روايات

رواية عنود الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة أحمد

رواية عنود الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة أحمد

رواية عنود البارت الثاني عشر

رواية عنود الجزء الثاني عشر

عنود
عنود

رواية عنود الحلقة الثانية عشر

تمسك عنود الفاز وترفعها في….
الهواء وتشير لي عامر وعمار وشكلها مرعوب….. وبترتجف
عنود:لو قربتوا والله هدفها في دماغكم… انا بحذركم اهو….
في ثانيه يتبدل غض’بهم لي مسلسل من الضحك الهستري..
😂😂😂😂😆😆😆
يتحدث عامر وهو واقع علي الارض بيضحك علي عنود
عامر:خلص مش قادر انتي عمله زي تمثال الحريه …. وقال بتهددنا انها تحدفنا وهي مرعوبه وبترتعش
من الخوف وعمله زي الكتكوت المبلول…. وبتخاف من خيلها
يلحقه عمار وهو بيضحك اكتر…
عمار:لا وانت مش صادق دي عيله خايفه وميت’ه في جلدها… اساني انا دي كانت في مره في المطبخ وليقتها بتصرخ فجريت علي المطبخ عشان اطمن عليها بس ليقتها فوق طرابزه المطبخ ومرعوبه تعرف مرعوبه من ايه….
عامر: كان ايه……؟
عمار:كان صرصار…

 

 

عامر:ايواه فعلا هي بترتعب منهم ويامه طلعت عينه….
فضلوا علي حال الضحك والسخريه من عنود…. التي اشتع’لت من الغض’ب والغي’ظ
وراحت نطه عليهم وهي بتض’رب فيهم لكن ضر’ب طفولي اوي
عنود:والله انتوا غلي’زين وبردي’ن
وانا هوركيم وفضلت تضر’ب فيهم بوسائد وهما بيضحكوا ويلعبوا….
وفي الاخير يحملوها ويضعوها علي السرير….
عامر وعمار في صوت واحد
ياه ده احنا من زمان مفرحناش كده…. بس صحيح انتي حامل ازاي….
عنود’بمكر:مش عارفه مش انتوا السبب كنتوا بتشتغلوني….
حب عامر يظهر ومن ورها عمار يظهر…. وساعات انتوا كنتوا بتسكروا….. وو تنكسف عنود
يغض’بوا من كلامها…. ويمشوا
عنود بمك’ر: ولسه اما خليت حياتكم حج’يم لازم اربيكم….
تدخل ملاك علي عنود وهي مبتسمه…. عشان سمعت كل حاجه
ملاك:برافوا عليكي كده هيتحدوا ويبطلوا غباء….
عنود بقلق:بس انا خايفه من سهام مش مرتاحه لها حسه انها بتخطط لي مصاي’ب….
ملاك:فعلا انا حسه بكده عشان ابوها مش هيسكت بس انا عمله حسابي لي كل حاجه…..
عنود:ايواه يا ملوكه… العبي…
ملاك:بت احترمي نفسك….يبت
فضلوا يضحكوا ويلعبوا….
كل هذا وهناك من يراقبهم في غض’ب وغيره…وتوعد لهم بكل خب’ث وش’ر
وتمر ايام الحال فيهم اتحسن والاوضاع هادئه قبل العاصفه
ويأتي يوم جديد مليان بلاحداث
الكل مجتمع علي الفطار….
عنود:خلص يا عامر شبعت والله
عامر:ابدا لازم تاكلي عشان البيبي
يغمزله عمار😉 وبمك’ر يرد
عمار:ايواه لازم تاكلي عشان البيبي..
تضيق عنود عينها… بغ’ضب طفولي….
عنود:شكلهم قفشوني وعرفوا اني يا نهار اسود…ده انا بقالي ايام ب’ذل فيهم ومطلع عينهم بطالبتي ودلعي.. ربنا يستر…..
ملاك:عندي لكم خبر حلو عنود تطلعت براءه وتقي هتوصل انهارده وصحتها كويسه اوي…..
وكمان انا الليل عمله حفله بمناسبه
لم شمل العيله وبراءه عنود وشفاء
تقي وكمان في مفاجأه….

 

 

وتغمز لي عنود….
ترمق سهام عنود بش’ر وحق’د من محبت الجميع لها….
سهام:صبربكم كلكم هدم’ركم كلكم اما انتي حسابك معا سواد….
ملاك:هو انتي سرحانه في ايه يا سهام….
سهام:ولا حاجه يا تيتي… انا بس هستأذن عشان اجهز نفسي.. عن اذنكم….
تخرج سهام من هنا وتدخل تقي ومعها باسل…
يجري عليها عامر ويضمها بحب ياه وحشتن اوي يا حبي… ياه كانت روحي مفرقني ومرتش فيه غير اما حضنتك….
عمار واقف بعيد بيراقب ما يحدث ونفسه يحضنها….
تبتسم تقي وتروح تحضنه….
يضمها عمار بحب كبير….
ويأتي عامر ويضمهم هما الاثنان اخير اخوتي معاي ….
عيون تقي تيجي في عيون عنود لترمقها عنود بعتاب كبير وتسبهم وتمشي….
يمر اليوم بسرعه بعد ما الكل جهز لي الحفله…
عنود كانت قمر لبسه فستان روز قصير وبحملات وعمله شعرها ديل حصان…. وحطه برفانها الخاص…
اما تقي لبست فستان ابيض منفوش وفردت شعرها كانت حوريه …. اما سهام لبست فستان اسود براق وعملت شعرها كحكه ولبست تاج فيها بسيط كانت جميله لكن اجملهم عنود….
العيون كلها متجه نحيتها….
وعامر هيتجنن من الغير’ه والغض’ب وعمار مشتع’ل من الغي’ره…..
عنود لاحظت ده وقررت انها تجننهم فرقصت معا باسل وهي بتبص نحيتهم وكل ما تشوف غيرتهم وجنونهم تزيد…. من الرقص وباسل… مندمج اوي وتقي متغاظ’ه وهتموت من الحق’د والغيره استغلت سهام ده
سهام: ها لسه مصمم علي موقفك
تقي:لا انا هساعدك ومعاكي .. يلا ننفذ الا اتفقنا عليه….
سهام:نفذ يا كامل…..
تبتسم سهام بش”ر وتتحدث بشفي يا عنود….
عمار وعامر سكروا طينه…. طبع الجده ملاك غادرت فجأه اول ما جالها خبر حري’ق مخزن المحاصيل….
عمار بسكر: ها هنفذ الا اتفقنا عليه
عامر بغض’ب:ايواه…..
تشرب عنود عصير وبعدها تفقد الوعي…..
تستفيق عنود علي اكبر كارثه في الحياه تنظر يمينها تجد عامر نائم بجانبها ع”اري فقط بشورت وعلي يسيرها عمار وبنفس الحال وهي بملابس فاض”حه اكثر منها ساتره
تصرخ عنود وتبكي وتنظر لي حال الغرفه تجدها في حاله فوضي
عنود:يا نهار اسود هو انا عملت علاقه مع الاثنين يا نهار هو حصل ايه في حفله امبارح وظلت تصرخ
وتبكي وفجأه تدخل عليها….. سهام وهي شامت’ه فيها وببسمه جانبيه
ساخره
سهام:صباح الخير يا شريفه….
تعملي علاقه معا اثنين…. ههه

 

 

قالت كده وسبتها ومشت
تصرخ عنود بوجع وتبكي…
يصحي عامر وينظر لي عنود بكل برود صباح الخير….
ويحصلوا عمار وبنفس البرود
صباح النور يا اخوي دي كانت ليله جامده….
عنود بصدمه:يعني ايه…
عامر: ده ردي علي لعبه انك حامل والعذاب الا احنا شوفنا ….
بس اما تبقي حامل فعلا تبقي بلغينيا يلا يا عمار
تبكي عنود وتنكمش في نفسها خصوصا انها فقدت عذريتها فعلا
يعني ايه انا بقيت وحده رخص’يه
تدخل عليها تقي وتبكي علي حال صديقتها وضمها لا يا عنود دي …
وحكت لها كل ما حدث من اول حكايه محاوله قتلها لي الان
عنود:بقي كده حسابك تقل اوي يا سهام وانت يا عمي ومراتك الحرباي’ه صبركم…. اما انتم يا ابن الامير انا لحد دلوقتي متصرفتش معاك يا عامر وربيتك بس والله لازم تدفع التمن الا عملته فيه بقي انا يحصل فيه كده طيب الصبر حلو…..
ولمعت عيناه بم”كر كبير…..
وهي تتوعد اليه ….
وخرجت من غرفتها وهي علي تصمم لي تنفيذ ما في بالها…
سهام:عمار حبيبي هو انت لسه زعلان مني والله انا بحبك وانا كنت بعمل كده عشان نستحوذ علي كل ثروه اخوك وده حقا الا هو اكله عليك…..

 

 

يبصلها عمار بش”ك ويبتسم بسخريه
عمار:والله وده من امتي…بقي انتي يا حي”ه يا طماع”ه تعرفي حاجه اسمها الحب ده انتي الغ”ل والطم”ع مالي قلبك وكل هدفك هو الوصول لي الثروه والفلوس وبس…. وتنت”قامي من العيله دي وبس فوقي يا سهام واعرفي اني انا عمار مش عامر…..
تنظر اليه سهام بش”ر كبير وتضحك ب”شر ما انا عشان كده لازم اخلص منك
عمار مش فاهم … حاجه
سهام تشير لي شخص ما بلقدوم وفجأه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عنود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *