رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي) الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة سلطان
رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي) الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة سلطان
رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي) البارت الرابع
رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي) الجزء الرابع

رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي) الحلقة الرابعة
بعد ان انتهي فارس حديثه مع والده طلع لغرفته فهي غرفه مميزه عن بقيه القصر في حيث من
يراها لا يقول انها غرفه في بيت من بيوت الصعيد كان حوائطها باللون الرمادي و هناك سرير في منتصف الغرفه لونه اسود كبير
و كانت غرفه راقيه جدا فلا يحب اي احد ان يدخل غرفته نهائيا بدون اذن منه فلا يدخلها خدم فهو ينظفها بنفسه حتي عندما جائت زوجته زياره للصعيد كان يناموا في غرفه اخري ..
و يوجد حائط عليه صوره كبيره لوالدته
فاخذ حمام ساخن و جلس علي سريره و شرد في شي ما
قبل ٢ و نصف اعوام
فلاااااش بااااك
فكان اليوم هو يوم انتهاء ماموريه فارس في القاهره و اخذ اجازه لمده اسبوووع فقرر ان يذهب للصعيد ليري اهله الذي منذ شهور لم يراهم
فافتعل مشكله مع ريتال من اجل ان تذهب الصعيد معااه
فذهبوا للصعيد و تكلمت مع الجميع بطريقه غير مهذبه علي الإطلاق فكان يريد ضربها أمامهم فهو يتحمل اي شي من حبيبته ايا ان كان الا ان تهين عائلته باي شكل من الاشكال
و طلعوا لغرفتهم
فارس : عااايز افهم ايه اللي هببتيه دلوقتي يا هانم
ريتال:انت السبب قولتلك مش عايزه اجي الصعيد انت بقا اللي غصبت عليا فاتحمل بقاا انا ضيعت حفله علياا مهمه علشان القرف هنا
فارس بعصبيه:احترمي نفسك يا ريتال علشان ممدش ايدي عليكي
لسانك ده عايز قصه انتي متجوزاني و عرفه اني صعيدي فتحترمي نفسك علشان نبطل قله ادب و تحترمي اهلي
ريتال: اول سنه في جوازنا كانت حلوه لكن بعد كده انت اتغيرت بقيت مهتم بشغلك و بقينا بنخرج كل فين و فين انا مكنتش اعرف انك هتبقي كده
فارس:يعني اسيب شغلي و اقعد في البيت علشان اخرجكك و افسحك انا مكدبتش عليكي يوم ما حبيتك و انتي عارفه اني صعيدي و ظابط و ديه حياااتي
ريتال: مليش فيه انا ميهمنيش حاجه و ميهمنيش اي حد انا واخذه طول حياتي علي الخروج و السهر
فارس:والله ده مكنش اتفقنا و انتي عارفه اني مبحبش الكلام و المسخره ديه
ريتال : و كمان اهلك البيئه طول بقينا بنزورهم كل شويه مكنااش بنيجي كده ده قصر اه و كل حاجه بس انا مقعدش في القرف ده…
لم تكمل كلامها الا ان وجدت
فارس ضربها بالقلم فلم يتحكم في عصبيته اكثر فلا يتحمل اهانه اهله: اهلي فوق راسك
و فوق راس اللي خلفوكي اديني بقولك اهلي دول انضف من اللي خلفوكي و اللي تعرفيهم لو محترمتيش نفسك علي قد الحب اللي حبتهولك و محبتهوش لوحده غيرك هطلقكك و مش هتهميني اهلي اهم حاجه في حياتي دول اللي عاملينك بني ادمه و محترمينك اخر احترام فانتي و هتقلي منهم انا هقل منك و هتزعلي مني جامد و هتبقي انتي اللي عايزه الخراب فهخربها بجد و اتحملي المسؤليه شويه
ريتال:انا هدفعك ثمن القلم ده غالي يا فارس
بااااااك
فارس: في داهيه بقالي سنتين مطلقك اه كنت بحبك بس اهلي اهم حاجه عندي
ربنا يخليهم لياا
بس الانسان بيتخدع بالمظاهر هي بتاعت مصلحتهاا بس كان كل اللي يمهما فلوسي و بس اعمل ايه بقا كمان مع سلمي كده اكلمها ازاي وله اقولها ايه بقا يمكن انا معرفتش اختار الانسانه الصح يمكن ابويا عرف يختارها و هي اصلا انانيه اكثر من ريتال…
فدائما الحكم بيبقي ظاهريا و لا احد يعلم مافي النفوس.
_________
فجاء اليوم التالي
بالنسبه لسلمي كانت نائمه فوجدت يد صغيره تلعب علي وجهها
سلمي بفزع : اييييييه
زينب قامت مفزوعه علي اثر صوتها : في ايه يا بنتي
سلمي و نظرت بجانبها فوجدت طفله لم تكمل 5 سنوات من عمرها فهي عائشه ابنه عبد الرحمن و ورده
عائشه لقد خافت من فزعه سلمي
فشعرت سلمي بالندم من ارعاب تلك الملاك البرئ
فامسكتها سلمي و رفعتها علي السرير
سلمي : انا اسفه بس خفت لما حسيت بايدك الصغننه ديه
و قبلت يداااها
عائشه : انتي العلوسه الججديده ؟
سلمي متغاظه : هو البيت كله حتي اانتي
فضحكت زينب
زينب : الاطفال احباب الله و دايما كلامهم صح🐸🤚
سلمي : زينب هضربك
زينب : خلاص اسفه
عائشه : انتي صوح ؟!
سلمي مازحه : هو صوح و مش صوح 😂
فضحكت عائشه ضحكات طفوليه رنانه
عائشه :يعني انتي هتبقي مرات فارس حبيبي
سلمي:حبيبك🙄😂
زينب :ديه هتبقي درتك و معزتها مش عند حد بالنسبه لفارس 🙄😂
عائشه : انا هلوح بقا للعريس في اوضته
زينب بغيظ : روحي يا ست هانم ما انتي الوحيده اللي ينفع تدخلي اوضته من غير استئذان
ناس ليها بخت
عائشه و هي تطلع لسانها لزينب بطفوله
و تذهب جري لاوضه فارس
سلمي بفضول : مممم هو ليه محدش بيدخل اوضته غيرها
زينب :هو لازم نستاذن منه هو اوضته ديه يعني اللي اعرفه انا بابا قبل ما يتجوز مامتي كانت ديه اوضته هو و مامت فارس
الاوضه ديه مبيحبش فارس يدخلها اي واحده و لا واحد غير باستذان هو انا مش فاهمه الحكمه من كده بس يمكن عنده سبب
سلمي بفضول : يعني هي ريتال مدخلتش الاوضه ديه خالص
زينب : لا مدخلتهاش خالص حتي لما كانوا بيجوا كانوا بيناموا في جناح الضيوف و هو كان بيدخل ينظفه بنفسه علي فكره ريتال ديه بني اادمه بارده و كانت شايفه نفسها اووووي علينا و لا كانها بنت برم ديله بس شكلك هتكون ثاني حد يدخلها يا جميل🙄😂
فضحكت زينب و سلمي
سلمي : بس غريبه يعني اخوكي اصلا كان بيتريق عليا لاني شايفه نفسي زمان برضو
زينب مازحه : من عيب ابتلي هههههههه
هي بلاء من ربنا الحمدلله ربنا رحمه منهاا
سلمي: من الواضح انك كنتي بتحبيها اووووي
زينب بسخريه: اوووي اووي مش عايزه اوصف لك 😂🐸 حتي فرحه مكنتش بطيقها بس كانت بتعاملها حلو علشان فارس ميزعلش انا اللي كنت بكسفها دايما🐸
سلمي: ليه يعني
زينب: كنت شايفه ان فارس خساره فيهااا لانها سودا من جوه
سلمي : طب هي اشمعنا عائشه بتدخل من غير استئذاان
زينب : ههههههه عائشه ليها كل الصلاحيات بالنسبه لفارس
سلمي باستغراب: اشمعنا
زينب : فارس رغم عصبيه الزايده انه بيعشق الاطفال معن معندوش طوله بال علي حد متفهميش ازاي بيجيب للاطفال طوله بال
سلمي : سبحان الله طب هو ليه يعني مخلفش من ريتال يعني هوما اتجوزوا خمس سنين
زينب : بصي هو احنا لما كنا بنسال بيقول ربنا لسه مردش بس انا حاسه ان في حاجه تانيه بسبب الحيزبونه ديه
زينب غازمه : و هي المزه بتستفسر علي العريس ياختي بطه 😂
سلمي : لا عادي فضول مش اكتر
زينب “: اه ما انا عارفه هو بيداء بفضول ثم الهمسات ثم الماذون ثم استغفر الله العظيم اللمسات ثم الاطفال و هيييييح
فرمت سلمي عليها المخده
سلمي:انا هقتلك🙄🐸🤚
زينب: متقدريش عاد
سلمي؛ ليه😂
زينب: علشان بتحبيني
سلمي: مهوا انتي بستغلي ضعفي يا مزه😂
و قامت و ذهبت للحمام
_______________
في جناح فارس دخلت عائشه كعادتها بدون استئذان
و كانت واضحه علي وجهها علامات العبوس
فارس مازحا : القمر زعلان مني وله ايه
عائشه بحزن طفولي : انت هتحب العلوسه اكتر مني
فارس مازحا : ده انتي غيرانه بقااا 🙄
عائشه : اه بغيير عليك افرض مبقتش تجبلي شيكولاتات كتيير😂😑
فضحك فارس علي برائه تلك الطفله
فارس : ممم انا اقدر ده انتي عندك صلاحيات مش عند حد ده انتي بتخلي الظابط فارس سليمان مهران ينفذ كل االي انتي عوزاه
عائشه: اها💜
فارس : و انتي ليه غيرانه منه مكنتيش بتغيري من طنط ريتال قبل كده او من حد
عائشه : لانها حللللوه اووووي و شعرها اصفر و كمان عينيها خضراء و بتبوس ايدي لكن ريسال وله ريتال مكنتش بتحبني و بتعاملني وحش
فارس فهو يعلم كل ذالك
فشرد
فلاااااش بااااااك
فكان فارس يبحث عن شيئا متعلق باغراضه فلقي علبه برشام فقراها فعلم انها برشام منع الحمل
فندي عليها بصوت عالي افزعهاا
فارس: انتي يا هااانم
ريتال: انتي هتنادي عليا من اخر الشارع في ايه
فارس:يعني انتي بتاخذي برشام منع حمل من ورايا صح
ريتال بكل برود ش:اه صح يا فارس علشان انا مش بقره علشان اولد و اخلف بس انا ليا حياتي و عايزه اتمتع بيهاا و الحمل و الولاده هياثروا علي شكلي
فارس: علي فكره الهانم دكتوره يعني مش عارضه ازياء
ريتال: هو كده
فارس: فعلا انا كنت فاهمك غلط و كنتي بتمثلي الطيبه في الاول علي ابهر صوره لكن انتي بني ادمه انانيه و مبقتيش تحبي غير نفسك و مصلحتتك
انتي حتي متستحقيش تكوني ام
ريتال ببرود: خلصت
فارس:انتي عارفه كويس ان المفروض تستشريني قبل ما تعملي كده و بعدين انتي عارفه اني بحبك و كنت عايز اخلف منك علشان يبقي حته مني و منك
ريتال:والله لو متجوزني علشان تخلف كنت اتجوزت بقره من عندكم و خلاص
فارس بعصبيه : احمدي ربنا ان ابويا براا و الا كنت خليت وشك شوارع اقسم بالله حسااابك تقل اوووووي معايا المره الجايه انتي حره استني بس لما ابويا يمشي من هنا و انا هفرجكك
ريتال: قصدك ايه يعني هتمد ايدك عليا تاني انا بحذرك
فارس:خليها مفاجاه في ساعتهاا
انتي حسابك تقل لدرجه انك هتشوفي انسان مختلف عن اللي تعرفيه
بااااااااك
عائشه: انت رحت فين
فارس بانتباه : مممممم موجود
يعني العروسه نالت اعجابك
عائشه بطفوله : مممم هشوفها الاول هتجيبلي شيكولاته زيك و الحاجات اللي بحبها وله لا و بعدين اوفق
فارس : اكيد ده انتي لو موافققتيش متجوزهاش🐸
عائشه : حبيبي بقا فين شيكولاتي
فارس : تحت في المطبخ هتلاقيها في المكان السري اللي بنخبي فيه حاجتك من غير ما حد ياخذها غيرك
و احضتنه عائشه بحب و ذهبت
اما هو فارتدي قميص لونه اسود و بنطلون بيج و عطره النفاااذ فاليوم هو اجازه فقرر ينزل يركب علي خيله شويه
و يشوف حل ازاي هيفاتح سلمي او يكلمها لان عمرهم ما كان في ما بنيهم نقاشات
فنزل للاسفل حيث السفره و جلس الجميع حتي سلمي
سليمان : النهارده انت اجازه يا ولدي
فارس : ايوه يا ابووي هاروح لاسطبل الخيل
سليمان فوجد انها فرصه لتذهب معه سلمي
سليمان : خلاص خذ زينب و فرحه و سلمي معاك علشان تشوف الاسطبل بتاعنا
سلمي في نفسها : لاااااااا ده اللي كنت خايفه منه عايز ودينا حته سوا و خلاص
زينب : الله كان نفسي اروح اووي يا بابا
فرحه : مش بحب الخيل يا بابا انا ورايا شغل
النهارده خليهم يروحوا هوما
سلمي : كانت ستتعترض و لكن لاحظت ذالك زينب
زينب : ايه يا سلمي مش من زمان لما كنت بحكيلك عن فرسه فارس( مهره)
كنتي بتقولي نفسي اشوفها و اشوف الاسطبل
سلمي باستغراب : انا قولت كده !
زينب : اها انتي مكسوفه وله ايه متكسفيش يعني تقولي قدامهم
سلمي و فهمت زينب و مقالبهاا فهي تحطها امام الامر الواقع و من الصعب ان تكذبها امامهم
فهي تتوعد لها بنظرات الاعين
فلاحظ ذالك فارس
فارس : طيب يا بابا
يعني مش هتيجي يا فرحه
فرحه : لا خليني مره تانيه
(فرحه شخصيه دائما مكتئبه تشعر بإحباط كبير تعطي كل وقتها لشغلها او احيانا تتحج بذالك لتذهب من نقاشها مع زوجه اباها فانها لا تستطيع فعل اي شي لها و لكن كلامها يحرق الانسان فهي تتجنب المشاكل و تشغل مفسها بشغلهاا )
فارس بحزن علي حال اخته فهو يعلم ما مدي الحزن و الوحده التي تكتمها في داخلهاا و بالخصوص من لما تركت مصر و سلمي و جائت للصعيد دائما يراها حزينه و شارده )
فارس : طيب اجهزوا و انا هستناكم
زينب : حاضر
و سلمي لم ترد
زينب في داخلها سعاده فهي تحب اخواتها كثيرااا و تشعر ان اذا تزوج فارس بسلمي سيحبوا بعض جداا
_________________
فكانت ذاهبه لغرفتهاا
استوقفتها صوت العالي لامها
سهير : انتي يااااااااا زفته
زينب : ايوه يا ست الكل
سهير : هي الهانم هشوفها بميعاد بعد كده في ايه ده انتي بنت بطني ولا كانك بنت ناديه ايااك
زينب : نعم يا ماما انا عملت ايه بس
سهير : معملتيش حاجه يعني انا هاخذ منك حق وله باططل كنت عرفت من زمان قبل ما يطاوعك ابوكي و يبعت لمصر و تقعدي مع الغندوره اهماد علشان الجامعه انا غلطت
سبت عيارك يفلت مني
زينب : علي فكره انا معملتش حاجه خالص
سهير :المفروض اسرارك معايا و تقوليلي علي كل حاجه
زينب : اه قصدك اكون راديوو بيرسلك كل اللي تعمله و تقوله سلمي صح وله انا غلطانه
بس لازم تعرفي اني مش كده و لا عمري هكون فتانه لاسرار حد
سهير : انا هوريكي يا زينب علي طوله لسانك ديه مبقاش انا سهير
فذهبت زينب حتي تبعد عن نقااش والدتها
فكانت سلمي تذفر بضيق و هي ترتدي ملابسهاااا
فشردت
فلااااااااااش باااااااااك
من 3 سنواات
فرحه : انتي لسه حاطه في دماغك الاوهام ديه
سلمي : و هفضل حاطها انتي اكيد كنتي عارفه
فرحه :عيب جدااا اكون معاكي من سنين و بعتبرك اختي و كل حاجه ليا حلووه و في الاخر تفتكري اني هقبل بالباطل يا خساره يا سلمي بس براحتك انا همشي و هسيبهالك خالص و هرجع الصعيد مش هستحمل تتهميني كل شويه بس عيزاكي تعرفي ان في يوم هتعرفي انك ظلمتيني جااامد
باااااااااااااك
فبكت سلمي و هي تتذكر
فدخلت زينب
زينب : هي ديه دمووع عزايا
سلمي مازحه : كويس انك عارف 😈😈
زينب:يا خسارتك يا زينب😂
اصل انا عايزه اخليكي اعدي مرحله الفضول
سلمي:انا هوريكي بس لما نرجع
زينب:الطف يارب انا خايفه….
سلمي :دي خايفه ديه كلمه قليله🐸
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ما وراء أبواب القصور (ضحية أخي))