روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الخامس 5 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الخامس 5 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الخامس

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الخامس

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الخامسة

بسمله:خلاص معتش هزعق ولا اتكلم خالص …..ولا عايزه اكلم جدتي مش عايزه حاجه …..سيبنييييي بقااا هسمع كلامك واي حاجه تقولي عليها حاضر
ليبتعد وهو يبتسم بخبث:متاكده
بسمله:اه متاكده خلاص ……….ابعد عنييييي بقاا
ليرن هاتفه ……..ليجيب:اي يازفتتتت في اي نزل رن رن
خالد:كلمه انت كلمه انت ……..بيزعق
نور:ونا مالي هو بيزعقلك ونا أكلمه يزعق اكتر
محمد ببرود:انت يابني رد
خالد:ا…نت…..انت قولت أن ارن عليك عيزنا في اي
محمد:عملت اي في الشغل……
خالد:الشغل كويس متقلقش
محمد:خلاص اقفل ………
بعد ما محمد قفل
يلا عشان تنزلي معايا ….
بسمله:اي
محمد:اي اي انت مسمعتيش ……….يلا عشان تنزلي معايا
بسمله بغيظ:حاضر …….

 

 

 

 

 

 

بعد شويه ارتدت ملابسها ونزلت
بسمله:احم …….انا خلصت …
التفت ليتابع:اي الي انتي لابساه ده ……
بسمله:اي لابسه اي ……
محمد:اطلعي غيريي اي البس الضيق دا
بسمله:هو دا ضيق دا وسع ……….اهو
محمد ببرود:باين يا بسمله انك بتقولي حاضر وخلاص ليقترب منها لتبتعد هيا ………
بسمله بخجل:لو سمحت ابعد ……ثم اتجهت لتدلف ولكن جذبها اليه بشده لتصدم بصدره العريض
……لتحاول هيا ابعده
محمد:هو انا مش قولت تطلعي تغيري ………لازم اعمل حاجه متعجبكيش يعني
بسمله:حاضر …..حاضر ….بس ابعد ايدي وجعتي جامد ..
محمد:يلا اطلعي غيري متتاخريش اخلصي
دلفت الغرفه لتتابع بغيظ:يعني اي ضيق دا ضيق دا ….انت بجد بارد ……..ثم وضعت يديها علي فمها:…..اه لو كان سمعني ونا بقول كدا….
*****************

 

 

 

 

عند ادهم
ادهم:انتي بتعملي اي هنا ….
لين بنت خالت ادهم :انا كنت جايه في شغل …..بس لقيت في الفندق تحت معرفش أن انت هنا ……ميار اتصلت عليك كتير مردتش …..ونا سمعت كل حاجه …..ونتا بتتكلم مع امجد دا تحت ……هتعمل اي يا ادهم ….
ادهم:ونتي عرفتي منين أن ميار أن اتصلت علياا كتير
لين:كنت مكلمه ميار وقايللها أن انا مسافره في شغل انا كنت برن علي بسمله بس مبتردش خالص ….وقالتلي قولي للدهم يرن علياا …عشان يكلم جدتك هيا اصلا كانت عند خطيبها
ادهم:انا مش عارف اعمل اي يالين ……طب بسمله مبتردش لي …..
لين:مش عارفه …..طب اتصل علي ميار هيا عند ساره
في بيت بسمله
ميار:ازيك يا ساره
ساره:كويسه ……….
ميار:في اي متغيره كدا لي ……
ساره:اتفضلي طيب هتفضلي واقفه كدا
لفت لتتابع بمرح:طب ادهم بيرن عليكوا وعلي بسمله مبتردش ليه
ساره:بسمله ……..

 

 

 

 

 

 

ميار:اه …….في اي يابت متتكلمي جدتي ادهم بيرن عليكوا مبتردوش لي اومال فين بسمله اطلعي يا ساره ناديلها مع اني مبكلمهاش …………..
الجده وساره ساكتين
ميار:في حاجه بقا …..في اي متتكلموا
ساره:محمد ايجا هنا لما العريس الي كان متقدم دا وقال بسمله تعالي معايا وزعقلها ………
ميار:يعني بسمله عند محمد ………….
ساره:ايوه ……
ميار:طب انا هرن علي أخته هنكلم بسمله طبعا نطمن عليها
الجده:طب اتصلي يابنتي
ميار رنت علي لارا ……..
****************
في افخم كافيه في إيطاليا
لارا:اه وافق اومال انا قاعده معاكي ازاي
منه:تلفون مين الي بيرن
لارا:انا انا استني ………..الوا
ميار:ايوه يا لارا ازيك ……..

 

 

 

 

 

لارا:الحمد لله ونتي
ميار:الحمد لله …..بقوللك يا لارا بسمله ممكن اكلمها
لارا:اه بس انا مش في البيت دلوقتي ……
ميار:طب هو انا ممكن اجيلها انا ساره
لارا:اه طبعا بس لما نيجي من السفر
ميار بعدم فهم:سفر …….سفر اي
لارا:احنا في إيطاليا انتي متعرفيش ولا اي بسمله مقلتلكيش
ميار:لا مقلتليش …..طب لما تروحي عايزه اكلمها
لارا:تمام
منه:مين الي كان بيكلمك
لارا:صحبت بسمله ……….
منه:طب احكيلي عن بسمله دي احكيلي ……هو صحيح انتوا جيتوا ايطاليا لي………
لارا:ممكن عشان يقدوا شهر العسل ههههه
منه:غبي منه في ……هههههه اخوكي هيجي يقدي شهر عسل مع حبيبته وهجيبك معايا طب ازاي دا يا زكيه
لارا:اه صحيح ……..انا معرفش حاجه مبيقليش حاجه اصلا
منه:اه طب احكيلي بقااا عنها
لارا:بصي ياستي………….

 

 

 

 

 

منه:اه …..اه …..بيت سكتي لي
لارا:مش دا سيف ….بيعمل اي هنا دا
منه التفتت لتتابع بصدمه:يختاااااي دا المدير بتاعي …
لارا:مدير بتاعك انتي انتي هتهزري هههههه
منه:بتكلم بجد مش هزار دا المدير فعلا طب بصي كدا هو قاعد مع مين
لارا:مع بنت كدا ….هتلقيه شقطها هههههه
منه التفتت تاني:احترمي نفسك يابت دي مصصمه الي بتشتغل في الشركه ….بعدين انتي تعرفيه منين
****************
بسمله نزلت تاني للتابع بهدوء:كدا ولا ضيق اطلع اغير تاني مفيش مشكله برضو ……….لتتابع بزعيق:لو قلتلييي اطلعييييي غيري تاني مش طلعه …..انا اصلا مش عايزه اجي تماااااام
محمد:………….
بسمله:انت مبتردش ليي
محمد:…………..
بسمله:يعني برضو مبتردش
واقف عند المكتب
بسمله قربت منه:هو انت مبتردش ل………قبل أن تكمل كلامها………..بصت ليه لقيته متعصب جداااا ومضايق
كسر الهاتف الي في ايديه ….جامد ………….بدأ يهدي شويه اطلعي فوق اطلعييييييي
دلفت من الغرفه مسرعه

 

 

 

 

 

 

الابتوب كان مفتوح وثواني وجالوا اتصال من خالد
فتح المكالمه:ها يامحمد ملقتش حل
محمد:في بس اقفل انت الوقتي
خالد:حاضر ……بس مديقش نفسك
قفل خالد ………..ودلف الغرفه مره ثانيه ……
ومسك هاتفه ليجيب:زي ما قولتلك تجيلي بكره ضروري ……….
نور:المشكله ان الفيديوهات كلها اتمسحت
محمد:مش مشكله وقفل الخط ………..
بسمله قلقت علي جامد لتتابع بحب:محمد هو انت كويس
محمد:مفيش مفيش………احم انا اسف اني زعقتللك بس كنت مدايق شويه ……بعد شويه خرج من القصر
بسمله:عايزه اعرف اي الي مديقك بس ….ومش فاهمه لي جبتنا هنا ……..
التفت لتتابع بمرح:نسي تلفونه فرصيتي
مسكت الهاتف ورنت علي ميار
عند ميار
ردت علي المكالمه:ايوه مين …….
بسمله:ميار انا بسمله
ميار:بسمله ….اي يا حببتي ….
الجده:قوللها اخبارك اي واديهاني اكلمها
ميار:انتي في إيطاليا بتعملي اي ………

 

 

 

 

 

 

ساره:علي الصوت شويه مش سامعين
بسمله:انا عايزه اقوللك حاجه …….بس مش عارفه أقوالها ازاي المهم جدتي كويسه هيا وساره
الجده قالت لميار بهمس:شوفها هتقول اي يا ميار …..
ميار:عايزه تقولي اي ……..يا حببتي
بسمله:ميار انا …..انا اتجوزت
الجده اتصدمت وساره. ………
ميار:اي اتجوزتي…………..
والجده وقعت في الأرض أغمي عليها ……
ساره:جدتي …..جدتي
بسمله:ميار هو انتي عندنا ………..الوا ….الوا
يوه الخط قطع رنت تاني …….محدش رد
بسمله:اكيد جدتي سمعت الي انا قولته ……اعمل اي بس
****************

 

 

 

