رواية اوتار القلب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريناد أحمد
رواية اوتار القلب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريناد أحمد
رواية اوتار القلب البارت الثالث والعشرون
رواية اوتار القلب الجزء الثالث والعشرون
رواية اوتار القلب الحلقة الثالثة والعشرون
في كافية
نتاليا : فكرت ؟
مراد : اه
نتاليا : ردك ايه ؟
مراد : مش هقدر اكمل مع واحدة مش بتحبني …
نتاليا بمقاطعة : بس انا بحبك
مراد : اكيد محبيتنيش بالسهولة دي
نتاليا : لا انا بجد حسيت بقيمتك لما بعدنا الفترة اللي فاتت واكتشفت اني مش هقدر اعيش من غيرك
مراد : فكري في كل كلمة قُلتيها عشان مش بحب الكذب وابقي تعالي كلميني تاني .. سلام
نتاليا : استنى يا مراد
مراد ذهب وتركها
نتاليا : ياربييي
بعد مرور عدة أيام
امير : انا في الطريق اهو يا حبيبتي
هدى : مستنياك
امير وعائلته وصلوا لبيت هدى
وقرأوا الفاتحة
امير بهمس : بحبك
هدى بهمس : وانا كمان
فادي : عرفتي حاجة ؟
ريم : لا
فادي : يبقى اتفضلي دبلتك تاني وارجوكي متقلعيهاش
ريم : متأكد انك مش مجبور على الجوازة ؟
فادي : مجبور ازاي يعني اكيد لا
ريم : تمام
ولبست الدبلة بالفعل
نتاليا : انا متأكدة من كل كلمة قُلتها يا مراد واتمنى تسامحني على كل حاجة عملتها
مراد : …
نتاليا : عشان خاطري
مراد : تمام خديلي ميعاد من طنط ليلى
نتاليا بفرحة : حاضر
شهد : هو ايه اللي هتروح تخطب نتاليا .. انت عارف انها جرحتك وسبب في كل المشاكل
مراد : سيبك من اي خلاف دلوقتي احنا اتصفينا وحلينا كل المشاكل
شهد : انت حر
مراد : هتيجي معايا
شهد : حاضر
وبعد عدة أيام بالفعل اتخطبوا مراد ونتاليا بالفعل
____________________________
لا اله إلا الله ♥️
بعد مرور 3 سنوات
لينا : يا مازن ياسين تعبني بقى خده شوية
مازن : لا الله يكرمك معنديش خُلق
لينا : يوووه بقى
مازن : حاولي تنيميه
لينا حملت ياسين وأعطته لمازن بسرعة وركضت ودخلت غرفتها واغلقت الباب بالمفتاح
مازن : اما وريتك يا لينا
مازن وقف وظل حامل ياسين على يديه ويحاول تهدئته من البكاء
مازن بهدوء : بس بس بس
واخذ يغني له حتى نام ياسين
“ياسين يبلغ من العمر عامين”
اروى ذهبت للمستشفى لتأخذ التحاليل التي فعلتها هي وزين بسبب تأخر الحمل
الطبيبة : مش عايزاكي تزعلي بس ده قدر ومكتوب يا مدام اروى
اروى : في ايه يا دكتورة
الطبيبة : للاسف يا مدام اروى انت عندك عُقم
اروى وضعت يدها على فمها واخذت تبكي
ووقفت فجاه : تمام شكرا يا دكتورة بعد اذنك
وذهبت لبيتها
وبعد ساعتين
زين وصل للبيت
زين : روريييي
اروى لنفسها : طب أقوله ايه دلوقتي
زين : ازيك يا حبيبتي
وجلس بتعب : اااه يوم متعب اوي اوي يا اروى
اروى نظرت له بحزن
زين : مالك
اروى : انا تمام الحمدلله .. هقوم احضر الاكل
ووقفت وكادت أن تذهب للمطبخ
زين مسك يدها : مالك يا اروى
اروى : مفيش يا حبيبي
زين : مش عليا الكلام ده .. قولي مالك
اروى : مفيش بجد .. سيبني بس عشان اروح احضر الاكل بقى
زين : مش هسيبك غير لما تقولي مالك
بدأت الدموع تنزل من عينيها
زين : انا قُلت في حاجة .. مالك .. وبتعيطي ليه
اروى : متزعلش مني
زين : ازعل من ايه .. انا مش فاهم حاجة
اروى : انا جيبت التحاليل
زين : ها
اروى ببكاء : وطلع ان انا اللي فيا المشكلة
زين عانقها : وايه يعني .. ده قدر ومكتوب يا حبيبتي مفيش اعتراض على أمر ربنا
اروى : ونعم بالله .. يعني انت مش زعلان ؟
زين : لا ازعل ليه .. الحمدلله .. كل حاجة من عند ربنا بتبقى خير يا روري .. احمدي ربنا انها جات على قد كده
اروى : الحمدلله على كل شيء
زين : الحمدلله .. يلا نقوم نجهز الاكل ؟
اروى : اقعد انت .. انت لسه راجع وتعبان انا هقوم أحضره
زين : لا هقوم معاكي يلا
باليوم التالي
زين : اروى ، تعالي نتغدى برا النهارده بعد شغلي
اروى : ماشي معنديش مانع .. بس انت مش ناسي حاجة كده ؟
زين : لا ناسي ايه مش عارف .. هو في ايه
اروى : لا لا مفيش .. انا نازلة وهحجز الكورس عشان آخر سنة في الجامعة .. باي يا زين
زين : طب استني عشان هوصلك
اروى : لا لا هدى وشهد تحت هروح معاهم
زين : تمام .. خدي بالك من نفسك
اروى : حاضر .. باي
زين : باي
اروى ذهبت مع أصدقائها
هدى : مالك يا اروى
اروى : مالي .. مفيش حاجة
شهد : لا في .. مالك
اروى : زين مش فاكر أن النهاردة عيد جوازنا
هدى : انهي واحد
اروى ضحكت : اللي كان عند المأذون السنة اللي فاتت
شهد : انتوا اتجوزتوا 3 مرات من حقها تتلغبط
هدى : انا دماغي لفت جامد
اروى : اخر فرح كان من سنة بالظبط .. بس هو مش فاكر حاجة خالص
شهد : طب ما تفكريه
اروى : لا .. هنكد عليه الاول
شهد وهدى ضحكوا
وبعدها وصلوا لمكان الكورس وحجزوه
اروى اتصلت ب زين
اروى : معلش يا زين هجيب شوية حاجات مع شهد وهدى .. عادي ؟
زين : اه عادي يا حبيبتي بس متتأخريش وانا تخلصي كلميني عشان اجي اخدك
اروى : حاضر .. باي
زين نزل من البيت وذهب لمحل كبير للهدايا
وطلب بوكس كبير به كل شيء تحبه اروى
وبعدها وضع البوكس في سيارته وذهب لعمله
وبعد إنتهاء تسوق اروى وأصدقائها وحصص زين
زين : ها خلصتي ؟
اروى : اه خلصت
زين : تمام اجيلك فين بالظبط
اروى : عند *****
زين : تمام جاي اهو
زين ذهب لمكان اروى وأخذها وذهبوا لمطعم
وبعدما طلبوا الطعام
زين : انا رايح الحمام
اروى : تمام
زين ذهب للجرسون
زين : بصي عايزك تكتب على الاطباق ، Happy anniversary
الجرسون : حاضر .. اسمك واسم المدام ايه
زين : زين واروى
الجرسون : تمام .. حاضر هكتب اساميكوا على الاطباق كمان .. وربع ساعة والأكل يكون جاهز
زين : تمام شكرا
زين رجع للطاولة مرة أخرى
اروى تنظر للهاتف فقط
زين : بتعملي ايه
اروى : بقلب في الانستجرام
زين : احنا جايين هنا عشان تقلبي في الانستجرام
اروى ببرود : اه
زين سحب منها الهاتف
اروى : لا لا يا زين هات الموبايل
زين : لا
اروى : هات بقى
زين اغلق الهاتف
اروى : يوووه
وبعدها جاء الجرسون لهم
الجرسون : اتفضلوا
اروى وزين : شكرا
اروى نظرت بدهشة لصحنها وبعدها نظرت لزين
زين : Happy anniversary
اروى بفرحة : Happy anniversary
زين : كنتي فكراني ناسي ؟
اروى : الصراحة اه
زين : ودي حاجة تتنسي .. ده كان احلى يوم في حياتي
اروى : شكرا لكل حاجة
زين : يلا ناكل ؟
اروى : يلا
وبعدها ذهبوا للبيت
زين : اطلعي وانا هطلع وراكي
اروى : تمام
اروى صعدت وهو صعد بعدها بالفعل
زين : ها جاهزة ؟
اروى : جاهزة اوي
زين : طب بصيلي كده
اروى التفتت له ونظرت إليه ووجدت معه بوكس هدايا كبير
اروى أخذت البوكس مُسرعة وفتحته
اروى : الله .. ده فيه كل حاجة انا عايزاها .. شكرا يا احلى زوز
زين : طب احلى زوز ملوش حضن ؟
اروى : مش وقته مش وقته .. امتع نظري بالبوكس القمر ده الاول
زين : انا غلطاان
اروى : استنى صحيح
زين : ها
اروى فتحت حقيبتها وأخرجت “ساعة يد و نظارة شمسية”
اروى : Happy anniversary
زين بدهشة : دي الساعة الروليكس اللي كنت هجيبها وكمان نفس شكل النظارة اللي كنت عايزه
اروى : استنى كمان
وأخرجت “زجاجة عطر”
زين : الاه كنت عايز نفس البيرفيوم ده بردو
اروى : أيوة مانا حفظاك اكتر منك اصلا .. وانت حافظني اكتر مني
زين : ربنا يخليكي ليا
اروى : ويخليك ليا يا احلى زوز
وبعد عدة أيام
ريم : عيد جوازنا انا وفادي النهارده
مريم : أيوة صح .. قالك حاجة ؟
ريم : مقالش حاجة خالص
مريم : فكريه ممكن يكون ناسي بس .. عديهاله
ريم : هعديهاله .. وهعمل مفاجأة بسيطة كده له وهجيبله هدية
مريم : اوبا بقى يا ريمو
ريم : يلا روحي انت بقى وانا هروح اجيب شوية حاجات والهدية وكده
مريم : اجي معاكي لو حابة ؟
ريم : لا لا انت روحي عشان انت كده اتأخرتي .. هخلص على طول
مريم : تمام باي
ريم : باي
ريم جلبت ما تحتاجه وذهبت لبيتها
وزينت البيت بطريقة رائعة
وفتحت الدولاب لتختار فستان لها وبدلة لفادي ليخرجوا بعد المفاجأة
واختارت فستان بسيط لها
واختارت بدلة لفادي لكن وجدت ورقة سقطت من الدولاب
ريم جلبت الورقة وصُدمت
وبعد ساعة
فادي وصل للبيت ومعه هدية لريم
ريم : ايه دي يا فادي
فادي : ايه دي
واخذ منها الورقة
فادي بتوتر : دي .. دي
ريم : دي ايه
فادي : هفهمك كل حاجة
ريم : افهم ايه .. افهم انك كداب .. انا كنت شاكة من الاول انك مجبور عليا .. انا اسفالك
فادي : ريم افهميني
ريم تركته ودخلت غرفتها
دخل ورائها
فادي : انا اسف
ريم : على ايه .. انا اللي اسفه
فادي : انت معملتيش حاجة انا اللي غلطت
ريم : المشكلة انك عايش مع واحدة مش بتحبها واكملت بسخرية : ومتجوزها عشان وصية
فادي : لا انا ..
ريم : كفاية .. لو سمحت سيبني لوحدي شوية
فادي : حاضر
وتركها وخرج
ريم ظلت تبكي حتى نامت وهي جالسة على الأرض
وبعد قليل
دخل فادي ووجدها نائمة على الأرض
حملها ووضعها على السرير ونام بجانبها
____________________________
استغفر الله الذي لا اله إلا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
باليوم التالي
استيقظ فادي ووجد ورقة بجانبه وأخذ يبحث عن ريم ويتصل بها لكن لا فائدة
فتح الورقة
“انا اسفالك أنك كنت مجبور عليا .. بس دلوقتي ، طلقني وورقتي توصلي النهارده قبل بكرة”
فادي اتصل بوالده وأخبره
حاتم : تعالالي
فادي : تمام جاي
وذهب لبيت والده بالفعل
حاتم : احكي اللي حصل بالتفصيل
فادي : رجعت امبارح من الشغل لقيتها ماسكة الوصية وبتقولي ايه دي .. ف كنت لسه هقولها أن دلوقتي الوصية دي ملهاش علاقة بعلاقتنا واني حبيتها بس مسمعتنيش ولما صحيت لقيت الورقة دي
وأعطاه الورقة
حاتم قرأ الورقة : اوعى تطلقها .. انا هتصرف
فادي : مش هطلقها اكيد
حاتم : تمام .. انا هكلم والدها
واتصل بوالد ريم بالفعل
محمد : بس ريم مش هنا
حاتم وفادي نظروا لبعض بصدمة : اييييه
محمد : ريم فين يا حا …
وفجأة رن جرس الباب
نادية فتحت ووجدت ريم ومعها حقيبه ملابسها
نادية : في ايه يا بنتي
محمد نظر لها بصدمة وبعدها دخل الشرفة
محمد : ايه اللي حصل يا حاتم .. ريم جاية بشنطة هدومها ليه يا حاتم
حاتم : اصل …
محمد بغضب : اصل ايه .. ايه اللي حصل ما تنطق
حاتم : هما اتخانقوا خناقة بسيطة وفادي لما صحى ملقاش ريم
محمد : طب هقفل وهطلعلها وافهم منها
حاتم : تمام
فادي : ها
حاتم : كان لازم تحتفظ بالورقة !
فادي : اه طبعا وهفضل محتفظ بيها كمان
حاتم : كنت خبيها مش تحطها في الدولاب كده وخلاص
فادي : اهو اللي حصل بقى
خرج محمد من الشرفة
محمد : مالك يا ريم يا حبيبتي
ريم : فادي
محمد : عملك ايه
ريم بدموع : اتجوزني عشان .. عشان وصية مامته
محمد ونادية : ايه !!!
____________________________
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ♥️
زياد : فرحنا قرب يا اجمل مريوم
مريم : هانت خلاص
زياد : فاضل يومين على حفلة التخرج
مريم : أيوة ومنتظرة بفارغ الصبر
زياد : وفاضل ٤ ايام على فرحنا
مريم : ا …
اروى : الاه .. يعني اجي الكافية بالصدفة الاقيكوا قاعدين كده من غيري يا غدارين
زياد بفزع : انت بتطلعيلي منين انتتت
مريم ضحكت
اروى بضحك : خضيتك؟ اني اسف
مريم : ازيك يا روري
اروى عانقتها : الحمدلله يا حبيبتي وانت عاملة ايه
مريم : الحمدلله
زياد : ايه اللي جابك
اروى : الاه .. جاية مع جوزي
زياد : وفين جوزك ده إن شاء الله
زين : ايه كنت بركن العربية .. مركنهاش ؟
زياد : هو في ايييه .. انتوا بتطلعوا منين بجد ايه الرعب ده
زين واروى ومريم ضحكوا
اروى : هنقعد بقى في الترابيزة اللي جنبكوا دي وهنراقبكوا
زياد : بت انت ابعدي عني
اروى : ابعد ؟ .. زين
زين : نعم
اروى : هات الكرسيين اللي وراك دول .. هنقعد معاهم على نفس الترابيزة
زياد : ايه ؟
زين بضحك : خدي الكرسي اهو
وجلسوا معهم على نفس الطاولة
زياد : قومي يا مريم
مريم بضحك : على فين
زياد : هنروح كافية تاني خالص
واخذ مريم وذهبوا بالفعل
اروى وزين بضحك : يلا حصل خير
زين : انت كنتي عارفة أنهم هنا ؟
اروى : اه طبعا .. عشان كده كنت بزن عليك أننا نيجي النهارده عشان اغلس عليهم والصراحة بردو بحب الايس كوفي من هنا ف ده سبب من اسباب الزن
زين بضحك : لا برافو
____________________________
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ♥️
نادية : ازاي ايه اللي حصل
ريم : لقيت ورقة وقعت فتحتها واللي فهمته من الورقة أن طنط رانيا وصته أنه يرجعلي ويتجوزني
محمد : للاسف انت كنتي شاكة في الحوار ده بس احنا مصدقناش كلامك .. انا اسف يا ريم حقك عليا
ريم ببكاء : انا عايزة اتطلق .. مش هعيش مع واحد متجوزني عشان وصية
محمد : وانا هساعدك في ده .. مينفعش تفضلي معاه
وبعدها وقف : انا هروح لحاتم
وذهب وتركهم
محمد ذهب لبيت حاتم
فادي فتح الباب ووجد محمد
فادي : عمي
محمد : فين حاتم
فادي : انا اسف على اللي عملته
محمد : حاااتم فييين
فادي : اتفضل هو جوا
محمد دخل لحاتم
حاتم : محمد .. تعالى اتفضل اقعد
محمد : ولا اقعد ولا بتاع .. عايز افهم ايه اللي انتوا عملتوه ده
حاتم : اقعد وهفهمك كل حاجة
محمد : قعدت .. ها قول
حاتم حكى له على كل شيء يخص وصية رانيا ” والدة فادي ”
محمد : كنتوا ممكن تقولولنا عادي
حاتم : متأكد مليون في المئة انكوا مكنتوش هتوافقوا
محمد : كان ممكن نوافق عادي .. بس اللي عملتوه ده اكبر غلط
حاتم : انا متأكد دلوقتي أن فادي بقى بيحب ريم .. ومبقاش متجوزها بس عشان الوصية
فادي : ممكن تسمعني يا عمي
محمد : ها
فادي : انا اه مكنش قلبي مع ريم وكان مع صاحبتها “اروى” بس دلوقتي انا متأكد من كل كلمة هقولها .. اني بحب ريم ومش عايز أطلقها ولا ابعد عنها .. واللي يأكدلك كده اني بتحايل عليك دلوقتي أننا نرجع .. انا بحبها بجد ارجوك صدقني
محمد نظر لحاتم
حاتم أشار إليه بالايجابية
محمد : بس هتقعد عندي لحد ما تتخرج وافاتحها في الموضوع ده
فادي : خلاص حفلة التخرج كمان يومين
محمد : اه هكلمها بعد اليومين دول
فادي : تمام شكرا جدا يا عمي
محمد ذهب لبيته
نادية : عملت ايه يا محمد
محمد : فين ريم
نادية : دخلت اوضتها وقفلت ع نفسها .. بس ايه اللي حصل .. احكيلي
محمد حكى لها كل ما حدث
نادية : وهتعمل ايه
محمد : مش عارف .. حاسس اني عاجز ومش عارف اعمل ايه
نادية : احكيلها طيب اللي قالوه
محمد : مش دلوقتي
نادية : اومال امتى
محمد : بعدين
____________________________
سبحان الله وبحمده ♥️
بعد يومين
بيوم تخرج مريم وريم من كلية الألسن
ريم وصلت لقاعة الحفل مع عائلتها
ومريم ذهبت مع عائلتها وزياد واروى وزين وهدى وامير
مريم وجدت ريم مع عائلتها فقط : اومال فين فادي
ريم : ….
مريم : في ايه
ريم : هحكيلك بعدين
مريم : تمام .. يلا اجهزي عشان هيبدأوا ينادوا على اسمائنا اهو
ريم : جاهزة
نادوا على أسماء الدفعة كلها ماعدا ريم
محمد : هما منادوش على اسم ريم ليه
نادية : مش عارفة
– الطالبة ريم محمد السيد عبد الشافي
نادية : اهو نادوا عليها اهو
والكل صفق لها
ريم صعدت على المنصة
واتكرمت بالفعل
وجاء وقت الصورة الجماعية
– اضحكوا جامد يا جماعة في ايه
ريم نظرت له بصدمة : ….
– يا مدام ريم .. حضرتك مبوظة الصورة بسبب انك مبرقة .. مالك .. اضحكي يلا
ريم ابتسمت ابتسامه مصطنعة
بعد الصورة الجماعية نزلت لوحة
مكتوب عليها ” فادي بيحبك يا ريم “
ريم نظرت لـ اللوحة بصدمة
محمد ونادية ومريم نظروا لـ اللوحة وابتسموا
حاتم جاء من خلف محمد : مش هتحتاج تفهمها حاجة لأنها هتفهم كل حاجة دلوقتي
محمد ابتسم : اومال فين فادي
حاتم أشار على المصور : شايف اللي صوّر الصور الجماعية ؟
محمد : بتهزر .. واكمل بضحك : عشان كده لابس كاب وكمامة ونظارة !
حاتم : بالظبط
امير : احنا نشيل الكلام ده ونحط “امير بيحبك يا هدى”
هدى : وهدى بتحب امير جدا بردو
امير : يا فرج الله .. قالتها .. قالتها
فادي خلع الكمامة والكاب والنظارة وترك الكاميرا وصعد على المنصة ومسك المايك
فادي : والله بحبك .. متزعليش مني
ريم : ….
اروى سحبتها
ريم : سيبيني يا اروى
اروى وريم صعدوا على المنصة
اروى : جيبتهالك اهو .. اي خدمة
ريم : انت كمان متفقة معاه ؟
اروى أشارت بالايجابية
ونزلت من على المنصة
زين : انت كنتي متفقة معاه ؟
اروى بتوتر : اه
زين : ليه
اروى : عشان ريم يا زين والله .. انا اسفه
زين : تمام
اروى : هو بقى بيحبها خلاص
زين : قُلت تمام خلاص
اروى : ….
فادي : يلا يا جماعة
الكل : فادي بيحبك يا ريم .. فادي بيحبك يا ريم .. فادي بيحبك يا ريم …..
فادي نظر لريم : انت مش سامعاهم ولا ايه يا ريمو
ريم : ….
فادي : لسه ساكتة ؟ .. إذا كان كده لازم اطلع الخاتم الالماظ بقى
ريم نظرت له بصدمة : ….
أخرج من جَيبه علبة الخاتم الالماظ ونزل على ركبته : تتجوزيني للمرة التانية ؟
الكل : وافقي بقى يا ريييم .. وافقي يا ريم .. وافقي يا ريم
ريم نظرت لوالديها ووجدت حاتم بجانبهم
نادية ومحمد وحاتم ابتسموا وأشاروا لها بالايجابية
نزلت لمستواه وعانقته وبكت
والكل صفق لهم
فادي : انا اسف .. بحبك والله
ريم : وانا كمان
فادي : وانت كمان ايه
ريم : اسفة
فادي : والله؟
ريم ضحكت : وانا كمان بحبك
الكل : هيييييه
فادي : الفرح الاسبوع الجاي في قاعة ***** .. الكل معزوم .. وشكرا انكوا ساعدتوني كلكوا
والكل ذهب لبيته
فادي : اتفضلي
ريم دخلت
فادي : انا اسف تاني
ريم : ممكن سؤال
فادي : قولي طبعا
ريم : انت بتحبني بجد ؟
فادي : اه والله بحبك .. عارف انك مش واثقة فيا بعد ما كذبت عليكي بس والله بحبك
ريم : طب انت حبيتني من امتى
فادي : من فترة قصيرة .. وانت ؟
ريم : من فترة قصيرة بردو
فادي : صحيح .. من يومين كان عيد جوازنا واحنا محتفلناش بيه .. ف يلا نحتفل بيه ؟
ريم : يلا
فادي : في تورتة لسه جايبها الصبح تستاهل بوقك
فادي جلب التورتة وقطعوها معا
ريم جلبت الهدية وفادي جلب الهدية
ريم : اتفضل
فادي : اتفضلي
ريم اخذت الهدية وفتحتها ووجدت Iphone 13 pro max
ريم : بتهزر !!!
فادي : مش ده اللي كان نفسك فيه ؟
ريم عانقته بفرحة : اه .. شكرا جدا بجد
فادي بدهشة : ….
ريم بعدت عنه : اسفه
فادي بضحك : على ايه
ريم : مش عارفة
فادي فتح الهدية ووجد apple MacBook pro
فادي : بتهزري !! .. دانا محتاجه جدا
ريم بضحك : مانا عارفة عشان كده جيبته
فادي عانقها : شكرا يا ريمو
ريم صمتت قليلا : عفوا يا فيدو
فادي : فيدو ؟ محدش قالهالي قبل كده دي
ريم : يبقى خلاص انا هقولهالك على طول
فادي بضحك : انا موافق
اروى : شُفت ريم كانت فرحانة ازاي النهارده
زين : ….
اروى : انت طول الطريق مش بتعبرني ومش بترد عليا ليه
زين : اروى ، اسكتي شوية
اروى : هو في ايه
زين : مفيش اهدي بقى
اروى تذكرت ما حدث
اروى : افتكرت .. انت زعلان عشان اتفقت مع فادي عشان المفاجأة صح ؟
زين : لا برافو طلعتي لمّاحة
اروى : انا آسفة خلاص بقى يا زوز
زين : بلا زوز بلا زفت بقى
اروى : انا عملت كده عشان ريم والله .. انا عايزة اشوفها على طول مبسوطة
زين : ….
اروى : انا آسفة بجد
زين : خلاص
اروى : مش زعلان ؟
زين : لا .. بس متتعامليش مع فادي تاني ولا تسلمي عليه حتى
اروى : ماشي بس متزعلش
زين : مش زعلان خلاص
____________________________
سبحان الله العظيم ♥️
بعد يومين
بيوم فرح مريم وزياد
زياد : مش مصدق والله
مريم بفرحة : ولا انا
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
مريم وزياد وقفوا
وزياد عانقها بفرحة
والكل صفق لهما
اروى : مبروك يا مريوم .. مبروك يا حبيبي
زين : مبروك يا زوز .. مبروك يا مريم
والكل بارك لهما
وبدأ الفرح ورقصوا واحتفلوا بهذا اليوم السعيد
ولكن حدث شيء لم يكن في الحسبان ….
الكل نظر للشاشة بصدمة
*فلاش باك*
تارا : I want to play this CD on the screen and don’t tell anyone because it’s a surprise
“اريد تشغيل هذا الـ CD على الشاشة ولا تقول لأحد لأنها مفاجأه”
– Ok
*باك*
” كان على الشاشة صور تارا وزياد مع بعض ”
تارا مسكت المايك : Hi !
مريم أشارت لاروى
وزياد أشار لزين
تارا : I’m T …
زين ذهب وفصل الكهرباء وذهب للشخص المسؤول عن الشاشة وأخذ منه الـ CD
واروى اخذت تارا بسرعة بعيدا عن الناس
تارا : leave me “اتركيني”
اروى : اسيبك ايه بس دانا هوديكي في داهية
زياد أشار لزين مرة أخرى ليعيد تشغيل الكهرباء
زين ذهب وفعل ذلك بالفعل
*فلاش باك*
زياد : بصوا ، تارا اكيد هتيجي وهتعمل كل حاجة تبوظ الفرح وانتوا عليكوا انكوا تبوظوا الحاجة اللي هتعملها
زين : ازاي
زياد : بص اللي انا متوقعه منها أنها مثلا هتحط صوري انا وهي على شاشة العرض أو توضح للناس اني كنت بحبها وكنت ع علاقة بيها وتسوء سُمعتي تروح انت يا زين فاصل الكهرباء عن القاعة وانت يا اروى بعد ما زين يفصل الكهرباء تروحي واخداها مطلعاها برا القاعة خالص
زين واروى : حاضر
اروى : وهعمل كده بمساعدة لينا
لينا : تمام انا معاكي
زياد : تمام اوي
*باك*
اروى اتصلت بـ لينا
لينا ذهبت لهم مسرعة
اروى : امسكيلي البت دي كده لحد ما اشوف زياد هيعمل فيها ايه
لينا مسكت تارا بقوة
اروى اقتربت من مريم وزياد
اروى : توقعك كان في محله بس هنعملها ايه دي
زياد : مش عارف .. مضطرين نسيبها تمشي لأن ده مش وقت خناق
اروى : متأكد ؟
زياد : اه
اروى : تمام
تارا : leave me “اتركيني”
لينا : لا
تارا بغضب : leave me “اتركيني”
لينا : لاااا
تارا دفعت لينا بقوة وركضت
لينا وقعت من فوق سلم القاعة : ااااه .. ااااه
اروى : لينا ، لينا .. ايه اللي حصل
لينا : اااه يا اروى بطنيييي
اروى : انت بتنزفي !!!
اروى اتصلت بمازن وأخبرته
مازن ذهب لهم
مازن : ايه ده في ايه يا لينا
اروى : احنا لازم نروح بيها ع المستشفى بسرعة
مازن واروى أخذوا لينا وركبوا السيارة وذهبوا للمستشفى
الطبيب : جهزوا اوضة العمليات بسرعةةة
وبعد قليل
زياد : اومال فين اروى ولينا .. وكمان مازن .. هو في ايه
مريم : مش عارفة .. مظهروش من ساعة لما قُلت لاروى على تارا .. راحت لتارا ومرجعتش
زياد : لتكون تارا عملت في اروى حاجة .. وغير كده فين لينا ومازن مع أن ياسين مع زين .. هيروحوا فين من غير ابنهم اصلا
مريم : مش عارفة .. اسال زين كده
زياد أشار لزين
زين ذهب له ومعه ياسين
زياد : فين اروى ولينا ومازن
زين : مش عارف .. طلعت دورت عليهم وملقيتش حد فيهم وبحاول اوصلهم بس موبايلاتهم مقفوله وقلقان جدا
زياد : وانا كمان ربنا يستر
وبعد وقت انتهى الفرح والكل ذهب لبيته
زياد : الفرح خلص وهما ماجوش
زين : مش عارف في ايه .. روحوا انتوا بس على بيتكوا وانا هتصرف
زياد : طب وياسين .. هتتصرف ازاي وهو معاك .. هاته .. انا هاخده واوديه البيت هو ومريم وهاجي معاك ادور عليهم
زين : لا لا انا هدور عليهم متشغلش انت بالك
زياد : مشغلش بالي ايه يا زين دول اخواتي وصية اهلي ليا عايزني مدورش عليهم واقعد في البيت ! .. اركب يلا انت وياسين
زين : خدي ياسين يا مريم
مريم اخذت ياسين
زين : وانا هاجي وراك بالعربية .. يلا
زياد : تمام
زين ركب السيارة وذهب وراء زياد ووصلوا لبيت مريم وزياد
مريم : ابقى طمني يا زياد بالله عليك
زياد : حاضر يا حبيبتي
جاء لزين مكالمة من اروى
زين : اروى ، في ايه انت فين بكلمك بقالي كتير وموبايلك مغلق
اروى : هفهمك كل حاجة بس تعالى على مستشفى *****
زين : ليه في ايه .. انت كويسة ؟
اروى : اه الحمدلله
زين : اومال انت في المستشفى ليه ؟
اروى : هفهمك كل حاجة لما تيجي
زين أخبر زياد واتجهوا للمستشفى
زين وزياد : في ايه يا اروى .. في ايه يا مازن .. ايه اللي حصل وفين لينا
اروى ببكاء : معرفش ايه اللي حصل .. هي كانت مع تارا .. ولما جيت اكلمك في حوار تارا رجعت ملقيتش تارا ولقيت لينا واقعة في الأرض وبتنزف
زياد : ط طب الدكتور قال ايه
اروى : لسه مطلعش
الطبيب خرج من الغرفة : انقذنا المدام بس للاسف معرفناش ننقذ الجنين …
يتبع ….
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية اوتار القلب)