رواية قسوة الرعد 2 الفصل الثلاثون 30 بقلم زوزا
رواية قسوة الرعد 2 الفصل الثلاثون 30 بقلم زوزا
رواية قسوة الرعد 2 البارت الثلاثون
رواية قسوة الرعد 2 الجزء الثلاثون
رواية قسوة الرعد 2 الحلقة الثلاثون
فرح(بخوف):لا لا لا…
فرح صرخت اوي وبدأت ترتعش وشفايفها تبقي زرقا وجسمها بدأ يتغير لونه ونفسها راح وقعت مي”تة…
-🎶بعد فترة..🎶
دخل حارس يديها الاكل ويشوفها صحيت ولا لسة..
حارس(بصدمة):يا نهار اسود!!!
الحارس طلع مسد”سه وضر”ب نا”ر علي الثعبان اللي قدامه…
في حارسين تاني دخلوا بعد ما سمعوا صوت ضر”ب النا”ر…
حارس2:حصل ايه؟!
حارس1:دخلت علشان اشوفها لقيتها ما”تت..
حارس3:كان باين عليها انها تستاهل انها تمو”ت..
حارس2:هتصل ب سعد بيه اقوله..
الحارس طلع تليفونه واتصل ب سعد..
🎶الخط اتفتح..🎶
سعد(بنوم):ايه؟!
حارس:سعد بيه هو للاسف..
سعد:ايه اللي حصل؟!
حارس:الست اللي انت قولتلنا نحطها في المخزن..
سعد(بقلق):مالها؟!
حارس:ما”تت..
سعد(بصدمة):ازاي ده؟!
حارس:كان في ثعبان وسمها..
سعد:طيب خليكوا هناك ولما اتصل بيكوا ابقوا امشوا..
سعد:باي..
✨عند سعد..✨
سعد اتصل ب رعد اكتر من كذا مرة بس رعد مردش..
سعد:يا ربي اعمل ايه دلوقتي بقي؟!
سعد اتصل تاني…الخط اتفتح..
رعد(بنوم):الو مين؟!
سعد:رعد انا سعد يا رعد..
رعد(بنوم):عايز ايه يا سعد؟!
سعد:انت مال صوتك؟!
رعد(بنوم):واحد نايم الطبيعي ايه اللي يحصل في صوته.. من
رعد(بنوم):في حاجة مهمة قول..مفيش والنبي سبني انام..
سعد:طيب بكرة نتكلم…الف سلامة..
رعد(بنوم):الله يسلمك..
سعد قفل مع رعد ومكنش عارف يقوله ايه ولا يعمل ايه…
سعد(بتنهيدة):يا رب خليك مع رعد..
_
رعد لنفسه : ممكن اسامحها ليه لا؟!لو شوفت في عينيها حب وصدق هسامحها..
انت تعرف اني كنت بحبها اوي يا سعد ولما مشيت وبابا قال انها ما”تت حبست نفسي شهر كامل في اوضتي مكنتش بشوف النور
كانت اوضتي ضلمة كانت مرات عمي علا وتيتة هدي كانوا بيتحايلوا عليا اني اكل..
كانت شئ غالي يا سعد مكنتش متخيل اني ههون عليها انا وادم وادهم كدة..
رعد:نفسي تكون ند”مانة فعلا يا سعد..
كان نفسي اخدها في حضني من زمان وكان نفسي تبقي موجودة معايا انا ونبض..
حاجة حلوة انك تشوف مراتك اللي بتبقي نسخة من مامتك وترجع البيت علشان تشوف اهم اتنين في حياتك امك ومراتك حبيبتك..
بس للاسف نظرتها مش ند”م كلها غ”ل وحق”د وكر”ه..💔
✨عند رعد…✨
رعد بعد مكالمة سعد مكنش عارف ينام وقعد يتقلب في السرير كتير..
نبض(شبه نايمة):رعد..
نبض حطت ايديها علي خد رعد رعد مسك ايديها وباسها..
رعد:نعم..
نبض:مالك مش عارف تنام ليه؟!
رعد:سعد اتصل ومن ساعتها مش عارف انام…
نبض:حصلت حاجة؟!
رعد:لا..
نبض:طب نام يلا نام..
رعد:لا نامي انتي..هقوم..
نبض:رعد..
رعد:نعم..
نبض:نام جمبي يا رعد ومتقومش خالص..
رعد:حبيبي انا اللي مش عايزني ابعد خالص..
رعد قرب من نبض و(لخيالكوا)..🙈🙈
نبض:نام بقي..
رعد غصب عنه ضغط علي بطن نبض بأيده..
نبض(بوجع ودموع): اااااااه ابعد..
رعد:انا اسف مكنش قصدي..
نبض كانت بتتنفس بصعوبة شوية وفي وجع شديد في بطنها نبض نامت علي جمبها وادت ضهرها ل رعد وقعدت تعيط..
رعد:حبيبتي اسف..
نبض(بدموع):عارفة انه مش ذ”نبك..متشلش هم هبقي كويسة بكرة الصبح ان شاء الله..
رعد قعد يملس علي بطن نبض ببطء وقعد يملس بايده التانية علي شعر نبض لغاية ما نبض نسيت الوجع ونامت..
رعد باس رأس نبض وفضل يفكر لغاية ما نام..
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
✨في الصباح الباكر…في الصعيد..✨
جلال:صباح الخير..
الكل:صباح النور..
جلال خرج للجنينة وكان هيمشي لقي ادم وميران وتمارا ومراد وادهم..
جلال:ايه اللي عمل فيكوا كدة؟!
ادهم:اسندني يا عمي..
جلال سند ادهم وقعده علي الكرسي…
جلال:فيكي ايه يا ميران؟!
ميران:ناس هجمو”ا علي بيت رعد ونبض..
جلال(بقلق):طب ونبض؟
ادهم:متقلقش بخير بس..
جلال(بقلق):انطقوا..
ادم:نبض كانت حامل ومحدش يعرف فقدت الجنين..
جلال(بدموع وقلق):المهم هي طيب بخير؟!
ادم:متقلقش يا عمي..
جلال:ومين دول؟!
ادهم:احم تمارا..وده مراد..
جلال بص ل مراد وبص في عيونه مراد مقدرش يستحمل عيط…
مراد(بعياط):بابا..
مراد جري علي جلال وحضنه جامد جلال كان مصدوم وحاوطه بايده قعد يطبطب علي ضهره..
ميران:ده مراد يا عمو..هو..
جلال هو كمان قعد يعيط وتمارا كانت مستغربة شوية..
جلال(بدموع):حبيبي انت كويس..
جلال قعد يفحص مراد يمين وشمال..
جلال(بدموع):ايه اللي حصلك؟!.
عمر:انت لسة ممشتش؟!
عمر:ايه ده في ايه؟!
جلال(بدموع وفرحة):مراد ابني طلع عايش يا عمر..
عمر(بصدمة):ازاي؟!
ادهم:تمارا بنتك يا بابا..
عمر(بذهول):افندم!!!! انت بتجول ايه؟!
ادم:طب ندخل جوا ونتكلم..
كلهم دخلوا جوا وجلال مسابش مراد خالص..
هدي:ايه ده في ايه؟!
عادل:مالكوا اكدي مين ضر”بكوا؟!
ادم:هنحكي والله نقعد بس نأخد نفسنا..
الكل قعد وهو علي اعصابه وادم بدأ يحكي كل اللي حصل والكل كان مندهش ومصدوم..
هدي:يا عيني يا بتي
عمر(بغضب):فين ال********؟!
ادهم:محدش يعرف غير رعد ونتمني نراعي ان نبض حاليا تعبانة ورعد معاها وكمان رعد لما جالي انا وتمارا اتضر”ب كتير..
علا:ربنا يحفظهم يا رب..
عمر(بغضب):والبنت دي مش بتي
عادل:اهدي يا عمر..
بلال:يعني كدة ظهر شخص جديد في الورث..
كلهم بصوا ل بلال بصدمة ومن طريقة تفكيره..
عادل(بحدة):هو ده تفكيرك يا ولد السيوفي..
بلال:احم مش اكدي يا ابوي هو..
عادل(بحدة):خلص الكلام…
هدي:اسمك تمارا؟!
تمارا(بخوف):اه..
شربات:خايفة اكدي ليه!!
تمارا(بدموع):انا مكنتش اعرف فين عائلتي الحقيقة..ماما كانت دايما بتكر”هني وبتعمل كل اللي يسعد اللي اسمه فارس ده…
رمتني للخد”امة تربيني وكانت بتدفعلي قرشين كل شهر..
زهرة:تعالي يا بت عمي فوج
عمر(بغضب):لا ملهاش جعاد في البيت ده..
هدي:هتر”مي لحمك بره يا ولدي
شربات:دي حرمه
عادل:خدييها يا زهرة علي فوج
زهرة:حاضر يا جدي..
زهرة اخدت تمارا وميران طلعت معاهم طلعوا علي فوق..
زهرة:اسمك تمارا؟!
تمارا:اه..
زهرة:حلو..
ميران:انا هروح انام لاني بجد همو”ت وانام..
ميران كانت داخلة اوضتها ادم نادي عليها..
ميران:نعم..
ادم:حبيت اقولك ان الفرح الاسبوع الجاي..
ميران:فرح مين؟!
ادم:انا وانتي يا قمر..
ادم باس خد ميران وسابها ومشي دخل اوضته
,ميران كانت مبسوطة ودخلت اوضتها قعدت تتنطط من الفرحة..
🎶عند الباقي..🎶
عمر(بغضب):وانا مش هجبلها يا ابوي
عادل:طول حياتي بعملك كيف بيكون الصبر يا عمر..
جلال:اهدي يا عمر ومتأخدش قرار وانت متعصب…
عمر سابهم وخرج بره القصر كله راح للاراضي الزراعية وقعد لوحده..
هدي:هيهدي ده ابن بطني وانا عارفاه…
عادل:حمدلله بسلامتك يا مراد..
مراد:الله يسلمك يا جدي..
ورد:تعالي يا ولدي اوريك جوضتك
مراد:تمام..
ورد ودت مراد اوضة الضيوف وسابته ونزلت..
هدي:ورد خدي بتك وروحي للحكيمة يلا..
ورد:حاضر البسي يلا يا زهرة..
ادهم:هي تعبانة؟!
علا:لا يا حبيبي..
ادهم:اومال؟!
علا:في عريس متقدم ليها وعايزين نتأكد ان العيب مش منها هي..
ادهم:اه فهمت..
ورد خدت زهرة وراحوا للدكتورة..
الدكتورة:العيب مش من حضرتك خالص..
زهرة(بفرحة):بجد يا دكتورة؟!
الدكتورة:ايوه..الف مبروك..
ورد(بفرحة):ربنا ينصرك يا حضرة الحكيمة
ورد اخدت زهرة ورجعت القصر الكل عرف الخبر وفرح جدا وقرروا يدوا فرصة لعثمان..
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💜في مكان تاني…عند مالك وملك..💜
مالك:حاسة بوجع؟!
ملك:لا متخافش عليا..
مالك:طيب يا حبيبتي…بليل هنسافر..
ملك:طيب هطلع اجهز الهدوم..
مالك:لا صابرين هي اللي تجهزهم خليكي انتي مرتاحة..
ملك:يا مالك لازم اشتغل شوية كتر الراحة دي غلط عليا انا..
مالك:بس يا ملك انتي لو اشتغلتي هتتعبي وكمان تعملي ايه يعني..مش كفاية بخليكي تعملي الاكل..
ملك:ما انت بتبقي طول اليوم بره في الشغل فبتسلي..
مالك:اخر مرة تعبتي ومرضتيش تقوليلي..
ملك:هو احنا بتخانق ليه!؟
مالك:معرفش..بس هو كدة انا بحب اتخانق معاكي..
ملك:والله؟!
مالك:ايوه..
مالك باس خد ملك واخدها في حضنه..
مالك:يا جمالك يا ملوكتي..
ملك:امتي بطني تكبر هبقي مبسوطة اوي..
مالك:سبحان الله البنات كلها تتمني بطنها تختفي لما تكون حامل الا انتي..
ملك:بحبك..
مالك:يا بنتي بضعف يالهووووي..
ملك ومالك ضحكوا علي بعض…
صابرين:يا بيه الغداء جاهز..
مالك:تمام روحي انتي..
مالك شال ملك وقعدها علي كرسي السفرة وهو كمان قعد وبدأوا هما الاتنين يأكلوا..
ملك:ممكن تأخدني لما نوصل الصعيد لعائلتي؟!
مالك:اكيد يا روحي اول ما نوصل..
ملك:انت قولت ل حد اني حامل او كدة؟!
مالك:لا..
ملك:تمام..
مالك:مش هنطول اخرنا بالكتير اسبوع علشان هيبقي ورايا شغل هنا..
ملك:طيب..
مالك:كلي طبقك كله يلا..
ملك:يا خوفي بعد ما اخلف الاهتمام ده كله يروح..
مالك:يا روحي انتي مكانك في قلبي وكلنا لازم نهتم بقلوبنا صح ولا لا..
ملك:بتغلبني بالكلام دايما..
مالك:بتقولي حاجة يا قلبي؟!
ملك:بقول بحبك..
مالك:بموت فيكي…
💜💜💜💜💜✨✨✨✨✨💜💜💜💜💜
🎶في مكان تاني…عند مهند..🎶
مهند:ها ايه الاخبار؟!
عز:لؤي رفع قضية علي رعد ورعد كان هيتفصل لولا ان اللواء اتدخل..
مهند:ما لؤي يتساهل اللي حصله الصراحة ده شخص معندوش دم يا ابني..
عز:بس رعد اتهور..
مهند:ما هو اللي استفزه بقي..
عز:يلا خير خير..
محرم:عز في مشكلة في ال system بتاعنا..
عز:مش فاهم..
محرم:الشبكة اللي كنا بنتابعها غيرت مسارها..
مهند:قصدك ان اللي زرعناه معاهم اشتغل لصالحهم..
محرم:بالظبط..
عز:ابعتيلي يزيد..
محرم:تمام..
مهند:هنعمل ايه؟!
عز:و حياتك ما اعرف…بس علي الاقل..
يزيد:نعم يا عز..
عز:عايزك تنزل تستجوب المشتبهين فيهم..
يزيد:تمام يا كبير..
عز:خلي بالك الموضوع حياة او مو”ت..
يزيد:تمام..
✨الباب خبط..✨
مهند(باستغراب):سعد!!
سعد:فاضي نتكلم يا مهند؟!
مهند:ايوه طبعا..
محرم ويزيد خرجوا من الاوضة سعد قعد علي الكرسي..
عز:في ايه يا ابني قلقتنا؟!
سعد:مامت رعد ما”تت..
مهند وعز بصوا ل سعد بصدمة وبعدها بصوا ل بعض..
مهند:ازاي ده حصل ورعد عرف ولا لا؟!
سعد:كنت هقوله بس لقيته نايم قولت لما يصحي او يعدي يوم ويومين..
عز:طب حصل ايه؟!
سعد:معرفش لقيت رعد اتصل بيا وبعتلي موقع اخد منه مامته واوديها المخزن القديم بس كان في ثعبان وس”مها…
مهند:يبقي هي فعلا تستحق كدة..
سعد:مش عارف اقوله ايه ولا اعمل ايه؟!
عز:هو ده هيحل ايه ولا ايه؟!
مهند:ربنا معاه..
الكل:يا رب..
💜في مكان تاني….عند نبض ورعد..💜
رعد كان نايم علي السرير فتح عينه وبص جمبه ملقاش نبض..
رعد قام مفزوع ودخل اوضة الملابس والحمام ملقهاش..
رعد نزل جري ل تحت وهو بينادي علي نبض بهستيرية..
رعد:نبض نبض يا نبض..
نبض:مالك؟!
رعد لقي نبض في المطبخ جري عليها وحضنها..
نبض:في ايه؟!
رعد:بعد كدة متقوميش من جمبي ابدا طول ما انا نايم…فاهمة؟!
نبض:اتحبس جمبك يعني؟!
رعد:هو كدة مليش فيه..وكمان ايه اللي نزلك كدة ووقفك في المطبخ هو مش انتي تعبانة..
رعد:يلا بينا علي فوق..
نبض:انت استحليت الموضوع..
نبض:انا لازم اعمل حركة علي الاقل..
رعد:بتعملي ايه هنا؟!
نبض:بحاول اعمل اكل..
رعد:طب خليكي انتي..
نبض(بابتسامة):هتعمل ايه؟!
رعد شال نبض بحرص وقعدها علي الترابيزة..
رعد(بغمزة):شوفي جوزك بقي وهو بيعمل الاكل..
رعد بدأ يتحرك في كل المطبخ وبيعمل الفطار ليه هو ونبض ونبض كانت مبتسمة…
نبض:تليفونك بيرن..
رعد:حطيه علي ودني..
رعد كان بيقطع الخضار ونبض فتحت الخط وحطت التليفون علي ودن رعد..
رعد:الو..
عمر(بغضب):انت راضي علي اللي بيوحصل ده يا رعد؟!
عمر(بغضب):وكمان كيف عاد تعرف مكانها ومتجولش ليا
رعد:انت قصدك تمارا؟!لو علي تمارا فانا اتأكدت انها من صلبنا ودمنا احنا..
رعد:اما بالنسبة للتانية هقت”لها بدم بارد في اقل لحظة..
نبض ايديها اترعشت وهي ماسكة التليفون,رعد لاحظ وباس ايديها وابتسم ليها..
رعد:متقلقش وراك رجالة…
عمر:عايز اشوفها واجت”لها بايدي يا رعد..
رعد:لما تيجي الفرصة..اوعدك..
عمر:هترجع ميته؟!
رعد:لسة معرفش نبض تعبانة شوية..
عمر:الف سلامة عليها ادم جه وحكي كل حاجة..
رعد:الله يسلمك..
عمر:ادهالي اطمن عليها..
رعد:خدي يا نبض..
نبض:الو ازيك يا عمو..
عمر:ازيك يا بتي
نبض:بخير يا عمو..
عمر:الحمدلله…خلي بالك من رعد يا بتي
نبض(بابتسامة):رعد في عيوني يا عمو..
عمر:وانتي في جلبه يا بتي
عمر:يلا مع السلامة..
نبض:سلام يا عمو…
رعد(بغمزة):رعد في عيوني يا عمو..
نبض:يا ظريف…يلا بقي انا جعانة في الاكل..
رعد:جهز اهو..
نبض:طيب..
رعد بدأ يطلع الاطباق علي السفرة ورجع قرب من نبض وشالها قعدها علي رجله وبدأ يأكل ويأكلها..
رعد:مالك؟!
نبض(بوجع):بطني وجعتني تاني..
رعد(بحيرة):طب اعملك ايه طيب؟!
نبض(بوجع):شوية وهبقي كويسة ان شاء الله..
رعد:طب اعملك حاجة دافية تشربيها..
نبض:طيب معلش هتعبك..
رعد:بس يا هبلة..
رعد قعد نبض علي الكنبة ودخل المطبخ لمح د”م علي التيشيرت بتاعه رعد استغرب وجري علي بره لاحظ د”م علي هدوم نبض..
رعد(بقلق):ايه ده يا نبض؟!
-نبض بصت لقت د”م رفعت التيشيرت بتاعها لقت الجرح اتفتح..
نبض بدأت تعيط ورعد قرب منها شالها وطلع علي اوضتهم دخل الحمام وخلاها تستحمي وخرج نيمها علي السرير بدأ يطهر ليها الجرح تاني وحط شاش وقطن..
رعد قام وجاب هدوم ل نبض ولبسها ليها..
رعد(بابتسامة):يا اخواتي علي القمر..
نبض(بدموع):انا اسفة اني حمل تقيل عليك والله د..
رعد(بحدة):نبض انتي مراتي وحبيبتي وهقولهالك لغاية ما امو”ت انتي اغلي حاجة في حياتي..
رعد(بحدة):اياكي تقولي كدة تاني…اي حاجة تخصك بتبقي راحة بالنسبة ليا..
نبض:شكرا..
رعد:نقول تور يقولوا احلبوه..
نبض بصت ل رعد بصدمة من المثل الشعبي بتاعه..
رعد(بغمزة):لا جوزك شاطر اوي في كل حاجة..
نبض:طيب مش وراك شغل..
رعد:تقريبا كدة هترفد منه..
نبض(بخضة):ايه ليه؟!حصل ايه؟!
رعد(بتنهيدة):كله بسببك يا ست هانم..
نبض:لو بسبب انشغالك بيا لا قوم روح شغلك يا رعد..
رعد(بابتسامة):هششش متخافيش متخافيش..
رعد:انا عندي شركة مع سعد يعني لو بعدت عن المخابرات هكون في الشركة…بصي جوزك دايما عنده خطة بديلة..
نبض:بس ايه اللي حصل؟!
رعد:بتفكريني ليه بس؟!
نبض:خلاص اسفة..
نبض باست خد رعد وحضنته بهدوء..
رعد:اهو انا مش محتاج غير الحضن ده…
رعد(بابتسامة):بيفكرني ب حضن طنط حياة..
نبض(بغيظ):والله طب وسع كدة وسع..يلا وسع..
رعد(بضحك):استني بس..
نبض(بغيظ):ابعد عني بقي..
رعد:خلاص يا روحي استني..
نبض(بغيظ):لا وسع انت..
رعد : عندك قولت بيفكرني بحضنها ما انتي وهي واحد يا قلبي انتي بنتها عادي يا قلبي..
نبض:طيب..
رعد:طب اصالحك ازاي يا قلبي؟!
نبض:عايزة اكل ايس كريم…
رعد:الدكتور قال غلط..
نبض:خلاص بقي ابقي صالحني لما يبقي صح..
رعد:تعالي هنا..
نبض(بضحك):لا..
نبض قامت بسرعة وبعدت عنه ورعد قام وراها..
نبض:ببطء يا رعد..
رعد:طب ما تختصري وتيجي وتسمعي الكلام كدة…
نبض:لا..
رعد جري علي نبض ومسكها قبل ما تقع..
رعد:لو كنتي سمعتي الكلام بقي..
رعد شال نبض ونزل بيها للمطبخ طلع ليها ايس كريم من التلاجة وقعد يأكلها كمية بسيطة..
نبض:اوف طب سبني اكمل..
رعد:لا كفاية عليكي كدة..
نبض:براحتك كدة انت صالحتني لفترة بسيطة بس..
رعد:بت انتي استحليتيها ولا ايه؟!
نبض:اه عندك مانع..
رعد:بحبك..
نبض لا رد..
✨الباب خبط..✨
رعد:خليكي هنا هروح اشوف مين وراجع..
رعد راح و فتح الباب لقي سعد ومهند وعز…
رعد:ايه جمعكوا علي بعضكوا؟!
مهند:ممكن ندخل؟!
رعد:طبعا ده بيتكوا..احم بس لحظة..
رعد قفل الباب شوية ودخل شال نبض وطلعها اوضتها..
نبض:هتروح فين؟!
رعد:لا يا حبيبتي خدي غيري هدومك علشان لو نزلتي..
رعد نزل فتح الباب ودخلهم وراحوا قعدوا علي الركنة..
رعد:ايه اخباركوا؟!
سعد:بخير..المهم انت؟!
رعد(بابتسامة باهتة):الحمدلله..
عز:المهم تبقي كويس…
رعد:ايه جمعكوا علي بعض؟!
مهند:احم رعد هو..
رعد:ايه؟!
سعد:مامتك اتو”فت..
عند الكلمتين دول الوقت وقف بالنسبة ل رعد…فضل ساكت ومش بيتكلم..
رعد(بهدوء):تمام…جهز اجراءات الدفنة…
سعد:انت كويس؟!
عز:رعد متزعلش..
رعد(بهدوء):وايه اللي زعل راحت عادي جدا..
رعد(بهدوء):تمام تقدروا تمشوا دلوقتي..
مهند:رعد انت..
رعد(بهدوء):تقدروا تمشوا..
التلاتة بصوا ل بعض وقاموا مشيوا وهما خايفين علي رعد..
نبض كانت نازلة وسمعت اللي حصل وكانت رايحة ليه بس رعد بدأ يكسر كل حاجة ازاز قدامه بغضب…
رعد(بصريخ):ليه؟!
نبض جريت علي رعد وحضنته من ضهره..
نبض(بدموع):رعد حبيبي اهداا..
رعد(بغضب):ابعدي عني..
رعد زق الترابيزة بغضب برجله وكان هيزق نبض بس نبض مسكت فيه جامد..
رعد(بغضب):ابعدي يا نبض ابعدي..
رعد زق نبض ونبض وقعت علي الكنبة وبطنها وجعتها..
نبض:رعد ممكن تهدي شوية..
نبض:علشان خاطري..
نبض قامت وقفت جمب رعد ورعد كان بيحاول يهدئ نفسه وفجأة حصل ضر”ب نا”ر عليهم و……..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية قسوة الرعد 2)