روايات

رواية شمس الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نور الشمس

  رواية شمس الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم نور الشمس

رواية شمس الصعيد البارت الخامس والعشرون

رواية شمس الصعيد الجزء الخامس والعشرون

 رواية شمس الصعيد الحلقة الخامسة والعشرون

في شركة المنياوي
????????????????????????????
توقفنا عندما سألت شمس قصي عن أكمل الجندي
شمس بجدية : قاعدة ولسه مسمعتش كلامك
قصي بهدوء : أكمل يبقي صديق ليا من ايام الثانوي وحتى الجامعة وفى يوم طلب منى استوردله شحنة أجهزة والوقت ده الشركة كانت بتمر باذمة مالية كبيرة وقولت انه صاحبي و اخويا وابويا و ابوه اصحاب فوافقت طبعا وفعلا سافرت اتفقت على الشحنة و خلصت كل الإجراءات وهو كان معايا وفى يوم نزلنا نسهر وفضل ورايا لغاية مشربت وديه كانت أول مرة والله وللاسف الشديد سكرت وبعدها رحنا بيت ولما صحيت لقيت بنت نايمة في حضني كانت صدمة ليا قومت بسرعة ورجعت الفندق وبالليل سافرت وهو فضل هناك يومين وبعد اسبوع البضاعة وصلت ورحت استلمتها ومن يومها وانا بعت عنه
شمس بغضب مكتوم : بس يا قصي هو ده كل اللي حصل
قصي : ايوة شمس
شمس بغضب : لا يا ابن مي مش كده بس البيه مصورك صوت و صورة والشحنة اللي بتتكلم عنها كانت مليانة مخدرات والبيه لما عرف انك عضو مجلس شعب فعاوز يستغل ده و بيهددك بالفيديوهات صح
قصي : صح
شمس : والكلام على ايه
قصي : اكيد عاوز حاجة
شمس بغضب : وايه هي الحاجة يا قصي
قصي : ااااااااااااه
شمس بغضب : انطق
قصي : عاوز العربية فى الجهة الغربية
شمس : اشمعنا
قصي بتلثم : مممممممممم
شمس بغضب : هتفضل تماما كده كتير انطق
قصي : مقبرة اثار
شمس بردح : نعم يا روح امك اثار الله يحرقكم
قصي بهدوء : احم شمس انا خطيبك واكبر منك في السن
شمس بنرفزة : بلا أكبر بلا زفت
قصي : هو انتى عرفتي اذاي
شمس بسخرية : انا شمس المنشاوي يا قصي
جلست شمس تفكر في حل في تلك المصيبة وجلس امامها قصي يتأمل بها ويعشقها اكثر و اكثر
قصي بعشق : شمسي
شمس : اممممممممم
قصي بعشق : هو انا قولتلك النهاردة اني بعشقك
شمس بابتسامة : اسكت
قصي بغزل : مالك بس يا وحش الكون
شمس متصنعة الغضب : بس
قصي بعشق : شمسي وقمري ونجمتي الغالية بعشقك
شمس بزعل : وانا كمان بحبك بس مش قادرة انسي ان جسمك لمس واحده قبلي صعب علي الواحدة ذي قصي
قصي وهو يمسك اديها : اقسم بالله يا شمس مكنت في وعي انا عمري مكنت افكر اني المس واحدة في الحرام انا عمري مصاحبت واحدة في جامعة أو مدرسة كنت دايما بقول عندي اخت ولازم احافظ عليها وكنت بقول بكرا اتجوز وربنا يرزقني ببنت ويحصل فيها ذي مكنت بعمل علشان كده فضلت محافظ على طهارة جسمي شمس بالله عليكي بلاش تبعدي ولا تحزني ولا تبعدي
شمس : مش وقته الكلام ده
قصي بخوف : شمس انتى هتسبيني صح والله العظيم مكنت اقصد شمس بلاش تبعدي عني
شمس بهدوء : نخلص من الليلة ديه وبعدها نتكلم مفهوم
قصي : طيب علشان خاطري طمني قلبي
شمس بجدية : عاوز العربية امتي
قصي بحزن : بعد اسبوع
شمس بجدية : هنرتب كل حاجة وانت هتوافق وهتسلمله العربية وانا هتصرف
قصي : هتعملي ايه
شمس بابتسامة شر : مفيش كلام بعد كلام شمس الصعيد
قامت شمس بحمل حقيبتها حتى تغادر ولكن اسرع قصي منها وضمها لحضنة بلهفة
قصي : شمس بلاش تزعلي والله مكنت في وعي
شمس بابتسامة : انا جعانة مش هتاكلني
قصي بحزن : امرك نجمتي
وغادرو الشركة وتوجهو الى المطعم وهو يعلم جيدا بأنها لن تغفر له ذلك الذنب وستقرر البعاد والرحيل
????????????????????????????????????????????
في المطعم
????????????????????
شمس : مالك قصي
قصي بحزن : مفيش سلمتك
شمس : بلاش تفكر كتير تمام
قصي : للأسف الشديد مليش غيرك افكر فيه واخاف عليه صفا مع جوزها اللي بيحبها وبيعشقها وامي مع ابويا لكن انا عارف انك عمرك مهتقبلي انك تسمحي في حاجة ذي ديه
شمس : قول يارب المهم المهم دلوقتي تتصل على أكمل الجندي و توافق على طلبه
قصي : ناويه على ايه
شمس بابتسامة شر : محدش لسه لعب مع شمس المنشاوي عايش من تحت اديها
قصي : يعني ناوية تبلغي البوليس
شمس : متخفش اسم وسمعه العيلة محدش يقدر يتكلم عليها والفيديوهات هتبقي معايا خلال كام يوم
قصي بحزن : وناوية تصدري قرارك امتي
شمس : اتصل على أكمل
قصي : حاضر يا وجعه قلبي وروحي
شمس بابتسامة : بس قلبي وروحي مش تعبنين
اتصل قصي على أكمل ورتب كل شي وامره اكمل بالمجي الي الصعيد حتى يخرج بالسيارة فهزت جنة رأسها شمس راسها بان يوافق واغلق معه
اتصلت شمس على رجالة الصعيد وطلبت منهم مراقبة المكان من بعيد لبعيد وعدم الاحتكاك بهم
شمس : احنا دلوقتي هناكل علشان انا ميتة من الجوع
قصي بلهفة : بعد الشر عليكي يا قلبي
شمس بابتسامة : الاكل قصي
طلب قصي الطعام وبعد فترة غادرو
????????????????????????????????????????????
في الصعيد
????????????????????
توجهت شمس إلى الصعيد وشاهدت كل شي تم تصويرها من قبل رجالها
شمس بجدية : كل حاجة تحت اديكم
جبل : كلهم تحت ادينا يا كبيرة وكمان فى رجالة من بتوعنا معاهم
شمس بابتسامة : تمام يا رجالة على بكرة الله
مرعي : بس يا كبيرة احنا عرفنا أن المقبرة هتتفتح على بكرا او بعده
شمس بشر : وانا لازم اكون اول واحدة فى فتح المقبرة روحو انتم
وهدان : بس يا بنتي كده فى اذيه عليكي اكيد اللعنة اللي بيقولو عليها هتطلع عليكي
شمس بابتسامة : متقلقش يا حاج
وهدان : مالو قصي شكله متغير
شمس : صعب يا جدو بردو صاحبه يكون مهرب آثار و مخدرات
وهدان : انا عارف انك مش بتقولي الحقيقة بس بلاش تخسري قصي هو بيحبك
شمس : بلاش تقلق انا عارفة بعمل ايه
بعد اذنك
قامت شمس وخرجت برا وجدت قصي يجلس وبجواره الفرسه ويغمض عيونه ويظهر على وجهه الالم و الحزن و الحسرة فتنهدت وتوجهت له
شمس بابتسامة : مالك يا قصيي
قصي بابتسامة : مفيش يا نجمتي
شمس بابتسامة : اشمعني نجمتك
قصي بابتسامة : علشان انتى نجمة بعيدة اوي كنت فاكرها قريبة بس طلعت غلطان انتي بعيده عني فرق السما من الارض
شمس بنظرة حب : مش يمكن انا قريبة اوي من هنا وشاورت على قلبه
قصي بامل : يوم مهيتقفل علينا باب واحد ويجمعنا سرير واحد فى اللحظة ديه بس هصدق انك قريبة من قلبي
شمس بكسوف لزيز : عيب يا خديوي قال اوضة واحدة وسرير واحد قال
قصي بعشق : بعشقك يا نجمتي بعشقك
حامد بغضب : اتلم يا زفت انت بتعاكس بنتي
قصي بغيظ : منور يا خالي
حامد بتملك : شمس ملكي انا وعمرها مهتكون ملك مفهوم
قصي ببرود : شمسي معاك لغاية متسلمها ليا بايدك
حامد بتملك : ابقي وريني مين اللي هيسلمهالك
شمس : اهدو يا رجالة انا موجودة فى النص اشطا
هاري : برنسيسة عاوزك
شمس : تمام يالا وانتم بقي مع نفسكم
وقفت شمس مع هاري وحكي لها كل شي واخرج فلاشه عليها الفيديوهات الخاصة بقصي
شمس : في حاجة تانية
هاري : عيب عليكي انا هاري
شمس : تمام
هاري : احم احم انا عاوز اقولك على حاجة قصي فعلا كان متخدر يوم السفر بلاش تضيعي كل حاجة منك انا من اول يوم اشتغلت معاكي فيه وانا اعتبرتك اختي الصغيرة قصي بيعشقك وصدقيني مش هتلاقي حد غيره يحبك ويحافظ عليك اوعي تبعدي عنه
شمس بابتسامة : تمام يا هاري بوتر
هاري بغيظ : بت انتى بلاش هاري بوتر ديه
ضحكت شمس ونظرت وجدت قصي و حامد ينظرون لبعض بغل و غيظ فبتسمت على ايامها القادمة معهم
شمس بسخرية : شكل حياتي هتبقي عنب استرها يا رب
????????????????????????????????????????????????
بعد مرور يومين
????????????????????????
كان أكمل الجندي يقف فى انتظار فتح المقبرة وهو سعيد و فخور بذلك الانجاز
فى لحظة واحدة دخل قصي ونزل من السيارة ووقف امامها
اكمل بسخرية : منور يا حضرة النائب والله
قصي : اخلص يا أكمل فين الحاجة
اكمل بطمع : كلها شوية حاجات تطلع كم
قطع كلامه اصوات خيول تدخل المكان وعلى رأسهم تلك الصبية الجميلة وهي ترتدي عباية باللون الاسود و أسفلها بنطلون باللون الاسود وتغطي شعرها ووجهها بطرحة وتركب فرستها وسط الرجال بكل شموخ و عظمة
نزلت شمس من على الفرسة ووقفت امام اكمل الذي يقف امام باب المقبرة
اكمل بانبهار : شمس المنشاوي
شمس بعظمة : تقصد شمس الصعيد
اكمل : شمس الصعيد و شمس العالم كله
قصي بغضب : اكمل لم نفسك
اكمل : ايه ده هي متعرفش يا قصي ولا ايه
شمس بسخرية : تقصد على الليلة أيها ولا على فيديو المخدرات توتوتوتوتوتو قصي كتاب مفتوح ليا وحاكي ليا على كل حاجة
احدي رجال اكمل : باشا المقبرة هتنفتح
شمس بقوة و جبروت : منورين يا رجالة الصعيد
فى لحظة واحد كان رجال شمس يرفعون السلاح على رجال اكمل الجندي
شمس بشر وعيون كالجحيم : مش المفروض تستاذن من صحاب الحاجة الاول وتعرفهم انك هتسرقهم ولا ايه
اكمل بشر : انا ممكن اسجن حبيب القلب
شمس بابتسامة شر : تقصد على الفلاشة خلاص بقت معايا وغيرها كتير
اكمل بغضب : اوعي تفتكر يا شمس اني هسكت
شمس بغضب أعمي وصوت كالرعد : مفيش حد هدد شمس الصعيد وفضل عايش
شعر الجميع بهزة ارضية عنيفة اسفل اقدامهم وظهر دخان شديد وتصاعدت الرمال فى الهواء وكونت دوامه عنيفة وكانت شمس و أكمل بها فقط
كانت شمس تقف وهي تعلم جيدا بأنها النهاية فوقفت تتلي ايات الذكر الحكيم وتستعين بالحي الذي لا يموت
هل سمع الناس عن لعنة الفراعنة ؟
هل شاهد الانسان موته امام انظارة ؟
هل سينتهي حياتها بتلك الموته البشعه ؟
هل سيحزن الجميع عليها ؟
فى لحظة انشل لسان شمس وفتحت عيونها بصدمة مميتة وهي تشاهد المقبرة تنفتح ويخرج منها شخص لا يوجد له وصف فمن شده صدمتها منه امسك عنق أكمل وقربه منه بشده وكل شي حصل فى لحظة كان اكمل يتحول لرجل كبير فى العمر وشاحب الوجه ولا يتحرك فعلمت بانه مات
التفت ذلك الشخص الغريب لشمس وجاء ليمسكها ولكن اوقف ايده على بعد سنتيمترات من عنقها وفى لحظة سجد أسفل قدمها بكل احترام
الشخص باحترام : ཟབབངད ིགརཙ ུཏརཏཡུ ིཏེ
شمس فى سرها : هو انا دخلت عند الفراعنة ولا ايه
الشخص باحترام : انا اعلم جيدا الهي انكي لا تعلمين لغتي ونحن في عصر غير عصرنا القديم
شمس بذهول : هل تفهم لغتي ؟
الشخص باحترام : اجل الهي فانتي آله الشمس الذي نعبده
شمس بعظمة : والان ماذا سيحدث ؟
الشخص باحترام : لا شي مليكتي فقط سأعود لعالمي
شمس بابتسامة : شكرا لك
غادر الشخص ووقف امام المقبرة ولتفت لشمس
الشخص بابتسامة : ايتها الشمس سنلتقي قريبا
شمس : متي الالقاء ؟
الشخص : عندما يحين الوقت سلام مليكتي
وفي لمح البصر كان امامها وهمس ببعض الكلمات فسقطت شمس بين أحضانة فوضعها بكل هدوء على الارض وفى لحظة اختفي
فى الخارج كان الحرس و الشرطة فى حالة ذهول مما يحدث
اما قصي و هاري و يوسف فكانو يصرخون باسم شمس ولم يستطيعو الدخول فى الدوامه
فى لحظة اختفت الدوامة ودخل الجميع بسرعة وجدو شمس مغمي عليها فأسرع قصي لها وحملها
قصي بخوف : شمس حبيبتي ردي عليا
هاري : بسرعة قصي على المستشفي
حملها قصي وتوجه إلى السيارة ونطلقو إلى المستشفي
????????????????????????????????????????
في المستشفي
????????????????????
وصل قصي وهو يحمل شمس و صرخ فى الأطباء بسرعة معاينة شمس فاخذوها وتوجهو بها إلى الطوارئ
بعد فترة خرج الدكتور واسرع له الجميع
الدكتور : هى كويسة بس الضغط علي شوية إثر ضربة شمس
قصي : يعني بجد كويسة
الدكتور : اطمن والله هى كويسة وكلها شوية وهتفوق تقدر تدخل ليها
قصي بفرحة : شكرا دكتور
دخل قصي وجلس بجوار شمس ومسك اديها وقبلها بكل حنان ورفعها لحضنه وضمها بشدة
قصي بتنهيدة : اااااااه يا شمس هتفضلي تاعبة قلبي وروحي لغاية امتي يارب اجمعني بيها في حلالك
بعد شوية فاقت شمس ونظرت حولها وبتسمت لقصي ولكن انتفضت وفتحت عيونها بذهول
شمس بذهول : هو انا فين وايه اللي حصل هناك
قصي بحنان : اهدي يا قلبي انتى كويسة الحمد لله
شمس : فين اكمل
قصي : اللي اعرفه انه مات بسبب حاجة غريبة والمفروض انتي اللي تعرفي كمان النيابة هتيجي دلوقتي تاخد اقوالك
شمس وهي تغمض عيونها : تمام
قصي : شمس ايه اللي حصل هناك
شمس : معرفش قصي انا اغمي عليا ومعرفش حاجة
الباب خبط ودخل يوسف يطمن عليها واخبرها بوجود النيابة فى الخارج فسمحت لهم بالدخول
وكيل النيابة : حمدلله على السلامة يا بشمهندسة شمس
شمس : الله يسلمك
وكيل النيابة : ممكن اعرف ايه اللي حصل هناك
شمس : معرفش انا كنت واقفة قدام اكمل الجندي وفجأة الارض اهتزت وخرج دخان شديد وحاوطني انا وهو و بعد كده اغمي عليا مفقتش غير هنا
وكيل النيابة : يعني حضرتك مشفتيش حاجة
شمس : لا يا فندم
وكيل النيابة : تمام شمس هانم
شمس : هى المقبرة كده اتفتحت خلاص
وكيل النيابة : لا للاسف الشديد المقبرة اتقفلت تاني ومش بس كده ديه اختفت و وفى عالم اثار بيقول أنها مقبرة ملعونة لاحدي السحرة العظام فى العصر الفرعوني
شمس : طيب انا كده عليا اي مسائله قانونية
وكيل النيابة : لا طبعا حضرتك معروفه بقوتك و عظمتك و سمعتك مين ميعرفش شمس المنشاوي شمس  الصعيد كله
شمس : شكرا يا فندم
غادر وكيل النيابة وطلبت شمس مغادرة المستشفي رغم رفض الكل ولكن لم تهتم لكلامهم
     ????????????????????????????????????
فى قصر المنشاوي
????????????????????????
كان وهدان و حامد يجلسون على نار بعد سماعهم الأخبار وحاولو الذهاب إلى المستشفي ولكن وجدو أوامر من شمس بمنعهم من الخروج
دخلت شمس الصغيرة وقصي يسندها وجعلها تجلس على أول كرسي امامها وغمضت
????????????????????????????????????????
في غرفة حامد
????????????????????????
أحضرت شمس الكبيرة ملابس لصغيرتهم حتى تبدل ملابسها وتنام براحة
دخلت شمس الحمام واخذت دش بارد وتؤضات وخرجت تصلي فروضها
وتوجهت إلى السرير ونامت بين أحضان والدها الحبيب
شمس : بابي احضني اوي خبيني في حضنك
حامد بحب : مالك يا أميرتي فيكي ايه
شمس بابتسامة : مفيش بس محتاجة حضنك ممكن
حامد بحنان و حب : تعالي يا عمري انتى الوحيدة اللي مسموح ليها تقرب من الحضن ده
استكانت شمس بين أحضان والدها وغمضت عيونها ونامت ولكن كانت ترتعش بين أحضانة وتتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومة
خاف حامد عليها فاخذ يقرأ علي رأسها آيات الذكر الحكيم لعلها تستريح وبالفعل هدئ جسد شمس بين أحضانة
مر وقت وكانت شمس تنعم بالدفئ بين أحضان والدها
الباب خبط ودخلت احدي الخدم تطلب منه ايقاظ الكبيرة والنزول للاسفل
صحيت شمس وبتسمت لحامد الذي بدوره وضع قبله على رأسها بكل حنان
حامد : عمله ايه دلوقتي يا قلبي
شمس بابتسامة : الحمد لله يا حبيبي
حامد : يالا قومي اغسلي وشك علشان ننزل تحت جدك و ستك عوزينك
شمس : حاضر يا قلبي يالا
دخلت شمس وغسلت وشها وعندما رفعت وشها للمراية تذكرت كلام ذلك الشخص فهتز جسدها
شمس : فوقي شمس اوعي تضعفي انتى شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله
انتى الشمس الحارقة
انتى الشمس القوية
انتي الشمس نور الحياة
انتي كبيرة الصعيد
انتى كبيرة قوة اشقائك
انتى عشيقة قصيك
انتى شمس المنشاوي
نفضت شمس شعرها وبتسمت بثقة وخرجت وجدت والدها يجلس فى انتظارها فمسكت ايده ونزلت
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شمس الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!