روايات

رواية طفلة الأسد الفصل السادس 6 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلة الأسد الفصل السادس 6 بقلم مروة مرزوق

رواية طفلة الأسد البارت السادس

رواية طفلة الأسد الجزء السادس

رواية طفلة الأسد الحلقة السادسة

أسد ببرود…….. مراتي مش راحة في مكان
فؤاد بغضب……….وأنا مش هسيب أختي هنا وابعد بقى من طريقي
أسد ببرود………ابعد أنت عني وعن مراتي
فؤاد بغضب……. متقلش مراتك هي اتجوزتك إجبا”ري عنها بسببي وأنا دلوقتي هصلح اللي عملته
أسد ببرود……. امممم الزاي بقى
فؤاد ببرود……. طلقها
أسد……. لا مش هطلقها
فؤاد ببرود……. أشوفك في المحكمه على كدا سلام
وجه يطلع أسد مسكه من هدومه
أسد بغضب……. أنا قولت مراتي مش هتطلع من هنا
فؤاد ببرود……. كلامك على الفاضي
أسد جه يضرب فؤاد لان فؤاد استفزه
_بااااااااااااس الله ياخدكم
فؤاد بصدمة……. فرح

 

 

فرح بغضب…… ايوه زفـ…ــته على دماغك ودماغه ايه هتتخا*نكوا وانت شايل نسمه ايه ناويين تمو*توها المرادي يعني سيب نسمه واتخا*نق براحتك محدش خايف عليك
وراحت ليه
فرح بغضب……….. هي مشاعر الأخوه جايه تصحى عندك دلوقتي، كانت فين المشاعر دي لما كنت تفضل تضر*بها لما كانت صغيره وبعدها تحبــ…ــسها في أوضة ضلمه كانت فين هاااا، كانت مين المشاعر العظيمه دي وأختك كانت كل يوم تنزل بدل الدموع د*م بسبب أفعالك واسلوبك معاها كانت فين، كانت فين المشاعر دي لما أبوك ما*ت وهي كانت محتاجه حضن حنين عليها حضن يخفف اللي هي حاسة بيه بس انت روحت وسوادت الدينا عليها انت السبب بسببك أبويا ما*ت فاكر الجملة دي بسببها أختك بقت ضعيفة بقت تخاف تنام بالليل ولو نامت تحلم بكو*ابيس كانت فين المشاعر دي واحده غريبه زي كدا عرفت اللي أختك مرت بيه وكانت حاسة بيها بس أنت كنت نايم في العسل جاي تفوق دلوقتي بسم الله ماشاء الله هتتــ…ــحسد على التغير دا ولا علشان أنت عرفت أنها اللي اتبرعت ليك بالكلية فوقت وعرفت قيمتها طب لو كانت ما*تت لقدر الله وهي بتنقذك كنت عملت ايه بلاش تعمل دور الأخ النافع لانه خلاص مبقاش لايق عليك انت إنسان أقل ما يقال عنه عد*يم الرحمه
وراحت لاسد
فرح بغضب……. مراتي مراتي أنت صدقت نفسك أنها مراتك لا أصحى، مش بسبب ظروف نسمه انحطت فيها وبسببها اضطرت تتجوزك تصدق ان في واحده ممكن تقبل على نفسها أن جوزها يكون واحد نسو*نجي وليه علاقات ههههههههه واللي يضحك إنك متوقع ان نسمه هتقبل بيك واعرف كويس نسمه مش لوحدها لو اخوها مش جنبها فهي عندها اخت وأخ واب وأم عندها أنا زميلتها واختها انا ربنا مانعمش عليا باخت بس بعت ليا صاحبه زي نسمه واللي هي أغلى من حياتي واللي يفكر يا*ذي أختي مش هشوف نهار ابيض من بعدها واعرف الكلام دا كويس لأن مش انا اللي اخاف من شويه ناس زيكوا
ثم وجهت كلامها لفؤاد
فرح………… حط نسمه هنا وسبها هي مش لعبه بينكوا علشان تتخا*نقوا عليها لا انت تستاهلها ولا هو كمان ويا ريت تبعد عنها
فؤاد حط نسمه بهدوء
فرح قربت من نسمه وبدون أي مقدمات كانت دموعها بتنزل
فرح بدموع……….. سامحيني علشان اتأخرت عليكي يا حبيبتي أنا آسفه بس انا مش هسمح لحد يعذ*بك من بعد كدا
نسمه بدأت تفوق
فرح بفرحة ودموع……. نسمه انتي كويسه صح
نسمه بدموع وخوف……… مش هيجوا و ياخدوني يا فرح مش كدا أنا خايفه
فرح بدموع……. لا يا روحي مفيش حد هياخدك صدقيني بس بقلك ايه
نسمه بدموع………. ايه

 

 

فرح بمرح…….. أنا جعانه وأمي طردتني من البيت وعمي اتبري مني واخويا عايز يعلقني وابويا كان بيجري ورايا والنبي يا أختي اكليني
نسمه بضحك………..ههههههه ليه كل دا
فرح بمرح……. اسكتي مش أنا شوفت الدكتور الحـــ…ـمار من شويه بس ايه المرادي وقفت مســ…ـحت بكرامته ارض مصر والأردن والسودان الجزائر والكويت بس ثانيه أنا امتى روحت الكويت أنا أخرى الشارع بتاعنا وبطلع عليه جري المهم خليته لو شافني يقولي والنبي يا اختنا فرح أنا عايز اعيش حياتي بسلام بس انا علشان طيبه سامحته
نسمه بضحك………. كل دا هههههههه بمو*ت
فرح بضحك…….. سلاماتو يا أبو قلب جامد بس ايه رايك فيا أنفع دكتوره صح
_دكتورة ههههههه واللهي ضحكتيني
فرح بصدمه……. انت تاني لا انت شكلك كدا عايز جيم تاني وتروح مكــ…ـسور الخاطر يا دكتور حـــ…ـمار
مراد بغضب…… بنت أنا ساكت من الصبح احترمي نفسك بدل ما اوريكي أنا أقدر اعمل ايه
فرح بسخريه……… خوفت أنا الحقيني يا نسمه انا هقع من الخوف، بقلك ايه تهد*يدك دا خليه للي يخاف منك مش ليا أنا ثم مين اللي يحترم نفسه انا ولا انت يا هههههه دكتور
مراد خلاص مبقاش قادر يستحمل
مراد بغضب…….. تصدقي بقى إنك هتشيلي المواد كلها مش مادتي أنا لوحدي
فرح بغضب…….. طـــ**ـظ فيك وفي موادك دي قال يعني شايفني همو*ت واتعلم يا عم روح العب بعيد قال هتشيلني كل المواد مش فرح اللي اي حد يهد*دها ماشي
مراد بغضب………… بت
فرح بغضب…… اسمي فرح فاهم مش بت بس تصدق الغلط مش عليك الغلط عليا أنا اللي واقفه بطاول في الكلام مع واحد زيك وبصتله من فوق لتحت خلته مش طايق سما ولا أرض
نسمه بضحك…….. اهدي يا فرح أعصابك
فرح بمرح……… يا بنتي مش دا اللي يبوظ اعصابي انا اعقل من كدا ولا ايه رأيك
نسمه بضحك……. خلاص كفايه الواضح أنه خلاص هيجي ويخـــ…ــلص عليكي اتهدي بقى
فرح بمرح…….. حاضر
فؤاد قرب من نسمه وكله ند*م وحزن
فؤاد بحزن…….. نسمه

 

 

نسمه اتبدلت معالم وجهها من الضحك والابتسامة إلى الخو*ف والحزن واستخبت ورا فرح
فرح غمضت عيونها بأ*لم وحزن وعلى حال صديقتها فكان من المفترض أن تحتمي خلف ضهر أخيها من الغريب ولكن ها هي تحتمي خلف ضهر الغريب من أخيها فاقت على قرب فؤاد من نسمه
فرح بجمود…….. فؤاد لو سمحت
فؤاد بدموع…….. نسمه أنا عارف إني غلطت واذ*نبت في حقق أنا عارف إني كنت أنا*ني و قا*سي في معاملتك أنا عارف ان بسببي أنتي استحملتي كتير أنا جاي اقلك أنا آسف يا حبيبتي أنا غلطت وعرفت غلطي وند*مت ومش قادر اسامح نفسي انا ظلــ…ــمتك أنا اللي كان المفروض تتحامي فيا بس بسبب اللي عملته بقيتي تخا*في مني أنا آسف يا حبيبتي لو في بعادي عنك هتعيشي بسلام أنا هبعد ومش هقرب منك خالص أنت كل همي دلوقتي إني اشوفك مبسوطة ارجعلك الابتسامه اللي راحت منك أنا اكتشفت ان انا انسان ميستهلش اخت زيك اخت ضــ…ــحت بحياتها علشان تنفذ اخوها اخويا اللي كان طول الوقت ما*ذي ليها أنا آسف أنا عايز اشوفك مرة واحده بس ارجوكي
نسمه كانت بتسمع كلام فؤاد والدموع لا تفارق تلك العيون كانت حاسه أنها خلاص طاقتها خلصت عايزه تروح تترمي في حضن اخويا عايزه تحس بالأمان باللي كانت حساه في حض أبوها زمان عايزه تحس ان ليها سند في الدينا دي عايز تشكي ودمع في حضنه عايزه تحكي ليه حاجات كتيره اوي بس خايفه
فؤاد حس ان نسمه مش عايزه تشوف دمع بحزن وند*م على اللي راح منه وعلى انه خسر أخته
فؤاد بدموع……… عيشي حياتك وخليكي مبسوطه ديما يا نسمه وخلي بالك من نفسك يا حبيبتي سلام
نسمه خرجت من ورا فرح
نسمه بدموع…… فؤاد والنبي متسبنيش والنبي وجات تقوم بسبب ضعفها كانت هتوقع
أسد بخضة…… نسمه.
بس فؤاد لحقها و وقعت في حضنه

 

 

نسمه بدموع………. ليه تعمل كدا ليه حر*متني من الحضن دا ليه كنت محتاجاه كتير يامة كنت عايزه اترمي في حضنك واعيط يامة لما كان بابا يوحشني كنت بشوف الشبه اللي بينك وبينه واكون عايزه اعيط وانت تاخدني في حضنك ليه عملت كدا عملت ليك ايه من ساعة ما وعيت على الدنيا دي وانا بشوف منك الأ*ذى و الحز*ن ليه محسسني اني مش زى اى إنسان ليه ديما كنت بقول إنك في يوم هتيجي وتقولي نسمه أنا كنت بعمل فيكي مقلب وأنا مش بكر*هك أنا اخوكي والأخ عمره ما يكر*ه اخته ابدا انتي في عيوني ليه مقلتش كدا ليه ليه كنت ديما بتحسسني إني مستهلش أكون أختك ليه ليه وأخذت تبكي
فؤاد حضنها وفضل يعيط
فؤاد بدموع……. كنت غبي كنت غبي آسف يا روحي آسف انا غلطت
نسمه بشهقات………يعني يعني مش هتسبني تاني
فؤاد……. عمري
نسمه……. ولا هتضر*بني ولا هتحــ…ــبسني
فؤاد دمع بأ*لم…………ياريت كانت انقــ…ــطعت ايدي قبل ما تعمل كدا
نسمه بخوف ودموع……. بعد الشر عليك والنبي بلاش تقول كدا
فؤاد………. مسامحاني
نسمه بابتسامة……… عمري ما زعلت منك
فؤاد………. صافيه يا لبن
نسمه………… حليب يا قشطة
فرح بمرح ودموع……….. ادا احنا كدا هنعمل كيكه
مراد بسخريه…… بتاعة بطنك ههههههههه
فرح بغضب……. اللهم طولك يا روح أنت عايز يعني احطك في دماغي واخليك تكلم نفسك في السكة والناس تقعد تقول المجنو*ن راح المجنو*ن جه بصراحة عيب في حقق لما أقل من قمتك قدام الكل دلوقتي فاحترم نفسك واتقي شري لأني لو قلبت هخليك تخاف تنام وتحلم بيا
مراد بسخريه ……………بس يا شاطرة هاتوا ليها مصاصة علشان تسكت صد*عتني
فرح بغضب………. ليه شايفني صغيره
مراد بسخريه……… أنا مش شايفك أصلا
فرح اتغاظت………… طبيعي متشوفنيش لأن نظرك على قدك يا دوبك بتعرف مكان شغلك وحاجاتك فين بس إنك تشوف الناس المحترمة بعيده شويه عنك

 

 

مراد بسخريه…….. انا شامم ريحة حر*يقة هو انتي بتولعي ولا دي ريحة الغيظ والكـ…ــيد اللي جواكي
فرح بغضب………… لا دي رحتك المعــ…ــفنه يا معـ…ــفن هههههههه تصدق حلوه هههههههه
مراد بغيظ……… بت
فرح بسخريه……….. اوبا الريحة زادت الظاهر ان جنابك هتفر*قع دلوقتي من كتر الغيظ ههههههه 😏😏😏الحقك نفسك
مراد بغضب………. أنتي
الشرقاوي بغضب……… بااااااااااااس
الكل سكت
الشرقاوي…………في ايه البيت انقلب لفو*ضة كدا ليه
فرح بمرح……. ممكن اتكلم
الشرقاوي…… اتفضلي
فرح بمرح………. هو حضرتك عندك كام سنه
الشرقاوى بضحك………. ليه
فرح………….. أصل حضرتك تخطف القلب بعيونك دول ولا هبتك يالهوى عليها بقلك ايه
الشرقاوي بضحك…….. ايه
فرح بمرح……… تتجوزني
الشرقاوي ضحك بشده
فرح بضحك…………….الله أكبر طالما ضحك يبقى موافق
الشرقاوي بضحك……… دا انتي مصيبه
فرح بضحك…….. الكل بيقول كدا بس انا طيبة حتى شوف 🥺🥺🥺🥺
الشرقاوي بضحك…….. نستيني كنت هقول ايه
فرح…………ولا يهمك انت كنت هتقول ايوه صح كنت هتقول ايه 😑😑😑😑نسيت ااااه يا نفوخي اللي عايز بنضر*ب
الشرقاوي بضحك………. خلاص كفايه مش قادر
فرح 🥺🥺🥺…….. اخص عليك زعلتني منك يا ايوه صحيح هو انت اسمك ايه ياقمر انت
الشرقاوي بضحك…………جاسر ارتحتي
فرح بمرح……… يا جاسر قلبي والنبي اكلني
نسمه وفؤاد وشكريه حتى مراد والشرقاوي وزين مقدرش يوقفوا ضحك
نسمه بضحك……… هههههههه ارحميني
فرح بضحك…….. شيفاني ماسكة صر*صار وبجري وراكي يعني جرا ايه يا بت اتهدي بقي
فؤاد بضحك……. كار*ثة انتي كارثة

 

 

فرح بضحك…… شكرا يا رجوله
شكريه 😂😂…… اااااه منك يا بنت صباح
فرح بضحك………. قاعده هناك في البيت بتفكر الزاي تعلقني
مراد بضحك………. يخربيتك أنا مش قادر
فرح😏😏😏…… إلهي تفطس وتريحني وتريح البشريه كلها
زين بضحك…………. يالهوي انت كيوت ودمك خفيف اوي
فرح بضحك………… وانت عسل يا ابو عيون زرق انت
الشرقاوي بضحك……. خلاااااااص ارحميني مش قادر ابطل ضحك 😂😂😂😂😂 انتي مش طبيعيه
فرح بضحك……… نحن نختلف عن الاخرين يا جاسوري
أسد ببرود……. خلصتوا
الكل سكت
أسد ببرود……. نسمه اطلعي على اوضتك
نسمه استخبت دخلت في حضن فؤاد اكتر
أسد غضبه زاد من اللي نسمه عملته دا
فؤاد بهدوء……. يلا يا نسمه خلينا نروح بيتنا
نسمه بفرحة…… بجد يلا
الشرقاوى بهدوء…….. بس دا بيتك يا نسمه
. نسمه…….. لا دا مش بيتي دا بيت حضرتك وبيت احفادك
الشرقاوى……. مانتي حفيدتي انتي كمان
نسمه…….. مش فاهمة
الشرقاوي انتهد……. انتي اسمك ايه
نسمه……. نسمه أحمد المنصوري

 

 

الشرقاوي……. دا مش اسمك الكامل، اسمك الكامل نسمه أحمد جاسر المنصوري الشرقاوى
نسمه بصدمة……… إيه
الشرقاوى……. ايوه أحمد بيكون ابني اللي هو أبوكي
نسمه بصدمة…….. ابنك
الشرقاوى……. ايوه ابني وانتي حفيدتي انتي وفؤاد
الكل واقف مصدوم تقريبا الكل فقد حاسة النطق بسبب الصدمة
نسمه بدموع……. مستحيل أنت بتقول ايه لا مستحيل بابا يخبي علينا حاجة زي كدا مستحيل، فؤاد خودني من هنا طلعني من هنا مش عايزه افضل هنا ولو ثانيه كمان ارجوك
فؤاد…… نسمه حبيبتي اهدي أنا جنبك
نسمه بدموع…… شوفت بيقول ايه مستحيل لا لا مستحيل
الشرقاوي بدموع…….. أحمد ابني كان زيك كدا يا نسمه شخص بيكر*ه الغلط والكد*ب والنفا*ق كان كل همه أنه يعيش حياته بهدوء ويكون عيله بسيطة بس
نسمه بدموع……. بس ايه
الشرقاوي بدموع…… أنا كنت جبر*وت كنت بفضل عملي وشغلي عن حياة عيالي كان في صفقة مربحه جدا لشركتنا بس العلاقة اللي كانت بينا وبين أصحاب الصفقه مكنتش حلوه نوعا ما فعلشان كدا جات ليا فكره إني أقوى العلاقة دي بأني اجوز أحمد لبنت صاحب الشركة وفعلا بدأت اعمل واخطط وأجهز مكنتش عامل حساب لسعادة ابني كان كل همي ان الصفقه تتم كلمته بس ساعتها رده صدمني
فلاش باك
أحمد بغضب……. اتجوز واحده معرفهاش علشان حتت صفقه لا راحت ولا جت اد*مر حياتي وحياة شخص بريء علشان شويه فلوس لا انا آسف أنا مش هعمل كدا
الشرقاوي بغضب…….. منتساش نفسك انت مين وبتكلم مين ولو متجوزتهاش انسى إنك تاخد حاجة من الثروة دي
أحمد بغضب………..مش عاوز حاجة لا فلوس ولا غيرها كل اللي عايزه إني اعيش بسلام وغير كدا لا
الشرقاوى بغضب…….. الظاهر ان أمك معرفتش تربى
آحمد بغضب………لا عرفت والدليل إني رافض اد*مر حياة شخص بري يا بابا دا آخر كلام عندي
الشرقاوي بغضب…….. يبقى لا أنت ابني ولا أنا اعرفك
أحمد بصله بصدمه وطلع من غير كلام بس عيونه كانت مليانه دموع بس مقدرش يتكلم
عوده الحاضر

 

 

الشرقاوى بدموع…….. يوميها خسرت ابني بسبب غبائي، ابني التاني اتجوز البنت دي اللي هي أم أسد وزين وسلمى والصفقه تمت وحققت نجاح كبير مكلفتش نفسي اسأل عن ابني خمس سنين معرفش حاجة عنه خمس سنين خلال الخمس سنين دول كنت ايام بتمنى اشوفه ولو لحظه وأيام كنت بقنع نفسي ان اللي عملته هو اللي كان صح
عرفت في يوم انه اتجوز وبقي عنده ولد، زعلت انه مجاش قالي انه اتجوز بس هيجي ويقولي وانا هقابله باي وش فضلت اراقبه من بعيد كان عايش حياته زي ما كان راسم زوجه صالحه وراحة بال وعيشه صح مفهاش فلوس كتير بس مريحة وفي يوم عرفت ان أم فؤاد ما*تت زعلت على ابني اكيد هو دلوقتي زعلان حاسس بالوحده كنت عايز اروح ليه بس كبريائي مناعني وفضلت بعيد عنه، بعد ست سنين عرفت انه اتجوز للمره التانيه وبقي عنده بنت اسمها نسمه هنا عيوني دمعت الاسم دا كان اسم أمي كنت ديما بقول لأحمد أن لما يجيب بنت هسميها نسمه على اسم أمي هنا عرفت انه عمره مانساني حطيت كبريائي على جنب وقررت اروح ليه بس لما وصلت كان الأوان فات لقيت ابني في كــ…ــفن والناس شايلينه و راحين يد*فنوه، ابني ضاع مني راح ومش هشوفه تاني خلاص أنا ايوه صح زعلت منه وقولت ليه لانت ابني ولا اعرفك بس مكنش من قلبي دا حته من روحي وفي اليوم اللي قررت ارجعه لحضني المو*ت جه وخطفه مني للأبد لقيتك بتجري ورا الناس دي يا نسمه وبتعيطي وبتقولي

 

 

بابا انت رايح فين خدني معاك انا محتاجاك متسبنيش بابا انا مقدرش اعيش من غيرك فضلت تجري وتشدي في هدوم الناس وتزعقي وتقولي سيبوا بابا يا و*حشين واخدينه على فين بابا اصحى وز*عق للناس دي بابا وفضلتي تعيطي، ساعتها عرفت ان ابني ديما كان مشتاق ليا وكان عايز حضن مني مكنش عايز لا فلوس ولا غيره ند*مت بس الند*م جه متأخر للأسف ومن ساعتها بقيتي أنتي وفؤاد مسؤوليتي عرضت على أمك تيجي تعيش معايا هنا ومع العيله بس رفضت فضلت تعيش في بيت أحمد مع ذكرياته
الكل كان بيسمع ومش قادرين يمنعوا الدموع انها تنزل الكل
أسد كان واقف مصدوم من الحقيقة دي ومن الصدمه مكنش عارف يتكلم
نسمه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية طفلة الأسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *