رواية خلف الظلام الفصل العاشر 10 بقلم أروى اسماعيل
رواية خلف الظلام الفصل العاشر 10 بقلم أروى اسماعيل
رواية خلف الظلام البارت العاشر
رواية خلف الظلام الجزء العاشر

رواية خلف الظلام الحلقة العاشرة
خلصت مكالمة مع أمي و حسيت انه روحي اتردت ليا بعد سنين بس قاهر اللحظات المفرحة بتاعي جه عليا ملهوف و قال:الحق ي خالد الحق.
خالد:في ايه ي أحمد و ماسك دماغك ليه .
أحمد:مش مهم انا المهم أمل تعالى بسرعة.
جريت بسرعة معاه على غرفة أمل و كانت الصدمة اول ما دخلت لقيت الأوضة متبهدلة و كل حاجة مش في مكانها و لقيت أمل قاعدة في ركن الأوضة مرعوبة و بتقول:رجع من الموت رجع من الموت عشان ينتقم مني روحه لسا مرتحتش و كنت انا السبب في موت .
بصيت لأحمد بأستغراب و قولت:أيه اللي حصل ي أحمد ايه اللي وصلها للحالة دي و الرعب ده .
أحمد:حقيقي معرفش ي خالد أنا سمعت صوت صريخ جاي من أوضة أمل جريت اشوف في ايه لقتها بتتكلم كلام مش مفهوم مع حد احنا مش شيفينه و لما حاولت اقرب منها عشان اهديها خبطتني بالفازة على دماغي .
خالد:طب محاولتش تلقط الاسم اللي كانت بتكلمه اصل في الحالة دي مستحيل اقدر اتكلم معاه او هي تسمعني.
أحمد:تقريبا حد اسمه عماد و كانت غالبا ماسكة قضية ليه.
خالد:طب تمام انت اديها المهدأ و سيبيها ترتاح دلوقتي و أنا الصبح هكلمها و أحاول افهم منها مع اني اشك انها تبقى متذكرة حاجة.
———————————————————————————————–
مجهول:نفذت اللي قولتلك عليه خلتها تترعب لدرجة الجنون .
عماد:عيب عليك ي حاج انا خلتها تقلب مجنونة لدرجة ضربت واحد في الدار لما حاول يساعدها .
مجهول:برافو عليك تربيتي المهم محدش شافك صح عايزين نكمل الخطة على خير و نقطم رقبتها و تتزلل لينا عشان تعرف تتكلم معايا ازاي بعد كدة .
عماد:كل حاجة تمام ي حاج و محدش شافني ولا يعرف اسمي حتى اصلا محدش عرف يفهم منها حاجة و ادوها مهدأ و زمانها في سابع نومة .
مجهول:وطبعا لما تصحى مش هتفتكر حاجة بسبب المخدر .
عماد:بالظبط ي حاج نبدأ في المرحلة التانية بقى.
مجهول:لاء استنى شوية عشان محدش يشك في حاجة و يدور ورانا روح انت اختفي كام يوم و لما يجي وقت التنفيذ هطلبك.
———————————–تاني يوم———————————————–
سناء:منصور منصور اصحى ي حبيبي .
منصور:في ايه ي أمي حد يصحي حد كدة .
سناء:ااه ي سيدي انا لما يكون الموضوع متعلق بخالد .
منصور:خالد هوة برا ولا فين.
سناء:لاء كلمني تلفون امبارح و وعدني انه هيرجع قريب جيت عشان اطمنك عليه.
منصور:طب الحمد الله ي أمي أنه كويس سيبيني أنام بقى.
سناء:دا انت بارد ي ابني بقى اقولك اخوك كلمني تقولي سيبيني انام انا غلطانة نام نام يغتت.
طبعا امي متعرفش اني قابلت خالد و انه انا اللي اديته الرقم و دا مش خبث مني بس عشان وعده و حقيقي مبسوط انه كلم امي في نفس اليوم و ردلها روحها و أخيرا شوفت امي فرحانة بعد خمس سنين.
—————————–في الدار—————————————
خالد:صباح الخير ي أمل عاملة ايه دلوقتي احسن.
أمل:صباح النور ااه الحمد الله بس أيه اللي حصل .
خالد:انتي مش فاكرة اي حاجة حصلتلك امبارح.
أمل:لاء خالص كل الي فكراه لما سيبتني انت و أحمد وقت النوم بس.
أحمد:ازاي دا أنتي فتحتي راسي ي بنتي.
أمل:هوة بيقول ايه ده.
لاحظت انه مفيش فايدة اني احاول افكرها قررت احكي لها كل حاجة حصلت امبارح و كانت ازاي بتقول كلام غريب و بتردد اسم عماد بشكل متكرر و تقول انها السبب في موته بعد ما حكيت لها لقيتها اتصدمت و قالت:هي الحالة رجعت تاني.
خالد: حالة حالة أيه أنا مش فاهم حاجة .
أمل:بس ي سيدي عماد ده يبقى ابن عمي و كنا دايما مع بعض و احنا صغيرين بس حصلتله حادثة لما كنا بنلعب عند سكة القطر اخويا انقذني و سابه و من ساعتها و انا شايلة ذنب موته.
خالد:غريبة .
أمل: غريبة انه مات ؟؟؟
خالد:أكيد لاء بس انا محتاج اعملك تحليل عشان شاكك في حاجة.
أمل: شاكك في ايه .
خالد : مش مهم هتعرفي بعدين بس ضروري بليل تتغطي كويس و لو اتخيلتي بيه تاني نادي عليا او على أحمد.
خدت عينه منها و سبتها مش فاهمة حاجة و كنت موصي أحمد انه يخلي باله من أي حاجة غريبة هتحصل و فعلا حصل اللي متوقعه و لقيت……………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف الظلام)