Uncategorized
رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف
رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف
![]() |
رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف – كامو |
رواية يا أنا يا هو الفصل الثالث بقلم عبير أشرف
داليدا بغضب????????????: انت هتعملي فيها اخرس لا رد عليا بدل ما زعلك
قام اسر بغضب???????? و اسمك بدراعها و فتح الباب و القاها في الخارج و اغلق الباب بقوة
في الخارج كانت داليدا ملقيه على الارض من شدة الرمية قامت و فتحت الباب بغضب
داليدا بغضب????????: انت غبي ولا ايه في حد يعمل كدا و الصبح متعصب عليا ليه.
اسر بغضب????????: عشان انتي غبية اولا المفروض يا دكتورة يا محترمة تخبطي قبل ما تدخلي ثانيا هما قالولك على نظامي من ضمنهم باكل ايه و بشرب ايه صح
داليدا بسخريه????????: اولا هما قالولي دا واحد فاقد النطق يعني لو خبط لصبح مش هيرد ثانيا نظامك انا ماشية عليه و كان اولهم القهوة بتاعك صح
اسر بتهكم????????: و يا ترى قهوتي كانت ايه
داليدا بسخريه????????????: زي ما في الورقة دي عملتها اهو قهوة سا و صمت داليدا
اسر بتهكم????????: قهوة سادة مش زيادة صح
داليدا عملت انها لم تنتبه عليها لانها كانت تفكر في عزمي و ما فعله
داليدا محاولة التبرير: ????????????ما هو عشان مخدش بالي عشان
اسر بمقاطعة: عشان انتي واحدة غبية و اللي زيك مكنهم مش هنا مكنهم المطبخ.
داليدا بغضب????????: نعم يا عمر مطبخ مين دا انا دكتورة اد الدنيا اوعى تكون فكرني بنت ناس و كدا لا فوق دا انا شرشوحة و بهدلك هنا
اسر بتهكم????????: لا اطمني ما انا عارف انك بيئة اصلا
داليدا بغضب????????: صدق بالله انت اشكالك دي مينفعش معاها الكلام.
اسر بسخريه:???????? امال ينفع معاها ايه
داليدا و قد امسكت بالفازة الموضوعة امامها على المنضدة: ينفع معاك دي
و قامت بالقاء الفازة تجاه اسر و لكن تفادها بمهارة
اسر بغضب???????????? و هو يمسكها من معصمها: انا هعرفك مين هو اسر الحديدي
داليدا بغضب???????? و سخرية:???????? ها عرفني يا خويا هتعمل ايه اخرك فاضي اصلا.
اسر بصدمة????????: اخري فاضي طيب.
و لكن قبل ان يفعل اسر شئ قامت فريدة بعض يده و امسكاتها بضوافرها و خربشته و جريت لاخر الغرفة
اسر بغضب???????????? و صوت عالي: و رحمة ابويا ما هسيبك و
لكن قاطعهم دخول فهمي الجزار و عزمي
فمهى: اسر مالك فيه ايه
اسر و قد قام بأداء التحية العسكرية و حاول التحكم في غضبه:???????? يا فندم انا مش عايز البتاعة دي هاتوا اي حد تاني
عزمي بفرحة????????: عين العقل
و لكن نظر له فهمي نظرة دبت الرعب فيه: اطلع بره يا عزمي
هرول عزمي خارج الغرفة بخوف.????????
فهمي بهدوء: تعالى بس يا اسر اعد خالينى نتكلم
اسر يحاول التحكم في غضبه???????? بعد ان جلس في الكرسي المقابل لفهمي و ما زالت داليدا واقفه في اخر الغرفة بجانب السرير
فهمي بهدوء: مش عايزها ليه بقى
اسر: دي بيئة و صوتها عالي بت استغفر الله كدا حاجه قرف
جاءت داليدا بهدوء و وقفت امامهم
فهمي: اعدي يا دكتورة فهميني اللي حصل
داليدا بهدوء بعد ان جلست:???????? بصراحه يا فهمي بيه انا مش عارفه ازاي دا ظابط مهم عندكم
اسر بتهكم:???????? ليه يا بيئة
داليدا بهدوء:???????? مبيعرفش يتحكم في غضبه خالص اعد يزعق و صوته عالي و يكسر في اي حاجة حواليه
اسر بغضب????????: انا اللي صوتي عالي
داليدا????????: يا فندم حضرتك لما جيت كان مين اللي بيزعق
فهمي: ????????اسر يا بيحلف برحمه والدة ومتعصب
داليدا بهدوء و صوت واطي: شوفت و كل دا ليه عشان بسأله اذا كان عايز حاجه ولا لا
اسر بصدمة:???????? ايه
داليدا بهدوء: اعد يزعق و صوته عالي دا كمان كان هيعورني بلفازة شوفت مكسورة هناك ازاي
اسر: انا
داليدا: ايوه و كل دا ليه عشان القهوة مش زي ما بيشربها هو متعود عليها سادة و انا عملتها زيادة
اسر بغضب????????: عشان غبيه
داليدا بهدوء: شوفت يا فندم اهو على طول كدا
اسر بغضب:???????? على طول مين دا انا لسه عارفك من ساعتين
فهمي: طيب ما هو متعود على قهوته كدا من زمان.
داليدا:???????? يا فندم انا قولت لازم اغير عشان طعم القهوة مرة هيشوف كل حاجه مرة لكن الحلو هيبقى عنده نظرة مختلفة للحياة مبالك بقى لو زيادة
اسر بتهكم???????? : يسلام اعد معانا فيلسوفة انتي يا بت مش لسه قايله انك مخديش بالك
داليدا: متقولش بت.
اسر بغضب???????? و صوت عالي: اقول اللي انا عايزة انتي اخرك تعدي في البيت اصلا
داليدا بهدوء: على فكره صوتك العالي دا دليل على ضعف موقفك
اسر بغضب???????? و قام وقف : اخفي من وشي يا حيوانة انتي
داليدا وقفت محاولة التحكم في غضبها????????: انا مش طلعة بره انا هنا الدكتورة المعالجة ليك و انت لازم تسمع كلامي.
اسر بغضب???????????? و قد نسى وجود مديرة: اسمع كلام مين يامتخلفة انتي غوري من وشي بقؤلك
داليدا بغضب???????? و قد نست وجود فهمي : والله انا دكتورة في المستشفى دي انت اتنيل على عينك خف و غور في داهية من هنا
اسر بغضب و قد امسكها من معصمها: والله ما هرحمك و
فهمي بمقاطعة و غصب????????: اسر في ايه انت مش عاملي اي احترام
اسر و قد ترك يد داليدا: انا اسف يا فندم
فهمي بغضب????????: اسف على ايه بالظبط على عدم احترامك ليا و لا اللي عملته في الدكتورة و نظر الى يده ايه اللي عمل في ايدك كدا
اسر بتهكم???????? و هو ينظر ليده: الدكتورة اللي حضرتك بدافع عنها
فهمي بصدمة????????: انتي اللي عملتي كدا
داليدا بهدوء: اه
اسر: البجاحة ليها ناسها.
فهمي: ليه كدا
داليدا بهدوء: اقولك ايه بس يا فهمي بيه الاستاذ دا دخلت لقيته ماسك السكينة بتاع الفاكهه و عمال يلعب بيها
اسر بصدمة:???????? انا
داليدا: ????????خوفت ليعمل في نفسه حاجه و اعد اقوله هاتها مرضيش فعملت كدا عشان اخدها
فهمي: عورتيه بيها عشان تخديها
داليدا: لا دا انا خربشتة و غضيته بس
فهمي: هي دي ضوافرك
داليدا: اه
فهمي: كل دي ضوافر
اسر بتهكم????????: ما هي دي ضوافر الحيوانات مش البشر،
فهمي بغضب:???????????? اسر ميصحش كدا و انتي ليه خدي منه السكينة
داليدا:???????? مش هو مجنون و مريض نفسي قولت ممكن يعمل حاجه في نفسه و يعمل حاجه في حد ما هو اصل اللي زي دول دول لو عملوا حاجه محدش هيلوم عليهم
اسر بغضب????????: با انا مجنون يا بنت العبيطة تعالي هنا بقى
و خرجت داليدا تجري خارج الغرفة و اسر خلفها و ظلت داليدا تجري في الممر التابع لدور و اسر وراءها بغضب ????????و ظلوا هكذا مدة الى ان اوقفهم صوت فهمي
( فهمي بعد كدا زعق ليهم و اسر دخل اوضته و بعدها فهمي اتكلم مع داليدا في مكتب جاسر و عرفها انو فاهم اللي هي عملته ما هو مدير المخابرات بقى و قالها استمري مع اسر و انا هتابع معاكي بس بهدوء بردوا عشان اسر لما بيوصل لاخر صبرة غضبه محدش يقدر يتحكم فيه)
( و مشى فمهي و كمان داليدا و قررت متروحش لاسر تاني النهارده و روحت)
&في فيلا اسر&
نازلي بسعادة????????: حمدلله على سلامتك يا حبيبي
معتز: الله يسلمك يا ماما ثم اكمل بتعجب مالك فرحانة كدا ليه
نازلي بفرح????????: اسر اتكلم النهارده
معتز: اتكلم ازاي
قصت عليه نازلي ما حدث
معتز: يعني هي الدكتورة دي اللي خلته يتكلم
نازلي بسعادة????????: ايوة و هروحله بكرة معاك
معتز: و مين قالك اني هاجي معاكي
نازلي بتعجب????????: مش هتشوف اخوك كنت الاول بتحجج انك بتتكلم و هو مبيرضش دلوقتي خلاص اتكلم
معتز: انا مسافر بكرة و رايا شغل لما ارجع هبقى اروحله
و تركها و صعد لغرفته
( معتز اخو اسر الصغير و لد مغرور جدا بسب دلع والدته صاحب شركة ادوية و بيكره اسر عشان الكل بيحب اسر و هو لا و كلهم شيفين ان اسر احسن منه و فرح جدا في اللي حصل لاسر)
فاطمة: مالك سرحانه في ايه
نازلي بحزن????????: كنت فاكرة انو هيفرح لخوه و مش هيستنى للصبح و يروح يشوفه دلوقتي
فاطمة: متزعليش مني انتي اللي عملتي كدا دايما مدلعة معتز و الله وحدة اعلم اخرت دلعك دا ايه
نازلي بحزن:???????? اسر كان واخد طبع والده الله يرحمه شديد من صغره لكن متعز مش كدا اسر من صغره بيتعامل كا راجل عكس معتز
فاطمة: اومي نامي عشان بكرة نروح لاسر و تكوني فايقة و سيبيها لله
نازلي: حاضر تصبحي على خير
فاطمة: و انت بالف خير
( فاطمة الدادة بتاع اسر، ومعتز من و هما اطفال معاهم من ايام والد اسر، و اتجوزت و مخلفتش فبتعتبر اسر، و معتز والدها و خصوصا اسر عشان هو حنين عليها و بيعتبرها امه التانية
♕ في الصباح ♕
ذهبت داليدا الى المستشفى و دخلت عند اسر و احضرت له قهوته السادة و وضعتها امامه و جلست و لم تتحدث
ظلوا هكذا فترة اللي ان جااءت و الدته و معها فاطمة
نازلي بسعادة????????: صباح الخير على نور عيني
اسر ببتسامة☺️☺️: صباح النور.
فاطمة:???????? ربنا يحميك انا مش مصدقة نفسي الله اكبر قمر يا ابني
داليدا بسخريه???????????? و صوت واطي: قمر بالستر يا حجة
و لكن علم ما قالته فهو يعرف لغة الشفايف
نازلي بسعادة????????: طبعا و البركة في الدكتورة
فاطمة ببتسامة???????? و هي تسلم على داليدا: و الله يا بنتي انا مش عارفه اشكرك ازاي انتي دخلتي الفرحة قلوبنا تاني
داليدا ببتسامة????????: انا معملتش حاجه دا شغلي
و استاذنت منهم و تركتهم بمفردهم
♕ في احدى الدول الاجنبية ♕
الحديث بالغة الانجليزية
جاك: عملت ايه مع المختبر.
مايكل????????: مش عارف ادخل اي حد من رجالتنا هناك.
جاك:???????? لازم ميوصلوش للعلاج احنا خلاص قربنا ندخل الفيرس البلد
مايكل????????: متقالقش عشان يوصلوا للعلاج لازم ياخدو عينة من الفيرس نفسه و دي ميقدروش يوصللها.
جاك:???????? ميقدروش ازاي اذا كان واحد من رجالتهم جيه لحد هنا
مايكل: ????????و مشي بالفيرس و لما يشوفوا اللي هيبدء يحصله محدش هيقدر يجي هنا هيخافوا
جاك: ????????اعراضه هتظر امته عليه
مايكل:???????? بعد سبع شهور مر منهم خمسة لسه شهرين
جاك:???????? و ليه سبعة كدا المفعول بطئ جدا
مايكل????????: مفعول بطئ لانه لما اتحقن مكناش قدرنا نتطورة زي دلوقتي لكن دلوقتي اللي هياخد الفيرس اقل من شهر و هيكون مدمر
جاك:???????? اعراضة ايه
مايكل:???????? بيحصل دمور في المخ و الخلاية العصبية و بيفقد الحواس بالتدريج البصر السمع و الشم و هكذا لحد ما يبقى مفيش جثة اصلا
جاك????????: هيدخل البلد امته
مايكل: يومين و هحدد دا
♕ نرجع تاني المستشفى ♕
بعد فترة طويلة غادرت والدته اسر و فاطمة و احضرت هناء له الطعام و الدواء و في هذا الوقت كانت داليدا في المختبر بعد ان ارسلوا لها و اخبروها انه لابد من وجود الفيرس لستخراج العلاج و بعدها تحدث معها فهمي و اخبرها انها الوحيدة القادرة على التحدث مع اسر لكي يخبرها كيف تم حقنه بالفيرس لكي يستطيعوا الوصل اليه
♕في غرفه اسر ♕
داليدا و كانت تجلس بالقرب من اسر و هو نائم على السرير و كانت تحدث اختها على تطبيق الواتس اب
داليدا بغضب???????? لنفسها: اللي يخربيتك يا ابن الهبلة
و قامت بالاتصال باحد????????: انت يلا مبتسمعش الكلام ايه
: مش عايز اكل
داليدا بغضب:???????? انت يا زفت اسمع الكلام انا زهقت من حوار كل يوم دا
: اوف بقى حاضر
داليدا: ايوه كدا اسمع الكلام على ما اجي
و في هذا الوقت كان استيقظ اسر على الصوت و لكن مثل النوم
اغلقت داليدا الهاتف محدثة نفسها بصوت عالي: ????????????اه منك يا اسر يابن الهبلة مش هخلص من موال كل يوم دا
في لحظة كان اسر واقف امامها بغضب:???????? انتي بتشتمي مين يا بت
داليدا بغضة????????: بسم الله الرحمن الرحيم انت صحيت امته
اسر بغضب:???????? من صوتك الكروان يختي مرضتيش بردوا بتشتميني ليه
داليدا بتعجب????????: و انا هشتمك ليه و انت نايم و لا انت حاسس بنفسك اوي كدا انك لازم تتشتم
اسر بغضب????????: مش انتي لسه شتمه باسم اسر دلوقتي
داليدا بتهكم????????: و هو انت الوحيد اللي اسمك اسر
اسر بسخريه????????: و يا ترى مين الهانم تعرفه باسم اسر و بتشتم فيه كدا
داليدا: ابني
اسر بصدمة????????: ابنك
داليدا: ايوه ابني اسمه اسر
اسر بضيق????????: تمام ربنا يخليهولك.
و تركها و جلس في مكانه المفضل امام النافذة
( اسر داخله اضايق اوي لما عرف انها متجوزة و عندها ابن)
داليدا و قد احضرت له عصير
داليدا و هي تجلس بجانبه: اتفضل
اسر لم ينظر لها: شكرا مش عايز
داليدا بهدوء: لازم تشرب جسمك محتاج سوايل
اسر: قولتك مش عايز
داليدا: ما انا مش هسيبك الا ما تشرب انا موريش غيرك
اسر بتهكم:???????? موركيش غيري ليه مش عندك زوج و بيت و ولد
داليدا: لا مش عندي غير ولد بس جوزي مات
اسر بفرحة داخليه: مات
داليدا: ايوة
اسر: ازاي
داليدا: ملكش فيه
صمت اسر و هو لا يعلم لما شعر بهذة الفرحة داخلة عندما علم انها ارمله
داليدا و قد قدمت له العصير، مرة اخرى: اشرب و انا احيلك
اخذ منها اسر كوب العصير و بدء في تناولة و فهو داخله فضول لمعرفة حكايتها
و قد قصت له داليدا كيفية زواجها و ابنها و كل شئ عنها
اسر بهدوء: يا عني انتي عايشة مع اختك
داليدا: ايوة
اسر: و جوزها
داليدا ببتسامة:???????? دا مش جوزها بس دا اخويا حسام جدع معايا اوي وقف جامبي وافقة اخ و اب ربنا يخليه لينا كلنا
اسر: بس جوزك دا ميجوز عليه الا اارحمة بس ازاي كان عايزك كدا تظهري جمسك للي يسوا و اللي ميسواش
داليدا بهدوء: مرة الراجل اللي كان شغال عنده عامل حفلة و عزمهم كلهم و انا روحت معاه و كان وقتها كل اللي هناك مزز يعني وانا كنت اقل واحدة فيهم اعد يزعق و يقولي انا كنت مكسوف منك و بعدها معدش بيرضى ياخدني معاه في حته و لا يجي معايا في مكان
اسر: دا كان مش راجل داشبيه راجل
و قطع حديثم دخول فتاة ????????????الغرفة ترتدي جيب و بلوة قصيرة و تضع الكثير من مساحق التجميل و شعرها اصفر صناعي
و داليدا مصدومة من مظهرها ????????????
و جريت على اسر و قامت باحضتانه و ..
يتبع..
نرشح لك أيضاً رواية فرحة غدارة للكاتبة عبير أشرف