 

 

 

عند ادهم ………
هو في اي مبيردوش لي هو في اي
لين:اهدي بس يمكن مش سمعين الفون اهدي ……
دلفت لارا لاوضتها ……بس وقفت لأنها سمعت صوت بسمله
خبطتت علي الباب:ممكن ادخل
بسمله:اتفضلي ….وبدأت تمسح في دموعها
لارا:في حاجه …….بصتلها لقتاه بتعيط …..بتعيطي لي
بسمله:معلش يا لارا ممكن تلفونك رني علي ميار …..
لارا:حاضر حاضر
لارا رنت علي ميار لكن مفيش رد
لارا:مبتردش يا بسمله تلفونها مقفول …………
بعد سهر طويل …….
بسمله جالسه علي الاريكه ترن مفيش رد
محمد دلف للاوضه:انتي لسه صاحيه
بسمله وقفت من مكانها:طلقني يامحمد

 

 

 

 

محمد بزعيق:نعم ياختيييي أي اطلقك دي ….بعدين قولت كام مره متقوليش كدا …….سمعتي غصب عنك هتفضلي معايا ……..بلاش تقولها تاني مره سمعتيييي ولا اسمعك هو يقترب منها نبلاش اعمل حاجه مش هتعجبك
الهاتف رن ……..بصت للتليفون كتير وسكتت ….
قرب من الهاتف ومسكه بس المكالمه خلصت
محمد بحده:كنتي بتكلمي مين
بسمله:مكلمتش حد
محمد:انتي عارفه انتي بتكذبي دي حاجه انا بكره يعني
بسمله بخوف:انا ……مكلمتش حد ……بسمله استغربت أنه ازاي عرف وهيا مسحت الرقم
محمد بكل هدوء:برضو بتكذبي برضووووو كنتي بتكلميها لي …
..اتفضلي ردي عليهاا طلما نزله رن كدا اتفضلي ….
بعد شويه ماتردي يابنتي ردي ردي
بسمله:ا…..لوا
ساره:جدتك تعبت وفي المستشفي …..انتي فين
بسمله هنا التلفون وقع من علي الارض وبدأ عيونها تدمع
ثم انفجرت بالبكاء:انت السببب علي فكره انت السبب
………..ابعد عنيييي وسبني في حالهي ……انا بكرهك انا مش عارفه ازاي انا حبيتك انا بلوم نفسي ندامه اني
حبيتك…………….انت طلقني وتبعد عني انت سمعتني …

 

 

 

 

 

 

‏محمد خرج من الغرفه وزع الباب جامد
‏بسمله:انتي عامله اي الوقتي ياجدتي
‏بعد شويه النوم غلبهاا ونامت مكانها علي الاريكه
‏*************
عند ادهم
لين كانت واقفه في التراس بتكلم ميار واتصدمت جامد
طب ط….ب جدتي عامله اي دلوقتييي
ميار:كويسه ….. ‏
لين:طب انا هقفل دلوقتي …..
لين قفلت التلفون ودخلت
لين:احنا لازم نخرج من هنا ……ياادهم
ادهم:في اي …..مش طبيعيه كدا
لين:انا هحجز التساكر وكدا عشان نسافر …..جدتك في المستشفى
ادهم بصدمه:بتعمل اييييي انطقييي
لين:تعبت ياادهم وودوها المستشفي ………..
المهم هنعمل اي …….
ادهم:هنسافر طبعاا ………
لين:هشوف الباب بيخبط ….

 

 

 

 

 

لين فتحت لقت جوان واقفه:ايوه
جوان اتصدمت:احم ……..هو بشمهندس ادهم هنا ولا انا جيت بالغلط
لين:اه موجود اتفضلي ….
جوان دخلت:ادهم ساره عليا وقالتلي..أن جدتك في المستشفي ….علي فكره احنا لزم نسافر عشان جدتك تعبانه في المستشفي لازم تطمن عليها ….انا قولت لبابا وهو مش معترض أن انت تسافر ونا ممكن كمان اجي معالك ………….
************
في الصباح
علي الناحيه الأخري في الشركه في مكتب خالد
خالد:يعني هتسافرلوا النهارده ……….
نور:اه ……..هو انا ليه حاسس ان محمد عارفه حاجه متاكد منا ومش راضي يقول …..
خالد:ولا انا بس دا طبيعته مبيقلش لحد حاجه
يلا عشان متتاخرش
نور خرج من الشركه ….
دلفت سها …لتتابع بجديه:ممكن افهم اي الي انتي بتحولي تعمليه دا مش فاهمه انا
ندي ببرود:نعم ……تقصدي اي ……..
سها:انتي فهماني كويس انتي لي ادتيلي ملف بالغلط امبارح …….عيزاني اطرد من الشغل يعني ولا اي
ندي:انا ادتيتك ملف بالغلط ونا هعمل كدا لي علي العموم انا معملتش حاجه تمام
سها بدء صوته يعلي:لا عملتي وبطلي كذب ……

 

 

 

 

 

لتتابع:انا ممكن اخليكي تنطردي علي فكره
ندي ببرود:لي كنتي المدير ونا معرفش او قريبته مثلا
سها:لا بس انا برضو ممكن اخليه يرفدك …….
ندي بعدم فهم:افندم …………
سها:زي مسمعتي ودلفت لمكتبها
**********
في القصر عند مروان
مروان باستغراب:اي مراتي ازاي يعني مراتي ازاي …….لاء طبعا
ماجد:يابني انت فاقد الذاكره مش فاكر حاجه
مروان:واحنا كنا بنحب بعض
ماجد بتمثيل:اه …….
مروان:طب طلما هيا بتحبي كانت بتكلمني في المستشفي ولا لكنها تعرفني
ماجد سكت شويه
بعد ما صفا كلمت مامتها…..دخلت الغرفه
ماجد:صفا ممكن تيجي معايا ثانيه ……..
صفا خرجت وهيا وماجد ……

 

 

 

 

 

 

 

ماجد:انا محتاجك في موضوع وياريت تساعديني …
صفا:اتفضل حضرتك قول ونا طبعا هساعدك
ماجد علشان يستغل فرصه أن مروان فقد الذاكره وعايز ينسيه بسمله فكر في فكره تمثيل لصفا
ماجد:لما مروان يسالك ويقولك انتي مراتي فعلا تقوليله اه
صفا بصدمه:اي مراته …….طب …ط….ب لي كدااا ….
ماجد:يعني عشان يقدر يفتكر تاني
صفا:حضرتك بتقول اي لاء طبعا لو سمحت ممكن اروح عشان اتاخرت علي مامتي
قبل ما صفا تدلف …..باب القصر اتقفل
صفا التفتت:انتوا بتقفلوا الباب لي …قولهم يفتحواا
ماجد:مينفعش يا صفاااا …..
صفا:هو اي الي مينفعش لو سمحت افتح الباب مينفعش كدا ………
ماجد:بصي اسمعني …انتي تسمعي الكلام احسنللك ونتي هتتجوزي ابني …سمعتي ومش هتعرفي حاجه كل الي هتعرفيه انك متجوزين وبتحبوا بعض …………
صفا:حضرتك اي دا بجد بافوا انا ممكن اطلع دلوقتي اقوله علي الي بتقلهولي دا ……..
اسمعي الكلام ……….وبعدين انتي عايزه اتاذي ماما يعني ماجد ثواني ومسك تلفونه…….الوا يابني
صفا:لا لاا ملكش دعوه بمامتي …..لو سمحت
ماجد:هتسمعي الي هقوللك عليه وتنفذيه بالحرف ……طلعي دلوقتي ولو سالك تقولي زي ما قولت ……….ها قولتي اييي ……….
صفا:………………

 

 

 

 

 

 

 

ماجد:لاء ردي علشان بضايق جداا ليتابع قولتييييي ايييي
صفا:حضرتك انا عرفك لي بتعمل فيا كدا هوا انا تستاهل كداا ………معملتش فيكوا حاجه
ماجد:انا مش عايز كلام كتير قلتي لييييي
*************
بعد سفر طويل …..وصل نور لايطاليا
نور بيكلم محمد في الهاتف
نور:اه انت فين هتيجي الفندق
محمد:تمام وقفل التليفون وحطه علي الاريكه …..
ودلف الغرفه ليجدها نائمه على الاريكه وشعرها منفرد بشكل جميل ولكنه ليس مترتب لكنها أكثر جمالا في عنيه
استيقظت من نومها وهيا تفرق في عيونها:عااااااااا اي ياعم انت ….متقول حاجه …….
محمد ساكت مبيتكلمش واقف وحاطط أيده في جيبه
بسمله:علي فكره انا منستش موضوع امبارح تمام وبعدين لما بكلمك تكلمي …..انت مبتردش ………قبل أن تكمل كلامها قرب منها وباسها بكل غل كل اما يفتكر كلامها لي حاولت تبعده عنها مش قادره بعد شويه بعد عنها
بسمله بخجل:انت قليل الادب ومش محترم بجد ……..
محمد بخبث هو يقترب منها مره ثانيه:انتي شايفه أن انا مش محترم …..اولا انا مبعملش حاجه غلط
قال جملته بعشق شديد وبون مقدمات التهم شفتيها مجددا باشتياق وعشق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *