباب وتعجب عندما لم يرى ونس و لكنه ابتسم بخبث عندما سمع صوت المياه قام بخلع ثيا به و ظل بشـ ورت ودلف الى الحمام
شهقت ونس قائله بخجل: عمار انت جيت امتى؟!
ابتسم لها بمكر قائلا: لسه حالا يا روحي واخص عليكى اخص كده تاخدى شاور من غيرى و اقترب منها يضـ مها اليه
ضحكت له بدلال قائله: انت هتعمل ايه يا عمار
مال عليها وهمس فى اذنها: هناخد شاور مع بعض يا حبيتى..
بعد دقائق شعرت ونس بوجع شديد اسفل بطنها انتفـ ضت بألم داخل احـ ضان عمار قائلا: عمار ألحقني انا شكلي بولد
_بتولدي!!!
بكت بانهيار كلما اصبح الأ لم أشـ د من ذي قبل فتشـ بثت بذراعيه وهى تصرخ دون توقف
شتـ ت عقله فلم يعد يستوعب ما يسـ تمع إليه صرخت ونس قائلا: انت واقف تتفرج عليى أعمل حاجة يا عمار؟!
اخذ نفـ، سا مطولاً قائلا: ايوا أعمل ايه يعنى
ضغـ طت بيـ، د يها فوق بطنها قائله: وديني المستشفى يا بنى ادم هموت مش قادره و اتصل بـ ماما و بابا وأخواتي
_اه صح المستشفى وخرج من الحمام وجذ ب اسدال لها وساعدها في ارتدائه و ارتدي هو ثيابه وحمـ لها وخرج مسرعا واقترب من سيارته ساعدها في الجلوس وجلس بجا نبها وقاد مسرعا الى اقرب مشفى
بعد مرور حوالى عشرة دقائق ترجل عمار من سيارته وحـ مل ونس ودلف مسرعا الى المشفى وقام بالاتصال على الجميع و ابلغهم..
اما على الجانب الاخر كانت تقف سيارة شاهدت ما حدث رفع احد الاشخاص هاتفه وقام بالاتصال قائلا:
_الووو ايو يا باشا يظهر ان مرا ت الظابط بتولد ورايح بها المستشفى
ابتسم هشام بخبث فهو قد تحقق هدفه اردف قائلا:
_خليك متابع واول ما تولد نفذ المطلوب منك ومش عايز غلطة واحدة فاهم
هتف الشخص باحترام: فاهم يا باشا…
❈-❈-❈
امام غرفة العمليات…
كان يقف الجميع امام غرفة الولادة بترقب اما عمار فكان ير تعب و يتأ لم كلما استمع صوت صرخا تها
بعد قليل خرجت ممرضه تحـ مل الصغير تحدثت قائلا
_مبروك المدام قامت بسلامه. وجابت ولد زي القمر
انتفـ ض قلبه بسعادة وهرول الى الممرضة ليلتـ قط صغيره من بين يـ د يها ونظر الى وجهه الجميل ثم اقتر ب من سامح قائلا بحب: اتفضل يا سيادة اللواء اذن للباشا يزن..
هرولت عليه آسيا وهى تنظر الى الصغير قائله
_مبروك ما جلك يا عمار يتربى في عزك
أمـ سك سامح الصغير واذن في داخل اذناه ثم تحدث الى آسيا وهو ينا ولها اياه بسعادة قائلا:
_شوفي يزن حلو أزاي زي ونس يا آسيا..
لمعت عيون آسيا بسعادة و هى تحمل حفيدها..
قائله: عقبال ما ونس تتطلع بسلامة
انهالت عليه المباركات من الجميع واخذت الممرضة الصغير لتضـ عه في غرفة التدفئة..
بعد حوالى ساعة بداخل احدي الغرفة كانت تجلس ونس فوق التخت و تجاورها آسيا و اخواتها البنات يحاو طوها ويقدموا لها التهنئة
اردفت ونس بضعف : فين يزن يا عمار عاوزة اشوفه
أردف عمار بسعادة: هروح اجيب لك لان الممرضة اخدته للغرفة التدفئة
أومأت له برأسها..
و فجأة انقطعت الكهرباء.. توتر الجميع وتعالت همـ ساتهم
أخرج عمار هاتفه وقام بتشغيل الكاشف قائلا: أهدوا يا جماعه هروح اشوف فى ايه
أردف سامح بحده: تعال نشوف الكهرباء انقطعت ليه يا عمار
اردف اتفضل يا سيادة اللواء..
وبعد لحظات عادت الكهرباء مرة اخرى وهم في طريقهم للذهاب الى غرقه التدفئة..
حالة من الهرج والمرج أمام الغرفة و تجمع الكثير من الاطباء هرول مسرعا ودلف الى الداخل
جحظـ ت عيناه مما رأي…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية البنات زينة البيت 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *