روايات

رواية ما في قلبي الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبد السلام

رواية ما في قلبي الفصل العاشر 10 بقلم يارا عبد السلام

رواية ما في قلبي البارت العاشر

رواية ما في قلبي الجزء العاشر

ما في قلبي
ما في قلبي

رواية ما في قلبي الحلقة العاشرة

نور:جدو أنا وفارس بنحب بعض وهنتجوز…
الكل:اي!!
نور:ايوا يا جدو انا مش بحب احمد انا بحب فارس وهوا كمان بيحبني..
بصت لفارس:صح يا فارس..
فارس فاق من شروده وقال:اه ..
الجد:طيب انا كدا هكسر بقلب احمد يا حرام
فارس:ميتكسر ولا يولع بجاز مهى قالتلك انها بتحبني اهى
الجد:منا مش مصدق
فارس:واي يثبتلك
الجد:أن يوم الخميس بدل ما هى خطوبه تبقى جواز..
نور :لا لا انا انا مش جاهزه لجواز دلوقتي
الجد:واي مش مخليكي جاهزة في يومين كل حاجه هتكون جاهزة متقلقيش وبعدين انتى مش مبسوطه انك هتكونى مع حبيبك

 

 

نور بقلة حيله على اللي عملته في نفسها:اه مبسوطه عن اذنكو..
نور طلعت وهى حاسه انها عوزا تنهار عوزا حد ياخدها في حضنه محتاجه جميله اوووي …
احمد:انتى لي عملتي كدا
_علشان جميله وبعدين هى موته ولا اكتر عادى انا كدا كدا مت من وقت ما بابا مات ولو قولت لا كنت انا وأنت هتجبر على حاجه مش عاوزنها وهنكسر قلب جميله فاحسن حاجه اللي انا عملته دا وبعدين يا سيدي انا هدى نفسي فرصه يمكن احب اخوك مش هوا قال انو بيحبني
احمد:انتى جميله اووي يا نور وخسارة فيكي كل اللي بيحصل دا بس انا حاسس انك انتى وفارس هتتفقوا قريب وهتبقوا اسعد اتنين
نور بابتسامه:أن شاء الله..
عن اذنك..
دخلت الأوضه بتاعتها وقعدت على السرير وعيطت
*انا مش عارفه انا لي عملت كدا انا كنت نازله اهزقه قدامهم ونازله اقول لجدي على اللي قالهولى وأنه بيحبني وعاوزني اتجوزه غصب عني مش عارفه لي قولت اني بحبه وأننا هنتجوز …
قامت من مكانها اتوضت وقعدت على سجادة الصلاة وفضلت تدعى ربنا وتعيط ربنا هوا ملجأنا الوحيد في اي ظروف واي وقت..
لحد محست بتعب ونامت مكانها…
…..
فارس كان في الاوضه بتاعته..
مستغرب كل حاجه بتحصل حواليه
*هوا انا لي وحش كدا انا بايدي أحببها فيا انا بايدي اخليها تعشقني لكن انا لى دائما بدبش معاها وبنكر وجودها انا محتاج اكلمها وتخليها تطمنلي عن كدا هي اكيد ملهاش علاقه بأمها ولا ليها ذنب في كل اللي حصل ولا كل اللي شوفته …
Flash.back..
فارس كان في الكليه وكان قاعد في الجنينه بيذاكر وقاعد مندمج في المذاكره وكانت الساعه ١٢بليل ..
في اليوم دا كان عمه عبدالله مسافر في شغل ..
شاف (لبنى)جايه مع واحد في عربيه من حظه أنه كان قاعد في الجنينه من ورا وشافها وهي بتسلم عليه وبتبوسه..
المشكله ان الكل كان نايم في الوقت دا وفارس اكتفى بالصمت ومتكلمش ومقالش لحد ..
حس نفسه وقتها انو ضعيف اووي انو يقف قدامها بس خاف ليحصل مشاكل بين أبوه وعمه ويطلع هوا الغلطان في الاخر ساب الموضوع أن ربنا يكشفه مع الوقت…
End…

 

 

*هى اكيد نور مش وحشه انا واثق في كدا بس انا خايف لامها تظهر في حياتنا وتخريبها زي مخربت بيتنا زمان وخدت عمى من هنا ومعاها نور واتخلت عنها…
في صباح يوم جديد ..
البيت كله بدأ في تحضيرات الفرح اللي هيحصل فجاه دا وجدهم بدأ يعزم أعيان البلد وكل الناس اللي يعرفهم اللي هم تقريبا البلد كلها اللي هم استغربوا الموضوع…
نور صحيت من النوم ..
لقت نفسها مكانها قامت دخلت الحمام واتوضت وصلت وخرجت من الاوضه بتاعتها..
شافت التحضيرات
*انتو لو بتحضروا لجنازتى مش هتبقوا بالحماس دا..
تليفونها رن..
كانت جميله
جميله بمرح:الندله اللي نسيتني هوا الجو حلو عندك ولا اي انا عارفه أن فارس قمر بس مش لدرجه تنسي صحبتك
نور:يشيخه اتنيلي فارس اي ونيلة اي دانا في مصيبه
جميله:اي في اي
_اصل فرحي يوم الخميس
جميله: لولولوولولوي اخيرا هفرح بيكي امال يبت تعالى هنا ازاي متقوليليش
نور:خلصتي الهليله مش لما تعرفي مين الاول
جميله:اه صحيح مين اللي أمه داعيه عليه

 

 

نور:فارس
جميله:فارس مين
نور:فارس يما
جميله:الدكتور ابو عضلات المز القمر دا
نور:اي يما انتى في سويقه اي اللي مو وقمر قال
_اي دا انتى بتغيري من دلوقتي
_انا اغير تعالى خديه
_لا يختي انا بحب احمد
_ماشي يختى اعملى حسابك هتيجي تقضى اليوم معايا هنا
_ماشي يا زمكس سلام بقى يا عروسه
_برضو هتقوليلي عروسه
_امال اقول اي
_مش عارفه يلا سلام…
_صباح الخير يا عروسه..
نور بصت لمصدر الصوت لقته فارس واقف بنفس ثقة النفس وبنفس البرود ..
_صباح الزفت على دماغك..
_نور متغلطيش
_هوا انت لسه شوفت غلط انت معندكش دم اعملك اي
_متعمليش أنا اللي هعمل
وغمزلها…
قرب من ودنها
_على فكره انا بحبك اكتر لما تكونى متعصبه بيبقى شكلك جميل..
نور بارتباك:ها ..
وزقته من قدامها..
وبصتله:انت قليل الادب ..
ونزلت تحت ..

 

 

مديحه مرات عمها:صباح الخير يا مرات ابني دائما كان قلبي حاسس انك انتى وفارس هتتجوزوا
نور باستغراب:لي يعني
_اصلكوا يا بنتى طول عمركوا كنتوا ناقر ونقير بس انتى اول ما اتولدتي فارس كان بيحبك اووى ومكنش بيرضى حد يجي ناحيتك مع أن اخوه برضو كان مولود بس كان بيحب يلعب معاكى انتي..
بس لبنى امك للاسف كانت بتبعدكوا عن بعض فضلت تعمل جفى بينكوا وتبعدكوا ويشاء السميع العليم انكوا برضو ترجعوا وتبقوا من نصيب بعض اقدار والله..
_فعلا يا طنط
_طنط اي بقى قوليلي يا ماما
_حاضر يا ماما..
_عسل يا مرات ابني ..انا هروح بقى للبنات في المطبخ وجهزي نفسك علشان بكرا الحنه ..
_جنه!؟
_ايوا يبنتي انتى لازم يتعملك كل حاجه امال اي انتى مش اقل من بنت العمده..
نور خرجت برا في الجنينه اللي كانت بتتزين بالورد وكمان الورد اللي هي بتحبه والألوان اللي بتحبها كانت مبسوطه اوووي وهى شايفه الحاجات دي وحاسه بفرحه غير مبرره..
لقت اسراء قاعده بتقرا كتاب..
نور قربت منها:اي دا انتى بتحبي الكتب
_اه جداا انا باخد من مكتبة فارس بالعافيه كل اسبوع كتاب
_اي دا هوا فارس عنده مكتبه
_اها دي اوضه لوحدها ومحدش بيتجرأ يدخلها
_للدرجادي اصلو حريص عليهم اووي وكان ناوي يعمل مكتبه أن الناس تقرا فيها ويبقى فيها استعارات وكدا بس حصلت ظروف منعته..
_ظروف اي..

 

 

_انه يدور عليكي فارس انا اول مره اشوفه بيناقر حد كدا او ممكن يكون بيتكلم مع حد زيك كدا ..
يعني من زمان وهوا كان مكتفي بالدراسه بس مبيخرجش ومبيكلمش حد حتى معندهوش صحاب..
_يااه للدرجادي
_اها..
نور في بالها:الله الواد طلع بيحبني بجد وانا مش عارفه شكل هواه هيغيرني وبنار حبه هيوقعني ولا اي…
*لا نور اجمدي كدا مش فارس اللي يوقعك..
عدى اليوم دون إحداث تذكر..
تانى يوم كان الكل بيجهز للحنه ونور خلت جميله تيجي تقضي معاها اليوم نور كانت خايفه ومتوتره وحاسه أن اليوم مش هيعدي على خير..
جه وقت الحنه والبيت كان مليان ناس ومعازيم وبنات ..
ونور كانت متألقه بالفستان الزهري اللي لبسته وجميله كانت جنبها طول الوقت..
واحمد كان مبسوط جدا أن جميله كانت موجوده والاتنين كانوا معظم الوقت باصين لبعض وبس وجميله كانت فرحانه..
فارس كان من جواه مبسوط وسرح في جمال نور ورقتها..
نور كانت واقفه مع جميله..
سمعت صوت من وراها..
_بتتجوزى من غير ما تعزمي امك يا نور
نور بصدمه:ماما!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ما في قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *