روايات

رواية بنت أكابر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الثاني عشر 12 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الثاني عشر

رواية بنت أكابر الجزء الثاني عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الثانية عشر

👑بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ، مَلِكِ ٱلنَّاسِ، إِلَٰهِ ٱلنَّاسِ، مِن شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ، ٱلَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ، مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ. 👑

💮 لا السيف يفعل بي .. ما انتي فاعله
ولا لقاء عدوي مثل لقياك … ولو بات سهم من الاعداء في كبدي …. ما نال مني مثلما نالته عيناك 😍

(المتنبي )

وقفت دهب في المنتصف بين اخيها يونس وزوجها شبل ..

يونس : انتي هترجعي معايا
شبل : هترجع معايا . دي مرتي
يونس : مرتك لو كنت عرفت تحميها .

دهب : هو ملهوش ذنب .
يونس : اسكتي انتي يا دهب.

وصل الشيخ السلماني ونظر لدهب : حمد لله علي السلامه يا بتي

اقتربت دهب بابتسامه : الله يسلمك يا شيخ

يونس : يلا يا دهب
شبل بغضب : يلا علي فين. دي مرتي بقولك

نظرت لهم بدموع

يونس : هتيجي معايا وله لا يا بت ابوي
شبل : دهب هترجع بيتها . انا زوجها

السلماني اشفق علي حالها وتدخل : في ايه انت وهو . كفايه عاد اللي حوصل لها انهارده . جاين تكملو عليهم

شبل : يا بوي . عايز يخدها معاه
يونس : اختي ملهاش مكان معاكم

دهب بدموع : انا مقدرش اختار بينكم. انتم الاثنين غالين علي قلبي

يونس : اختاري مين الاغلي
شبل : انت اتجنيت . . بتخيارها بينك وبيني

يونس : ايوه . هي تختار هتيجي معايا وتشوف ابوها المريض .

شبل : ما انا كمان زوجها ومتصاب . ومحتاجها جنبي

زاد بكائها فهي في اصعب موقف في حياتها . تنظر الي الاثنان ولا تعلم ماذا تفعل. لو اختارت ان تذهب مع واحد ستخسر الاخر.

دهب نظرت للشيخ السلماني برجاء لينجدها من بين ايديهم

امسك يد شبل وابعده عن يونس : سبيها تروح تطمن الشيخ الراجي . هو تعبان وهيطمن اما يشوفها

شبل : ما هترجعش ليا . هيخدوها
السلماني : هترجع يا شبل ..دي مرتك يا ولدي

شبل : بس انا
السلماني : متكبرش الموضوع يا ولدي . امها كمان اكيد هتتجنن عليها .

نظر لها بحزن ليري دموعها وعينها الحائره ليشفق عليها

شبل : روحي يا دهب مع يونس. بس هترجعيلي تاني

نظرت له بدموع والي كتفه الذي ينزف . لتشق من حجابها قطعه قماشه وتربط جرحه .

ضمها الي صدره. وهي تشهق ببكاء

شبل : متخفيش ده جرح سطحي.

دهب بهمس : خلي بالك علي نفسك
شبل وهو يربت علي راسها : وانتي كمان

امسك يونس يدها وهو ينظر بتحدي الي شبل.

الذي ينظر الي دهب بنظره وداع

امسك.يدها قبل ان تخرج لتنظر لها. ويونس غضب

شبل : غطي وشك يا دهب
دهب هزت راسها لتضع الطرحه علي وجههك

ترك يدها بصعوبه وهو يراها تبتعد مع يونس وقلبه يتمزق

السلماني وضع يده علي كتف ولده : هترجع يا ولدي . تعال معايا نعالج جرحك

نظر للجثث ليجد رجاله يحملونهم ويدفنونهم في الصحراء

. شبل : عمي مطاوع هو السبب يا بوي..
السلماني: هتصرف معاها يا ولدي . نرجع الاول ونطمن عليك

……….

بعد وقت رجع يونس ومعه دهب الي بيت ابيها

لتركض لغرفه ابيها الذي احتضنها بفرحه وامها التي اطلقت الزغاريط

نزلت ماسه وهي تنظر لها بفرحه : حمد لله علي السلامه يا دهب

دهب: الله يسلمك يا ماسه

شوق: رجعتي وسطينا تاني

تحاول ان تتحكم بنفسها فهي تشعر انها علي وشك الانفجار

يونس: دهب معاك اهي يا بوي.

الراجي: وفيت وكفيت يا ولدي .

يونس: هطلع ارتاح انا
الراجي: ارتاح يا ولدي

صعد يونس الي الغرفه وماسه تلحق به

ماسه: يونس
يونس بتعب: مش اقادر اتكلم يا ماسه . تعبان ومحتاح انام

ماسه: انا جهزتلك الحمام ادخل وهجهزلك الهدوم

دخل الي الحمام
..ً……..

في الاسفل.
كان الراجي يحتضن ابنته

دهب : انت بخير ومحدش قربلي
الراجي: اللي عمل كده من قبيله السلماني

دهب : لا يا بوي . ليه بتقول اكده

الراجي : هتدفعي عنهم بعد اما اتخطفتي من وسطهم

دهب : صدقني يا بوي .ملهمش ذنب. شبل اتصاب في كتفه وكان بينزف جامد. وسابني ارجع ليك علشان انت تعبان واطمنك عليا

ام دهب: ادخلي يا بتي غرفتك . غيري وهجهزلك وكل
دهب: حاضر

نظرت لابيها برجاء وصعدت لغرفتها وهي تشعر بالحزن. تمنت لو اليوم كانت مع شبل. فهي تشعر بالقلق عليه والخوف ايضا.

.

…….
ذهب مع ابيه الي المشفي واخرج الطبيب الرصاصه من كتفه وخيط له الجرح.

عاد الي البيت مره اخري .

ليجد امه في انتظاره . شهقت عندما رات كتفه

ام شبل : ايه يا ولدي. حصللك ايه

شبل : جرح بسيط يا امي. انا طالع اريح

ام شبل : ومرتك فين
شبل بحزن : عند اهلها . خدوها وهترتاحي

نظر السلماني لابنه بحزن. فهو يعلم انه احب زوجته

ام شبل : كيف يعني خدوها
السلماني: رجعت لاهلها. . ومتتكلميش مع شبل في حاجه .

شبل صعد الغرفه وجلس علي الفراش بتعب وهو ينظر حوله . بحزن . يتخيل وجهها في كل ركن وابتسامتها التي تعطيه التفاؤل في الحياه . لا يتذكر كيف كان يعيش قبلها. ولكن الاكيد انه لا يعرف كيف سيعيش في بعدها

….

خرج يونس من الحمام ليرتدي ملابسه ويصعد الي الفراش. تمددت بجانبه ليضع راسه علي صدرها. احتضنته. ليغمض عينه بتعب ..

……
ام دهب صعدت بالاكل لاعلي لتجد ابنتها تبكي

جلست بجانبها : دهب فيكي شئ
دهب : امي .

ضمتها امها بحنان وهي تمسد علي شعرها وظهرها

ام دهب : ربنا يهدي الحال يا بتي. اصبري.
دهب : شبل كان كتفه بينزف . ويونس اصر اني اجاي علي هنا

ام دهب: من قلقه عليكي. انتي خابره انه بيحبك وكمان ابوكي كان مريض وتعب ام عرف انك اتخطفتي

دهب: بس شبل ملوش ذنب. صدقيني هو كان خايف عليا

ام دهب : بتحبيه يا دهب
دهب حركت راسها بنعم. لتبتسم امها : وهو

دهب : بيحبني وبيعاملني احسن معامله. مبيفرقش عن يونس.

ام دهب: الحمد لله . يومين اكده والشيخ يهدا ويونس واتكلم معاهم . انتي خابره لو اتكلمت دلوقتي هيرفض يسمع مني

دهب : خابره.

ام دهب : كولي يا بتي. علشان متتضعفيش. وله عايزه شبل وامه يقولو في بيت ابوكي محدش كان بياكلك

ابتسمت دهب : حاضر هاكول

قبلت جبينها وخرجت من الغرفه . ودهب كانت تنظر للطعام بحزن .. تتزكر شبل وهو يطعمها .
لتبكي وهي تضع اللقمه في فمها .

…..

مضي الليل بصعوبه علي شبل ودهب ..

وعلي الاخرين براحه خصوصا الشيخ الراجي لعلمه ان بنته تحت سقف بيته وبين يديه

……………

في الصباح

صلي شبل الفجر كالعاده ويونس ايضا .

استيقظت دهب وذهبت لغرفه يونس. وطرقت الباب

لتفتح ماسه لها : صباح الخير يا دهب
دهب : صباح الخير .

ماسه : مالك فيكي شئ
دهب: ممكن اتصل بشبل. موبيلي في البيت هناك

ابتسمت ماسه : ممكن طبعا . بس قوليلي ليه جيتي علي هنا. حصلت مشكله

دهب بحزن : ابووي كان مريض .

اخذت الهاتف منها وذهبت لغرفتها ولكن ماسه تشعر ان هناك شي اخر ..

……..

في غرفه دهب اتصلت بشبل من علي هاتف ماسه. فهي تعلم انه الان انهي الصلاه

كان يسير بجانب ابيه ولم يسمع الهاتف.

عادت للاتصال به مره ثانيه. ولكنه لم يرد

لتجلس تبكي وهي تمسك الهاتف .

وصل يونس وابيه الي البيت
ليجد ماسه وامه ينتظرونهم ليفطرو

يونس: دهب فين
ماسه : فوق

الراجي : نادي عليها ياام يونس
ام يونس : مش راضيه تاكول يا حاج .

يونس نظر لابيه. : سبيها هي يومين وتتعود

ماسه : تتعود علي ايه
يونس : متدخليش في الكلام

نظرت له بغضب .. ليبادلها النظره ببرود

تناولو الطعام .

…..
شبل تناول الطعام مع ابيه. وهو يشعر ان الطعام ينزلق بصعوبه.

شبل : عن اذنك يا بوي هطلع ارتاح .

السلماني: خدت العلاج
شبل : لا
السلماني: خد العلاج يا ولدي. واصبىر اما الامور تهدي

حرك راسه بحزن وصعد وهو لايدري لمتي سيصبر.

جلس علي الفراش واخرج الهاتف من جيبه ليجده يضئ

نظر للاسم ليجد اسم ماسه : اكيد هطمني علي دهب

رد علي الهاتف . ليسمع صوت شهاقات بكاء

شعر بدقات قلبه يعلم لمن هي : دهب
دهب وهي تبكي وتشهق : ش شبل

شبل بفرحه : قلب شبل وعمره. اتوحشتك
دهب ببكاء اكثر وهي تضع يدها علي فمها

شبل : كفايه بقي بكاء . اتكلمي وسمعيني صوتك
دهب بصعوبه: كيفك

شبل : تعبان من غيرك
دهب : يدك

شبل : جرح بسيط .و الحمد لله.
دهب: كان نفسي اكون معاك . بس غصب عني

تنهد شبل : انا سكت علشانك انتي يا دهب . بس قسما بالله لو وصلت اجاي اخدك بالقوه لاعملها

دهب: لا يا شبل ارجوك . متصعبش الموضوع

شبل : الموضوع صعب لوحده يا دهب. انتي مرتي. مش من حق حد يخدك مني. حتي لو. كان مين.

دهب : اتحمل يا شبل. وربنا يهدي

شبل : اتحمل بعدك عني يا دهب. صعب والله.

دهب : وصعب عليا كمان يا شبل. .بس ان شاء الله تتحل قريب

شبل : ان شاء الله. المهم عندي انك بخير .

دهب: عملت ايه في ايدك
شبل : شيلت الرصاصه وخيطتها

دهب: خلي بالك ع نفسك ومتحركهاش كتير
شبل : حاضر

اغلقت معه عندما سمعت صوت الباب يطرق

…………..

ماذا ستفعل دهب .

وماذا اذا علمت ماسه بما فعله يونس ؟

كيف سيحاسب شبل عمه مطاوع ؟؟

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *