Uncategorized
رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم نجوى محمود
رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم نجوى محمود
![]() |
رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم نجوى محمود |
رواية قدري ونصيبي الفصل الأول 1 بقلم نجوى محمود
يابا الحج ياباااه الحج الحقنى يااااباه الحج
يوسف الدمنهوري : ف اي ي غراب البيت مابيجيش من وراك غير وجع القلب
الغفير. : ستى يابا الحج
يوسف : آلاء مالها ي ولاه انطق لضربك عيار يجيب اجلك
الغفير : وقعت من على الحصان محطتش منطق يابا الحج
يوسف بعصبية وقلق : وسبتها وجيت ي متخلف
الغفير : لا ياباه الحج هنيه مرتى وبنتي سندوها الاوضه ي باها الحج
يوسف : طب غور اتصل بالدكتور محمد خليل يجي بسرعه
الغفير : الدكتور محمد مشي من البلد كلياتها ياباه الحج
يوسف بعصبية : شوف اي دكتور بسرعه
الغفير : حاضر ياباه الحج انا سمعت ان ف دكتور جديد ف الوحدة هروح اناديله بسرعه ياباه الحج
يوسف بعصبيه : انت لساتك هنا اخلص بسرعه وانا هطلع اشوف ستك ولو حصلها حاجه مش خلى حد فيكم عايش ي متخلفين
استوووووب بقا ✋
” نسيت اعرفكم بابطالنا يوسف الدمنهوري ده كبير البلد كلها وكلمته مسموعه من الكل ، آلاء دي حفيدته باباها ومامتها متوفين وهو اللي مربيها و بتدرس ف كليه الطب ”
يوسف طلع عند آلاء الاوضه : اي ي حبيتة جدك طمنيني عليكي اي فيكي ي بنيتي
آلاء : ايدي ي جدي وجعاني قوي ي جدي وجسمي كله واجعني
يوسف : مش قولتلك متروحيش للاحصنه انتي لي بتعاني معايا ي بنيتي
آلاء : متزعلش ي جدي بس غصب عني انت عارف ان بحبهم
يوسف : طب وعاجبك اللي حوصلك ده ي بنيتي اديكي وقعدتي اها وربنا يسترها
آلاء بدأت تبكي من الألم
يوسف وهو بيمسح دموعها : حفيدة الدمنهوري تبكيش أبدا ي بنيتي
********** عند الغفير *********
الغفير : دكتور يلا بسرعه معايا ف حاله مستعجله
جاسر : انت اي اللي دخلك هنا من غير استأذان، اتفضل اطلع بره
الغفير. : مكانش قصدى ي دكتور بس الحاله مستعجله قوى قوي
جاسر : وانا قولت بره ومش هخرج من هنا
الغفير. : ابوس ايدك ي دكتور البيه هيقتلني لو مجيتش معاي
جاسر : يقتلك !!
الغفير : اه ي دكتور ونبي تقوم معايا الحاله صعبه قوي
جاسر : خلاص ماشي هاجي معاك يلا بينا
الغفير : ان شاء الله يسترك ي دكتور زي ما هتيجي معايا وترحمني من ابا الحج
جاسر : انت خايف منه كدا لي !؟
الغفير. : ده كبير البلد كلليتها ي بيه ازاي مخافش منه
جاسر : وكبير البلد بيخوف لي ماهو انسان زينا
الغفير : لا ي بيه ماتقولش زينا ده كبير البلد وكلمته بتمشي الكبير والصغير ، أجدعها شنبات بتخاف منه يا بيه الدكتور
جاسر : طب قولى حاله المريض اي
الغفير : دي الست الصغيرة وقعت من ع الحصان محطتش منطق ي بيه
جاسر لنفسه : شكلك لعبتي الدور صح ي آلاء وربنا يسترها علينا بقا
الغفير : بتقول حاجه ي بيه
جاسر. : لا مبقولش حاجه ، بس احنا قربنا والا لسه الطريق طويله
الغفير : لا ي بيه احنا وصلنا اهوو البيت اللي قدامك
جاسر بزهول : ده مش بيت ده قصر بحاله
الغفير : ولسه ي بيه لما تدخل جوه هتلاقيه حاجه اوبهه خالص ي بيه الدكتور
جاسر لنفسه : ياه اخيرا هشوفك
الغفير : اتفضل ي بيه اتفضل
جاسر لنفسه بزهول : ياه البيت حلو اووي وف ريحه دفا وحنان غير طبيعيه ي بختك ي آلاء كل اتربيتي وكبرتي هنا
يوسف : أهلا وسهلا بيك ي دكتور اتفضل اتفضل
جاسر وعيونه ملتها الفرحه اول ما شاف يوسف وفضل ساكت
يوسف : اتفضل ي دكتور مالك متمسمر ف مكانك ليه
جاسر فاق من شروده : اتفضل ي حج وريني مكان المريضه
يوسف : اتفضل معايا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش.