روايات

رواية انتقام القدر الفصل التاسع 9 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر الفصل التاسع 9 بقلم مجهول

رواية انتقام القدر البارت التاسع

رواية انتقام القدر الجزء التاسع

انتقام القدر
انتقام القدر

رواية انتقام القدر الحلقة التاسعة

مرت الشهور الاربع وانصاف حالتها تسوء كثيرا فقد اصبحت لا تفعل شيء سوي تعاطي تلك المخدارات حتي انها لم تعد تبحث عن جميلة او تشعر بغياب ابنتها .
………………………………
أما غادة وهيثم فقد تم ترحيل جثثهم إلي مصر وابلغ سامح جميلة بما حدث بإبنة عمتها فأخذتها الشفقة بها بأن تذهب لإستلام الجثة ودفنها وهي في قمة زهولها.
جميلة/ عدي اربع شهور وعمتي حتي بنتها مسألتش عنها.
فريده / دي مستحيل تكون انسانه دي قلبها حجر.
جميلة / الحجر ساعات بيحن يا ماما اما دي مشوفتش ليها مثيل.
فهد / ربنا ينتقم منها ثم اكمل قائلا *هاه يا حبيبي جاهزه .
جميلة بتوتر / خايفه اوي يا فهد.
فهد / متخفيش انا معاكي وسامح كمان والشرطه.
جميله / رغم كل اللي عملته عمري ما اتمنيت ان الشرطه والمحاةم تتدخل بينا ولا عمري تخيلت ان ممكن اقف قصادها ف يوم من الأيام.
فهد / المكتوب مفيش منه مهروب يلا بينا.
جميلة / اتجهت نحو فريدة تحتضنها وتقبل رأسها طالبة منها الدعاء لهما.
ثم طلبت من نسمه ان تكون معها فهي من يهون عليها توترها دائما ويستمع إليها .
……………………………………
اتجهت جميلة وفهد برفقة الشرطه إلي منزل عمتها او بمعني اصح منزلها الذي استعمرته عمتها وظلت الشرطه تطرق الباب بأقصي قوة إلي ان خرجت لهم انصاف في حالتها التي اصبحت موضع شفقة.
انصاف بصراخ / ايه الصوت دا والدوشه دي مش شايفيني بتكلم مع بنت اخويا وماصدقت نيمتها.
نظرت لها جميلة بإستغراب قائلة/ بنت اخوكي مين ؟؟؟
انصاف / جميلة بنت اخويا ناصف اصل هو مات وسابهالي وهي لسه صغيره وعماله تعيط عاوزه بابا ثم بكت طب ما انا عاوزه بابا انا كمان .
جمياة ببكاء علي حالة عمتها / عمتي انا جميلة مالك ايه حصلك.
انصاف / لأ انتي مش جميلة انتي غادة بنتي متخفيش جميلة مش هتاخد حاجه اما تكبر هاخد كل حاجه كل حاجه واكتبها بإسمك هعلمك اجسن تعليم وهيا لأ هيا وحشه.
ظلت جميلة تبكي فهي رغم كل ما فعلته بها لم تتوقع ان تراها في مثل هذه الحاله فاحتضنتها نسمة لكي تهدئها.
قامت الشرطه بطلب مستشفي الامراض العقليه لأخذ انصاف نعم لقد جنت تماما بعد ما ادمنت وهجرها الجميع ولم ينفعها ذلك المال الذي اضاعت عمرها من اجل تحصيله.
…………………………………
اما جميلة فقد استلمت تركتها بالكامل وقررت بيع هذا المنزل الذي دائما يذكرها بالماضي وآلامه . وعملت علي زيارة عمتها من وقت لآخر للإطمئنان عليها.
فهد / وبعدين يا حبيبتي هتفضلي كل ما تزوريها ترجعلي تعبانه.
جميلة ،/ صعبانه عليا قوي يا فهد غصب عني.
فهد / ربنا انتقملك منها هو بس اتردلك حقك كيتيمه وحقه هو رب العباد علشان معملتش بوصاياه اللي امرنا بيها قال تعالي ( واما اليتيم فلا تقهر) وقال (وآتوا اليتامى اموالهم ولا تتبدلوا الخبيث بالطيب ولا تأكلوا أموالهم إلي أموالكم …….) صدق الله العظيم كان لازم دا اللي يحصل لعمتك ولأي حد بياكل حق يتيم او بيزله ويهينه دا انتقام القدر ليكي يا جميلتي .
ثم اكمل بإبتسامه ممكن بقي تخلينا فينا احنا .
تتجوزيني يا جميلة.
جميلة بسعادة / موافقه طبعا بس بشرط.
فهد / شرط ايه.
جميلة / مهري انك تقدملي زي ما وعدتني علشان اكمل تعليمي يا فهد.
وافق فهد وقام بتقديم الاوراق اللارمه لتكمل جميلة تعليمها وتبدأ حياتها من جديد مع ام واخوة وزوج يحبونها ويحترمونها عساهم يستطيعون محو ما زرعته انصاف من ألم بداخلها.
( اياكم وقهر اليتيم فإن احسنتم إليه رزقتم خير الدارين الدنيا والآخره قال تعالي (ويسئلونك عن اليتامى قل إصلاح لهم خير وان تخالطوهم فإخوانكم والله يعلم المفسد من المصلح …..)صدق الله العظيم.
تمت..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *