روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الأول 1 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الأول 1 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الأول

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الأول

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الأولى

بسمله:…………………..
الجده:مبترديش لي…………..انا عيزاكي تردي عليااا ردي يا بسمله
بسمله:لا مش عارفه……ه….هرد اقول اي انتي بتخيريني بين حاجه مقدرش اقوللك عليها اه
الجده:اه فهمت اسمعيني بقاااا عيزاه هو متقعدليش في البيت دا تروحله سمعتيني
ساره بصدمه:يا جدتي لا لا هتروح فين هياا عشان خاطري يا جدتي
بسمله ببكاء صامت:يا جدتي متعمليش فياا كدا
الجده:انتي الي اختارتي استحملي غلطك
بسمله:لاء متقليليش كدا انا هعمللك الي انتي عيزاه بلاش تزعلي مني ياجدتي
الجده:يبقا تسمعي كلامي يابسمله ………………لاتكلميه ولا ليكي دعوه بيي ولاتروحي الشركه دي لو عايزه تسمعي كلامي يعني لتتابع بحب:يابنتي انا مش هخصبك علي حاجه بس انا زعلت منك لما تكلميه ونا معرفش ……اسمعني يابسمله الناس دي احنا مش قدهم هما فين واحنا فين يابنتي اسمعي كلامي لو بتحبني
بسمله:انا اسفه……………………..لتتابع ببكاء:مش هكلمه تاني ولا ليا دعوه بيه خالص
دلفت الي غرفتها ببكاء وقفلت باب الغرفه
دلفت ميار هيا الأخري بسمله بسمله افتحي بس افتحي
بسمله بشهقه:سيبني يا ميار متكلمنيش
ميار:طب عشان خاطري افتحي افتحي بقوللك
………………مش هتفتحي برضو
*****************

 

 

في بيت محمد
محمد بهدوء:قولي كدا تاني الي قولتيه
لارا بتوتر:ب……….بقوللك انا عايزه اش…….تغل
محمد:ونت مش علي بعضبك لي ونتي بتقولي بعدين انا قافل الموضوع دا بتفتحي في لي طبعا انتي عارفه راي في الموضوع دا
لارا:ورايك هو اي بقاا
محمد:لاء
لارا بضيق:اشمعنا يعني …………
محمد:كدا هو كدا …………
لارا:بس انا مش موافقه علي كدا ……..
محمد بعصيبه:لارا هانم عايزه تمشي رأيها عليااا
لارا:انا مبمشيش راي عليك بس انا عايزه اشتغل………….
رن تلفونه …………
محمد:اي في اي
نور:انت مفتحتش الأميل ………..
محمد:لا مفتحتوش في حاجه ولا اي
نور:بصراحه …المجموعه الي انت نزلتلها علي النت شركه تانيه حططها علي اميلها وكتبوا اسم الشركه علي المجموعه
محمد بصدمه:اي
نور:طبعا هنعرف مين الي عمل كدا يعني بس بلاش العصبيه ولا تدايق
محمد اقفل تلفونه ……
لارا:انت مردتش عليااااااا …مترد علياا
سبها وطلع فوق في اوضته ……
لارا:طبعا كل ما اكلمك تسبني …………محمد هوا احنا خلصنا كلامنها استني ………..
خرج من البيت
*********************
في المول
البنت:تعرفي اد اي انا بكره لورا دي …
البنت:لي كدا انت ليه فكره الي هيا عملته معاكي دي دا زمان ياستي انسي أنسي
البنت:انسهه هههههههه طب ازاي انا سمعت ان ادهم سابها
البنت:يا بت اسكتي انت بقيتي فظيعه بجد مخلاص بقاا
البنت:انا بس هوريها ازاي كانت بتتكلم معايا كدا
البنت:طب بطلي كلام يلا شوفي هتشتري اي اخلصي
*****************

 

 

في الشركه عند ادهم
نيره:بتعملي اي يا يارا
يارا:بعمل قهوه ليا انا وجوان
نيره:امم طب تليفونك بيرن
يارا:تمام …….دلفت يارا وسألت القهوه علي المكتب
نيره طلعت حاجه من شنطتتها وحططها في القهوه
بعد شويه يارا ايجت …يارا انتي عايزه قهوه ولا اي
نيره:لاء قهوت اي انا روح بقا ….مين الي رن عليكي
يارا:مفيش رقم معرفوش
يارا:امال اذوق القهوه دي كدا قبل ماتشرب نيره عملت نفسها هتقع خبطت فنجان القهوه
يارا:انتي كويسه
نيره:اه كويسه معلش يارا وقعت الفنجان غصب عني
يارا:ولا يهمك ياحبيبتي اهم حاجه انتي كويسه
نيره:كويسه…….لتتابع بخبث:خلاص ايدي الفنجان دا لجوان واعمليلك واحد تاني
يارا:لاء انا هديهولها وروح انا كمان
نيره:تمام
دخلت يارا المكتب لتتابع بمرح:القهوه يا جوجو
جوان:شكرا يارا مش عارفه اقوللك اي بس
يارا:متقليش كدا احنا صحاب
جوان بضحك:تمام شكرا …….
يارا:تاني
جوان:معلش معلش هههههه مش قصدي اقولها
يارا:تمام انا هروح انا بقي
جوان:تمام ياحبيبتي
دلفت نيره ويارا خارج الشركه
جوان شافت ادهم وهو خارج طلعت تجري بسرعه
بشمندس ادهم …………..
الاسانسير نزل ………جوان بضيق:يووه
دلفت الي اسانسير تاني وبعد شويه لقيته واقف
بشمهندس ادهم ……….
ادهم:ايوه
جوان:اه. ……….كنت بقوللك

 

 

ادهم:اهدي شويه كنتي بتجري ولا اي
جوان:اه ……لتتابع بجديه:كنت بقوللك عن المشروع………
قبل ما تكمل كلامها حست بوجع في بطنها وصداع جامد
ومسكت بطنها من كتر الوجع مش قادره وحاسه هيغمه عليا:اه……..
ادهم:انتي كويسه
جوان حست بدوخه جامده ومحستش بنفسها كانت هتقع ادهم مسكها بسرعه
ادهم:جوان جوان ……فوقييي
مفيش رد
ادهم:اعمل اي انا الوقتي حملها دلف بها الي السياره
*******************
نور نور استني ………..
نور:عايزه اي اخلصيي
نورهان:هو انا هعرف اتكلم معاك ونت متعصب كدا اي…….
ركب سيارته
نورهان:انت قليل الادب عشان اختك بتتكلم معالم تسبها كدا ……..
زينه:بتعملي اي يانورهان
نورهان:مفيش ياماما كنت بكلم نور وعايزه اقوله حاجه بس باين في شغل مهم
زينه:طب اعمليلي فنجان قهوه
نورهان:ياماما انا مبعرفش اظبطها خالص لتتابع بمرح:اقوللك سيف اخويا هقوله هيعملها هو
دلفت الي الغرفه لتجده جالس أمام اللابتوب
نورهان:احم احمممممم
سيف:ايبييي في اي اي الي احممممممم
نورهان:ماما عايزه فنجان قهوه
سيف:طب متعملي
نورهان:لا لا ياسيف ماما قالت سيف حبيب قلبي هو الي هيعملها وبعدين انت بتعملها احسن مني يلا يا حبيبي
سيف:ونت ياختي متعرفيش تعمليها لي …انتي بتعرفي تعملي احسن مني
نورهان:لا انت الي بتعرف
سيف:طب تعالي عشان تتعلمي ازاي هتتعمل
نورهان:تمام بس مش هعرف برضو
****************

 

 

دلف نور الي الشركه
دلف المكتب ليجده جالس
محمد بحده:شركت اي دي الي نشرت كدا …….
نور:شركه*****بس هيا ليه عملت كدا
محمد فضل يتذكر اسم الشركه دي كتير بس مش فاكر
محمد:انا عارف الشركه دي بس مش فاكر اووي
نور:طب انت هتعمل اي كدا المفروض توقف النشر علي الايميل كدا هيفهموا أن انت الي سرقت المجموعه دي ……..انا مش قاصدي اقول كدا بس ..
محمد:يابنت…………..
Flash back
اسيل:الو ياحبيبي انت عملت اي طمني
محمد:مفيش بس انا لي مش مطمن للشركه دي بصراحه مش عايزين مشاركه مبنا
اسيل:لي كدا يا بس ياحبيبي دي شركه هايله بعدين في فرصه حلوه اووي ليكوا انتوا الاتنين
محمد:مش عارف بس هفكر
Back
نور:تقصد اي
محمد:اكيد هيااا
نور:هيا مين دي ………
محمد:مش انت عايز تعرف انا والزفته اسيل دي سبتها لي
نور:ياريت يامحمد دنا بقالي قد اي عايز اعرف ونت مبتقلش
محمد:الشركه دي قبل كدا كانت عايزه تتشارك معانا وخالد رفض ونت كمان رفدت فاكر
نور:اه افتكرت ….بس مال الشركه دي مال اسيل
محمد:الشركه دي ادتلها فرصه أن هيا لو وريتهم المجموعه بتاعتنا قبل كدا هتسفرها في تركيااا
نور:بس يامحمد اسم الشركه دي الي انت بتقول عليا غير الشركه الي نشرت
محمد:افتح كدا الأميل
فتح نور الاميل:اهو فتحت
محمد:متفتحش الاميل ذات نفسه اطلع في البحث اكتب شركه*******
نور كتب في البحث زي ما محمد قاله
محمد:شايف الي مكتوب علي الايميل
نور:اه فهمت انا
طبعا الي مكتوب في اميل الشركه أن شركه*****تم تغيرها اسمها لشركه******
نور:يعني دول غيره اسم الشركه واسم الاميل كمان

 

 

محمد مسك تلفونه ليجيب:عايز كاميرت المراقبه هنا دلوقتي يلا
الامن:حاضر يا فندم
بعد قليل دلف الأمن بالابتوب
الامن:اتفضل حضرتك
فتح الفيديوهات الر علي الاب توب دا ليجد اسيل تكسر الكاميرا المراقبه الي في مكتبه في مكتبه تصور بعض رسومات المجموعه علي هاتفها طبعا اسيل مشفتش الكاميرا الثانيه الي في المكتب
قفل الاب توب
نور:المشكله ان الشركه دي نشره قبللك وفي شكوي قدمتها الشركه انك سرقت المجموعه بتاعتهالازم نشوف حل نثبت أن دي المجموعه بتاعتك
بعد شويه نور:انت هتفضل ساكت كدا بقالنا اد اي قاعدين مبتتكلمش الشركه دي في إيطاليا صح ………..بتفكر في انا عرفك لما باسكت يبقي بتفكر في حاجه ….طبعا مش هتقول الي انت بتفكر في
محمد:لاهقوللك بس الكلام دا محدش يعرفه
نور:تمام
****************
في بيت اسيل
الام:في اي يابت مش علي بعضك ليي
اسيل:ها ………لا مفيش حاجه انا هطلع اوضتي
اسيل:انا مش عارفه اي الي عملتوا دا بجد حاجه تتضايق هو انا مش علي بعضي كدا لي يووه طب اعمل اي اكيد عرف طبعا انا غبيه فعلا انا ازاي اتجراءت وصورت المجموعه لتتابع بخبث:طب هو يستاهل عشان يبقي يحب واحده غيري ويسبني انا
الام:بت يا اسيل انت بتقولي اي واقفه كدا لي
اسيل:مفيش يا ماما
دلفت لغرفتها
اسيىل:بس اكيد مش هيعرف لأن اسم الشركه اتغير ….يوه لا اكيد هيعرف دا محمد يعني ونا اعرفه كويس
****************

 

 

رن جرس البيت
‏الجده:افتحي الباب ياساره
‏ ‏دلفت ساره لتفتح الباب لتتابع:اي دا يا ادهم مين دي
‏ ‏ادهم:اوعي ياساره كدا مش وقته كلام
‏ ‏ساره بعدت عن الباب
‏ ‏الجده:مين دي يادهم
‏ ‏ادهم هو حملها طلع لغرفته
‏ ‏دلفت الجده وساره الي الغرفه
‏ ‏الجده:مين دي ياحبيبي
‏ ‏ادهم:هفهمك بعدين انا هرن علي دكتور يجي الوقتي
‏ميار:بقوللك يابسمله افتحي اخوكي ……..
‏بسمله:اي الدوشه دي
‏ ‏بعد شويه الدكتور ايجي وكشف عليها
‏ ‏ادهم:طمنا يا دكتور
‏ ‏الدكتور:حضرتك جوزها ……….
‏ ‏ادهم باستغراب:احم انا مش ………قبل ان يكمل كلامه
‏ ‏الدكتور:المدام بخير ……بس هيا خدت حبوب غلط علياا خليتها تدوخ كدا……..هيا كويسه
‏ادهم:شكرا يادكتور اتفضل………….
‏الدكتور خرج وادهم طلع الغرفه تاني
‏ساره:الدكتور بيقوللك دي المدام
‏ادهم:جيت اقولوه لاء هو اتكلم
‏الجده:مين دي ياحبيبي
‏ادهم:دي وحده بتشتغل معايا في الشغل بس هيا أغمي عليها ونا معرفش بيتها وفجبتها هنا انا هجيب الدوا دا
‏ساره:هاجي معاك ياادهم
‏في المكتب في الشركه تلفون جوان كان بيرن كتير بس مفيش رد طبعا دا كان باباه في اجتماع بيرن عليهاا
‏ادهم وساره خرجوا ساره مسكت الروشته وبتحاول تقراء بس مش فاهمه
‏ساره:انا بعرف اقرا انجليزي بس الدكتور مشبك الكلام في بعضه مش عارفه اقرا خالص و………لم تكمل كلامها
‏ساره:عااااااااااااااا
‏ادهم:اي
‏ساره:الروشته طارت مني ووقعت
‏ادهم بضيق:يوه ياساره طب فين
‏ساره:مش عارفه
‏فضلوا يدور كتير بس ملقهاش
‏ادهم:اعمل اي انا الوقتي ينفعش الي عملتيه دا
‏ساره:مش قصدي لتتابع بمرح:بعدين عادي كلم الدكتور وقوله يكتب العلاج تاني مفيش فيها حاجه دي
‏ادهم:غبيه برضو ….اي. اقصد زكيه
‏***************
‏في بيت الدكتور
‏مني:بابا بابا موبيل حضرتك بيرن
‏الدكتور:الوا
‏ادهم:معلش يا دكتور هنتعبك معانا بس غصب عني الورقه وقعت ممكن تقول العلاج تاني
‏الدكتور:لا مفيش تعب ولا حاجه ………….
‏الدكتور قال لادهم علي العلاج وادهم كتبه
‏ادهم:شكرا يا دكتور

 

 

‏قفل الدكتور مع ادهم
‏مني:بابا مين الي بيكلمك
‏الدكتور:مفيش ياحببتي واحد بقوله علي الدوا
‏مني بدلع:امم طب مين يعني احكي زي ما بتحكي وعملت اي
‏طبعا مني بابها كان فاتح الاسبيكر وحست أن الصوت دا مش غريب عليها
‏الدكتور:واحد اسمه ادهم ومدام كانت تعبانه بس انا مستغرب البنت دي جوان امجد مراته ازاي وأمجد مقليش حاجه زي كدا
‏مني:مش دا صاحب حضرتك
‏الدكتور:ايوه انا تعبان بقا هستريح شويه
‏الدكتور حط تلفونه علي المكتب وطلع غرفته مني مسكت التليفون وطلعت في التراس فتحت تليفون باباه واتصلت علي الرقم الي بابها كان بيتكلم معاه
‏رن تلفون ادهم:الوا
‏مفيش رد
‏ادهم:الواااا
‏قفلت مني التليفون فتحت برنامج تحديد مكان الرقم دا
‏طلعلها العنوان
‏مني:لازم اتاكد الاول
‏رنت مني علي صحبتها:بقوللك اي قوليلي عنوان لورا
‏مروه:لي في اي بعدين انتي لسه شغله نفسك بالموضوع
‏مني:يلا ا مروه قولي
‏مروه قالتها العنوان
‏مني:يابت يامروه مش انا قولتلك في المول أن ادهم ساب لورا ادهم اتجوز عارفه مين
‏مروه:مين قولي
‏مني:جوان امجد
‏مروه:بتهزري بجد
‏مروه:ايوه في دي حاجه هزار ……….بقوللك متعرفيش لورا ايجت من السفر ولا لا
‏مروه:كنت كلمتها لسه في السفر
‏مني:تمام اقفلي
‏مروه:استني استني اقفل اي يا اختي فهميني كدا
‏مروه:هفهك بعدين
‏*******************
‏في فيلا العشري
‏نورهان:اتفضلي القهوه يا ماما
‏زينه:باين في بريد اطلعي شوفي
‏نورهان:حاضر
‏دلفت لتفتح صندوق البريد لتجد بعد الورق

 

 

‏دلفت بالورق:ماما انتوا مبتشفوش البريد لي دا في ورق كتير فتحت نورهان الورق دي ياماما الشغل تبع نور
‏وضعت الورق علي الاريكه ودا يا ماما …………..
‏زينه:سكتي لي ………
‏نورهان بصدمه:ماما روجينا بعته لنور اخويا
‏زينه:اي بعتاله اي دي وعايزه اي منه تاني وريني كدا
‏زينه فضلت تقرا في الورق كتير
‏الي كان مكتوب حبيبي وحشتني كتير انا عارفه انك زعلان مني بس دا كان غصب عني اني سفرت ونا خلاص يا حبيبي مفيش سفر ورجعتللك لأنك وحشتني يانور يا حبيبي
نورهان:ماما دي بتقوله هرجعللك طب وميار …..ممكن نور اخويا لسه بيحب دي ومنسهاش
زينه:اسكتي يا نورهان خليني افكر
رن جرس الفيلا دلفت لتفتح الباب:اه الحرامي الي كنت بكلمه وهرب مني هرب مني ياماما
نور:في اي وطي صوتك شويه ابعدي ……..نورهان اوعي كدا شويه
نورهان:لا انا عايزه اقعد هنا اقعد انت هنالك
نور زقها بعيد شويه:مش نقاصك يا نورهان انا تعبان
اي دا في بريد ولا اي
نورهان مسكت الورق منه بسرعه :لا لادي المذاكره بتاعتي
نور:مذاكرت اي هاتي الورق مسكت منها الورق فيضيل يشوف الورق
نورهان:الحمد لله مشفش البريد دا
نور:انا طالع اوضتي
نورهان:استني يانور استني في بريد من الي معالك دا ليا هاتوا
نور بيدور في الورق:انهي واحد
نورهان:استني استني الورق هيقع
طبعا الورق وقع علي الأرض والورقه الي روجينا كاتبه فيها اتفتحت
نور مسك الورقه نورهان:سيب يا نور الورقه بقوللك سيب
نور بصدمه:روجينا
****************
في التراس
ميار:بسمله بسمله بتعملي اي
بسمله:مفيش مبعملش حاجه لتتابع اعمل اي انا يا ميار اقوله اي اقول ان جدتي مش موافقه علي الموضوع دا اقوله اي انا مستني الرد
ميار بدات تفكر شويه
بسمله:ولا الكلام الي جدتي قالته دا بجد
ميار:متقليش كدا اسكتي تتتتتتا عندي فكره كدا حلوه اووي
بسمله:فكره اي بعدين متضيقنيش انا مدايقه لوحدي
ميار:كانت بسمع مسلسل امبارح البطله بتقول لمامتها أن الي بحبه متقدملي مامتها موفقتش عملت اي مثلت أنها تعبانه عشان ممتها توافق فممتها وفقت اي رايك حلوه الفكره انتي بقا تمثلي كدا
بسمله:اي دا فكره حلوه لتتابع ببرود:أمثل اي أمثل اي انا
ميار:اسمعي كلامي بس

 

 

بسمله:لاء طبعا ………..
دلفت ميار الي غرفه ادهم:يا ادهم يا جدتي شوفي بسمله
الجده:اي يابت في اي مالها
دلفوا الي الغرفه الجده:بسمله بسمله مالها يابت ياميار
ميار بتمثيل:مش عارفه
الجده:يا بسمله يا حبيبتي ردي عليا انا عارفه انك زعلانه مني بس خلاص متزعليش انا غلطانه اني كلمتك كدا متزعليش ردي عليااا خلاص يا حبيبتي انا موافقه أنه يتجوزك
بسمله ونست أنها بتمثل وتعبانه:بجد يا جدتي
ميار بهمس:يختااااي اه ياغبيه
الجده:اه والي تعبان مغمي عليه يا ميار بيعمل كدا
ميار:معرفش ……….
بسمله بتمثيل:اه اه تعبانه انا
الجده:ولما قولتيلك موافقه التعب خلاص انتي بتمثلي عليا يابت يا بسمله ونتي كمان يا ميار
ميار:مخلاص يا جدتي بعدين ملناش دعوه دا انتي قولتي موافقه ها ……بصي كدا بصي لبسمله تعبانه ازاي
الجده:اه مهو باين اعمل اي بس لولا أنك بتحبيه خلاص انا موافقه
ساره:هههههههههيي
الجده:بت اسكتي
******************
في الصباح
لارا:محمد انت كويس انت عارف انت بتقول اي
محمد:اي يابنتي بقوللك بعدين متخلنيش اكرر الكلام تاني
لارا:اصل انا مش فاهمه الصراحه خالص يعني عايز رقم اسيل لي
محمد:قولي الرقم واخلصي اقولي
لارا:طيب الرقم**********بس برضو انا منستش موضوع الشغل الي قولتلك عليه
لارا:يامحمد انت عارف انت هتعمل اي
محمد:بس بقا اسكتي
دلف لمكتبهفتح تطبيق الواتساب لسه هيبعت الرساله
ليجد حبيبته علي الواتساب رساله منها
الرساله من بسمله بتقوله حبيبي صباح الخير
محمد:صباح النور يا حبيبتي
فضل يتكلم معاها ونسي الي بيفكر في وأنه يبعت لاسيل الرساله
*************
في قسم الازياء والموضه
حلا يلا عشان المحاضره
حلا:سيبك منها يا ساندي
ساندي:يعني اي
حلا:بقوللك…………………لتتابع بصدمه:اي دا

 

 

ساندي:اي لتلفت مش دا الي اسمه مروان
حلا:ساندي …….اجرييييييي
ساندي:اي لي احنا بنجري لي وهو بيجري ورانا لي
حلا بتنهيده:علشان شوفت ص…….صفحته علي الفيس بوك كل اما يعمل اكونت جديد اعمله هكر
ساندي:لي ياحلا كدا
حلا:عشان الي عملوا في بسمله بصراحه اضايقت منه
حلا:اه ….استني معتش قادره اجري اهدي
ساندي:هو فين
حلا:مش عرفه
ساندي:حلا…….
حلا:بارد ومعندوش دم وزباله كمان
ساندي:حلاااااااا
حلا:اي
مروان بحده:انا زباله
حلا بخضه:اي اه زباله
مروان مسكها من ايديها وزقها علي الجدار انا هعرفك مين الزباله
ساندي بتبعده عنها لكن محملتها فشلت لقت زجاجه ومسكتها وكسرتها علي دماغه
وقع مروان علي الأرض مش حاسس بحاجه
ساندي:…..انا مش …قصدي كدا خالص
حلا:ه…هنعمل اي بس اجري
بعد قليل
في الاكاديميه
صفا:ليلي متنسيش الي ……….لتتابع بصدمه اي دا
ليلي:اي
صفا:في واحد واقع علي الارض
قربوا منه
ليلي:دا بينزف دم
صفا:هنعمل اي
ليلي:واحنا مالنا يا صفا
صفا بضيق:ازاي ملنا
دلفت الاكاديميه لو سمحتوا في واحد بره بينزف دم
الامن:محتاج يروح المستشفي …..بعد قليل
في المستشفي
صفا:اي يادكتور طمني
الدكتور: قدرنا نوقف النزيف لاسف بس هو فقد الذاكره
صفا:ممكن ادخله
الدكتور:ممكن بس بلاش كلام معاه
دخلت صفا الغرفه لتتابع بهمس:انت كويس

 

 

مروان بتعب:اه صداع جامد مش فاكر حاجه خالص …..انتي مين
صفا:انا الي جبتك هنا المستشفي
مروان:ليه هو حصل اي
صفا:كنت واقع علي الارض فجبناك المستشفي هنا و……….
انت حصل عندك فقدان ذاكره
مروان بصدمه :فقدان ذاكره ليه
صفا:طب انت معاك فون طيب
مروان:لي
صفا:عشان اكلم باباك أو مامتك
مروان:انا مش فاكر حاجه خالص ………..
كان الجاكت بتاعه محطوط علي الاريكه الي في الغرفه
صفا اخدت الموبايل لقت في جهات الاتصال رقم باباه لانه مسجله في التلفون كدا
خرجت بره وكلمته ……..
بعد شويه ماجد بقلق:ابني فين وماله
صفا:حضرتك ممكن تهدي شويه ……..ابن حضرتك جالوا فقدان في الذاكره
ماجد بصدمه:ازاي حصل كدا
صفا:حضرتك اسمعني كويس بلاش الكلام الكتير لي وهو جوا لوهتتدخل
دخل ماجد لقياه قاعد
مروان بيكلم صفا:مين دا …..
ماجد اتصدم أن ابنوه معرفوش
******************
في بيت بسمله
بينما ادهم كان قاعد جمب جوان
جوان وهيا بتصحي بتعب:اه ……انا فين
ادهم:صباح الخير
جوان:اي دا احنا لسه في الشركه
ادهم:هههههه شركه شركه اي
جوان وهيا بتبص حوليها:اي دا انا فين
ادهم:في بيتي ونتي كنتي بتكلمني أغمي عليكي ونا جبتك بيتي لان مش عارف بيتك
جوان:شكرا ليك جدا ….بس انا …..
دلفت الجده للغرفه:صباح الخير اخبارك اي يابنتي بقيتي كويسه
ادهم:دي جدتي
جوان:الحمد لله
الجده:اتفضلي الفطار جاهز ومتقوليش لا
بسمله خرجت بسرعه
بسمله:ثواني هو انا بعمل اي انا مقلتش لجدتي بس لو قولتلها هتقولي لاء يوه طب اعمل اي
************

 

 

جالس في مكتبه وفاتح صورتها :اعمل اي انا بس مينفعش اقوللك اه ونا بكلمك نسيت هعمل اي لازم ابعد شويه
ليتابع بحب وعيونك الي بتجذبني ليها دي
****************
اسيل صحت علي صوت تلفونها
اسيل:يوه نسيت اعمله صامت اكيد رنا بتغلس منا عارفه
اسيل بتفرق في عيونها:الرساله من مين ………..لتتابع بصدمه:اي دا بجد ولا انا بحلم ولا انا بتهيقلي وبدأت تفرق في عيونها تاني
الرساله دي كانت من محمد “صباح الخير”
اسيل ردت بسرعه:صباح النور
عند محمد في المكتب
لسه هيرد فونه رن:الو
بسمله:اي دا يا محمد انت قولت أن انت هترن ومرنتش
محمد وهو بيغمض عيونه:انا عايزه اقوللك حاجه بس مينفعش في التلفون
بسمله:حاجه اي
محمد:منا بقوللك مينفعش في التلفون
بسمله:طب اي
محمد:هو انتي مش هتيجي الشركه
بسمله:لاءمش هاجي
محمد:لي
بسمله:كدا بعدين جدتي مش راضيه
محمد:اتصرفي وتعالي يا اما هجيللك انا
بسمله:خلاص خلاص لتتابع بحب:احم ….ونا كمان عايزه اقوللك حاجه
محمد:تمام
قفلت التليفون ومش عارفه هتقول اي لجدتها
‏فتح تلفونه تاني عشان يرد علي الرساله
‏محمد:” بقوللك انا عايزك تيجي الشركه متتاخريش”
‏اسيل اتعدلت وقامت تلبس وكانت فرحانه جدا
بعد قليل في الشركه

 

 

‏ندي متدخليش حد ولو في اجتماعات او اتصالات الغيها ليتابع:لو بسمله ايجت تدخل
‏ندي:حاضر
‏بعد قليل دلفت بسمله للمكتب
‏بسمله:احم ….
‏محمد:جيتي يعني
‏بسمله:يعني انتي مش عايزني اجي
‏محمد:لاء طبعا مش قصدي كدا قام من مكانه لما شاف اسيل ايجت
‏محمد:بصراحه عايزك تفهمي أن احنا مننفعش نكمل ‏
‏……………….في الحلقه القادمه
اي الي بيفكر في محمد وفعلا هيبعد عن بسمله ولا لا ؟
اي الي بتفكر فيه مني للورا واي الي بينهم اصلا ؟
وحبيبت نور هيرجعها وسيب ميار ولا لاء؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!