روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الثامن 8 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الثامن 8 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الثامن

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الثامن

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الثامنة

في الصعيد عند لورا كانت واقفه في التراس ……..
ومروه فاتحه تلفونها ….ومركزه فيه لتتابع بخبث:بتعملي اي يالورا مركزه في اي كدا ………لورا يابنتااااي
لورا التفتت:ها لا …مفيش
مروه اتجهت ليها وبصت من التراس:في اي بتبصي……..
قبل أن تكمل كلامها ….اي د اي الواد المز داا ……ونا اقول برضو انتي مركزها في اي
لورا بخجل:انا لا طبعا ….ماكنتش ببص و….ولا حاجه
مروه بتغمز ليها وبتبص من التراس:يعني هو مش وسيم برضو ……..
لورا:عادي يعني …..
فوق عند شيماء ومني بيبصوا من النافذه
مني:هو دا خطيبك ……
شيماء ببرود:ايوه هوا …….
مني:مين الواد القمر الي واقف معاه دا
شيماء:معرفش …….يلا عشان ننزل ….
مني وشيماء نزلم للورا ومروه
……..حسام وصحبوا مهاب واقفين
مهاب صاحب حسام وخطيب شيماء:جو الصعيد حلو هنا اووي
حسام:انتي محسيني أن انا الي هنا مش انت
مهاب:انا كنت مفكر أن انت مش هتيجي كنت هزعل
حسام:لا لا ……مقدرش ياصحبي
مهاب:يلا هتفضل واقف كدا
مهاب وحسام دلفوا لبيت مهاب بيت واسع جداا جميل للغايه
والد مهاب:اهلا يا ولدي
حسام:اهلا بيك …..
والد مهاب سلم علي حسام
مهاب:دا يا ابوي حسام صاحبي الي حكتللك عنه …..
والد مهاب:اهلا بيك ياولدي شرفتنا
بعد شويه والد مهاب خرج
حسام:اشمعنا مبتتكلمش بصعيدي لي قدامنا
مهاب:يابني انا بتكلم عادي زيكواا بس ابويا مبحبش كلمه بابا دي …ههههه بيقوللي انت لسه عيل عشان تقوليلي كدا
تعالي معايا بقا في الاوضه
مهاب حسني عز الدين شاب في أوائل الثلاثينات يمتللك عيون خضراء وشعر اسود وعضلات مشدوده بقامه طويله جداا …….شاب وسيم وجميل ولكنه شخصيبه عنيده جدا
****************

عند صفا ………
صفا سابت القلم وبصلت لمروان باستغراب …..
مروان بزعيق:ثواني بس عايز افهم مش انت كتبت كتبنا قبل كدا …..لي بتقولي الإجراءات اللازمة للزواج خلصت معتش الا امضي العروسه انا مش فاهمه حاجه ….
المأذون بص لماجد ومش عارف يقول ايي
معلش يابني اتلغبطت …….
مروان بشك:اتلغبطت …….ازاي
ماجد:انت هتعرف شغل المأذون اكتر منه ……امضي يابنتي يلا ……
مامت صفا بتبصلها وحاسه أن بنتها قبلها موجوع ولا هيا فاهمه حاجه خالص ومين دول عايزين منهم اي ..
ماجد بهمس:امضي …متبصيش كدا …..
صفا مضت بندم ببكاء صامت……
المأذون دلف مع ماجد …….صفا وقفت مكانها وحسن مخنوقه جامد دلفت بسرعه وهيا تصعد السلالم دخلت الغرفه ……ومامتها طلعت وراه. ……
لقتها بتعيط وقاعده علي الاريكه ….
مامت صفا:مين دول وعايز مني ومنك اي ….
صفا:انا السبب ياماما ….انا هحكيللك ……….
حكت لها كل حاجه
ماجد دخل عليهم ………صفا سكتت:حضرتك مش في باب تخبط عليه …
ماجد:هخبط علي الباب ونا في بيتي ….
صفا:انت ازاي عرفت كل حاجه عننا …..انت تعرفنا منين
انا عايزه افهم ….
مامت صفا:انتوا معندكوش دم …….انتوا لي انا بنتي غلطانه أنها أنقذت ابنك الي كان بينزف دم …..وبعدين تهددنا …انتوا مين وعايزين مننا ايي ….

