رواية قمر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم ساسو محمد
رواية قمر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم ساسو محمد
رواية قمر الزين البارت الخامس عشر
رواية قمر الزين الجزء الخامس عشر
رواية قمر الزين الحلقة الخامسة عشر
قمر : زين
زين : عامله اي يا قمر وازيك يا ريم
ريم وقمر : الحمدلله
قمر : مبروك علي الجواز
زين ورقيه : الله يبارك فيكي عقبالك
قمر : ان شاء الله قريب
زين : ان شاء الله ، عن اذنك
قمر : اتفضلوا
ومشي زين ورقيه وقمر فضلت سرحانه ووافقه مكانها
ريم : مالك يا قمر
قمر وعلي وشك العياط : كان نفسي يبقي حلم وميبقاش بجد كان نفسي يقولي ان اخته وانه لسه بيحبني انا وعاوزني انا
ريم بحزن علي صاحبتها : خلاص يا قمر انسي واهو ربنا خلاكي تشوفي بنفسك عن قرب عشان تتأكدي انه عاش حياته
قمر : بس انا لسه بحبه وكنت بموت في بعدي عنه
ريم : خلاص بقي حاولي تنسي عشان خاطري
قمر : انا عايزه امشي
ريم : طب يلا
عند زين
رقيه : مش دي قمر اللي كانت خطيبتك
زين بحزن : اه
رقيه : طب انا ممكن اسألك سؤال
زين : اه طبعا
رقيه : هو انتوا سيبتوا بعض لي
زين : مسبناش بعض بس هي الحكايه كلها سوء تفاهم عشان شافتني بحضن كوكي بنت خالتي
رقيه : طب هي مش عارفه انها بنت خالتك واختك الكبيره
زين : ماكنتش لسه تعرف ساعتها
رقيه : بس انت لسه بتحبها يا زين
زين : كلمه بحبها دي قليله علي مشاعري ليها
رقيه : وهي كمان بتحبك
زين : وانتي عرفتي منين
رقيه : كان باين في عينها لما شافتنا
زين : تعرفي ان كان نفسي اخدها في حضني
رقيه بصدمه : نعم
زين : اهدي انا عارف انه حرام عشان كده معملتش كده
رقيه : طب يلا نروح
عند قمر رجعت ملقتش هند في البيت وكلمتها وطلعت ناسيه التليفون في البيت فقعدت تستناها لحد ما رجعت
هند : السلام عليكم
قمر : وعليكم السلام ، كنتي فين يا ماما
هند : كنت عند سميه
قمر : سميه مين
هند : ام زين
قمر بصدمه : اي ، وروحتي لي
هند : هي كلمتني وانا في الشغل كانت عايزه تعزمنا ع الغدا بمناسبه رجوعك بس رفضت فقالتلي خلاص تعالي نشرب قهوه مع بعض والغدا بعدين
قمر وهي بتحاول تستوعب اللي اتقال : ازاي يعني يا ماما تروحي هناك
هند : وفيها اي
قمر : يعني ابنها كسر قلبي وراح اتجوز وانتي عادي كده رايحه عندهم
هند : اولا انتي اللي غلطانه
قمر : كل ما اكلمك تقوليلي اللي غلطانه وهو مغلطش
هند : لا غلط بس هو اعترف بغلطه ساعتها وجه لحد عندك عشان يصالحك ويفهمك وانتي اللي مرضتيش تطلعيله وعلي فكره انا عارفه من ساعة المشكله ان كوكي تبقي بنت خالته
قمر بصدمه : عارفه
هند : اه عارفه عشان هو راجل جه حكالي
قمر : عارفه ومقولتليش
هند : انتي كنتي مديه حد فرصه يقولك حاجه انتي حابسه نفسك شهر ونص في الاوضه ويوم ما خرجتي سافرتي هقولك فين وامتا وبعدين زين ماكنش عايز ان اللي اقولك
قمر : لي ان شاء الله
هند : عشان راجل واعترف بغلطه مكابرش زيك وقال انا غلطت يبقي انا اللي اصلح غلطي بنفسي محدش تاني وكان بيجيلك هنا كل يوم علي امل انك تطلعي من اوضتك وتقعدي معاه عشان تفهمي وانتي مش بتطلعي يبقي عايزاه يعملك اي
قمر : ولما رجعت اكلمه وكلمني ساعتها وحسيت انه طاير من الفرحه اني كلمته وتاني يوم يعملي بلوك ولما ارجع الاقيه اتجوز ده يبقي اي
هند : عايزاه يعملك اي وانتي بتكلميه بعد اكتر من شهرين علي المشكله وبعدك عنه ولما كلمتيه قولتيله يلا نجهز شقتنا بسرعه عشان يارا وكريم يتخطبوا عايزاه بعد ده كله يقولك انا مستنيكي يلا نتجوز
قمر : واي الغلط اني قولتله يلا نجهز شقتنا بسرعه عشان يارا وكريم يتخطبوا
هند : عشان اتفهمت انك راجعه بس عشان يارا وكريم مش راجعه عشان بتحبيه أو اعترفتي بغلطك
قمر : بس انا اعترفت بغلطي فعلا
هند : بس بعد كده عكيتي الدنيا بموضوع يارا وكريم
قمر : يقوم يتجوز في يومين
هند : وانتي ايش عرفك انه اتجوز في يومين
قمر : يعني اي
هند : يعني ممكن يكون خطب وحدد ميعاد الجواز قبل ما تكلميه
قمر : طب افرضي ان ده حصل تروحي عندهم بعد اللي حصل
هند : انا وسميه صحاب اصلا واتفقنا سواء حصل نصيب او محصلش نفضل صحاب
قمر : يعني هتروحي عندهم تاني
هند : تاني ونالت ورابع كمان
قمر بنرفزه : انا داخله اوضتي
هند : يبقي احسن برضو
عند زين رجع هو ورقيه البيت
زين ورقيه : السلام عليكم
سميه : وعليكم السلام ، عاملين اي
زين ورقيه : الحمدلله وحضرتك عامله اي
سميه : الحمدلله اتبسطوا
زين : اسألي رقيه انا مخرجها اصلا عشان تتبسط
سميه : اتبسطي يا روكا
رقيه : اوي اوي يا طنط
سميه : ربنا يسعدك يا روح طنط
زين بتساؤل لما شاف فنجانين قهوه علي التربيزه : هو بابا هنا ولا اي
سميه : لا لسه مجاش لي
زين : اصل شايف فنجانين قهوه علي التربيزه فقولت انه جه
سميه : لا ام قمر هي اللي كانت هنا
رقيه بتلقائيه : ام قمر
سميه : اه انتي تعرفيها
رقيه : لا بس لسه شايفين قمر واحنا خارجين من المطعم
زين بحزن : انا داخل اوضتي
وقام وسابهم
سميه بفضول : احكيلي اللي حصل بقي
حكت رقيه اللي حصل
سميه : ربنا يصلح له الحال
رقيه : يارب
عند قمر
دخلت قمر ودعت هند لبنتها ان ربنا يصلح لها الحال ويعوضها علي اللى حصل
وقمر فضلت في اوضتها لحد تاني يوم صحيت دخلت الحمام توضأت وأدت فرضها وجهزت ونزلت من غير كلام مع هند ووصلت الشغل ودخلت مكتبها
قمر بصدمه : ………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية قمر الزين)