روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل السادس عشر 16 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل السادس عشر 16 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت السادس عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء السادس عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة السادسة عشر

عملت الاختبار مستنيه بعد قليل …………بصت فيه لقيته…..شرتطين:شرطتين يبقا مش حمل …دا برد حمل اي
دلفت من المرخاص لقيته نايم لتتابع بهمس:هو مالكوا كداا
خبت الاختبار ودخلت غرفه الملابس وعنته وخرجت ونامت جامبه……..محمد هو انت كويس
محمد:مفيش حاجه الحمد لله ….
دورت وشها بعيد بعد مده فضلت مش جيلهااا نوم اتحركت وبصتله بهمس لقيته صاحي …..اتحرك علي السرير يمين وشمال عشان تصايقه ….ويتكلم
محمد بزعيق:في ايييي يابسمله مش عارف انام قال كلامه ودور وشه بعيد عنهااا
بدأت الدموع تنزل من عيونهاااا بصمت وبعدت عنه …..
سمع صوت عياطهااا كانت بتعيط بصمت لكن سمعها وحس بيهاا قرب منها تاني:انا اسف مش قصدي اعمل كداا
….مفيش رد ….
محمد:خلاص يا بسمله بطلي عياط …مبحبش اشوفك كدا ونتي بتعيطي
بسمله ببكاء:من لما احنا جينا ونتا كدااا كلامك بارد معاياا اصلا ….
محمد:بارد!!مسح دموعهاا……وقرب منها اكتر خلاص يا سوسو …..ما قولتللك اسف بقاااا
بسمله ضحكت وخبت ضحكتهااا بسرعه:معرفش متكلمنيش انا اروح انام علي الاريكه….
محمد:تمام قومي نامي ……مش هضغط عليكي
بسمله:والله
محمد:مش اني لي عايزه كدااا برحتك
شد العطا من عليه واتجهت بغيظ للاريكه …..
تعرف انك بارد اصلاا ….
بعد شويه مفيش …..نوم جالهااا خالص …الابجوره الي خلفهااا كانت مفتوحه اتقفلت …..
بسمله:هيا طفت لي ….بدأت تحط ايدهااا عليها …لكن مش شايفه حاجه خالص ….محمد …
مفيش رد
بسمله:محمددددد
مفيش رد برضو
قامت من مكانها بتوتر وهيا بتدلف واتجه للسرير:محمد هو انت فين بس …….بدأت تتوتر اكتررر يامحمد بقااا متخوفنيش ……..مفيش رد خالص….
لقت نور جاي من التراس ..اتجهت من التراس
_______________________________________

 

 

 

علي الناحيه الأخري في القصر ……⁦❤️⁩
صفا صحت ….بصت جمبهااا ملقتوش ولا حتي في الغرفه
قامت وخرجت من الاوضه ….ونزلت تحت ملقتوش برضو
صفا:مروااااان
مروان:اي صفا في حاجه كويسه ….وقام من مكانه واتجه ليهااا
صفا لقيته بيخرج من المكتب بتاع باباه:مفيش صحيت ملقتكش فوق ……
مروان:مجليش نوم ….فقعدت في المكتب عاديي انتي صحيتي ليه انت كويسه أو تعبانه
صفا:الحمد لله كويسه صحيت عشان اصلي قيام الليل
مروان:تمام
صفا لسه هتطلع وقفت وقالتله:متجي تصلي معايااا
صفا:ماللك ….قربت منه ورفعت وشه:تعالي يامروان صلي هترتاح جدااااا طلع معايااا وهو دلف المرخاص اتوضأ بعد ماخرج هيا دخلت اتوضأت خرجت ولبست الاسدال والطرحه يلا نبدا …..
مروان:احم…طب هو يعني بيتصلي ازااي
صفا استغربت:١١رقعه …هو انت مبتصليش
مروان حس أنه بعيد عن ربنااا اوووي:لاء
صفا:ازااي كداا طب بص هقوللك حاجه اولا لازم تصلي وتتعود انك تصلي علطول علشان ربنا يرضه عنك …
وطول مانت بتصلي هتلقيك قريب من ربنا اكتر ونفسيتك هتكون مرتاحه …..بدأت تفهمه هيصلي ازاااي وهو متابع معاه بعد ما خلصت كلام قالتله واستغفر ربنا كتيرر
ربنا بيدلنا فرصه عشان نستغفره لانه رحيم بعباده
بدأ يحس بندم ……وشويه بدأوا يصلوااا في خشوع تام
بعد ما خلصوا صلاه ….قامت وجابت مصحفين ….
صفا بحب:تقرا معاياااا وآدابه المصحف
بدأ يقراء وحس بطمانيه …..
بعد مده خلصوا قراءه القرآن الكريم …..
صفا:حسيت براحه صح
مروان:ايوه فعلا انا حسيت أن بعيد عن ربنا اووي ….
صفا:علطول صلي ومتسبش ولا فرد …..شويه سكت وبصلته ومسكت أيده وقالتله:ممكن اطلب منك طلب ..
مروان:اتفضلي ….
صفا:ماما انا مشفتهاش من زمان ولا عارفهاا مالهااا ولا اي حاجه هو انا ممكن اروحلهااا
مروان:ايوه طبعاا ممكن تروحلهاا انا اسف علي اي حاجه عملتها معاكي …
صفا بضحك:انا مبسوطه جداا انك وافقت لتتابع بهمس:ربنا يهديك ويهدينا كلنااا
_______________________________________

 

 

 

عند لورااا
لوراا اتجهت الغرفه بتاعته وخبطتت ….
حسام خرج من الغرفه:عايزه حاجه
لوراا:ايوه عايزه عايزه ارجع لبيتي ….ملوش لوزم أن أكون قاعده هنا
حسام بهدوء:هو انتي مش حابه تقعدي هنااا
لوراا:ايوه حضرتك زي ما بتقول خاطفنييي انا زمان ماما دلوقتي قلقانه جامد والله اعلم مالها انت لي مش حاسس بحاجه كدااا لو انت ليك اخت واتعمل فيهاا كداا هترضي
بصلته:مش هترضي صح ….لو سمحت انا عايزه ارجع بيتي …..اصلا مينفعش اقعد معالك …هنااا ابقاللك اي عشان اقعد معااك هناااا ……مترجع امرأتك دي وكفايه كدااا ..انتوا لي بتعذبواا بعض طلما بتحبوا بعض وهيا ضربتني انا مسمحاه ….
حسام بزعيق:ماقولتللك مش مراتي ……مش بحبهاااا افهمييي بقااااا انا بحبك انتي يا لورااا
لورا بصدمه:اييي بتحبني اناااا …ا…..ازاييي
حسام:ايوه بحبك …..عشان كدا عايز اتجوزك ومش عايز تبعدي عنييييي
لورا:بتحبني ازاااي …..لو بتحبني بجد زي ما بتقول سبني اروح بيتي لو بتحبني
حسام:دا لايمكن ابدااا انتي هتفضلي هنااا
لورا:يعني اي هفضل هنااا علطول بتقول اي انت ….مش من حقك تعمل كداا
حسام زعيق:قولتللك …….هتبقي مراتي وبتاعتي انااا
لورا:هو دا الحب الي عندك انك تتجوزني غصب عنيي حراااام عليك والله …….اولا كدااا الحب دا عندي زي قلته
حسام:ازاي يعنييي
لورا:يعنييي انا مبحبش حاجه اسمهااا حب انتوا كلكوا رجاله زي بعضكواااا
حسام بهدوء:اولا كله مش زي بعضه……..انتي لي وخده فكره عن كداااا …..
لوراا افتكرت ادهم:لا كلكوااا زي بعض …….كلكوا …بدأت تعيط اكتر ….انا بكره الحب دااا ولا بثق في لو سمحت يابن الحلال روحي بيتي …….
حسام:لا مفيش مرواح …..هتفضليييي هناااا سمعتييييي
دخل اوضته وقفل الباب جامد …..
_____________________________________

 

 

 

دلف للتراس لقت نور تحت عند حمام السباحه ولقيته
تحت في المسبح ……لتتابع هياا تضيق عيونهااا:هتلقيق انت الي عملت كداا نزلت بسمله واتجهت للمسبح …
انت بتعمل اييي
محمد:شايفاني يعنييي بعمل ايييي
بسمله:انت الي قفلت النور صح
محمد:لا مقفلتش حاجه
بسمله:اومال يكون مين يعني الي قفل النور
محمد:مش عارف ….
بسمله:انت هتجنني …..
محمد:انتي بتزعقي كداا لييي
بسمله:احم….اسفه مش قصدي كدااا …طب انت بتعمل اي دلوقتي
محمد:هكون بعمل اييي يعني في حمام السباحه
بسمله:دلوقتي ……
محمد:عادي
اضايقت من طريقه كلامه معاها جامد:هو في ايييي كل اما اكلمك بترد ببرود كدااا ليييي بدأت تتنرفز
طلع من المسبح …..وقرب منهاااااا
بسمله:انا مش عارفه انا قولت كدااا ازززاي ……وطلعت تجري علي الاوضه …..بس وقفت مكانها لقيته طالعه ..
محمد:متدخلي واقفه كدااا لي
بسمله:مفيش نور …….دخل وفتح كشاف الفون :اصلا البطاريه بتاع الابجوره خلصت فتح مفتاح النور
دلف للاوضه وهيا قاعده علي السرير ……مكلمهاش ودخل الغرفه الملابس وغير …..وطلع
بسمله:محمد هو انت لي مضايق كدااا
محمد:ماقولتللك مفيش شويه مشاكل في الشغل كدا مديقاني
بسمله:طب ونا مالي ومال الشغل ….انا ذمبي اي تكلمني وحش كداا

 

 

 

جلس جمبهاا علي السرير:لما بكون مدايق يبقا كداا
بسمله: علي فكره انت مغرور اوووي يامحمد وغامض كدااا شكللك مبتحبش تحكي حاجه بتكتم ..مبتتكلمش طب يعني مشاكل ازاي في الشغل …حتي لو في مشاكل في الشغل تحكيلي مش تكون مضايق وتسكت هو انا مش حبيبتك برضو
قرب منها وخدها في حضنه وقالها: اننتي شايفه أن انا مغرور … انتي حبيبتي وكل حياتي ربي هو الاعلم بحبك اد اييي الشغل ناقص جامد ….محدش شايف شغله كويس تصاميم ناقصه ……
وشغل كتير ناقص جدااا …انا مبحبش كداا انتي مش عارفه انا تعبت جامد في الشركه دي عشان تكبر كداا تعبت اووي يعني
بسمله:يعني انت الي عامل كل حاجه بنفسك ….
محمد:ايوه انا الي عامل كل حاجه محدش عملي حاجه
بسمله:انا مفكره أن يعني زي ماحكتلي جدك وماشاء الله انتو غنين…..
محمد:فاهم قصدك ايي قصدك جدي الي فتحلي الشركه يعني …..وكدا اولا …..قبل ما افتح الشركه دي كان عايز بديني فلوس وكدا وقالي دا حقك وحق بباك بس انا مرضتش انا الي كنت عايز اعمل حاجه بنفسي في فرق لما تكوني الحاجه دي تبعتي فيهااا جامد عشان تكبيرهاا في فرق لما حد فاتحهالي وهيا مش من تعبي اصلا
بسمله:انا مفكره غير كدا خالص …بس انا اول مره اشوف دكتور ….مش حابب الوظيفه وعايز يبقي مصمم دانا كان نفسي ادخل كليه طب بس المجموع مجبش
محمد:هوايه بقاا
بسته من خده:كل حاجه تتحل انشاء الله لتتابع بغيره:طب …و….ومديره الأعمال الوجستيه دي شايفه شغلهااا كويس
محمد بضحك:انتي لسه فاكره
بسمله:امم هيا دي تتنسي ….هو انتي لي خلتني اسيب الشغل …
محمد:ونتي عايزه تشتغلي ليي
بسمله:عاديي ….لتتابع بضحك:خليني قاعده في بيت جوزي احسن ههههه
محمد:شاطره ياسوسو
……فضلت تضحك كتير
محمد:بتضحكي علي اي …

 

 

 

بسمله:اصل افتكرت اول يوم اتقابلناا فيه ……يوم ماضربتك بالقلم …..بس فاكره انت الي غلطان …انا كنت مفكره هتضربي انتي كمان بالقلم …..بس علي فكره انت كنت جرئ اووي يعنيييي
محمد:ازاي هكلمك ونا الي غلطان يابنتي …هو انتي كنتي بتجي النادي …دا اصلا انا علطول في مبشفكيش
بسمله:لاء مبجهوش ولا اعرفه اصلا …….كنا في مول بنشتري …انا وميار فمعدين علي النادي كان في شجر قدام وجدار كدا لي عليه رسومات فيا حبت تتصور ….
صورتهااا وبعدين …مش فاكره اي الي حصل وتلفونهاا وقع
جوه والحديد كان ديق اووووي مش عارفين نجيبه
بعدين قولنا احنا هندخل النادي دا ودخلنااا وجبنها بس هيا مش عارفه راحت فين …ونا فضلت واقفه كتير …فقربت من مدخل النادي علي اما هيا تيجي …لقيتك انت بتقولي حببتي …مش عارفه ايي وفجاه عملت الي عملته داا قومت …ضربتك بالقلم عشان قليل الادب هههه
محمد:تلفون صحبتك موقعش من زمان ليه ……عشان انتي تظهريلي في حياتي يا سوسو ……التهم شفاتيهااا
يقبله عميقه جدااا ……..وهيا بتبدله نفس احساسها لي
………………..⁦❤️⁩⁦❤️⁩
فــــــيـــــــّــ صـــبّـــــــآحً ـ يـــــــّــوُمِــــــــ جَديـــــــّــد
في بيت بسمله
الجده نزلت لقت ادهم خارج:ادهم استني …عيزاك
ادهم:نعم يا جدتي …
الجده:اي الي عملتوا مع اختك امبارح دا
ادهم:عملت اي ياجدتي …الاستاذه اتجوزت من ورانا ….ولا أكن ليهااا حاجه …مش عارفه هيا عملت ابي
…….اتجوزت واحنا منعرفش
الجده:ونت متاكد من كلامك داا …..متسمع منها الاول
ادهم:لو هيا اجت هنا تاني انا هطردهاا
الجده ضربته بالقلم:اخرس خالص ازاي تقول كداا علي اختك ….انت المفروض الي تكون حنين معاهاااا …
ادهم خرج من البيت …….
ساره:هو اتغير كدا لي ياجدتيي ….
الجده:ربنا يهديه يابنتي ……
_______________________________________

 

 

 

عند ميار ………ماسكه تلفونه وفاتحه جوجل ….شرتطين ياغبائييي …….طب اتصل عليها منين دلوقتي …افرض جوزها نايم ….طب اعمل ايي رنت علي لارا
لارا:الواااا
ميار:ازيك يا لارا
لارا:الحمد لله ونتي اخبارك ايي
ميار:الحمد لله ….طب معلش هتعبك معاياا ممكن تديني بسمله اكلمهااا
لارا:اه طبعاا ثواني ….خليكي معاياا
اتجهت لاوضتهم وهخبطتت محدش رد …….
فضلت تخبط علي الباب كتير محدش رد …بسمله
لارا:ثواني ياميار معاياا ثواني ….
لسه هتدخل اوضتهاا لقاتهااا طالعه علي السلم …..
لارا:كلمي ميار …وادابها التلفون ….ودلفت لاوضتها
بسمله:الواااا
ميار:عملتي اييي
دخلت اوضتها وقفلت الباب:مفيش حمل …مش انا قولتيللك يمكن عندي برد عاديي
ميار:يعني الاختبار كان اي
بسمله:شرطتين …
ميار بفرحه:بجد …..انتي حامل فعلاااا
بسمله:ميار هو انتي عرفتي منين
ميار:ايش تقصدييي
بسمله:يعني عرفتي شرطه وشرتطين دول ازااي
ميار:انتي مبتشفيش في المسلسلات التركيه ولا اي
فتحت جوجل تاني واتاكدت

 

 

 

 

بسمله:مش انتي بتقولي شرطه اه وشرتطين لا
ميار:بالعكس انا غبيه اوووي
بسمله بفرحه وحطت أيدها علي بطنها:يعني انا فعلا حامل
ميار:بس برضو تعملي تحاليل أو اكشفي …لأن البتاع دا يمكن يكون غلط …في الاغلبيه كدااا
بسمله:تمام تمام ….وقفلت معاه كانت مبسوطه اووي
طلعت من الاوضه…..خبطت علي لارا وادابها التلفون ونزلت تاني ….في الحديقه…..
محمد:فين يا بسمله التلفون …..
بسمله حطتت أيدها علي جبتها:اه….نسيت
محمد:اومال كنتي طالعه ليي
بسمله:نسيت يا حبيبي …… خلاص هطلع اجيبه تاني انت مش هتروح الشركه ……
محمد:لاء …..مليش مزاج ….شدها وقعدت علي رجليه
وبيلمس شعرهااا …. خلاص ياقلبي متتعبيش نفسك مش لازم شفاه هيا بتحط أيدها علي بطنهااا
ليردف قائلا:بطنك وجعاكي ولا ايي
بسمله:هااا….لا……بطني مش وجعاني
لسه هتقوم من علي رجله بخجل شدها تانيي ..احم…علي فكره احنا في حديقه القصر مش في الاوضه
محمد:واي يعنيي ياسوسو …..خليكي ….عندي ليكي مفاجاه …..
بسمله ببراءه:مفاجاه مفاجاه ايي
محمد:مفاجاه بقااا هقولك عليها ازاي يعني
بسمله بمرح:طب قولي حته منها صغيره
محمد:مينفعش ……
بسمله بحماس:ونا كمان عندي ليك مفاجاه …..
محمد:اي هيااا
بسمله: قولي انت الاول طب اقوللك انت هتقولي مفاجاتك لي ونا برضو اتفقنااا
محمد:اتفقنا يا سوسو ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!