مروان واقف ناحيه الغرفه وسمع كل حاجه ……
ماجد:خلصتي كلامك يلا من غير مطرود يااااالا
صفا بصت لمامتها بصدمه …….
مامت صفا اتحرجت جامد وبصلته يلا ياصفا
ماجد:ههههه يلا يا صفا ازااي انا مسمحش لمرات لبني تمشي ….انتي ناسيه أنها اتجوزت …….
مامت صفا دلفت بسرعه من الإحراج ليها ……
صفا:ماما مااااما استني
دلفت لتخرج ماجد وقفها ………..بصلها بحده:انتي يابت انتي زودتيها كدا ……..يلا روحي شوفي مروان ..
صفا من غيظها طلعت من الاوضه بسرعه وفضلت تعيط جامد ………ودلف للغرفه …..
لقيته واقف في التراس …………
حاولت متبينش حاجه خالص ……..ومسحت دموعها وسكتت
مروان خرج من التراس ……وفضل يبصلها كتيرر
صفا بصت في عيونه جامد حست زي ميكون هيضربها بصت قاسي ليها ……وهو يقترب منها ……
مروان بزعيق:انتي واقفه كدا ليييي
صفا:انا …….مفيش واتجهت وقعدت علي الاريكه……
وفضلت بصه في الأرض ….كتير
مروان بخبث وهو يقترب منها ونزل الحجاب الي كانت لبساها ……وهيا بتبصله بصدمه وخجل شديد
مروان:مش يلا
صفا بصدمه:اي
**************

في المستشفي
ميار فضلت قاعده جمب الجده ……..ونامت ميار كانت معاه ………ماما ماما انا هشوف الدكتور كدا كان قالي امبارح أن هيكتبها علي خروج
الام:تمام يا حبيبتي …..
الجده بدأت تفوق………
ام ميار اتجهت ليها:انتي كويسه ياحبيت قلبي
الجده:انتي جيتي امتي والبت ساره فين ….
ام ميار:ههههه اي ياحاجه انتي مش فاكره حاجه خالص
الجده وهيا بتلتفت حوليها:اي دا انا فين ….
ام ميار:تعبني شويه وانتي في المستشفي وبقتي الحمد لله كويسه ….
الجده:بسمله بسمله فين ……..
ميار دخلت:جدتي الف سلامه عليكي ….خلاص الدكتور كتب علي خروج انا هتصل علي ادهم.
الجده:هو ادهم ايجي من السفر ……..
ميار:أه ايجي …..وساره تحت معاه
الجده سكتت ومتكلمتش
ميار رنت علي ادهم ….
بعد شويه ادهم طلع المستشفي وجوان ماسكه ايد ساره وطلعوا
ادهم:جدتي اخبارك اي ياحببتي انتي كويسه
الجده:كويسه ياحبيبي
ساره تطلعت تجري وحضنتها:انتي كويسه
الجده:كويسه يا حببتي انا كويسه ……
جوان:الف سلامه عليكي
الجده:الله يسلمك يابنتي
ادهم بص لميار بغيظ جامد:انا عايز اعرف بسمله فين ياميار
لين دخلت:الف سلامه يا جدتي اوعي كدا يا ادهم .
الجده:الله يسلمك يا لين ……
ادهم:انتي مش هتردي عليااا …….جدتي بسمله فين
الجده سكتت ……
ادهم بحده:مياااااار قولتلك رديي
ميار:بسمله اتجوزت اسكت بقااا ثواني وحططت ايديها علي فمها:اي الي انا قولته دا
ادهم:اي اتجوزت!!!!!
****************

علي الناحيه الأخري في الشركه
خالد خرج من قاعه الاجتماع:انتي مرنتيش عليه لي يا بنتي…..
ندي:رنيت كتير مبيردش خالص اعمل اي يعني
خالد بعصبيه:رني تاني ……..تانييي
ياسمين:اي خالد في اي …محمد مجاش ولا اي
خالد:بيضيقني بجد انا مأكد عليه أن دي صفقه مهمه ….مأكد انا عليه
ياسمين:طب اهدي ……رني عليه تاني ياندي …ونت ادخل………….
*************
في فيلا نور العشري
في الصالون سيف:اعمل اي يعني انا موفقتش وكدا الشغل هيقف ….اعمل اي هنا.
زينه:يعني مفيش مصممه الا دي بس
سيف:امال انا بحكي ايي وفضل سكت شويه
نورهان بمرح:في اي يا سيف مدايق كدا لي بعدين من امتي ونت مهتم بالشغل كدا
سيف:مفيش ياختي …اخوكي الي قالي انا مليش دعوه اتصرف انا مليش دعوه
زينه:امال نور فين يا سيف لما ايجي من السفر مشفتهوش يعني …….
سيف:معرفش
نورهان قاعده بتقلب في الصور الي علي الفون وشافت صوره صدفه فستان مرسوم بشكل خرافي رائع جميل للغايه …….
نورهان بصلت لسيف:انا لقيت المصممه دي يا سيف يا اخوياااا
سيف:مين دي
نورهان:لارا وحده صحبتي بس مصممه جميله …..
****************
كلُّ القصائدِ من عينيكِ أقبسها⁦❤️⁩
ما كنتُ دونهما في الشعرِ مقتدراً⁦❤️⁩
صارت عيونُكِ ألحاناً لأغنيتي⁦❤️⁩
والقلبُ صار لألحانِ الهوى وتراً.⁦❤️⁩
في الصباح ……..
تلفونها بيرن بتحاول تقفله ……
لارا بنوم:خالد عايز اي دا …..لتجيب:ايوه ياخالد
خالد:معلش يالارا اني ازعجتك
لارا بنوم:لا عادي في حاجه
خالد بنرفزه:محمد فين
لارا:استني كدا ….في الشركه طبعا هو مبيتاخرش ….
بتسال لي في حاجه

خالد:لسه مجاش الشركه ……هتلقي الباشا نايم صحي يالارا وخليه يكلمني ضروري
لارا:تمام …..قفلت التلفون اتجهت الغرفه:ازاي يعني هو مبيتاخرش عن شغله كدا وثواني وخبططت علي الباب
فتحت عيونها ببطئ لتظهر خضروايتها….لتجد من يحتضنها بشده ……….وهيا تحاول الابتعاد عنه
دلفت من مكانها واتجهت لتفتح الباب …..بسمله بنوم:اي يا لارا في حاجه …
لارا:اي ….هو محمد هنا
بسمله:اه هنا ……عايزه في حاجه
لارا:معلش قوليله أن خالد رن عليك كتير …ونت مبتردش
بسمله:حاضر
بعد ما لارا دلفت لاوضتها ……بسمله قفلت الباب واتجهت لي لتتابع بهمس:محمد …….محمد
محمد بنوم:ايوه .
بسمله:تلفونك رن كتير ولارا قالتلي أن اقوللك انا خالد بيرن ………
محمد:ميرن سيلك منه
بسمله:ازاي يعني بقوللك بيرن ……
محمد:هو انا مش قولتللك سيبك منه ……….بتبصي كدا ليه …….
بسمله:اصل انت اتاخرت علي شغللك ……و
محمد:اه منا عارفه أن انا اتاخرت ….وشدها لحضنه
بسمله بخجل:علي فكره انت مش كدا …
محمد بعدم فهم:ازاي
بسمله:يعني مش بتتاخر علي شغللك مش دا طبعك خالص ومبتهتم بيه علي طول
محمد وهو يمرر يده في شعرها:انتي اهم من اي حاجه …
شويه وسكت وبصلها …….انتي وشك احمر خالص
بسمله:طب ابعد عني بقااا …….ابعد كده
محمد:مش باعد خليكي في حضني ……
بسمله باستغراب:انت غريب اووي ……انت محمد الي اعرفه
محمد:مالي في ايي ……
بسمله بضحك:مفيش مفيش ….المهم قوم شوف خالد بيرن عليك ليه …عشان انا قولت لارا حاضر وهو ممكن يرن عليها تاني ….
لارا دلفت وخبطت علي الباب تاني:يابسمله انتي مقلتلوش لي …..خالد بيرن زهقني…….يختاااااي انا بزعق كدا لي هيهرسني الوقتي
بسمله:هو تلفونك فين اصلا …….
محمد:تحت في المكتب …….
بسمله:طب انزل اجيبه طيب
محمد:لا خليكي انا انا نازل ……..قام ولبس التشرت بتاعه ونزل تحت ……..سمع تلفونه وهو بيرن اي يا خالد
خالد بنرفزه:انتي فين من امبارح
محمد:في البيت

خالد هو بيحاول يهدي نفسه:يعني انتي مش ناسي حاجه
محمد:يعني زي اي
خالد:لا انت بتهزر بقااا بجد يعني ……وهو انا مأكد عليك أن في صفقه هتم حضرتك برن عليك مبتردش …يا محمد متتاخرش
محمد قفل مع خالد ودلف للغرفه
واقفه قدم المرايا بتسرح شعرها …..التفتت:كانت حاجه مهمه صح……
محمد:امم وقرب منها وحضنها:اعمل اي فيكي نستني شغليى……….يخربيتك عملتي فيا اييي
بسمله:هههههه ونا مالي ….انت الي نسيت مش انا مليش دعوه ….
قرب منها اكتر ……بقوللك ….
بسمله:اي ……تلفونه رن تاني ……
بسمله:هههه تلفونك بيرن ..
محمد بضيق:خالد دا بارد ………اقفل التلفون ودلف المرخاص
بسمله:طب هو يروح الشغل ونا مش كل شويه هقول للارا هاتي تلفونك ……….اعمل اي …
بدأت تدور علي تلفونه …..لقيته حاطه علي الاريكه فتحته لانه عرفها الباسورد …….لقت رسائل كتير جياله
لقت رساله جتله من اسيل
(صباح الخير يا حبيبي انت وحشتني اوووي) وشافت الرسايل الي مبنهم علي الواتس
التلفون وقع من ايديها علي الارض عيونها بدأت تدمع
بعد شويه خرج من المرخاص ….ملقهاش في الاوضه
بسمله نزلت تحت وبدات تعيط بصمت …لقت ضجه في المطبخ اتجهت:بتعملي اي …
لارا:بحضر الفطار …….
بسمله:طب اعمل معاكي حاجه ……..
لارا:لو عايزه تعملي اعملي هقوللك لاء يعني
بسمله وقفت جمبها:لارا هو انا ممكن اسالك في حاجه
لارا:اتفضلي طبعاا
بسمله:هو محمد كان بيحب اسيل دي اووي ……
لارا سابت الطبق وبصتلها:احم…….لي في حاجه
بسمله:بسال عادي ……

لارا:بصراحه ايوه كان بيحبها….انا بحب اقول الصراحه متزعليش مني ……
بسمله:لا عادي ……طب هو طلما بيحبهاا اووي كدا سبها لي ….
لارا:اولا انا مقلتش بيحبها انا قولت كان بيحبها وهو سبها عشان كذبت عليه وهو اكتر حاجه بيكرها الكذب اووي
بس علي فكره هو بيحبك بجد
بسمله:ونتي عرفتي منين
لارا:باين عليه يابنتي …..انا هحط الاطباق علي السفره
دلفت عند السفره وحطت الاطباق ……..ودلفت للمطبخ تاني …….انا هعمل قهوه
بسمله:انتي بتشربيها
لارا:لاء مش ليا محمد اخوياا …….
بسمله:طب لما يفطر ابقي اعملي عشان متبردش
لارا:تؤتؤ محمد مبيفطرش بيشرب قهوه بس
*************
في شركه ******في إيطاليا
نورا:يعني اي يا اسيل ……….دا ازاي كده وكمان بتطلبي مننا وقف نشر للمجموعه …هو احنا اتفقنا علي كدا …علي العموم لما مسطر رامي يجي كلميه
اسيل:انا اتفقت معاكي ومش معاه
نورا:وما برضو اتفقت معاكي ونتي برضو قولتي فضيت الاتفاق ونا كمان يااسيل ……..وقفلت التلفون
اسيل بضيق:الوا ……الوا ……
نورا:كمان الاتفاق في لعب …………
خرجت من المكتب نورا بتكلم سكرتيره رامي:لما مسطر رامي يجي عرفي ….
السكرتيره:تمام
دلف للشركه ….نورا علي مكتبي فورا
التفت:حضرتك جيت ….حاضر يا فندم….دلفت للمكتب
رامي:ممكن تفهميني اي الي حصل دا …
نورا:في اي حضرتك …..
رامي بعصبيه:اي دا انا عاااايز افهم ايي دا
نورا بصت في الاب توب ……….حضرتك معرفش حاجه زي دي
رامي:الهانم الي اتتفقتي معاها فين …
نورا:انا لسه مكانها من شويه وقالتلي الاتفاق اتفض
رامي:اتفض ……..خلاص لما نشوف اتفضل ازاييي
نورا:حضرتك بتفكر في اي ……..لتتابع بخبث:ناووي علي اي يعني
رامي:عرفك بس مش دلوقتي ….لما نشوف بقاا محمد باشا هيعمل اي …..
*****************

بسمله:ازاي يعني بيشرب قهوه علي الصبح كدا من غير مايفطر
لارا:هو كدا ولو ملقاش فنجان القهوه هيتعصب علييا
هو لسه منزلش
بسمله بضيق:مش عارفه ……
لارا:طب يلا تعالي افطري ………
دلفوا السفره ………لارا:مبتكليش لي
بسمله:بأكل ….اهو ………بصت لمحمد الي قاعد علي الاريكه قصادهم وماسك التلفون ……
بعد شويه لارا تعالي المكتب عايزك …….
لارا بلعت رقها ببطئ:حاضر
اقفلي الباب وراكي
قفلت الباب دلفت للمكتب بصلها بحده:اتاخرتي لي امبارح هو انا مش قلتلك متتاخريش
لارا بتوتر:ا…..اي اتاخرت منا…….
محمد:بعد كدا مفيش خروج مفكراني يعني مش عارف حاجه ……وكمان بتمثيلي عملالي نائمه.
لارا:انا اسفه ومعدتش هتتكرر
محمد:شوفي انتي كنتي بتعملي اي
خرجت من المكتب بغيظ دلفت لاوضتها …..
خرج من المكتب دلف من القصر واتجه لسيارته
بسمله:يعني هو انا كنت مستنيه اي يقولي…..وحشتني يا حببتي ………لتتابع ببرود:شكلك لسه بتحبها ونا هسيبللك البيت …….عشان تحبها برحتك
***********

علي الناحيه الأخري في الشركه ………
في مكتب خالد ندي:تلفون محمد باشا فتحوا ارن عليه حضرتك …..
خالد:لا ياندي خلاص هيجي دلوقتي
ندي:تمام ……..
دلفت من المكتب لقيت محمد ايجه دلفت مسرعه ….اهلا يا محمد باشا
دلف المكتب وهو بيقلع الجاكيت بتاعه:اخبار الشغل ….
ندي:كويس حضرتك ……..دلف سها للمكتب:لا مش كويس حضرتك
ندي بصتلها وسكتت
سها:انا اسفه يعني مخبطش علي الباب …..لكن عايزه حضرتك في موضوع ضروري …..ندي جبتلي ملفات غلط بدأت تعيط بتمثيل:وقالتلي انا مش عايزاكي تشتغلي هنا وعايزه محمد باشا …..يرفدك باي شكل …..حضرتك
ينفع كدا منها
ندي بصدمه:اي ….انا عملت كداا …لا طبعا حضرتك انا معملتش كدا خالص …..اعمل لي يعني كداا
محمد:مظنش أن ندي تعمل كدا ……خالص
سها:حضرتك ………بكلامك دا بتقول أن انا بكذب يعني
خالد دلف المكتب بسرعه:اوعي كدا لو سمحتي …..
ندي هاتي الورق وتعالي قاعه الاجتماع……ونت متقليش في اي ….تعالي معايا لتغير رايك تاني
دلفوا لقاعه الاجتماع…….سها واقفه في المكتب بغيظ
في القصر باب الجرس رن ….دلفت بسمله لتفتح الباب ………..لقت شخص مثبت المسدس ……ورافعه
بيقولك اوعي تنطقي باكلمه
دخل وقفل الباب ……………قدامي يا جميل
بسمله ساكت ساكته …..مش عارفه تعمل اي
لارا لسه نزله علي السلم …….لقت الشخص دا مثبت المسدس ………
دلفت لاوضتها مسرعه لتتابع بتنهيده:رنت علي محمد كتير مردش ……رد ب…..بقا رد ………
اعمل اي …….بسمله ………..
الشخص قدامي عل المكتب ……دلفت للمكتب
الشخص:انا عايز اعرف هو حاطط المجموعه فين ……لو منطقتيش انتي حره ……يصلها بشهوه:محمد باشا زوقه حلو اوووي ……

لارا:الووووا الوووا يا خالد محمد فين …….
خالد:تحت في الاجتماع عايزه حاجه ……….
لارا:خلي يكلمني بسرعه قولوا في واحد مثبت المسدس ……..ونا …..ونا
خالد مفهمش من حاجه لأنها كانت بتتكلم بسرعه ومتلخبطه ……….
لارا:بقوللك اقول يلحقنا في واحد مثبت المسدس وبسمله ………و…..انا مش عارفه اعمل ….اي …..
لارا اتلخبططت خالص مش عارفه تتكلم …….
خالد نزل بسرعه عند محمد …..في الاجتماع …..خالد بتنهيده:مح……محمد الحق لارا وبسمله لارا كلمتني وقالتلي …..في واحده رافع عليهم مسدس ….
محمد: اي بسمله …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد