رواية غرور وكبرياء عاشق الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج
رواية غرور وكبرياء عاشق الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج
رواية غرور وكبرياء عاشق البارت الرابع
رواية غرور وكبرياء عاشق الجزء الرابع
رواية غرور وكبرياء عاشق الحلقة الرابعة
جرس الباب رن مراد قام فتح الباب وقال بصدمه: انتى
حطت أيدها على الباب وقالت: مفاجاه صح
دخل وقال بصوت جهوري: عايزه اي
دخلت وقعدت على الكنبه وقالت ببرود: جايه اعزمك
بصلها وقال باستغراب: تعزمينى
قامت ووقفت قدام مراد وقالت: ايوه جايه اعزمك
_ويا تري جايه تعزمينى على اي
حطت ايدها على رقبته وحوطته وقالت بمايعه: جايه اقولك فرحى بعد أسبوعين
حاول يمسك نفسه وقال بابتسامه: الف مبروك
_اي ده انت مش زعلان
زقها وقال: اطلعى برا
_هطلع بس عايزه اعرف هتيجى ولا لا
بصلها وقال بتحدي: هاجى بس مش لوحدي
ضمت حواجبها وقالت: مع روكى يعنى
_هاجى مع مراتى
فتحت عينها لتصبح واسعه جدا وقالت بصدمه: مراتك
_خلال عشر ايام بس هتجوز
قعدت تضحك وقالت: ويا تري هتلاقي الحلوه ده فين
حط ايدو في جيبوا وقال بغرور: انا مراد الالفي ومن نظره واحده اوقع اي بنت في حبي
_امممم طب انا موقعتش ليه
ابتسم وقال: بتحبينى
قالت بارتباك: اي الكلام اللى بتقوله ده
_صحيح كنتى جايه عشان تد”مرينى ولكن وقعتى في حبي
_لا طبعا الكلام ده مش صح واكبر دليل انى هتجوز
_قصدك جواز مصلحه
_تقصد اي
_انتى جايه هنا عشان تخلينا اغار احب اقولك انى نسيتك خلاص
_وانا مش شايفه كده ليه
مسك أيدها وقال: اطلعى براا مش عايز اشوف وشك هنا تانى
_مراد انت بتعمل اي
زقها وقال بثقه: قولتى فرحك امتى بعد اسبوعين صح هحضر الفرح انا ومراتى أن شاء الله
بعد ما قال تلك الجمله قفل الباب عالطول
قامت وقالت بعصبية: هههه ومين هتوافق بواحد مغرور زيك
ولكن قالت بخوف: البنات كلها بتتمنى نظره من مراد ثم كملت بخوف: معقول يتجوز فعلا
حطت ايدها على دماغها وقالت: ما يتجوز انا بحب خطيبي
دخل اوضته وقلع الجاكيت وكان قلبه واجعه اوى
قعد على الارض وقال: كفايه يا مراد متعملش في نفسك كده
بدأ يشهق وقال بتقطيع: هتجوز وهخليها تندم على اليوم اللى عملت فيا كده
في المساء
حور لمت كل الملفات وحطتها في الدرج
خبطت على مكتب سامر وقالت: سامر بيه
_تعالى يا حور
دخلت وبصت لتحت
وقالت: انا خلصت كل اللى ورايا ممكن امشي
هز رأسه وقال: استنى اوصلك
هزت راسها أيضا وقالت: لا شكرا
_الجو وحش برااا مش هينفع تطلعى كده
حور باستسلام: ماشي
ابتسم وخد الجاكيت غير التليفون وطلعوا
نزلوا تحت وفتح الباب لحور وقال: اتفضلي
حور ركبت فعلا وسامر ركب أيضا ومشواا
كان سايق العربيه باقصي سرعه وقال: سامر الحديدي
_شكله عايز يمو”ت قريب مفكر نفسه هيقدر يهزم غسان السيوفي
تليفونه رن
مسك التليفون وقال: انا على الطريق يا مراد
_طب استعجل انا جعان اوى
_انت منتظرنى ولا اي
_وعملت الاكل بنفسي كمان
ابتسم وقال: مسافه السكه وهكون عندك
_تمام
داس فرامل وقال: ده وقت الاشاره
كانت في العربيه اللى قصاده
حطت ايدها عند شباك العربيه وهو من غير ما ياخد باله قفل الازاز
_اعاااااااا
سامر فتح الازاز عالطول وقال: انا اسف
كانت بتتالم وهو قرب منها وبدأ ينفخ في ايدها
غسان بص عليهم واعتقد انهم في وضع مخل لان الصوره مش واضحه
قال بقرف: مفيش احترام خالص
الاشاره اتغيرت وساق العربيه عالطول وبص في المرايا بتاعت عربيته وشاف حور فعلا
_بيعملوا نفسهم محترمين وهما في الحقيقه زباله
_حاسه بأي دلوقتى
سحبت ايدها وقالت: شكرا اوى
_شكرا اي بس انا اسف اوى
بصت لتحت وقالت: ولا يهمك
بعد مرور ربع ساعه تقريبا وتحديدا في فيلا مراد
_مراد
فتح الباب عالطول وقال: اخيرا يا جدع
دخل وقال: عملت اي حلو
_غسان انا قررت اتجوز
وقف مكانه وقال بصدمه وفرحه في نفس الوقت: قولت اي
_قررت اتجوز
غسان راح عند مراد وقال: ده القرار الصح بس ازاى اقتنعت فجاه كده
_هي
غسان بص لتحت وقال: جات
هز رأسه وقال: جات بكل وقاحه وعزمتنى على فرحها
حضنه وقال: متزعلش نفسك انا نصحتك منها كتير
بعد عنه وقال بعصبية: مكتنش اعرف انها حفيده الحديدي
_اخوها داخل بينافس ومحتل السوق حاليا
_ضحكت عليا وقالت انها بتحبينى انت متعرفش انا حبيتها قد اي يا غسان
حط ايدو على كتفه وقال بحزن على صديقه: عارف
_وفي المقابل طلعت بتخدعنى عشان توصل كل المعلومات لاخوها
_فكك من الحزن ده وقولى عامل اي
خد نفس عميق وقال بابتسامه: الاكله المفضله عندك
دخل المطبخ ومسك الشوكه وقال: يا ابنى والله موهبتك كبيره اوى في الطبخ
ابتسم وقال: على قدي
_ويا تري لقيت البنت ولا لسه
_هتكون مراتى قدام الناس بس يا غسان
بصله وقال بفضول: وهتبقا هنا اي
_هتشتغل وتاخد حقها كل شهر
غسان ابتسم وقال: يخربيتك انت مجنون رسمي بقا
مراد بص على ايد غسان وقال بتريقه: من كتر المعجبين ولا اي
غسان بعدم فهم: تقصد اي
_لابس دبله ليه
بص على ايده وقال:انت متعرفش فرحى اخر الاسبوع ده
مراد بصدمه: اي
غسان راح عند مراد وقال: رفضت ولكن ماما زعلت اوى والصراحه محبتش ازعلها
مراد ابتسم وقال: نقول على البنت الله يرحمها
_بدري كده ده هتشوف ايام سوده
_يخربيتك وانت شيطان
_طالما وافقت تتجوز واحد مشفتهوش تبقا طماعه وبصه للفلوس
_طماعه ولا مش طماعه المهم شوفتها
غسان هز رأسه وقال: لاء
مراد باستغراب: اي ده بجد
هز راسه وقال بتريقه: شوفت بقاا
_بتهزر صح ازاى وافقت تتجوزها من غير ما تشوفها
_زي ما هي وافقت
_وهي وافقت من غير ما تشوفك
مسك فنجان قهوه وقال: فكك من الموضوع ده خالص خلينا في الزفت اللى اسمه سامر الحديدي
مسك سيجاره وقال: فكك منه مش هيقدر يعمل حاجه
_تفتكر
هز رأسه وقال: اعتقد
_بس انا معتقدش كده يا مراد الواد ده ذكى بعت اخته عشان توقعنى في حبها لكن معرفتش وراحت عندك انت
مراد قاطعه وقال: وقدرت
حط فنجان القهوه وراح عند مراد وقال: مش قصدي اجرحك
_لا عادي ولا يهمك
غسان قلع الجاكيت وبعدها قلع القميص ومراد ابتسم وقال: مش هتتغير خالص
ابتسم وقال: فعلا
طلع برا ونزل في حمام السباحه
مراد قعد على الكرسي وقال:غسان
طلع راسه من المياه وخد نفس عميق وقال: اي
خد نفس من السيجاره وقال: هتعمل اي يوم فرحك
_اللى بتفكر فيا مش هيحصل
مراد ابتسم وقال: احلى ما فيك انك فهمنى عالطول
نزل تحت المياه ومراد رجع رأسه لوراء وقال: انت جاي ليه يا غسان
_عشان نتكلم
مراد بتريقه: لا واضح
طلع ورجع شعره لوراء وقال: هات المنشفه اللى جنبك ده
مراد مسك المنشفه وقال: اتفضل
خد منه المنشفه وبدأ ينشف جسمه وقال: بقولك اي انا عايز انام
_بدري كده
_ما حضرتك مروحتش الشغل النهارده
مراد قام وقال: هتغير من بكره يا غسان
ابتسم وقال: باذن الله
_هتنام معايا
_لا يا عم انت عارف انى بكره اللى بينام جنبي
_امال هتتجوز ازاى
مسك ازازه المياه وقال: ده هتنام على الارض مش جنبي
مراد بلع ريقه وقال: انت ناوى على دما”ر بقا
_مش اوى
_طب نام انت في اوضتى وانا هنام في اي مكان
زقه وقال: بهزر معاك ياض هنام سوا طبعا
_هات ايدك
مد ايدو وقال: مالك ضعيف كده ليه
مراد حط ايدو في ايد غسان وقال: الحب كا”رثه يا غسان
_انسي يا مراد انسي ورجع روكى بقا
_اكيدا زعلان منى
هز رأسه وقال: معتقدش روكى يزعل منك
_طب يلا ننام وكفايه كلام
غسان ومراد دلفوا الى غرفه مراد
اترمى على السرير وقال: احلى وقت ده يا مراد
مراد غمز لغسان وقال: احلى وقت ازاى
رمى المخده عليه وحط ايدو على خده وقال:نضف عقلك بقا
مراد رد المخده لغسان وقال: ما حضرتك قولت احلى وقت بيكون على السرير ممكن أعرف قصدك اي
_اقصد النوم بعد الشغل يا غبي
_امممم فهمت
نام على جنبه وقال: تصبح على خير
نام الاخر على جنبه وقال: وانت من اهل الخير
عند حور ونغم
_الساعه ١ يا نغم نامى بقا
كانت بتعياط وقالت: الفرح بيقرب يا حور فاضل اربع ايام بس
حور بصت لتحت وقالت: دول اربع ايام يا نغم ممكن يحصل معجزات خلال الأربع ايام دول
انعدلت وقالت: زي
_مش عارفه بس متاكده أن في حاجه هتحصل
_هتجوزه يا حور
_بلاش الياس ده يا قلبي
نغم حضنت حور وقالت: حاضر يا حور هصبر وهنتظر المعجزه ده
ابتسمت وباستها على رأسها
_عملتى اي في المدرسه
حضنت حور جامد وقالت: في شاب بارد اوى يا حور بيضايقنى كل يوم
_مين الشاب ده يا نغم
بصت في عيونها وقالت: قال بيحبنى
_بعد كده هستأذن من المدير وهاجى اخدك
_ماشي
نغم بدأت تروح في أحلامها وحور افتكرت كلام سامر وقالت: مالك يا حور بتفكري في اي
بصت على نغم وقالت: لازم افكر في حياه نغم وبس ثم كملت: طول ما انا عايشه مش هخلى حد يلمس شعره منها
في صباح اليوم التالى
_مراد مراد
مراد بنوم: بعدين بعدين
شد البطانيه وقال: يلا كفايه كسل
مراد قام وبص في الساعه وقال: قايم امتى
_على الساعه ٦ كده
_بدري كده
_غير هدومك عندنا اجتماع مهم اوى النهارده
فتح الدولاب وطلع بدله سوده اخير شياكه وقال: ما تنزل تعملنا حاجه يا ايتها المغرور
_اعملك اي يا حنين
_اي حاجه يا غسان
_انا مش خدام عندك وانجز
خد نفس عميق وقال: الله يكون في عونها
غسان باستغراب: مين
_اللى هتتنيل وتتجوزك
_تصدق بالله انك تافه
_اوعك لما تتجوز تنسي اخوك يا غسان مش شويه دلع ومايعه منها تنسيك اخوك
_دلع اي ومايعه اي يا حيوان
_كده هنزعل من بعض بلاش الغلط
بدأ يشهق واتعصب اوى وقال بنفاذ صبر: مراد
_اهدا اهدا داخل اهو
مراد دخل عالطول وغسان نزل تحت وقال: مش عارف ازاى عايش لوحده
عند حور
_يلا يا نغم
نغم طلعت ولكن منير وقف في وشها
نغم بصت لحور اللى قالت: في اي يا بابا
_روحى انتى يا حور نغم من النهارده هتروح لوحدها
حور بصدمه: اي
مسك ايد نغم اللى كانت في حاله صدمه
طلعوا برا
_المدام بعتت العربيه ده ليكى
نغم باستغراب: ليا
_بالسواق بتاعها
_ممكن اعرف السبب
_العربيه ده هديه من عائله السيوفي ليكي
حور قبضت أيدها وقالت: للدرجه ده طماع يا بابا
ثريا مسكت ايد حور وقالت بابتسامه: عيب كده يا حور ده ابوكى
حور خدت بعضها ومشت وهي ماشيه قالت: يا رب خدنى انا بقيت مكسوفه اوى بسببكم
منير بعصبية: حور حور
_تعالى يا نغم
_انا مش عايزه العربيه ده ولا عايزه حاجه من الناس دول
_اي اللى بتقولى ده يا نغم
_ابعدوا عنى بقاا والله تعبت من طمعكم
_شوفي بنتك يا ثريا
دخل وهي راحت عند نغم وقالت: في اي انتى مش فرحانه ليه
نغم:_________
_دول هيخلوكى اميره يا بنتى
بصتلها وقالت: وانا مش عايزه اكون اميره يا ماما انا عايزه اكون بسيطه زي اختى حور
قالت بعصبية: يبقا مش هتتجوزي وهتبقي عانس زيها
الكلام وقع على نغم كالصاعقة وقالت بصدمه: انتى بتقولى اي
ثريا بصت لتحت ومكنتش عارفه قالت كده ازاى
نغم مسكت ايد ثريا وقالت: اللى بتقولى عليها عانس ده بنتك اللى بتقولى عليها عانس ده ضحت كتير عشانكم
الدموع نزلت من عين ثريا وقالت: انا مش عارفه ازاى قولت كده
نغم هزت راسها وقالت: حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل
ركبت العربيه والسواق طلع عالطول
_اي اللى قولتوا ده حور لو سمعتنى كانت هتزعل اوى ازاى قولتى كده يا ثريا ازاى
في الطريق
السواق بص في المرايا وقال في سره: شكلها الجوازه غصب اجبار يعنى
نغم بصتله وقالت: عمو ممكن اطلب منك طلب
_طبعا يا بنتى
مسحت دموعها وقالت: عايزه اشوف غسان
هو بصدمه: غسان
هزت رأسها وقالت: لو سمحت عايزه اتكلم معاا
_لو المدام وافقت هاخدك على الشركه
نغم ابتسمت وقالت: شكرا
مسك التليفون ورن على عفاف فعلا
_الوو
_مدام عفاف الانسه طلبت تشوف غسان بيه
_نغم
هز رأسه وقال: ايوه يا مدام
_طب ادينى نغم
خدت منه التليفون فعلا وقالت: الووو
_ اي يا حبيبتي عايزه اي
_عايزه اشوف غسان لو سمحتى
_ليه
_موضوع خاص شويه
_مش هينفع يا نغم انا ذات نفسي مقدرش اروح الشركه
_ليه عايزه افهم
_غسان بيتعصب اوى لما حد فينا يروح الشركه
نغم بخوف: ليه ابن حضرتك عصبي
عفاف حست بارتباك وقالت: لا انتى فهمتى غلط انا كان قصدي غسان بيرفض أننا نطلع براا
_اممم فهمت
_متزعليش غصب عني والله ثم كملت: ادينى رقمك
نغم بفضول: ليه
_هقول لغسان يكلمك واهو تقدروا تتكلموا في حاجات كتير وتتعرفوا على بعض
نغم هزت رأسها وقالت رقمها فعلا لعفاف اللى كتبته في ورقه وقالت: لما غسان يرجع من الشغل هقوله
_هو راح الشغل بدري كده
عفاف استغربت اسئله نغم وقالت في سرها: يا تري في اي
_خالتى عفاف
فاقت من متخيلاتها وقالت: اصلا غسان كان نايم عند واحد صاحبه وقام بدري وراح الشغل
_وعادي ينام مع صاحبه
_نغم انتى كويسه.
ابتسمت وقالت: متخديش بالك من كلامى المهم عايزه حاجه
عفاف كانت مستغربه نغم جدا وقالت: عايزه سلامتك يا بنتى
قفلت التليفون وقالت: في حاجه مش مظبوطه حاسه ان نغم ناويه على حاجه
في شركه السيوفي والالفي
وصل غسان ومراد الشركه
_مراد وصل يا بنات
_وربنا لو بيه سمعك وانتى بتقولى كده ليطلع عينك
_طب وعهد الله غسان احلى
_يا ستى خلينا في الحنين غسان مغرور ومنخيره في السما
_ما الكبرياء عند مراد عالى اوى الواد هينفجر من الكبرياء اللى عنده
_بس في اي مالكم احب اقولكم ولا غسان ولا مراد هيوافقوا يتجوزوا زيكم
_مالنا مش عاجبينك ولا اي
_اه مش عاجبني عن اذنك
_فكك منها ده بتحب غسان بيه مش اكتر
_انتى بتقولى اي
_لاحظت عليها الفتره اللى فاتت كل شويه عايزه تدخل لغسان بيه
_وعامله نفسها الشيخه المحترمه
في المدرسه
نزلت من العربيه ودخلت المدرسه
_اوبااا اي العربيه الجامده ده يا نغم
مشت ومعطتش حد فيهم اهتمام
_جماعه انا عرفت هتتجوز مين
الكل جري عليها وقالوا بصوت واحد: مين
_نغم هتتجوز غسان السيوفي
الكل بصدمه: اي
وقفت مكانها وقالت بصدمه: عرفوا منين
البنات جرت على نغم وقالت واحده منهم: ده بجد غسان السيوفي بغروره هيتجوزك
نغم:_________
_ردي علينا ده موز اوى ومالوش حل في الغرور مستحيل يكلم بنت
_يبختك والفرح امتى
لم ترد عليهم فكانت بتستمتع في صمت غريب جدا
_ده عنده شركات ومصانع كتير اوى هو ومراد الالفي
_خلصتوا
بصوا لبعض وكانوا مستغربين
_الاسئله خلصت ولا لسه
_اه خلصت ومحتاجين إجابات
دلفت الى الفصل والكل أستغرب
_هتبقا مغروره من النهارده
_امال عرفتى منين انها هتتجوز غسان
_من اخت غسان رهف
_وانتى عارفه رهف منين
_احنا صحاب من الطفوله يا بنتى
_بس الصراحه محظوظه اوى الواد حته بسكوته
_طب يلاا كده هنتاخر على الحصص
_يلااا
في شركه سامر الحديدي
طلع من المكتب وقال: عامله اي يا حور
حور بصت لتحت وقالت: الحمدلله يا سامر بيه
_ممكن ثانيه
_ انا مش فاضيه حاليا
بصت لحور بصدمه وقالت في سرها: ازاى تقول كده لسامر بيه
_مش هاخد من وقتك كتير
حور هزت راسها وقالت: تمام
دلف الى مكتبه والبنت قامت وراحت عند حور وقالت: في اي البيه عايزك ليه وعايزه اعرف ازاى اتكلمتى معا كده
حور قامت وقالت: مفيش
خبطت على الباب وهو قال: تعالى يا حور
حور دخلت وقالت: اتفضل
_طب اقعدي
_لا شكرا
قام وقال: حور انا كنت اتكلمت معاكى في موضوع ارتباطنا امبارح
حور بصت ليا وقالت.: ارتباط اي يا سامر بيه
_اقصد اي رايك ؟
حور بعدم فهم: رأيي في اي بالظبط
_هاجى انا وماما النهارده بليل اي رايك
حور:_________
سامر بصدمه:اي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية غرور وكبرياء عاشق)