روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الرابع عشر 14 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل الرابع عشر 14 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت الرابع عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء الرابع عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة الرابعة عشر

‏فتح الغرفه لقاه……..:بتعملي اي عندك كدااا
‏بسمله:قاعده ومش هنزل غير لما توافق علي حاجه وتحكي حاجه

محمد:اي هيا الحاجه ديي

‏بسمله:اولاا كدااا اول مانوصل انشاء الله اروح بيتناااا
‏و……..وثانيااا احكيلي كل حاجه انت دكتور فعلااا ولا مصمم ولا اي مش فاهمه ….احكيلي كل حاجه

‏محمد بهدوء:امم ونت مفكراني اني هوافق تروحي بيتك
‏ليتابع بزعيق:انزلي بدل ما اجي انزللك

‏بسمله:انت بتزعق كدا لي هو الواحد ميعرفش يتكلم معاك كدااا ……..بعدين قولتللك مش نازله غير لما تحكيلي الاول …….وجدتي كمان وحشتني واختي ….

‏محمد:تمام ياروحي انزلي وحكيللك كل حاجه

‏بسمله وهيا تضيق عيونهاا:اي ياروحي دي انا مش واخده علي الكلام دا خالص …..

‏محمد:اومال اقول لحضرتك ايي ليتابع بضحك:بعدين انتي ازاي طلعتي فوق الدولاب كداا يخربيتك

‏بسمله:عادي …منا متعوده …..

‏محمد:طب انزلي

 

 

 


‏بسمله:طب توعدني انك هتوديني عن بيتناااا وكمان تحكلي كل حاجه ….

‏محمد بمكر:طبعااا طبعااا انزلي. .عشان منتاخرش

‏بسمله:لا لا قول وعد ياحبيبي………

‏بدا يقرب ……بسمله:عااااااااا في اي قولي وعد الأول ونا انزل……..

‏محمد:انا مش عايز كلام كتير انزلي البسي عشان متاخرش وخرج من الغرفه

‏بسمله:مهو دااا الي انتا فالح فيه اجي اكلمك تقلب عليااا
‏لتتابع هياا تنزل من علي الدولاب:دا انت فظيع فظيييييع

‏نزلت واتجهت للمرخاص………..واخدت شور ……
‏لتتابع اي داااا ياغبائييي مجبتش هدوم معاياااا هنااا اعمل اييييي ولاحتي في اي حاجه طب اعمل ايييي
‏فتحت الباب فتحه صغيره لقت محمد واقف في التراس
‏لتتابع بغيظ:اعمل اي أناا الوقتي بس حتي الاوضاع بتاع الملابس مش هنااا

 

 

 


‏بعد قليل ………
‏محمد:اخلصي يابسمله بتعملي اي كل داااا

بسمله:مهووو

‏محمد:مهو اي اخلصي

‏بسمله بخجل:احم…..انا مجبتش هدوم معاياااا هنااا و …ومكسوفه اوووي يعني اخرج كداااا

‏محمد بضحك:طب اعمل اي انا يعنيي

‏بسمله:هاتلي اي طقم من جوه ……اي حاجه هاتها ألبسها لما اخرج بس …….

‏دلف لغرفه الملابس …..وجباهااا زي ما هيا قالت

‏محمد:افتحي خدي الهدوم ……..

‏بسمله بخجل:اييي طب حتهم علي السرير وأخرج من الغرفه…….
‏فتحت باب المرخاص فتحه صغيره لم تجده …..دلفت بسرعه وارتدت ملابسها …….وخرجت
لقياه تتوجه الغرفه الثانيه محمد:هتعملي اي تاني
بسمله:هلبس الطرحه ….
محمد بضيق:بسرعه
بعد ما خلصت ………نزلم تحت ……..
بسمله بصدمه:عااااااااااا اي دااا
محمد:اي في اي
بسمله:العربيه دي جميله اوووي
محمد:خضتيني يا شيخه اركبي ……
بعد ما وصلم المطار …..دلفوااا للطياره الخاصه
بسمله:يلا بقااا اقول …….احكيلي كل حاجه عنك
انت اصلا مش بتحكيلي اي حاجه عنك خالص
محمد:تمام بدأ يحكلها كل حاجه عنه
انا فعلا دكتور …….والمستشفي الي انا كنت فيه دي بتاع ببايا ونا الي ماسكهااا وبراعيعاا كل كام شهر كدااا باجي تركيااا …..كنت بحب التصميم اكتر بعد ما خلصت كليه الطب ……قررت اروح ايطالياا ادرس هناك تاني……
بسمله:هو انتوا كنتوا في تركياا الاول وكداا
محمد:بصي هو جدي الي كان من تركيااا وباباه وعمي كانوا بيدرسوا في مصر بعد ما خلص دراسه وبدأ يشتغل اتجوز في تركيااا………بعدين عشنا انا ولارا في القصر عند جدي ……وكنت ونا صغير حابب اني اطلع مصمم بس هو كان حابب برضو أن أطلع دكتور ومسك المستشفي ……والحمد لله خلصت الطب وبدأت في دراسه التصميم ……..
بسمله:طب عن فقدان الذاكره دااا واحنا ازااي وصلنا تركياا
محمد:بعد الي حصل أغمي عليكي …….وبعدهااا قررت أسافر تركيااا
بسمله مسكت أيده:طب وليه قولت انك فاقد الذاكره واول ماشفتني بعدت عن عنيي
محمد:هتعرفي بعدين
بسمله:وليه مش دلوقتيي ……

 

 

 

بصلهااا ومردش…..
بسمله:طب مين دي الي كنت واقف جمبهااا وبتضحك معاه
محمد:دا دي كانت بتيجي تكشف عادي
بسمله بغيره:تمام تمام …..لتتابع طب مين دول الي كنت عندهم
محمد:كنت جبتك المستشفي اشوفك ماللك بجد قلقت جامد ……وبعدين الي كنتي قاعده عندها دي تبقاا دكتور في المستشفي …….وسبتك عندهااا …والسبب تعرفي بعدين ….
بسمله قربت من وحضنته:انت مش عارف انا كنت ازااي من غيرك ….زعلانه علطول وتعبانه كمان وكنت محتاجلك اوووي
بدأ يضمهااا اكتر
_________________________________
عند مروان في القصر
جاب دكتوره تكشف علي صفااا ….بعد ما الدكتوره كشفت عليهاااا……خرجت من الغرفه مروان باشا انا علجتهاا وكل الجروح الي في جسمها بس محتاجه ترتاح شويه
الدكتوره خرجت ومروان دخل للاوضه لقته صاحبه وبتعيط من كتر الوجع
مروان بقلق:انتي كويسه
صفا بغيظ:كويس يا مروان باشا مفيش حاجه ….
مروان:علي فكره انا مبهزرش …..
صفا:انت مبتحسش مش فاكر انت عملت اي فيااا لي كدااا بتعمل كدااا ليي عملتيللك اييي …..ولا وكمان الدكتوره طلعت متفقه معاك ……عايز تعملي درس يعني ونا فعلا اتعلمت
مروان:لو سمحتي اهدي انتي تعبانه
صفا:يهمك تعبي يهمك يعنيي
مروان ببرود:اتكلمي حلو بتكلميني كدااا لييي
صفا:لو سمحت كفايه لحد كدااا طلقنييي وابعد عني
مروان:يعني لو مطلقتش هتعملي اييي
صفا:هعمل اي يعنييي ههرفع عليك قضيت طلاء
اتجننت اما سمع الكلمه دي …..اي بتقولييييي اييي
صفا:زي ما سمعت يامروان …..
قرب منها لا وهيا بترجع وبتبصله:في اييييي
مروان:جوازنا مش هيكون علي ورق بس
صفا:يعني اييي لك تكمل كلامهاااا لتجده يقبلهاااا بشده وعنف لتحاول الا ينعاد عنه ……لكن بدون جدويي امتدت يده الي بلوزتهااا لتبعده عنهاا بسرعه …….اي الي انت بتعمله دااااا انت قليل الادب ……
مروان بذهول:انت لسه شفتي قلت ادبي …………انا فعلااا هعرفك ازاي احترمي نفسك ….كويس اووي
قلع قميصه …….وهجم عليهااا زي الأسد لفريسته …
صفا ببكاء:حراااام حرام عليك يامروان ابعدددد….عنيييي انا معملتش حاجه فيك عشان يتعمل فيااا كداااااا
بعد قليل ………..ملقهاش بتتكلم بعد عنهاااا بسرعه بصلهااا لقهاااا بتنزف جامد ……
مروان:صفاااا صفاااااااا ردي صفاااااااااااا
لايوجد رد

 

 

 

لبسه قميصه وشالهااا ونزل بسرعه ……بعد قليل وصلوااا للمستشفي ودلف بيهااا بسرعه ليصعد السلالم ….بقلق وهو ينظر لهاااا ……بسرعه عايز دكتوره بسرعه
وضعها علي السرير برفق …….
دلف بالخارج والدكتوره دخلت ……….وكشفت عليهااااا
وطلعت بزعيق:مين الي عامل فيهاااا كداااا مينن
مروان بقلق:علياااا كويسه
الدكتوره:الحمد الله قدرت اوقف النزيف حضرتك تبقلهااا اييي ………..
مروان:جوزهااا
الدكتور ببرود وفهمت كل حاجه:انت ازاااي يا استاذ تعمل كداااا ازااااي
دكتور من المستشفي وشدهااا بسرعه:انتي بتعملي اي يادكتوره دا مروان الشامي ممكن يطردنااا من المستشفي دي
الدكتوره بصتله بغيظ:نعم ….هو ازاااي يعمل كداااا
الدكتور سحبهااا….والله ابلغ عنه هو فاكر نفسه مين
الدكتور:اسكتي يا دكتوره اسكتيييي
مروان دخل للغرفه……
الدكتوره:طب لو سمحت يا دكتور ممكن تسبني عشان لسه هدلهاا حقنه …….
الدكتور سبهااا لتدلف هياااا بغيظ منه دلفت الغرفه التابع ببرود:لو سمحت ممكن تطلع بره عشان ادلهااا الحقنه
خرج مروان لم يسمعها لكلامهااا بيفكر فقط بتالم المسكينه وقفل الباب بحزن …….
بعد ما الدكتور خرجت …….
مروان:هياا كويسه طمنيني عليهاااا
الدكتوره:للاسف تعبانه جدااا انت ازااي تعمل فيهااا كدااا
كلام الدكتوره ضايقه جدااا قام من مكانه بكل هدوء واتجه ليهااا وميكهااا من دراعه جامد:انت عارفه انك بتغلطي كتير ….لتتالم هيااا أكثر …..الدكتوره:انا ….اسفه لحضرتك ….
بعد عنهااا وزقهااا ودخل للاوضه بسرعه ………
بصلهاا لقله نائمه …..كطفله برئيه …….متستهلش الي عمله معاه
_____________________________________

 

 

 

عند حسام …..
حسام ببكاء:لورااااااا لوراا ردي عليااااااا
ليحملهااا باقصي سرعه ليدلف بهااا البيت ……….
ومسك تلفونه واتصل بسرعه علي المستشفي…….
عايز دكتوره بسرعه …..بسرعه ….وقفل التلفون ….وبصلهااا والدم بينزف منهاااااا جامد ….
لوراااا رد علياااا لوراا ….مسكت وجهها لوراااا
بعد قليل …..الدكتوره بتجري بسرعه هيا ممرضه علي الغرفه. ……
لما شافت لوراااا ……اتصدمت دي مضروبه
حسام بنرفزه:نعم …..انتي لسه هتتكلمييي اخلصييي بسرعه شوفي شغللك ….
اخلصييييييي
حسام دلف خارج الغرفه بيعيط ………..جامد وبيدعي ربنا انهاا تكون بخيرررر ………
بعد قليل ………دلفت الدكتوره من الغرفه ……..
حسام:كويسه ….
الدكتوره:الطلقه كانت عميقه بس الحمد الله طلعتهااا وهياااا كويسه ….بس محتاجه ترتاح شويه وهسيب الممرضه هنااا عشان تبقا تدلهااا حقنه مسكن …عشان الوجع
حسام:الحمد الله ……تمام اتفضلييي
اتجه يتوضأ ويصلي وبحمد ربنا كثيررر أنها بقت بخيررر كويسه………..
بعد ما خلص دخل الغرفه بهدوء …….لقه بتتحرك بتعب
دلف بسرعه:لوراا …..
لورا وهياا تفتح عيونهااا ببطئ:اه………. واتعدلت من نومهااا بتعب ……….لااااااااااا
حسام جذبهااا لحضنه:لورا اهدي انا جمبك…….
لورا:اه حسه بوضع جامد اوووي بطنييي
حسام طلع بره الغرفه لقاه الممرضه نائمه …..ليتابع بنرفزه:انتي يابنتي اصحييييي
الممرضه بنوم:نعم يا فندم …….
حسام:اخلصي شوفهااا مالهاااا ….
دلف الممرضه بالغرفه وادتلهااا الحقنه ولورا بدأت تهدي شويه …….
______________________________________
عند نور في تركيااااا
كان بيتكلم في الفون……لسه فاكر اتجوز من زمان …..
وبس حسام بقااا مين دي الي هيتجوزهااا
صاحبه:معرفش بس هو قالي كدااا هو معرفكوش ولا ايي
نور:لاء مقلش ……..
صاحبه:غريبه ولا قال إمامته ولا باباه
نور باستغراب بنفس الشئ لقاه حد بيرن تاني ….قفل مع صاحبه وقاله هكلمك تاني ……
زينه:حبيب قلبي اخبارك اييي
نور:الحمد لله بخير
زينه:حبيبي هو انت كلمت ميار…..

 

 

 

نور:لا مكلمتهاش
زينه:لي يانور …..لي قله الاهتمام منك دي لييي انت خاطبهااا لي يابني …..انا برضو الي هقولك ازاي تهتم بهااا
نور:هيا اشتكتلك ميار هانم
زينه:لا مشتكش يانور ……..وبطل اسلوبك دا معااه لو مش عايزها اقول …..بدل الي بتعمله ده …..وقفل دلوقتي عشان هكلمهااا علي الاقل حد فينا بيكلمهااا
نور قفل مع زينه ودلف لغرفه الملابس وغير هدومه ….
ونزل ……
لسه زي مانتي شيك يانور ……..
التفت لينظر:روجينااا
لتدلف بسرعه وقربت منه وحضنته:اخبارك اييي وحشتني اوووي …….
نور وهو يبتعد عنها:الحمد لله هو انتي هنا في تركيااا
روجينا:ايوه ونت بتعمل اي هنااااا ومسكت أيده بحب
نور:عشان الشغل طبعااااا
روجينااا وهيا بتكلمه وبتبص في ايديه:طب……ولم تكمل جملتهاااا …..لتجد بيديه دبله ……
ايدا يانور ……….انت خطبت
نور:ايوه خطبت
روجينا بصدمه: أزااااي طب ونااااا ……..
نور: مش فاهم تقصدي ايييي
روجينا:قصدي انت عارفه كويس ……ازاي خطبت …ونا
نور:كنتي ماضي ليااا يا روجينااا ونا ونتي بعدنااا
روجيناا هيا تنظر له وعيونهاا تلمع من الدموع:ماضي ليك
لدرجادي نستني بقيت ماضي ليك …..
نور:عن اذنك انا عندي ميتنج الوقتييي ……
دلف وسابهااا واقفهاااا ………..تبكي بصمت لتتابع بخبث:ونت مفكر يانور ياعشري اني هسيبك ليهااا …لاء طبعااا انت ليااا انا بس …….لتفكر في شئ ما ……
_______________________________________
بعد ما وصلوااا القصر بعد سفر طويل من تركيااا
بسمله طلعت اوضتهااا وغيرت ملابسهااا ونزلت لقيته في المكتب ….لتتابع بمرح:انت علطول كدااا شغل
محمد وهو يركز امام الابتوب
بسمله:محمد …..محمددددد هو انت مش سامعنيي
لينظر لهااااا لتلمع عيونه بشده من جمالها…..احم…..كنتي بتقولي اييي
بسمله:كنت بقوللك انت علطول شغل كدااا ياحبيبي

 

 

 

محمد وهو يرفع حاجبه:امم
بسمله شالت ايديه من علي الابتوب وقعدت علي رجله
لينظر لهااا بذهول بسمله:كمل شغللك كمل وهيا تنظر للاب توب
محمد:ازاااي ونتي قاعده كدااااا
بسمله بمرح:اعتبرني بيبي صغيوره ههههه
محمد:قومي ياسوسو شوفي وراكي ايييي عشان اكمل شغلي …..
بسمله بضحك:ونبي قولي سوسو تاني كدااا اصلهااا حلوه منك اوووي …….
محمد:احلي سوسو انتي …..لتظر له بعشق دنتا عليك كلام قمر زيك ……..بحبك اوووي
محمد بضحك هو ينظر لهاا بعشق:ونا كمان بعشقك ……..
ليتابع بجديه:احم…..شوفي اي وراكي بقاا عشان اكمل الشغل كداا
بسمله:طب ماتكمل ونا مش ورايااا حاجه خالص……
محمد بضحك:يخربيتك ………معرفش اركز ونت جمبي
بسمله بضحك:يعني انا بوترك ….ههههه
ثوانيييي وافتكر أخته بسرعه ……..ليضع يده علي جبهته:شوفي اهو أما نسيت اختيي كمان
بسمله:اه …….لاراااا وقامت وبعدت عنه …..هتعمل اي
محمد:خليكي هناااا ……..هروحلهاا في بيت خالتي
بسمله:لاء …..ونا هعمل اييي
محمد:خليكي يابسمله مش وقته والله كلام ……..
سابهااا وخرج بره القصر
لتتابع بمرح:ساب الابتوب مفتوح اما نتصىل علي البت مياااار وكمان علي ساره وجدتي … ادهم ….
فتحت الاميل ودورت علي الايميل ميار ولقيته ورنت
مفيش رد……..رنت تانيي
في بيت مياااار بصت علي الفون لقت في المسنجر
ميار:محمد ابلكجي …..ردت بسرعه لقت بسمله بتكلمها
ميار:بسمله …….حبيبت قلبي انتي كويسه وحشتني اووووي يا سوسو
بسمله:ونتي كمان يا حبيبتي اخبارك اي وجدتي وساره
ميار: الحمد لله كويسين …….لتتابع:اي الي حصل يا بسمله في اي……..
بسمله حكتلهااا كل حاجه لأنها بتعتبرهااا اختهاااا وصحبتهااا
ميار:حببتي ……..

 

 

 

 

بسمله:جدتي ياميار اخبارهاااا
ميار:اكذب عليكي لو قلتللك انهاا كويسه مبتاكلش وزعلانه وكل شويه ادهم اخوكي يجبلها دكتورر ……..
بسمله:ياحببتي …….ربنا يشفيها ……….
ميار:طب اقفلي عشان تلفوني بيرن ولما تقولي لمحمد علي انك تجي رني تاني وقوليلي قاللك ايي
بسمله:تمام…..قفلت مع ميار…..
بسمله:طب هو هيرضي اعمل اي بس ……انا جدتي وحشتني اوووي واختي…لازم ونا بكلمه …اهدي مزعقش عشان يوافق ………
_____________________________________
مساءا في بيت منه
هيا ولارا في المطبخ:لارا انا نفسي الكيكه دي تيجي معايا مظبوطه مش عارفه لي مش مظبوطه …..
جرس الباب رن لتدلف الام لتفتح الباب ……..
الام:محمد ياحبيبي وحضته بحنان :اخبارك اييي
محمد:كويس……..
الام:طب تعالي ياحبيبي اتفضل ……..يالاراااا تعالييي
لورا ومنه طلعوا من المطبخ ………لورا:محمد ……طلعت تجري عليه وحضنته جامد:حبيبي هو انت كويس……
انت فعلاا فاقد الذاكره…….
محمد:كويس ياحببتي …..
لارا ببراءه:طب اومال خالد قالي انك فاقد الذاكره ليه ……
منه بمرح:ازيك يامحمد لتتابع بهمس:يخربيتك مز
الام سمعتها:بطلي يابت …….
____________________________________

 

 

 

عند نور بعد ما خلص الاجتماع طلع للفندق …..
لسه بيقلع الجاكيت لقه الباب بيخبط دلف ليفتح الباب:
اسفه بس كنت عايزه اقعد معاك شويه ………لو دا مش هيديقاك طبعااا
نور:هناااا
روجينا:احم ………اي مكان لو حابب ممكن في الكافيه الي تحت…..
نور:اتفضلي ادخليييي
بعد ما روجينا دخلت …….نور بجديه:عايزه اييي
روجينا:طب حتي اقعد……….
نور:اتفضلي اقعدي وقولي عايزه ايييي
روجينا:طب معلش يانور ممكن تطلب مياه أو عصير …
لأن تعبانه وحاسه بصداع ….
بعد قليل …………قاعدين في التراس:مفهمتش عايزه ايييي
روجينا:اي يانور انت اتغيرت اووي كدا لييي
نور:اخلصي يا روجينااا عايزه ايييي ………بعد شويه نور حس بدوخه………..جامد…………….بعد ماشرب العصير
__________________________________________
عند محمد في القصر …….
فضل جمبهااا وهيا نائمه وبيطبطب عليهااا بحنان اخوي
لحد ما نامت ………
بسمله وقفه يتبعهم من بعيد ……..
خرج من الغرفه:واقفه كدا لييي
بسمله:مفيش هيااا نامت ……
محمد:ايوه نامت ….
بسمله:احم …….حبيبي هو انا ممكن اطلب منك طلب
محمد:عيون حبيبك …….اطلبي
بسمله:كنت عايزه اروح اشوف جدتي وساره
محمد:نعم
_______________________________________
بعد شويه نور صحي من النوم وةضع يده علي جبته بتعب:ايييي الصدااااع لينظر لنفسه ليجد نفسه عااااري الصدر تمام ………لينظر بجانبه ليجدهاااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!